Gå til innhold

Klikker på DOL???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

2 Asberger, med internhumor, og flere nick.

 

Det er bra ihvertfall noen har humor her.

Anonymkode: 167af...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
4 timer siden, Babette skrev:

Det er en tendens til at noen nick støtter hverandre og er enige uansett hva saken dreier seg om. Og hvis kjente nick skriver anonymt, får de likevel klemmer og støtteerklæringer fra brukere som kjenner dem igjen.

Jeg ser egentlig ganske lite av det. Jeg har inntrykk av at de fleste ganske enkelt skriver det de mener. Det er få som er enige hele tiden. 

4 timer siden, Babette skrev:

Og hvis kjente nick skriver anonymt, får de likevel klemmer og støtteerklæringer fra brukere som kjenner dem igjen.

Dette siste må virke temmelig snålt overfor nye og ukjente. Og bidrar neppe til at de føler seg velkommen.

Ja. Om de ikke får støtte, så er det noen nick som får masse respons i egne og andres tråder mens ukjente anonyme og nye nick ikke får svar i det hele tatt. Det er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noe av dette handler om at noen av oss har "bodd" her i denne landsbyen i 15-20 år, og vi har fulgt hverandre ganske tett. Det var mye større åpenhet på DOL tidligere, og vi fortalte mye mer om hva som skjedde privat og fikk og gav råd i mangfoldige livssituasjoner. 

Kanskje virker noen litt klikkete, men jeg håper jo at vi "gamle" har klart å ta imot flesteparten av de nye på en ok måte.

Jeg synes det er vanskelig å forholde meg til alle de anonyme,  og jeg innrømmer at jeg ofte må anstrenge meg litt ekstra for å svare en anonym, særlig dersom temaet omhandler et lite sårbart område, som burde være greit å skrive om under nick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har vært slik i alle år.  Det er også en tendens til å gå sammen mot de som skriver anonymt av de som kjenner dem igjen.  Det gjør ikke de nye og det blir ofte uforståelig.

Anonymkode: 92563...5cc

De fleste ting kan jo oppleves ulikt av ulike mennesker, men jeg har aldri opplevd det som at "jeg går sammen mot de som skriver anonymt" hvis jeg kjenner dem igjen. Svært mange tråder på dol vil inneholde ganske ulike synspunkter på samme situasjon. 

Selv om jeg ikke oppfatter det som at det er klikker her inne, så er det lett å forstå at nye brukere kan føle seg utenfor, og det gjelder kanskje i utpreget grad de som velger å ikke bruke nick. Når folk ikke bruker nick, så blir de ikke så tydelige for andre brukere heller, og dermed skal det mer til før de opplever å få positiv støtte og den typen kommentarer man gir til folk man synes man kjenner litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg ser egentlig ganske lite av det. Jeg har inntrykk av at de fleste ganske enkelt skriver det de mener. Det er få som er enige hele tiden. 

 

Jeg siktet ikke til diskusjoner eller meningsutvekslinger, der har jeg også inntrykk av at folk har ulike meninger og ikke er redd for å vise det. Det jeg mener, er hvis en "kjent" har gjort noe dumt eller kritikkverdig, så bedømmes hun mye mildere og møtes med mye mer forståelse enn om hun var en tilfeldig forbipasserende - og da uavhengig av om hun bruker nick. Mange, meg selv inkludert, kjenner lett igjen de faste skribentene på språk, ordvalg og (sorry:) gjentagende skrivefeil. Dessverre har jeg også altfor god hukommelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
36 minutter siden, Babette skrev:

Jeg siktet ikke til diskusjoner eller meningsutvekslinger, der har jeg også inntrykk av at folk har ulike meninger og ikke er redd for å vise det. Det jeg mener, er hvis en "kjent" har gjort noe dumt eller kritikkverdig, så bedømmes hun mye mildere og møtes med mye mer forståelse enn om hun var en tilfeldig forbipasserende - og da uavhengig av om hun bruker nick. Mange, meg selv inkludert, kjenner lett igjen de faste skribentene på språk, ordvalg og (sorry:) gjentagende skrivefeil. Dessverre har jeg også altfor god hukommelse.

Nope. Ringer ingen bjeller her.

Jeg har ikke vært borti noen som passer til beskrivelsen, og som ikke noen ganger får ganske hard kritikk fra de fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Babette skrev:

Jeg siktet ikke til diskusjoner eller meningsutvekslinger, der har jeg også inntrykk av at folk har ulike meninger og ikke er redd for å vise det. Det jeg mener, er hvis en "kjent" har gjort noe dumt eller kritikkverdig, så bedømmes hun mye mildere og møtes med mye mer forståelse enn om hun var en tilfeldig forbipasserende - og da uavhengig av om hun bruker nick. Mange, meg selv inkludert, kjenner lett igjen de faste skribentene på språk, ordvalg og (sorry:) gjentagende skrivefeil. Dessverre har jeg også altfor god hukommelse.

Jeg mener det varierer veldig om vi er strengere eller mildere mot de vi "kjenner". Nettopp dette at mange av oss har plagsomt god hukommelse, gjør jo at folk ofte ikke slipper unna dersom vi mener å se uhensiktsmessige mønstre...Dette er jo på en måte dol både på sitt beste og verste. På sitt beste på den måten at folk ikke diller så mye med hverandre, på sitt verste nærmer deg seg en litt overdreven moralisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan skru tida tilbake. Bare hyggelig og koselig at noen er mere oppmerksomme til å følge med på hverandre og er litt kjente.😊

Anonymkode: 9615d...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Babette skrev:

Jeg siktet ikke til diskusjoner eller meningsutvekslinger, der har jeg også inntrykk av at folk har ulike meninger og ikke er redd for å vise det. Det jeg mener, er hvis en "kjent" har gjort noe dumt eller kritikkverdig, så bedømmes hun mye mildere og møtes med mye mer forståelse enn om hun var en tilfeldig forbipasserende - og da uavhengig av om hun bruker nick. Mange, meg selv inkludert, kjenner lett igjen de faste skribentene på språk, ordvalg og (sorry:) gjentagende skrivefeil. Dessverre har jeg også altfor god hukommelse.

Mennesker generelt, dømmer gjerne basert på det vi vet. En kjent bruker vet vi nødvendigvis mer om enn en tilfeldig forbipasserende. Hvis jeg sier "jeg orker ikke gå i det 60årslaget til mamma", så tar jo folk i betraktning at jeg har asperger og adhd, før de svarer "se til helvete å dra i den bursdagen" 😂 Neida, men jeg ville kanskje fått råd om hvordan jeg skulle kunne klare å dra i den bursdagen, uten å bli helt utslitt. Hadde jeg derimot vært en ukjent anonym, hadde jeg kanskje bare fått beskjed om å skjerpe meg. Eller kanskje ingen hadde svart fordi jeg ikke hadde kommet med nok opplysninger til at de skulle kunne komme med et godt svar.

Jeg føler ikke at de "kjente" slipper billigere unna dersom de har gjort noe dumt, ihvertfall ikke de som har vett nok til å ikke gjøre det dumme. Men at folk velger å ta informasjonen de får av andre brukere i betraktning, syns jeg er fint. Man kan ikke gi et like godt svar til en man ikke vet noe om, men det er jo den ukjente personen sitt ansvar å velge mellom muligheten for mer detaljerte svar eller anonymitet. Jeg vet ikke hvordan jeg er på dol, men privat er det de jeg kjenner best og er mest trygg på, som også får mest kritikk. De jeg ikke kjenner så godt, gidder jeg jo ikke bruke den energien på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt at det er noen av de faste med nick jeg er oftere på linje med i diskusjoner enn andre. Imidlertid kan det variere fra tema til tema hvem jeg er enig med, og jeg anser meg på ingen måte som del av noen klikk.

 

For meg er det de faste nickene som gjør forumet attraktivt, og jeg leser nok generelt innlegg med nick med større interesse enn innlegg fra anonyme. Det betyr ikke at det ikke i mellom komme engasjerende tråder og innlegg også fra anonyme (dessuten kjenner man jo av og til  igjen de anonyme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, frosken skrev:

Jeg mener det varierer veldig om vi er strengere eller mildere mot de vi "kjenner". Nettopp dette at mange av oss har plagsomt god hukommelse, gjør jo at folk ofte ikke slipper unna dersom vi mener å se uhensiktsmessige mønstre...Dette er jo på en måte dol både på sitt beste og verste. På sitt beste på den måten at folk ikke diller så mye med hverandre, på sitt verste nærmer deg seg en litt overdreven moralisme. 

Jeg er ike uenig i det du skriver. Men jeg synes uansett at de faste brukerne  bør være obs på at de ikke virker ekskluderende og "interne" i møte med nye brukere. Og at det ikke er de faste som er best egnet til å vurdere om nettstedet til tider kan virke som et lukket selskap. Man vil alltid ha ulike briller innenfor og utenfor.

Og det må jo være en grunn til at spørsmål eller påstander om klikker dukker opp med jevne mellomrom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
15 minutter siden, Babette skrev:

Jeg er ike uenig i det du skriver. Men jeg synes uansett at de faste brukerne  bør være obs på at de ikke virker ekskluderende og "interne" i møte med nye brukere. Og at det ikke er de faste som er best egnet til å vurdere om nettstedet til tider kan virke som et lukket selskap. Man vil alltid ha ulike briller innenfor og utenfor.

Og det må jo være en grunn til at spørsmål eller påstander om klikker dukker opp med jevne mellomrom.

Jeg er veldig enig i at man må være obs på å inkludere nye brukere, og også gamle brukere som ikke stikker frem hodet så mye. Hvis man ønsker mer aktivitet må man snakke med de nye som kommer.

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan det ser ut utenfra. Oppfattes jeg som en del av en klikk? Jeg kommer ikke til å bli fornærmet, så bare si helt ærlig hva du tenker. Jeg regner mer at noen tråder blir litt interne fordi noen brukere kjenner hverandre godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

For meg er det ganske utrolig at et slikt spørsmål  kommer opp. 

Hva er det som får folk til å tenke i de baner ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Gargamel skrev:

 

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan det ser ut utenfra. Oppfattes jeg som en del av en klikk? Jeg kommer ikke til å bli fornærmet, så bare si helt ærlig hva du tenker. 

Jeg er ikke utenfra, men jeg gjettet at du var den omtalte hanen i kurven :D.

 

Forøvrig synes jeg ingen skal være fornærmet om de ikke blir inkludert på samme måte som de faste om de velger å være anonyme og ikke med nick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

For meg er det ganske utrolig at et slikt spørsmål  kommer opp. 

Hva er det som får folk til å tenke i de baner ?

 

Hvis du leser tråden så får du svar.  Hva er det som er så utrolig?

Anonymkode: 92563...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg er veldig enig i at man må være obs på å inkludere nye brukere, og også gamle brukere som ikke stikker frem hodet så mye. Hvis man ønsker mer aktivitet må man snakke med de nye som kommer.

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan det ser ut utenfra. Oppfattes jeg som en del av en klikk? Jeg kommer ikke til å bli fornærmet, så bare si helt ærlig hva du tenker. Jeg regner mer at noen tråder blir litt interne fordi noen brukere kjenner hverandre godt.

Jeg tenkte også på deg når jeg leste om hanen.

Kykylikyyyyyyy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg er veldig enig i at man må være obs på å inkludere nye brukere, og også gamle brukere som ikke stikker frem hodet så mye. Hvis man ønsker mer aktivitet må man snakke med de nye som kommer.

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan det ser ut utenfra. Oppfattes jeg som en del av en klikk? Jeg kommer ikke til å bli fornærmet, så bare si helt ærlig hva du tenker. Jeg regner mer at noen tråder blir litt interne fordi noen brukere kjenner hverandre godt.

Det var meg som nevnte hane og høner, og jeg tenkte ikke spesielt på deg😄.  Jeg tenkte ikke på om det var menn eller kvinner  bak nickene, men brukte ligningen med høner og hane fordi det blir ofte brukt i en slik sammenheng.

Jeg har vært på dol i perioder, og det er ikke lenge siden jeg kom igjen.  Jeg har ingen mening om hvem som er hva bak nickene, men noen utmerker seg mer enn andre.  Det var mye klikking og klikk-klakk før i tiden på dol, men hvor mye det er nå er jeg usikker på.

Jeg har lagt merke til tendens til overdreven moralisme (som frosken nevnte) i lang tid på dol, men også omsorg.  Det undrer meg veldig når alle går med pekefingeren igjen og igjen mot samme person i årevis som skriver om problemer igjen og igjen (og muligens fiktive).  Da kan jeg spørre meg om dette er klikker eller klikk-klakk eller noe annet.

Anonymkode: 92563...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som trolig ser rart ut for nye som skriver uten nick. er at de selv (kanskje særlig i starten, mens man er litt tilbakeholden med å skrive utfyllende om seg selv) ikke får så mye respons. Det trenger ikke skyldes noe annet enn at det ikke er så mange som har noe svar, og at innlegget raskt forsvinner fra førstesiden.

Men så ser disse nye anonyme at det samtidig er andre anonyme som får mange og utfyllende svar. De kan jo ikke vite at dette er "liksom-anonyme" som ellers ofte skriver under nick, og som de faste her kjenner igjen og svarer fyldig ut fra kjennskap til "historien bak" som kanskje er årelang.

Det er jo begrenset hvor inkluderende vi kan være overfor noen vi ikke kjenner igjen. Da er det i hvert fall viktig at startinnlegget er opplysende nok til at det går an å gi gode svar. Senest nå nylig var det jo en anonym som syntes hun ble kraftig misforstått og fordømt her - det kan jo lett skje misforståelser når vi bare har ett enkelt innlegg å forholde oss til.

Jeg synes betti og Trine er gode eksempler på at det går an å bli inkludert her selv om man ikke har hengt rundt siden 90-tallet. De har skrevet med nick og blitt en del av de relativt "faste" her, selv om begge har fortalt at de synes det er vanskelig å uttrykke seg skriftlig. Dessuten bidrar de i andres tråder også, de er ikke aktive bare når de selv har spørsmål.

Selv om brukerne her til en viss grad kan grupperes, synes jeg det er litt drøyt å kalle gruppene "klikker". En "klikk" tenker jeg på som noen som alltid holder sammen, ikke slipper andre inn og ofte står sammen mot andre. Selv om jeg selv har lang fartstid her og uten tvil "kjenner" mange av de andre som har vært her lenge, er vi ikke alltid enige (og hvorfor skulle det være et poeng på et diskusjonsforum?), og det er på ingen måte slik at jeg må se hva de evt. svarer før jeg gjør meg opp en mening selv.  

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært her i 16 år. Jeg liker Aspergerne, selv om jeg noen ganger ikke helt skjønner internhumoren. Jeg liker dolfruene også. Egentlig ett veldig fint forum. Kunne godt hatt høyrere aktivitet. Nick har jeg byttet fleire ganger.

Anonymkode: d19ff...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2019 den 12.34, Gargamel skrev:

Oppfattes jeg som en del av en klikk? 

Du er kun en liten kjønnsoperasjon unna å være en av dol-fruene :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...