Gå til innhold

Hvem betaler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med dere og partneren? 

Min kjæreste som tjener ca 3 ganger mer enn meg vil ha meg med på ferie. Jeg tenker på å betale for meg. Men han har kjedelig nok dyre vaner og selv om han vet om min lille inntekt så sverger han på å leve luksus på ferie. Han vil også bestille fly , hotell og alt. 

Tar dere hensyn til hverandres inntekter og hjelper hverandre slik at det vil fungere fint med en ferie for begge? 

Sist gang vi reiste så spanderte han det meste på meg. 

Anonymkode: bfe0c...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det med dere og partneren? 

Min kjæreste som tjener ca 3 ganger mer enn meg vil ha meg med på ferie. Jeg tenker på å betale for meg. Men han har kjedelig nok dyre vaner og selv om han vet om min lille inntekt så sverger han på å leve luksus på ferie. Han vil også bestille fly , hotell og alt. 

Tar dere hensyn til hverandres inntekter og hjelper hverandre slik at det vil fungere fint med en ferie for begge? 

Sist gang vi reiste så spanderte han det meste på meg. 

Anonymkode: bfe0c...928

Da må du bare si du ikke har råd til luksusferie, og se hva han sier til det.

Anonymkode: efbff...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det med dere og partneren? 

Min kjæreste som tjener ca 3 ganger mer enn meg vil ha meg med på ferie. Jeg tenker på å betale for meg. Men han har kjedelig nok dyre vaner og selv om han vet om min lille inntekt så sverger han på å leve luksus på ferie. Han vil også bestille fly , hotell og alt. 

Tar dere hensyn til hverandres inntekter og hjelper hverandre slik at det vil fungere fint med en ferie for begge? 

Sist gang vi reiste så spanderte han det meste på meg. 

Anonymkode: bfe0c...928

Jeg har ikke partner, men hvis han ønsker en luksus ferie og spandere på deg så synes jeg det er greit.  Det er ikke greit hvis han forventer at du skal sammen med ham på en ferie du ikke har råd til.  La han spandere og nyt ferien;)

Anonymkode: 9a41f...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det med dere og partneren? 

Min kjæreste som tjener ca 3 ganger mer enn meg vil ha meg med på ferie. Jeg tenker på å betale for meg. Men han har kjedelig nok dyre vaner og selv om han vet om min lille inntekt så sverger han på å leve luksus på ferie. Han vil også bestille fly , hotell og alt. 

Tar dere hensyn til hverandres inntekter og hjelper hverandre slik at det vil fungere fint med en ferie for begge? 

Sist gang vi reiste så spanderte han det meste på meg. 

Anonymkode: bfe0c...928

Hvis han skulle foreslå en kjempedyr ferie som jeg ikke har råd til å betale min halvpart på så hadde jeg sagt det rett ut - "Dette har jeg ikke råd til". Så hadde det vært opp til ham om han ville spandere en del av ferien på meg eller om han ville foreslå en rimeligere tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det med dere og partneren? 

Min kjæreste som tjener ca 3 ganger mer enn meg vil ha meg med på ferie. Jeg tenker på å betale for meg. Men han har kjedelig nok dyre vaner og selv om han vet om min lille inntekt så sverger han på å leve luksus på ferie. Han vil også bestille fly , hotell og alt. 

Tar dere hensyn til hverandres inntekter og hjelper hverandre slik at det vil fungere fint med en ferie for begge? 

Sist gang vi reiste så spanderte han det meste på meg. 

Anonymkode: bfe0c...928

Nei, vi går ikke etter inntekt. Vi betaler like mye hver. 

Ønsker han noe jeg ikke har råd til, har han sponset meg. Men som regel drar vi bare på ferie som begge har råd til. 

Hvis han sverger på å leve luxus, må du si i fra. Enten må dere gjøre noe annet, ellers må han spandere på deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, vi går ikke etter inntekt. Vi betaler like mye hver. 

Ønsker han noe jeg ikke har råd til, har han sponset meg. Men som regel drar vi bare på ferie som begge har råd til. 

Hvis han sverger på å leve luxus, må du si i fra. Enten må dere gjøre noe annet, ellers må han spandere på deg.

 

Enig. Jeg betaler det som han ikke tilbyr å spandere. Men jeg er nødt å si ifra om noe blir for dyrt for meg. Jeg må ta hensyn til min økonomi som er betraktelig langt mye dårligere enn hans. 

Anonymkode: bfe0c...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det med dere og partneren? 

Min kjæreste som tjener ca 3 ganger mer enn meg vil ha meg med på ferie. Jeg tenker på å betale for meg. Men han har kjedelig nok dyre vaner og selv om han vet om min lille inntekt så sverger han på å leve luksus på ferie. Han vil også bestille fly , hotell og alt. 

Tar dere hensyn til hverandres inntekter og hjelper hverandre slik at det vil fungere fint med en ferie for begge? 

Sist gang vi reiste så spanderte han det meste på meg. 

Anonymkode: bfe0c...928

Selvfølgelig må du si fra at du ikke kan ta deg råd til å bruke så mye på ferie. Foreslå gjerne et langt billigere alternativ, så kan han avgjøre om han vil spandere eller bli med på budsjettvarianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min kjæreste som tjener ca 3 ganger mer enn meg vil ha meg med på ferie. Jeg tenker på å betale for meg. Men han har kjedelig nok dyre vaner og selv om han vet om min lille inntekt så sverger han på å leve luksus på ferie. Han vil også bestille fly , hotell og alt. 

Tar dere hensyn til hverandres inntekter og hjelper hverandre slik at det vil fungere fint med en ferie for begge? 

Sist gang vi reiste så spanderte han det meste på meg. 

Anonymkode: bfe0c...928

Er du konfortabel med at han betaler for deg, så er det helt ok. Om det utløser følelser av å ikke strekke til må du snakke om dette. 

Du nevner at han betaler fly hotell og alt. Hva innebærer "alt"? Betaler han automatisk og med glede når dere er ute og spiser eller drar på utflukt også, eller forventer han at du holder deg med lommepenger selv?

16 timer siden, Lillemus skrev:

Hvis han skulle foreslå en kjempedyr ferie som jeg ikke har råd til å betale min halvpart på så hadde jeg sagt det rett ut - "Dette har jeg ikke råd til". Så hadde det vært opp til ham om han ville spandere en del av ferien på meg eller om han ville foreslå en rimeligere tur.

15 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Ønsker han noe jeg ikke har råd til, har han sponset meg. Men som regel drar vi bare på ferie som begge har råd til. 

Hvis han sverger på å leve luxus, må du si i fra. Enten må dere gjøre noe annet, ellers må han spandere på deg.

@Lillemus og @Nicklusheletida 

Les innlegget en gang til - han spanderer, så spørsmålet fra ts er om andre blir påspandert... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler like mye, selv om han tjener litt mer enn meg. Når vi er på ferie, unner vi oss både vått og tørt og det vi har lyst til, men reise og opphold er sjelden dyrt, og ingen av oss vil være bekvem med "luksusferie". Vi bruker aldri opp feriepengene på ferie, de går også til vedlikehold av huset.

Bensin på bilene går også av felleskonto. Og alt vi gjør sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

Når en har vært par mer enn noen måneder, fordeler en utgiftene etter disponibel inntekt.

Dette forstår jeg ikke.  Det finnes ingen oppskrift på når og hvor en spanderer på en annen.

Anonymkode: 9a41f...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette forstår jeg ikke.  Det finnes ingen oppskrift på når og hvor en spanderer på en annen.

Anonymkode: 9a41f...757

Det var ingen generell oppskrift. Det var min oppskrift.

Og jeg snakket ikke her om å spandere en øl eller en enkel middag. Temaet var en dyr felleskostnad som en feriereise.

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, kupton skrev:

Når en har vært par mer enn noen måneder, fordeler en utgiftene etter disponibel inntekt.

Oi, det var tidlig. Sånn fungerer det ikke i min krets, der blir ikke økonomien såpass felles før etter man har blitt samboere eller deromkring. 

Jeg ville faktisk blitt overrasket om kjæresten foreslo at jeg skulle bidra på hans reiseutgifter med begrunnelse om at jeg tjente mer etter et par måneder hehe :) Hos oss ville det vært naturlig å betale reise selv og vippse halvparten av totalen til den som la ut for opphold, leiebil etc. Restaurantregninger ville fungert etter sånn-cirka-likt-prinsipp, uten at vi ville finregnet på det. 

Men nå planlegger vi ikke felles reiser eller gjøremål bare den ene har råd til heller da ;) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man er i et forhold og har tenkt å « satse» på hverandre mener jeg det er naturlig at man har en felles økonomi når det gjelder ferie, mat , regninger og hus. 

Anonymkode: 3affb...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er i et forhold og har tenkt å « satse» på hverandre mener jeg det er naturlig at man har en felles økonomi når det gjelder ferie, mat , regninger og hus. 

Anonymkode: 3affb...ba3

Ikke nødvendigvis.  Det kommer an på om det er unge mennesker som satser på å bygge opp sin økonomi sammen, eller om det er noen voksne som foretrekker å holde det hver for seg.

Anonymkode: 9a41f...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Det var ingen generell oppskrift. Det var min oppskrift.

Og jeg snakket ikke her om å spandere en øl eller en enkel middag. Temaet var en dyr felleskostnad som en feriereise.

Å spandere en enkel middag eller en øl er helt vanlig.  Jeg spanderte en middag på en restaurant med vin til, dessert, kaffe og Cognac på en venninne og hennes datter for to uker siden.  De har vært igjennom mye og jeg ville gjøre noe for dem. 

Jeg er nok mer vant til at menn spanderer, og jeg har ofte blitt påspandert middager av forskjellige grunner.

Hvis en som tjener bra har lyst å spandere en luksus reise på kjæresten sin så synes jeg det er fint.  Hadde ikke sagt nei til slikt selv, og vet ikke hva grunnen skal være til å si nei.

Anonymkode: 9a41f...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg ville faktisk blitt overrasket om kjæresten foreslo at jeg skulle bidra på hans reiseutgifter med begrunnelse om at jeg tjente mer etter et par måneder hehe :)

Jeg er litt naiv. Jeg forutsatte at den som hadde best råd tilbød seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å spandere en enkel middag eller en øl er helt vanlig.  Jeg spanderte en middag på en restaurant med vin til, dessert, kaffe og Cognac på en venninne og hennes datter for to uker siden.  De har vært igjennom mye og jeg ville gjøre noe for dem. 

Jeg er nok mer vant til at menn spanderer,

Er ikke det noe historisk/gammeldags? Det er rart med kvinner, dere vil ha likestilling, men bare når det favoriserer kvinner. 

Anonymkode: efbff...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 timer siden, Kayia skrev:

 

Er du konfortabel med at han betaler for deg, så er det helt ok. Om det utløser følelser av å ikke strekke til må du snakke om dette. 

Du nevner at han betaler fly hotell og alt. Hva innebærer "alt"? Betaler han automatisk og med glede når dere er ute og spiser eller drar på utflukt også, eller forventer han at du holder deg med lommepenger selv?

@Lillemus og @Nicklusheletida 

Les innlegget en gang til - han spanderer, så spørsmålet fra ts er om andre blir påspandert... ;) 

Det har jeg svart på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det noe historisk/gammeldags? Det er rart med kvinner, dere vil ha likestilling, men bare når det favoriserer kvinner. 

Anonymkode: efbff...75f

Jeg skrev ikke at menn skulle spandere, men at jeg var mer vant til det.  Jeg er også mer vant til at kvinner jobber deltid når barna er små, men jeg har ikke sagt noe om at det skal være slik.

Anonymkode: 9a41f...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...