Gå til innhold

For streng straff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Pk folket burde begynne å kjempe for å straffe disse ungdomskriminelle knivranerne på oslo-øst. de skaper mer rasisme enn en tulling på facebook...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg skrev et ingen sexistisk og hatefull ytring. Jeg spurte meg om hun kanskje var slik, og at hun derfor muligens da fortjente straffen hun fikk. 

Jeg kommer altså ikke med noen ytringer som påstår og sier at hun er et hespetre e.l. 

Anonymkode: 5b755...7bd

Så hvis man formulerer det som et spørsmål, så er alt lov? 

"Jeg påstår ikke xxx var en gris. Jeg bare spør meg om han en gris som har stukker fra fjøset og blitt pollitiker ".

Sorry litt usaklig, men jeg mener at linjen mellom det ganske mange kan finne på å si, og det som gir fengselsstraff er ganske tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar at 70 åringen skrev noe hakket styggere enn det, og jeg synes det skal slåes hardt ned på rasistiske ytringer.  Hvorvidt straffen er for streng vet jeg ikke.  Har ikke sett noe om saken og vet ikke hvor jeg skal lete.

Anonymkode: ca46e...bf9

Det er ikke verre enn å søke på Sumaya Jirde Ali som trådstarter har nevnt...

https://www.dagbladet.no/kultur/kalte-sumaya-jirde-ali-korrupt-kakerlakk-na-er-hun-domt/70811668

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Så hvis man formulerer det som et spørsmål, så er alt lov? 

"Jeg påstår ikke xxx var en gris. Jeg bare spør meg om han en gris som har stukker fra fjøset og blitt pollitiker ".

Sorry litt usaklig, men jeg mener at linjen mellom det ganske mange kan finne på å si, og det som gir fengselsstraff er ganske tynn.

Du Gargamel, du Gargamel.. (hersketeknikk hehe 😉)

Det er naturlig å gjøre seg noen egne tanker om en sak når en hører eller leser om noe. Og jeg er i hvertfall ikke så pk at jeg lar være å gjøre meg opp noen tanker selv om de er negative. Det er viktig å tenke på at denne kvinnen tross alt er DØMT og har vært gjennom en rettsprosess. Og da er det ingen grunn til å tro at det gjelder en filleting, men at at det er en velbegrunnet og objektiv grunn  for dommen. Alt kommer ikke frem i mediene, og for å finne en forklaring på hvorfor hun er blitt dømt for dette, så er det naturlig å bruke egne tanker og tenke at det nok er mer enn bare en uttalelse som har ført til dommen. Jeg stoler mer på rettsvesenet enn på mediene.

Anonymkode: 5b755...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du Gargamel, du Gargamel.. (hersketeknikk hehe 😉)

Det er naturlig å gjøre seg noen egne tanker om en sak når en hører eller leser om noe. Og jeg er i hvertfall ikke så pk at jeg lar være å gjøre meg opp noen tanker selv om de er negative. Det er viktig å tenke på at denne kvinnen tross alt er DØMT og har vært gjennom en rettsprosess. Og da er det ingen grunn til å tro at det gjelder en filleting, men at at det er en velbegrunnet og objektiv grunn  for dommen. Alt kommer ikke frem i mediene, og for å finne en forklaring på hvorfor hun er blitt dømt for dette, så er det naturlig å bruke egne tanker og tenke at det nok er mer enn bare en uttalelse som har ført til dommen. Jeg stoler mer på rettsvesenet enn på mediene.

Anonymkode: 5b755...7bd

Hun er dømt for en konkret formulering som står i linken til @Lillemus, så det er ingen grunn til å spekulere. Det er veldig stygt og rasistisk. Langt fra "greit", men litt drøyt å få fengselsstraff for å ytre noen skjellsord mot noen som selv går langt over streken.

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Gargamel skrev:

Hun er dømt for en konkret formulering som står i linken til @Lillemus, så det er ingen grunn til å spekulere. Det er veldig stygt og rasistisk. Langt fra "greit", men litt drøyt å få fengselsstraff for å ytre noen skjellsord mot noen som selv går langt over streken.

Hun er dømt til betinget fengselsstraff og en liten bot.  Hun blir da ikke satt i fengsel hvis hun oppfører seg.  Den andre kom ikke med rasistiske utsagn, og hun har også benektet det så da er det nok ikke bevist.  Jeg synes dama hadde fortjent ubetinget fengsel for de ordene.  Dette er mye mer enn noen skjellsord.

Anonymkode: ca46e...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun er dømt til betinget fengselsstraff og en liten bot.  Hun blir da ikke satt i fengsel hvis hun oppfører seg.  Den andre kom ikke med rasistiske utsagn, og hun har også benektet det så da er det nok ikke bevist.  Jeg synes dama hadde fortjent ubetinget fengsel for de ordene.  Dette er mye mer enn noen skjellsord.

Anonymkode: ca46e...bf9

Kan egentlig ikke argumentere mot det. Jeg vil ikke ha et samfunn hvor folk settes i fengsel for å fornærme andre muntlig, uansett hvor stygge ting de sier. Du vil ha det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gargamel skrev:

Kan egentlig ikke argumentere mot det. Jeg vil ikke ha et samfunn hvor folk settes i fengsel for å fornærme andre muntlig, uansett hvor stygge ting de sier. Du vil ha det.

 

Jeg vil ha streng straff.  Dama fornærmet ikke muntlig, men skriftlig.  Hun sa ikke stygge ting, hun skrev dem.  Derfor ligger bevisene der.  Å skrive slik om menneske basert på hudfarge og rase må slåes hardt nedpå.

Anonymkode: ca46e...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strenge straffer bør være forbeholdt personer med rollersom gir et tyngre ansvar enn andre og deres forbrytelser  synes jeg. Det er jo mye skjerpelser i språkbruk som først er skjedd senere tid med signal kommet i debatter i media og alle følger jo ikke med på alt. Men jeg tar avstand fra alle overtramp mot alle.  Hva er det egentlig som utløser denne regelen om tilbakevirkende kraft? Det virker jo veldig tilfeldig det hele og ikke rettssikkerhet synes jeg det virker som men jeg kjenner jo ikke saken annet fra media.

Anonymkode: f9956...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er dømt til betinget fengselsstraff og en liten bot.  Hun blir da ikke satt i fengsel hvis hun oppfører seg.  Den andre kom ikke med rasistiske utsagn, og hun har også benektet det så da er det nok ikke bevist.  Jeg synes dama hadde fortjent ubetinget fengsel for de ordene.  Dette er mye mer enn noen skjellsord.

Anonymkode: ca46e...bf9

Ord er ord. 

Anonymkode: 54323...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ha streng straff.  Dama fornærmet ikke muntlig, men skriftlig.  Hun sa ikke stygge ting, hun skrev dem.  Derfor ligger bevisene der.  Å skrive slik om menneske basert på hudfarge og rase må slåes hardt nedpå.

Anonymkode: ca46e...bf9

Uttalelsen til kvinnen må da ses i sammenheng med det hun svarer på. 

– Fuc*k Listhaug, hylte Ali til full jubel i salen. Fuck diplomatisk debatt. Fuck the police.

Sumaya Ali er en fremmedkulturell kvinne som hetser sitt nye hjemland på det groveste.

Mulig hun fortjener fengsel og bot hun også.

Anonymkode: 54323...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sa denne eldre kvinnen?  Jeg finner ingenting om saken på nettet.

Det er selvfølgelig en ressurssterk person som tar en slik kamp, og takk og pris for at det ble og blir gjort innimellom.  Det er helt vanvittig hva mange kan finne på å si og da spesielt til somaliere.  Jeg kjenner mange av dem og historiene er hinsides alt.  Derfor er jeg for å slå hardt ned når noen tar bryet med å melde fra.

Anonymkode: ca46e...bf9

Uttalelsen er helt åpenbart ikke rasistisk motivert, men formulert i sinne og ment som utskjelling. De fleste har sagt ting til sine nærmeste kjære og nære i sinne som alle heldigvis skjønner ikke er bokstavelig ment. Samfunnet beveger seg i en veldig farlig retning når bokstavtolkning legges til grunn, uten å se hen til hva som faktisk var ment.

Hvis noen kjefter og smeller "jæ*la same!", så er ikke dette rettet mot den samiske befolkning, men spesifikt mot noe denne individuelle samen har gjort. Etnisk opphav er helt irrelevant. 

Anonymkode: 471a8...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uttalelsen er helt åpenbart ikke rasistisk motivert, men formulert i sinne og ment som utskjelling. De fleste har sagt ting til sine nærmeste kjære og nære i sinne som alle heldigvis skjønner ikke er bokstavelig ment. Samfunnet beveger seg i en veldig farlig retning når bokstavtolkning legges til grunn, uten å se hen til hva som faktisk var ment.

Hvis noen kjefter og smeller "jæ*la same!", så er ikke dette rettet mot den samiske befolkning, men spesifikt mot noe denne individuelle samen har gjort. Etnisk opphav er helt irrelevant. 

Anonymkode: 471a8...c88

Uttalelsen kunne ikke vært mer rasistisk motivert, uansett om den er formulert i sinne.  Hvis jeg skjelte ut mine nærmeste pga. rase, kjønnslegning, religion og lignende. så hadde de reagert og ikke snakket med meg igjen (og ja det er relevant i mitt tilfelle).  Jeg har ikke rett til å heve meg over noen, og jeg synes det er bra at det blir slått hardt ned på slike utsagn.

Anonymkode: ca46e...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uttalelsen til kvinnen må da ses i sammenheng med det hun svarer på. 

– Fuc*k Listhaug, hylte Ali til full jubel i salen. Fuck diplomatisk debatt. Fuck the police.

Sumaya Ali er en fremmedkulturell kvinne som hetser sitt nye hjemland på det groveste.

Mulig hun fortjener fengsel og bot hun også.

Anonymkode: 54323...90f

Fremmedkulturell er dumt ord som jeg aldri bruker.  Hjemland er hjemland uansett om foreldrene dine er født i et annet land.  Hvis Ali blir anmeldt så er det domstolene som bestemmer straffen.  Personlig synes jeg  fuck er et stygt ord og idiotisk siden det ikke er norsk, men det er ikke langt nær så stygt i noe samfunn som det 70åringen lirte av seg.  Fengslene i USA ville være bra fulle hvis alle som sa fuck skulle inn.

Anonymkode: ca46e...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fionys skrev:

Tror de begge hadde hatt godt av en tur i fengsel.

…..og dele celle:lol:

Anonymkode: ca46e...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fremmedkulturell er dumt ord som jeg aldri bruker. 

Det sier mest om deg. Fremmedkulturell er et presist og dekkende ord.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjemland er hjemland uansett om foreldrene dine er født i et annet land.  Hvis Ali blir anmeldt så er det domstolene som bestemmer straffen.  Personlig synes jeg  fuck er et stygt ord og idiotisk siden det ikke er norsk,

Du er på det nivået ja. Redd for fremmedord. 😂

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men det er ikke langt nær så stygt i noe samfunn som det 70åringen lirte av seg.

Det er ikke styggere enn "jæva hæstkuk" eller "fuckings latsabb som snylter på nav".

Man skal selvfølgelig hverken ikke i fengsel for uttalelser som dette eller det 70-åringen sa.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

  Fengslene i USA ville være bra fulle hvis alle som sa fuck skulle inn.

For ikke å snakke om hvis alle skulle fengsles pga slike småting. Slikt får man ordne opp med på kammerset.

Anonymkode: 54323...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier mest om deg. Fremmedkulturell er et presist og dekkende ord.

Du er på det nivået ja. Redd for fremmedord. 😂

Det er ikke styggere enn "jæva hæstkuk" eller "fuckings latsabb som snylter på nav".

Man skal selvfølgelig hverken ikke i fengsel for uttalelser som dette eller det 70-åringen sa.

For ikke å snakke om hvis alle skulle fengsles pga slike småting. Slikt får man ordne opp med på kammerset.

Anonymkode: 54323...90f

Hva er fremmedord?  Fremmedkulturell er ikke et ord som brukes av fagmennesker.  Forskere bruker det aldri for eksempel.  Et menneske er ikke fremmedkulturell overfor sin kultur, og minoriteter er ikke fremmedkulturelle i sitt eget land.

Du kan harselere med meg så mye du vil hvis du får noe ut av det, men la være å harselere og heve deg over norske minoriteter som noe "edlere og høyere".

Anonymkode: ca46e...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Hva sa denne eldre kvinnen?  Jeg finner ingenting om saken på nettet.

Det er selvfølgelig en ressurssterk person som tar en slik kamp, og takk og pris for at det ble og blir gjort innimellom.  Det er helt vanvittig hva mange kan finne på å si og da spesielt til somaliere.  Jeg kjenner mange av dem og historiene er hinsides alt.  Derfor er jeg for å slå hardt ned når noen tar bryet med å melde fra.

Anonymkode: ca46e...bf9

Tar jeg feil når jeg får inntrykk av at hun kanskje ikke liker oss nordmenn/vestlige/kristne noe særlig? Kjenner at jeg begynner å sympatisere en anelse med den 71-årige kvinnen nå, fikk litt avsmak av dette diktet. https://www.facebook.com/watch/?v=1918427838231439

Anonymkode: 668f4...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er fremmedord? 

Fremmedord er et ord fra et fremmed språk som har beholdt trekk ved dette språkets struktur og ikke er blitt tilpasset språket det er lånt inn i fullt ut.

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fremmedkulturell er ikke et ord som brukes av fagmennesker. 

Det har du intet belegg for å si. Dog, jeg skal ikke nekte for at det kanskje finnes noen fundamentalister på Blindern som ikke gjør det. Ellers i samfunnet er det et helt vanlig ord.

Fremmedkulturell defineres slik i Det norsk akademis ordbok:

fremmedkulturell 
adjektiv
ETYMOLOGI
første ledd fremmed
BETYDNING OG BRUK
som skiller seg ut fra den rådende (etniske) kulturen
; fjernkulturell
EKSEMPEL
  • fremmedkulturelle innvandrere
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskere bruker det aldri for eksempel.  Et menneske er ikke fremmedkulturell overfor sin kultur, og minoriteter er ikke fremmedkulturelle i sitt eget land.

Jo, det er de hvis de beholder sin egen kultur fra sitt eget hjemland.

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan harselere med meg så mye du vil hvis du får noe ut av det, men la være å harselere og heve deg over norske minoriteter som noe "edlere og høyere".

La meg gjette, du er selv utlending?

Anonymkode: 54323...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...