Gå til innhold

Sameie og eierseksjonsloven, anyone?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som er gode på dette og som kan hjelpe meg litt? 

Anonymkode: 50cbd...960

Litt lettere for noen å svare om du skriver det du har tenkt å spørre om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lurer du på? Sannsynligvis ganske mange her inne som bor i sameie og/eller sitter i styrer for boligsameier, så samlet bør vi vite en del om reglene knyttet til eierseksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stort sett er det borettslagareglene som gjelder men det er nok ikke så lett alt sammen.

Anonymkode: 8c6f2...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er 4 enheter i seksjonen. Vi har bodd her i 2 år alle sammen. Har ikke opprettet sameie ennå og jeg er uenig i vedtekter og har en tvist med leiligheten over. 

Kan de andre opprette sameie da? 

Uten min signatur og samtykke? 

Anonymkode: 50cbd...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og hvilken lov "vinner" av muntlig avtale (fra megler og selger + skriftlig mail fra selger) i følge avtaleloven mot eierseksjonsloven? 

Anonymkode: 50cbd...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, Babette skrev:

Jeg skulle nok ha gått til SpecSavers, leste samleie og ereksjon.

Ha ha ha jeg venta på det.... 

Anonymkode: 50cbd...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er 4 enheter i seksjonen. Vi har bodd her i 2 år alle sammen. Har ikke opprettet sameie ennå og jeg er uenig i vedtekter og har en tvist med leiligheten over. 

Kan de andre opprette sameie da? 

Uten min signatur og samtykke? 

Anonymkode: 50cbd...960

Etter eierseksjonsloven §9 er det nok at en seksjonseier krever seksjonering, så sant du ikke har saklig grunnlag for å motsette deg dette. §9 inneholder regler for fremgangsmåten. 

Generelt krever 2/3 flertall på årsmøtet for å vedta endringer i vedtekter, og dette innebærer at det kan vedtas vedtekter selv om du ikke er enig. Eierseksjonsloven setter imidlertid noen begrensninger for hva vedtektene kan innebære, - det kan ikke vedtas noe som gir noen en urimelig fordel i forhold til andre. 

Det kan være hensiktsmessig å melde seg inn i Huseiernes landsforbund. De kan dette regelverket godt og gir juridisk rådgivning til medlemmer. 

Anonymkode: e74da...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter eierseksjonsloven §9 er det nok at en seksjonseier krever seksjonering, så sant du ikke har saklig grunnlag for å motsette deg dette. §9 inneholder regler for fremgangsmåten. 

Generelt krever 2/3 flertall på årsmøtet for å vedta endringer i vedtekter, og dette innebærer at det kan vedtas vedtekter selv om du ikke er enig. Eierseksjonsloven setter imidlertid noen begrensninger for hva vedtektene kan innebære, - det kan ikke vedtas noe som gir noen en urimelig fordel i forhold til andre. 

Det kan være hensiktsmessig å melde seg inn i Huseiernes landsforbund. De kan dette regelverket godt og gir juridisk rådgivning til medlemmer. 

Anonymkode: e74da...3df

Takk for svar. Det er tvist i forhold til hva som er fellesareal og hva megler og selger har gitt muntlig informasjon om på visning. Kjøpet ble gjennomført vesentlig på grunnlag av dette pga helsemessige utfordringer. Det er her jeg lurer på muntlig avtale i forhold til hva de andre påstår er fellesareal. Tidligere nabo ved siden av meg fikk samme beskjed som meg, men de har nå desverre flyttet. Det blir også søkt om handicap plass til meg, dette skal også inn i vedtekter, noe som ikke er tatt med. 

Anonymkode: 50cbd...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Det er tvist i forhold til hva som er fellesareal og hva megler og selger har gitt muntlig informasjon om på visning. Kjøpet ble gjennomført vesentlig på grunnlag av dette pga helsemessige utfordringer. Det er her jeg lurer på muntlig avtale i forhold til hva de andre påstår er fellesareal. Tidligere nabo ved siden av meg fikk samme beskjed som meg, men de har nå desverre flyttet. Det blir også søkt om handicap plass til meg, dette skal også inn i vedtekter, noe som ikke er tatt med. 

Anonymkode: 50cbd...960

Regler om parkering for seksjonseiere med nedsatt funksjonsevne, er nå lovregulert i eierseksjonslovens §26. 

Når det gjelder diskusjonen om hva som er fellesareal, så foreligger det forhåpentligvis noen tegninger eller opplysninger i salgsprospekt som viser hva som har vært tenkt fra begynnelsen? Hva slags areal er dere uenige om hvorvidt skal være inkludert i seksjonen eller fellesareal? 

Eierseksjonsloven går for øvrig foran avtaleloven dersom det er motstrid. Spesiallov går i utgangspunktet alltid foran generell lov. 

 

 

 

Anonymkode: e74da...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regler om parkering for seksjonseiere med nedsatt funksjonsevne, er nå lovregulert i eierseksjonslovens §26. 

Når det gjelder diskusjonen om hva som er fellesareal, så foreligger det forhåpentligvis noen tegninger eller opplysninger i salgsprospekt som viser hva som har vært tenkt fra begynnelsen? Hva slags areal er dere uenige om hvorvidt skal være inkludert i seksjonen eller fellesareal? 

Eierseksjonsloven går for øvrig foran avtaleloven dersom det er motstrid. Spesiallov går i utgangspunktet alltid foran generell lov. 

 

 

 

Anonymkode: e74da...3df

Det med handikapp parkering regner jeg med de ikke kan si noe imot mitt krav. Uteareal er det som er utenfor min terassedør og som naturlig er utgang til en hage tilhørende min del. På tomtetegninger er alt inntil husvegg fellesareal. Til og med utenfor inngangsdøra mi. Er redd dette blir advokat sak fremover. 

Anonymkode: 50cbd...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det med handikapp parkering regner jeg med de ikke kan si noe imot mitt krav. Uteareal er det som er utenfor min terassedør og som naturlig er utgang til en hage tilhørende min del. På tomtetegninger er alt inntil husvegg fellesareal. Til og med utenfor inngangsdøra mi. Er redd dette blir advokat sak fremover. 

Anonymkode: 50cbd...960

Er problemet at de andre også ønsker å bruke den hagen?

Anonymkode: e74da...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er problemet at de andre også ønsker å bruke den hagen?

Anonymkode: e74da...3df

Det er unaturlig for de som bor i 2 etasje å skulle bruke denne delen som er beliggende rett utenfor min terassedør og inntil mitt stuevindu. Det vil da si at jeg har ingen privat skjerming for innsyn i noen av vinduene i leiligheten min. De oppe har ikke samme problemet. De sier at de skal jo ikke bruke det, de vil bare ikke at vi nede skal bruke det. Tørr påstå det er bare vranghet, noe det blir fra min side også når de går sånn i vranglås...... 

Anonymkode: 50cbd...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også ekskludert fra sameie/styret. Dette har de vel ikke lov til? 

Og vil det bety at så lenge jeg ikke er med i sameie ikke trenger å forholde meg til dem/det? Bare sånn for å være ekstra vrang? 

Og ikke finner jeg ut at seksjonen er tinglyst heller da det er midlertidig brukstillatelse. Dette må vel forhåpentligvis bety noe? 

 

Anonymkode: 50cbd...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er unaturlig for de som bor i 2 etasje å skulle bruke denne delen som er beliggende rett utenfor min terassedør og inntil mitt stuevindu. Det vil da si at jeg har ingen privat skjerming for innsyn i noen av vinduene i leiligheten min. De oppe har ikke samme problemet. De sier at de skal jo ikke bruke det, de vil bare ikke at vi nede skal bruke det. Tørr påstå det er bare vranghet, noe det blir fra min side også når de går sånn i vranglås...... 

Anonymkode: 50cbd...960

Det vanligste er jo at grunnen er fellesareal, så det krever et eget grunnlag for å kreve eksklusiv bruksrett til en del av hagen. Dersom dette ikke er tydelig forutsatt ved salg av leilighetene, er det ikke opplagt at du har krav å eksklusiv bruksrett. For å oppnå det, må du komme til enighet med de øvrige sameierne.

Det høres ut som om konfliktnivået er såpass høyt at dere kommer til å trenge juridisk hjelp for å bli enige. Foreslår som sagt Huseiernes landsforbund.

Anonymkode: e74da...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vanligste er jo at grunnen er fellesareal, så det krever et eget grunnlag for å kreve eksklusiv bruksrett til en del av hagen. Dersom dette ikke er tydelig forutsatt ved salg av leilighetene, er det ikke opplagt at du har krav å eksklusiv bruksrett. For å oppnå det, må du komme til enighet med de øvrige sameierne.

Det høres ut som om konfliktnivået er såpass høyt at dere kommer til å trenge juridisk hjelp for å bli enige. Foreslår som sagt Huseiernes landsforbund.

Anonymkode: e74da...3df

Og det er dette vi ble forespeilet som kjøpere av selger og megler og som jeg også har på mail. Mitt sterkeste kort nå er å få sameie oppløst, jeg er heller ikke rådført om saker, spurt om styreverv, altså ekskludert fra alt. Dette synes jeg ikke er greit. 

Anonymkode: 50cbd...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er dette vi ble forespeilet som kjøpere av selger og megler og som jeg også har på mail. Mitt sterkeste kort nå er å få sameie oppløst, jeg er heller ikke rådført om saker, spurt om styreverv, altså ekskludert fra alt. Dette synes jeg ikke er greit. 

Anonymkode: 50cbd...960

Jeg tror du har feil fokus. Du må ha saklige innvendinger for at dine synspunkter skal bli tatt hensyn til. Det er ikke på noen måte opplagt at grunnen utenfor din leilighet skal tillegges din seksjon, så for å få det til må du være løsningsorientert. 

Anonymkode: e74da...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du har feil fokus. Du må ha saklige innvendinger for at dine synspunkter skal bli tatt hensyn til. Det er ikke på noen måte opplagt at grunnen utenfor din leilighet skal tillegges din seksjon, så for å få det til må du være løsningsorientert. 

Anonymkode: e74da...3df

Takk for svar. Hva legger du og tenker du når du skriver løsningsorientert? Ja jeg har nok kjørt meg fast litt her. 

Anonymkode: 50cbd...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1.3.2019 den 19.02, Babette skrev:

Jeg skulle nok ha gått til SpecSavers, leste samleie og ereksjon.

Jeg også. Leste samleie- og ereksjonsloven 🤣

Anonymkode: 7837b...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...