Gå til innhold

Lettere desperat angående hetetokter og hormoner...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei og takk for nyttig forum. Jeg er 50 ½ år og har kommet i overgangsalderen. Jeg har tatt Estradot plaster dose 25 kombinert med progesteronkrem fra apoteket til og fra etter behov fra november 2017. Progesteronkremen har jeg brukt sammenhengende helt uten opphold i tre år. Forrige «ordentlige» blødning var i juni 2018, en kort og sparsommelig blødning i november. Hetetoktene er ikke sterkere enn at jeg antar at de hadde vært overkommelige uten hormoner hvis jeg ellers var frisk, men siden jeg har en sykdom preget av ekstrem utmattelse, smerter og ikke-forfriskende søvn fra før, stjeler hetetoktene helt livskvaliteten. Jeg fikk en skikkelig støkk i januar da det ble funnet en kul i brystet igjen, men som heldigvis nok en gang viste seg å være en ufarlig vanncyste. Jeg trenger oppdatert kunnskap i fht. følgende spørsmål:

11  Er det vanlig at hetetoktene blir sterkere og sterkere de første årene av overgangsalderen? Kan man si noe generelt om når styrken er på topp?

22  Er det riktig forstått at østrogenplaster påvirker faren for kreft livmorsslimhinnen, mens det er progesteronsubstitutt som påvirker faren for brystkreft?

33 Er det «mindre farlig» dersom man går på og av hormontilskudd enn dersom det brukes sammenhengende over noen år?

44 Jeg får ingen blødning av progesteronkremen, da bør jeg vel heller bruke Provera el.? Er eventuelt Utrogestan-kapsler snillere mot kroppen enn piller, på samme måte som østrogenplaster er snillere enn piller? (Jeg bør vel sørge for et «utrenskende» blødning hver 3.-4. måned også om jeg går på og av hormontilskudd?)

55 Tror du det er noen sammenheng mellom østrogen/progesteron-tilskudd og cystene i brystene? Og vet man om det er større fare for brystkreft når man har (hatt) mange cyster i brystet enn uten?

Mange takk for svar!

Anonymkode: 9767d...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg trenger oppdatert kunnskap i fht. følgende spørsmål:

  • Er det vanlig at hetetoktene blir sterkere og sterkere de første årene av overgangsalderen? Kan man si noe generelt om når styrken er på topp?

Svar: Overgangsalderen defineres som perioden fra menstruasjonen blir uregelmessig, dvs. er forsinket med en uke og til symptomer som hetetokter, nattesvette og søvnproblemer er overstått. Det tar i gjennomsnitt 7 år, men ca. 10-15% har symptomer resten av livet. Det er først når menstruasjonene stopper helt opp at symptomene er på det høyeste. Så noe generelt kan ikke sies, det endrer seg fra kvinne til kvinne. Hør med din mor eller evt. eldre søstre om deres plager. Det er ofte et mønster som går igjen.

  • Er det riktig forstått at østrogenplaster påvirker faren for kreft livmorslimhinnen, mens det er progesteronsubstitutt som påvirker faren for brystkreft?

Svar: Ja, det er en realitet. Studier viser at rent østrogen ikke øker risiko for brystkreft, men faktisk reduserer risikoen. Østrogen som tablett eller plaster øker risiko for livmorslimhinne-kreft, men tilskudd av gestagen (progesteron-liknende legemiddel) beskytter livmorslimhinnen, men kombinasjonen øker risiko for brystkreft. Pest eller kolera?

  • Er det «mindre farlig» dersom man går på og av hormontilskudd enn dersom det brukes sammenhengende over noen år?

Svar: Det vet jeg faktisk ikke, men jeg kan ikke se at det er grunn til å gå på og av. Kanskje man en gang per 1-2 år skal prøve å holde pause og se hvordan det går. Mange får imidlertid symptomer tilbake ganske kort tid etter at de stopper med hormontilførsel.

  • Jeg får ingen blødning av progesteronkremen, da bør jeg vel heller bruke Provera el.? Er eventuelt Utrogestan-kapsler snillere mot kroppen enn piller, på samme måte som østrogenplaster er snillere enn piller? (Jeg bør vel sørge for et «utrenskende» blødning hver 3.-4. måned også om jeg går på og av hormontilskudd?)

Svar: progesteronkrem kan ikke brukes til å beskytte livmorslimhinnen, det er for svakt. Naturlig progesteron (utrogestan) eller en hormonspiral er sannsynligvis bedre enn gestagen (Provera eller Primolut). Ved lang syklus (blødning sjeldnere enn månedlig) er det viktig med gestagen behandling i minst to uker.

  • Tror du det er noen sammenheng mellom østrogen/progesteron-tilskudd og cystene i brystene? Og vet man om det er større fare for brystkreft når man har (hatt) mange cyster i brystet enn uten?

Svar: det vet jeg ikke sikkert, men bryster med ‘high density’ (tetthet av vevet sett på mammografi) har større risiko for utvikling av brystkreft.

Jeg foreslår at du tar kontakt med/får henvisning til gynekolog som kan gi deg råd. Var du min pasient ville jeg råde deg til hormonspiral og østrogen-plaster/spray.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig rask tilbakemelding – etter et par oppfølgingsspørsmål føler jeg meg godt rustet til gynekologtimen :)

A) Etter å ha lest flere av dine svar til andre, forventet jeg at du ville foreslå Provera eller lignende hver 3./4. måned for utblødning av slimhinnen – er det også egnet for meg? Hormonspiral er nok ikke aktuelt siden jeg alltid har hatt problemer med uren hud, uønsket hårvekst og håravfall, samt at jeg ønsker muligheten til å prøve å gå helt av hormontilskudd i eventuelle rolige perioder av sykdommen min.

B Jeg glemte å spørre om «farenivået» stiger (i takt med) økende dose av Estradot?

C) Jeg har tatt mammografi med ultralyd flere ganger og har alltid hatt cyster i brystene – går det under «high density» som du skriver er forbundet med økt fare for brystkreft?

Endret av u100151396
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

A. Du kan gjerne bruke Provera som gestagen, men i og med at du har vært inne på det 'naturlige', så kan Utrogestagen (naturlig progesteron) være et alternativ

B. Det har vi ingen gode studier på. Et prinsipp ved klimakteriebehandling (HRT) er å bruke minst mulig dose av hormon som lindrer symptomene.

C. Jeg vet det faktisk ikke. Gynekologer er ikke eksperter på brystets sykdommer. Det er 'endokrine kirurger'. Jeg har forsøkt å finne svar i litteraturen uten resultat. Jeg har imidlertid ikke kjennskap til at 'high density' i brystet eller cyster er kontraindikasjon for HRT.

Vennlig hilsen Mette

Dette fant jeg om spørsmålet, altså ikke noe klart svar

Benign breast disease encompasses a variety of conditions which range from clinically evident lesions to benign physiological symptoms related to cyclic, developmental or involutional changes . Women with a history of benign breast disorder often worry that taking HRT can precipitate the onset of breast cancer. The relationship between HRT and benign breast disorder, and whether benign breast disease is related to breast cancer, is still uncertain.

https://www.gfmer.ch/Books/bookmp/130.htm

OBS tilsynelatende en gammel artikkel, men jeg har ikke funnet noe nyere til å belyse spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...