Gå til innhold

Har en voksen sønn boende med feil døgnrytme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å be sønnen flytte ut. Han er voksen og myndig. Han har en helt feil døgnrytme. Går oppe hele nettene. Han jobber om dagen. Kommer hjem stuptrøtt å legger seg, og våkner igjen på kvelden. Han nekter på å snu døgnrytmen. Og sier at han gjør som han vil. Jeg blir stresset av det. Jeg får sove dårlig om nettene pga dette. Jeg forsøker å prate med han om det men til ingen nytte. 

Noen råd i en slik situasjon? 

Jeg vurderer på å be han flytte ut. Har sagt det til han. Men det bryr han seg ikke med. Han er også frekk i ord. 

 

Anonymkode: c88bb...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å be sønnen flytte ut. Han er voksen og myndig. Han har en helt feil døgnrytme. Går oppe hele nettene. Han jobber om dagen. Kommer hjem stuptrøtt å legger seg, og våkner igjen på kvelden. Han nekter på å snu døgnrytmen. Og sier at han gjør som han vil. Jeg blir stresset av det. Jeg får sove dårlig om nettene pga dette. Jeg forsøker å prate med han om det men til ingen nytte. 

Noen råd i en slik situasjon? 

Jeg vurderer på å be han flytte ut. Har sagt det til han. Men det bryr han seg ikke med. Han er også frekk i ord. 

 

Anonymkode: c88bb...159

Hvis han er voksen og har jobb er det ingen grunn til at han skal fortsette å bo hjemme, i alle all ikke når det gir såpass store gnissninger som det gjør hos dere. Pakk sakene hans og kjør dem til en kamerat om han ikke har funnet seg en hybel innen en viss frist. Leste nettopp om en mor som gjorde det og det gjorde underverker for hennes sønn i alle fall, da var han nødt til å ta tak i situasjonen selv, det var jo ikke lenge kameraten gadd ha ham boende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis han er voksen og har jobb er det ingen grunn til at han skal fortsette å bo hjemme, i alle all ikke når det gir såpass store gnissninger som det gjør hos dere. Pakk sakene hans og kjør dem til en kamerat om han ikke har funnet seg en hybel innen en viss frist. Leste nettopp om en mor som gjorde det og det gjorde underverker for hennes sønn i alle fall, da var han nødt til å ta tak i situasjonen selv, det var jo ikke lenge kameraten gadd ha ham boende.

Takk for råd. Det går ikke mer. Han må enten skjerpe seg eller flytte. Jeg blir så sliten av å ha det slik som nå. Har ikke fått sovet skikkelig i natt. Sønnen gikk oppe og jeg ble forstyrret hele tiden av lyder. 

Anonymkode: c88bb...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd. Det går ikke mer. Han må enten skjerpe seg eller flytte. Jeg blir så sliten av å ha det slik som nå. Har ikke fått sovet skikkelig i natt. Sønnen gikk oppe og jeg ble forstyrret hele tiden av lyder. 

Anonymkode: c88bb...159

Sliter han med noe som gjør at han ikke får sove om natten kanskje? Tankekjør eller angst? Er det en far med i bildet her som kan ta litt ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillemus skrev:

Sliter han med noe som gjør at han ikke får sove om natten kanskje? Tankekjør eller angst? Er det en far med i bildet her som kan ta litt ansvar?

Han er spillavhengig. Er nok noe psykisk i å være så oppslukt i spill. Faren takler ikke situasjonen. Han bor derfor hos meg. Men det sliter på meg og. 

Anonymkode: c88bb...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er voksen og myndig. Han har en helt feil døgnrytme. Går oppe hele nettene. Han jobber om dagen. Kommer hjem stuptrøtt og legger seg, og våkner igjen på kvelden. Han nekter på å snu døgnrytmen. Og sier at han gjør som han vil.

Hvis han kommer seg opp om morgenen og passer jobben sin, har han for så vidt rett i at han kan styre døgnrytmen sin selv. Men...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke fått sovet skikkelig i natt. Sønnen gikk oppe og jeg ble forstyrret hele tiden av lyder. 

...dette er ikke greit. Deler man bolig med noen, må man respektere at de ønsker å sove om natten.

Poenget mitt er at du egentlig ikke har noe med når han sover og er våken, så lenge det ikke går utover jobben (og selv da er det egentlig en sak mellom ham og arbeidsgiver), men du har absolutt noe med at han forstyrrer deg om natten, når dere bor sammen. Du har også noe med at han innretter seg litt etter normal døgnrytme i forbindelse med for eksempel måltider, hvis han ikke betaler noe for seg.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min og jeg sover nok ganske lett, særlig mannen. Og vi/han hører alltid om noen tusler rundt i huset, går i dørene etc når det er normal "sovetid" - mellom midnatt og ca 06.30 på hverdagene. Vi har regel om at etter klokka tolv må alle være på rommene, alle må faktisk gjøre seg ferdig på badet før det. Om de velger å sitte oppe og lese til en prøve eller hva de nå gjør, så får de gjøre det, men de skal ikke forstyrre vår søvn. Det samme gjelder grytidlig om morgenen - det er ikke greit å gå i dørene klokka 6 hvis ikke de skal avgårde noe sted - da skal det faktisk være stille i huset til vi MÅ stå opp.

Det er ikke alltid det funker, men jeg tror egentlig alle er inneforstått med denne regelen.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg sagt klart fra til sønnen at han må respektere din søvn og være stille om natta (stille = ikke gå i dører, ikke skrape med stoler, ikke dusje, ikke lage mat midt på natta, helst ikke gå på do etter at du har lagt deg). Om han sitter musestille og er på PC'en på eget rom, er jo greit, så lenge han skjøtter jobben. Men ikke at han forstyrrer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, påskelilje skrev:

helst ikke gå på do etter at du har lagt deg).

Den er for drøy da... Jeg er stort sett alltid oppe på do en gang mellom 1-5... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lillemus skrev:

Den er for drøy da... Jeg er stort sett alltid oppe på do en gang mellom 1-5... 

Hm... ingen hos oss er vanligvis oppe på do om natta etter at de har sovnet :-D

Men det som er irriterende, er dersom vi holder på å sovne, eller akkurat har sovnet, så går det i ei dør nede, og så i døra til badet, og så hører vi når hun lukker badedøra og døra til rommet igjen etter 5-10 minutter... Da kunne hun heller ha gått på badet en halvtime før!

Selvsagt må en få lov til å gå på do på natta dersom en har behov for det! Det var jo ikke det jeg mente....

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laban skrev:

Hvis han kommer seg opp om morgenen og passer jobben sin, har han for så vidt rett i at han kan styre døgnrytmen sin selv. Men...

...dette er ikke greit. Deler man bolig med noen, må man respektere at de ønsker å sove om natten.

Poenget mitt er at du egentlig ikke har noe med når han sover og er våken, så lenge det ikke går utover jobben (og selv da er det egentlig en sak mellom ham og arbeidsgiver), men du har absolutt noe med at han forstyrrer deg om natten, når dere bor sammen. Du har også noe med at han innretter seg litt etter normal døgnrytme i forbindelse med for eksempel måltider, hvis han ikke betaler noe for seg.

Jeg har vel lite jeg skulle sagt. Jeg har forklart han at han må flytte ut om dette fortsetter, for jeg får ikke til å sove når jeg hører at han går oppe om natten. Jeg blir bekymret for hans helse når han har en sånn døgnrytme. Men jeg vet at han er spillavhengig. 

Anonymkode: c88bb...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, påskelilje skrev:

Men det som er irriterende, er dersom vi holder på å sovne, eller akkurat har sovnet, så går det i ei dør nede, og så i døra til badet, og så hører vi når hun lukker badedøra og døra til rommet igjen etter 5-10 minutter... Da kunne hun heller ha gått på badet en halvtime før!

Det er jo ikke sikkert hun var tissetrengt en halvtime før! ;) Heldigvis sover kjæresten som en stein og det skal mye til før jeg vekker ham når jeg er oppe på do om natten, men jeg er så stille jeg kan da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, påskelilje skrev:

Mannen min og jeg sover nok ganske lett, særlig mannen. Og vi/han hører alltid om noen tusler rundt i huset, går i dørene etc når det er normal "sovetid" - mellom midnatt og ca 06.30 på hverdagene. Vi har regel om at etter klokka tolv må alle være på rommene, alle må faktisk gjøre seg ferdig på badet før det. Om de velger å sitte oppe og lese til en prøve eller hva de nå gjør, så får de gjøre det, men de skal ikke forstyrre vår søvn. Det samme gjelder grytidlig om morgenen - det er ikke greit å gå i dørene klokka 6 hvis ikke de skal avgårde noe sted - da skal det faktisk være stille i huset til vi MÅ stå opp.

Det er ikke alltid det funker, men jeg tror egentlig alle er inneforstått med denne regelen.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg sagt klart fra til sønnen at han må respektere din søvn og være stille om natta (stille = ikke gå i dører, ikke skrape med stoler, ikke dusje, ikke lage mat midt på natta, helst ikke gå på do etter at du har lagt deg). Om han sitter musestille og er på PC'en på eget rom, er jo greit, så lenge han skjøtter jobben. Men ikke at han forstyrrer deg.

På do går greit. Men når jeg hører høye lyder med kasseroller / matlaging / mikro / og alt det flere ganger på natten så ligger jeg litt urolig.  Han spiller og prater med andre på spill. Det kan være ganske forstyrrende. 

Anonymkode: c88bb...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er jo ikke sikkert hun var tissetrengt en halvtime før! ;) Heldigvis sover kjæresten som en stein og det skal mye til før jeg vekker ham når jeg er oppe på do om natten, men jeg er så stille jeg kan da.

Jeg må selv ofte på do på natten. Så det må man tåle, mener jeg. Men verre med roping via et spill på dataen/ bråk i kasseroller / på kjøkken og tråkking rundt i huset og opp og igjen med dører. 

Anonymkode: c88bb...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er jo ikke sikkert hun var tissetrengt en halvtime før! ;) 

Våre kropper er sånn at dersom vi tisser halv tolv, må vi ikke tisse klokka tolv :blink:

Men det kan jo være andre grunner for å gå på badet altså - men jeg kjenner min pappenheimer, og vet at hun er en nattugle (som sin mor), og drøyer gjerne legginga så lenge som mulig, inkludert det å gå på badet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må selv ofte på do på natten. Så det må man tåle, mener jeg. Men verre med roping via et spill på dataen/ bråk i kasseroller / på kjøkken og tråkking rundt i huset og opp og igjen med dører. 

Anonymkode: c88bb...159

Det er selvfølgelig ikke aktuelt! Vil det hjelpe om du gjør det samme på ettermiddagen når han sover? Eller sover han som en stein selv om taket faller i hodet på ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På do går greit. Men når jeg hører høye lyder med kasseroller / matlaging / mikro / og alt det flere ganger på natten så ligger jeg litt urolig.  Han spiller og prater med andre på spill. Det kan være ganske forstyrrende. 

Anonymkode: c88bb...159

Ååååå - jeg hadde blitt så sint!!! Absolutt ikke akseptabelt!

Jeg hadde satt foten ned, og sagt at han måtte finne seg et sted å bo alene! Men jeg forstår at det ikke er lett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, påskelilje skrev:

Våre kropper er sånn at dersom vi tisser halv tolv, må vi ikke tisse klokka tolv :blink:

Det kan kroppen min godt finne på ja. Jeg går alltid på do før jeg legger meg, kan godt ligge og lese en halvtimes tid for så måtte gå på do igjen før jeg slukker lyset. Sånn er det når man har en blære på størrelse med en valnøtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Ååååå - jeg hadde blitt så sint!!! Absolutt ikke akseptabelt!

Jeg hadde satt foten ned, og sagt at han måtte finne seg et sted å bo alene! Men jeg forstår at det ikke er lett....

Ja jeg blir sint. Må ofte opp på natten å snakke til han. Jeg fortalte han at han må flytte om dette fortsetter. Jeg får ikke sove. Han lover å bedre seg. Jeg får for all del håpe at han gjør. 

Anonymkode: c88bb...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Det kan kroppen min godt finne på ja. Jeg går alltid på do før jeg legger meg, kan godt ligge og lese en halvtimes tid for så måtte gå på do igjen før jeg slukker lyset. Sånn er det når man har en blære på størrelse med en valnøtt...

Jeg går ofte på do før jeg legger meg. Og en gang ca i halv firetiden på natten. 

Anonymkode: c88bb...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja jeg blir sint. Må ofte opp på natten å snakke til han. Jeg fortalte han at han må flytte om dette fortsetter. Jeg får ikke sove. Han lover å bedre seg. Jeg får for all del håpe at han gjør. 

Anonymkode: c88bb...159

Sett en frist - ikke altfor langt frem - men for eksempel to uker. Si at dersom han ikke slutter med dette innen da, må han ut.

Da får han litt tid til å tenke seg om og endre mønster. Men da MÅ du hive ham på dør dersom han ikke har sluttet med det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...