Gå til innhold

Diskusjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, cathlin skrev:

Hva skal jeg tenke om personer som blir bedre likt fordi de får til mer og er bedre som person fordi de bla utstråler selvsikkerhet og er et vinnende vesen alle faller for? På hvilken måte er jeg like mye verdt?

Det blir lite mening i dette når du tar ting helt ut av en setting. I ulike sosiale grupper får personer vanligvis cred for det de gjør/det de bidrar med i den sammenhengen/den gruppen. En person kan være en pådriver og ildsjel i lag A og får mye ros for det, mens han/hun kan være et vanlig gjennomsnittsmedlem i lag B og selvsagt får tilsvarende mindre ros.

Så er det ofte slik at hvis en person får til mye og får ros for det, så øker også selvsikkerheten fordi en opplever mestring.

Mitt inntrykk er at de aller fleste mennesker klarer å skille mellom en persons verdi for et lag/forening/arbeidplass og menneskeverd. Er dette vanskelig for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at jeg ikke er like god som andre. Det er egentlig ikke det som er problemet.

Hva skal jeg tenke om personer son blir bedre likt fordi de får til mer og er bedre som person fordi de bla utstråler selvsikkerhet og er et vinnende vesen alle faller for? På hvilken måte er jeg like mye verdt?
 
Sånt får meg til å føle meg dårligere, mindre verdt osv. 

Anonymkode: 0c519...01f

Rangerer du menneskene rundt deg, gir du dem ulik verdi?  Jeg skjønner ikke helt hva det vil si å være eller ikke være like mye "verdt" som andre. 

Når det gjelder det at noen mennesker blir ekstra godt likt, så er vel det noe man bare må akseptere? Det vil jo alltid være forskjell på folk på en haug med måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, frosken skrev:

Rangerer du menneskene rundt deg, gir du dem ulik verdi?  Jeg skjønner ikke helt hva det vil si å være eller ikke være like mye "verdt" som andre. 

Når det gjelder det at noen mennesker blir ekstra godt likt, så er vel det noe man bare må akseptere? Det vil jo alltid være forskjell på folk på en haug med måter. 

Beklager at jeg har vært så åpen om mine innerste tanker. Jeg hadde ikke trengt å fortelle om dem til noen. 

Det er bare cathlin som forsrår meg i dette tilfellet. Og jeg rangerer _ikke_ folk rundt meg og gir den ulik verdi. 

Anonymkode: 0c519...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, kupton skrev:

Det blir lite mening i dette når du tar ting helt ut av en setting. I ulike sosiale grupper får personer vanligvis cred for det de gjør/det de bidrar med i den sammenhengen/den gruppen. En person kan være en pådriver og ildsjel i lag A og får mye ros for det, mens han/hun kan være et vanlig gjennomsnittsmedlem i lag B og selvsagt får tilsvarende mindre ros.

Så er det ofte slik at hvis en person får til mye og får ros for det, så øker også selvsikkerheten fordi en opplever mestring.

Mitt inntrykk er at de aller fleste mennesker klarer å skille mellom en persons verdi for et lag/forening/arbeidplass og menneskeverd. Er dette vanskelig for deg?

Det er bra at personer som gjør noe eller får til ting får ros for det så de kan oppleve mestring samt yte enda mer. Det er jeg veldig for. Man skal ta vare på alle som gjør en innsats, og ikke bare de «populære». 

Heldigvis bllr jeg satt pris på j jobben min. Det har gjort at jeg har stor glede av jobben min og kan glede meg til å gå på jobb også på de dager kropp og psyke stritter i mot. 

Anonymkode: 0c519...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager at jeg har vært så åpen om mine innerste tanker. Jeg hadde ikke trengt å fortelle om dem til noen. 

Det er bare cathlin som forsrår meg i dette tilfellet. Og jeg rangerer _ikke_ folk rundt meg og gir den ulik verdi. 

Anonymkode: 0c519...01f

Hvorfor gjør du da det med deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvorfor gjør du da det med deg selv?

Jeg bare er sånn. Jeg har vel ikke noe bedre syn på meg selv.. 

Anonymkode: 0c519...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cathlin skrev:

Men så er det noen ganger vondt hvis man gjerne vil at noen skal elske/like en, og man ikke får en slags ubetinget kjærlighet og støtte. Da er det sånn. Ingen digger alt jeg gjør eller alt jeg er. Jeg kan bli sjalu når jeg ser at den jeg ville skulle like meg kanskje liker noen andre bedre. Da må jeg ta meg i det og minne meg på at jeg er meg. Flere liker noe med meg, jeg liker noe ved meg. Sånn er det. Jeg liker mange, men jeg liker ikke alt ved dem heller. Sånn er livet. Livet går videre. Hunden eller hamsteren blir like glad for å se meg hver dag. Jeg kunne vært verre. Det kunne gått verre. Jeg er verken narkoman eller voldsforbryter. Jeg gjør i det hele tatt lite galt her i verden. Sånt noe. 

Tusen takk for svarene dine, cathlin. Det er godt at noen forstår det jeg går gjennom. Du har gitt meg noen tanker som jeg driver og reflekterer over.

Anonymkode: 0c519...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frosken skrev:

Rangerer du menneskene rundt deg, gir du dem ulik verdi?  Jeg skjønner ikke helt hva det vil si å være eller ikke være like mye "verdt" som andre. 

Når det gjelder det at noen mennesker blir ekstra godt likt, så er vel det noe man bare må akseptere? Det vil jo alltid være forskjell på folk på en haug med måter. 

Er det virkelig så vanskelig å forstå at noen føler seg mindre viktig enn andre.? Har vi ikke alle følt litt på dette med sammenligning og usikkerhet på egen verdi en eller annen gang i livet?. Men er helt enig i at vi alle er like verdifull. 

Anonymkode: c7742...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig så vanskelig å forstå at noen føler seg mindre viktig enn andre.? Har vi ikke alle følt litt på dette med sammenligning og usikkerhet på egen verdi en eller annen gang i livet?. Men er helt enig i at vi alle er like verdifull. 

Anonymkode: c7742...a64

Mange har sikkert kjent på det som barn og ungdom. Jeg også. Jeg bare sluttet aldri å kjenne på det, og jeg er 43 år... jeg begynte allerede på førskolen. Men jeg prøver å komme over det, virkelig. Og frosken m.fl har vært med meg i den prosessen, noe jeg setter stor pris på. Det er en lang prosess. Men det gjør godt å få forståelse fra deg også 💕

Anonymkode: 0c519...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2019 den 20.34, kupton skrev:

1. Det viktigst tror jeg er å komme ut av denne stadige rangeringen, bedre/dårligere enn...

2. FB og DOL sine "likes" er et dårlig mål på ens egne kvaliteter.

Har du noen gode tips til hvordan man kommer ut av denne (1)?

Anonymkode: 0c519...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

1. Identifisere. "Når rangerer jeg".  2. Gi seg selv ordre om å slutte med det. Det er faktisk mulig å kontrollere tanker.

Jeg har prøvd.. mange ganger. 

Tror det beste er å holde tanker og følelser for meg selv og ikke la noen få vite om dem.

Anonymkode: 0c519...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i hvertfall vært tøff som har turt å være så åpen om disse barnslige tankene mine, selv om noen blir irrierert eller lei av meg for at jeg strever sånn med dette. Jeg unner virkelig ingen å gå i disse skoene.

Anonymkode: 0c519...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svarene dine, cathlin. Det er godt at noen forstår det jeg går gjennom. Du har gitt meg noen tanker som jeg driver og reflekterer over.

Anonymkode: 0c519...01f

Hyggelig å høre at jeg sa noe blant alt bablet mitt som var godt for noe. Ikke tenkt så hardt på det, du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cathlin skrev:

Hyggelig å høre at jeg sa noe blant alt bablet mitt som var godt for noe. Ikke tenkt så hardt på det, du. 

Jeg tenker på det fordi det var nyttig for meg 🤗

Anonymkode: 0c519...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tiden viser at det ikke var så lure tanker eller riktige svar så kan det jo være greit å ikke hefte ved det på den annen side. Men sammenhengen og hva det gjelder betyr jo mye.

Anonymkode: a3635...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg jeg ikke får til dette og har det sånn. Skulle ønske jeg var som andre og normal :( 

Anonymkode: 0c519...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎02‎.‎2019 den 23.13, Betti 11 skrev:

Vi fikk som barn ofte å høre at A gjør dit og datt og hvorfor gjør du det ikke eller at andre gjør plikten sin og gjør du det? Det sitter dypt inne. Jeg vet ikk hvorfor vi gjør det. Kanskje en mangel på mestring. Jeg prøver å undertrykke den fordi jeg syns det er sårende for et barn.

Det er et godt poeng. Jeg har nok gjort det samme, men ikke tenkt over hvorfor før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du har fått en hel haug med gode, fornuftige svar i dette innlegget. Det er litt synd at du bare klarer å ta imot de rådene hvor du føler du blir forstått. Om du hadde tatt deg tid til å reflektere litt over hva de andre skriver, kan det hende du hadde klart å komme ut av ditt eget tankemønster. 

Rådet under her er enkelt og universelt. Man kunne kanskje føyd til et 3. punkt hvor det står at denne må gjentas om igjen og om igjen. For det er ikke noen quick fix på å endre tankesett. Det er hard jobbing. Men man kan ikke gi opp å prøve. Sakte men sikkert vil du merke at det faktisk skjer en liten endring. (Been there, done that, men langt ifra i mål) 

16 timer siden, kupton skrev:

1. Identifisere. "Når rangerer jeg".  2. Gi seg selv ordre om å slutte med det. Det er faktisk mulig å kontrollere tanker.

Jeg syns du skal fortsette å prøve denne teknikken - og så prøve å lese alle svarene du har fått å nytt med et mer åpent sinn. Kanskje du finner du der som du overså i første omgang. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...