Gå til innhold

Å slå som en del av barneoppdragelsen? Forferdelig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, bibben skrev:

Mange klarer seg nok bra. Mesteparten av befolkningen fikk nok gjennomgå før i tiden. Men det er ikke gøy når det står på. Det er slitsomt å være redd hele tiden.

Relativt uskyldige signaler kan blir store. Jeg tror nok at jeg reagerer på smerte på en annerledes måte grunnet smerten fra tidligere år. Uskyldig smerte som hos lege eller tannlege kan sette meg helt ut, ja nærmest før smerten setter inn. Jeg tåler dårlig at noen gjør ting med kroppen min.

Jeg opplevde selv å bli mobbet i barndommen men jeg har kommet meg fremover allikevel.  Og det er sikkert slik med de som opplever slike ting som dere og. Men det er sjokkerende å høre om hva dere opplevde. 

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å systematisk slå barn som del av barneoppdragelse er jo veldig feil.

Men jeg tror ærlig talt at ingen har tatt skade av å av og til ha blitt tatt litt hardt i for at poenger lettere skulle taes og forståes. 

Jeg mener at det ikke er galt å irettesette barna sine fysisk ved f.eks. å ta dem litt bestemt i armen for å få dem til å lettere forstå. Noen ganger trenger barn å bli revet ut av uhensiktsmessig og gal atferd ved mild fysisk irettesettelse når høy stemme/kjeft ikke holder. 

Synes det blir for dumt å tro at kjeft og roping med høy stemme er bedre enn et litt bestemt grep i armen samtidig med et nei og en forklaring.

Jeg synes også det blir for dumt å tro at det å være fysisk mot barna sine i oppdragerøyemed er det samme som vold og barnemishandling.

 

Anonymkode: beba4...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vanlig var ris på tidlig 80 tall? Ble og tatt hardt i armen .

Kun enkelt tilfeller , ikke daglig. Noen som kjenner seg igjen ?

Anonymkode: 65b94...804

Jeg fikk mye juling både da jeg hadde gjort noe  og når jeg ikke gjorde noe galt. Når jeg gjorde noe galt så var det greit nok å få juling, men verre var det da jeg ikke skjønte hvorfor. Og hvis jeg var dum nok til å spørre, Ja, da fikk jeg en ekstra omgang.Jeg spurte ikke mange gangene. 

Jeg synes faktisk det å bli isolert fra andre på min alder nesten var verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, bibben skrev:

Jeg ble slått i hodet i tillegg til andre steder på kroppen. Noen ganger med stålbørste. Da fikk jeg bloduttredelser. Jeg tror det er vanligere enn man tror.

Jeg hadde regulering og ikke få ganger måtte jeg forsiktig lirke kinnet bort fra reguleringen. Kinnet satt fast i reguleringen etter slag i ansiktet. Det var ikke spesielt behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bibben skrev:

Det mest ydmykende er å bli slått når andre ser på. Særlig jevnaldrende.

Jeg opplevde andre ting som var mer ydmykende uten at jeg skal gå inn på det nå. Det forfølger meg ennå.

Har også hatt problemer med lukkede dører etter å ha vært låst inne et x-antall ganger. Setter meg alltid slik at jeg lett kan komme vekk. Det gjør jeg helt automatisk. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har hørt om så mange som har vært utsatt også i Norge så dessverre. Mange andre fra oppveksten også jeg dengang ikke ante noe om. Alle har ikke like gode forutsetninger til å klare seg mye på grunn av sånne ting. Mye fortielse og svikt i stat og kommunene ligger bak tror jeg.

Anonymkode: f6375...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Int tema, jar tenkt på dette litt, tror det forklarer mine psykiske problemer. Var vanlig og få ris når jeg var liten, husker min far ga min lillebror ris foran mitt søsken barn og meg helt til han tisset på seg. Var som regel redd far, husker han mishandlet dyrene i fjøset med pinne, slo å slo å slo mens han ropte, jeg så desperasjon i øynene hans, mistet mye respekt til han i tidlig barndom. Riving i ørene likte min mor å gjøre. Onkel likte også å være drittsekk, skyte med våpen etter meg, binde meg, snakke styggt og nedlatende. 

Er mye annet også, men føler jeg ikke kan klage da folk faktisk blir voldtatt og slått skikkelig... Stygge jevla verden.

Anonymkode: 6ac46...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Int tema, jar tenkt på dette litt, tror det forklarer mine psykiske problemer. Var vanlig og få ris når jeg var liten, husker min far ga min lillebror ris foran mitt søsken barn og meg helt til han tisset på seg. Var som regel redd far, husker han mishandlet dyrene i fjøset med pinne, slo å slo å slo mens han ropte, jeg så desperasjon i øynene hans, mistet mye respekt til han i tidlig barndom. Riving i ørene likte min mor å gjøre. Onkel likte også å være drittsekk, skyte med våpen etter meg, binde meg, snakke styggt og nedlatende. 

Er mye annet også, men føler jeg ikke kan klage da folk faktisk blir voldtatt og slått skikkelig... Stygge jevla verden.

Anonymkode: 6ac46...9be

Huff. Jeg synes at dette høres grusomt ut. Jeg opplevde aldri noe slikt gjort av voksne. 

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg hadde det veldig bra hjemme hos familien i oppveksten. Der var det bare tryggt og godt å være. Og masse omsorg å få. Det var tøffere utenfor hjemmet. 

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke det var så veldig vanlig å slå barn på 60-70 tallet heller her i Norge. Men tidligere enn det var det ganske vanlig. Min far som er født på 40 tallet fortalte om dette. Da var det vanlig at til og med lærere kunne slå barn over hendene med  en liten stokk som straff. Det var den gang mangel på kunnskap og en tro på at barn måtte straffes for å lære seg folkeskikk. Men veldig mange slår barn i dag fordi de rett og slett ikke kan styre sinne sitt eller er voldelige . I noen miljøer er det frykt som styrer. Man er redd for at barna skal vokse opp og ikke oppføre seg eller ta feile valg og føler seg forpliktet til å straffe.  Helt feil og veldig skadelig. Det kan være frustrende, utfordrende og tidkrevende å oppdra barn, å slå er egentlig en lettvint og feig måte å oppdra på. I stedet for tolmodig og vennlig rettlede barnet. 

Anonymkode: c13a6...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er psykisk vold. Det sitter fortsatt inni meg. Jeg ønsker meg en slag i hodet i håp å glemme alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Betti 11 skrev:

Det verste er psykisk vold. Det sitter fortsatt inni meg. Jeg ønsker meg en slag i hodet i håp å glemme alt.

Enig. Det setter så dype spor. 

Anonymkode: fbe71...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, Betti 11 skrev:

Det verste er psykisk vold. Det sitter fortsatt inni meg. Jeg ønsker meg en slag i hodet i håp å glemme alt.

Jeg tror både psykisk og fysisk vold er skadelig. 

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg er selvsagt motstander av å slå barn. Ja, andre også, for den del. Men jeg tenker på noe en afrikansk venninne sa en gang. Hjemme hos dem var det vanlig å bli dratt i øret hvis de var ulydlige. Neppe så hardt at det gjorde veldig vondt, regner jeg med. De fikk dask på fingrene også, og hun tok det med et skuldertrekk og sammenlignet det med en kattemor som dasker ungene sine og mente at dette ikke er vold. Å sette unger i skammekroken eller gi dem "silent treatment" sånn som hun hadde sett norske mødre gjøre, syntes hun derimot var helt skrekkelig. Venninnen min var aldri i tvil om at moren var utrolig glad i henne, men om hun hadde blitt ignorert og avvist sånn som hun fikk inntrykk av at barn gjerne blir her, så hadde hun blitt veldig ulykkelig. Det er kanskje delvis en kulturgreie når det er snakk om bare "mild" form for fysisk avstraffelse, som en dask i rumpa eller knips på fingrene, som jeg tror var ganske vanlig her til lands også for ikke så veldig lenge siden. Men det er uansett unødvendig og tullete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det var så veldig vanlig å slå barn på 60-70 tallet heller her i Norge. Men tidligere enn det var det ganske vanlig. Min far som er født på 40 tallet fortalte om dette. Da var det vanlig at til og med lærere kunne slå barn over hendene med  en liten stokk som straff. Det var den gang mangel på kunnskap og en tro på at barn måtte straffes for å lære seg folkeskikk. Men veldig mange slår barn i dag fordi de rett og slett ikke kan styre sinne sitt eller er voldelige . I noen miljøer er det frykt som styrer. Man er redd for at barna skal vokse opp og ikke oppføre seg eller ta feile valg og føler seg forpliktet til å straffe.  Helt feil og veldig skadelig. Det kan være frustrende, utfordrende og tidkrevende å oppdra barn, å slå er egentlig en lettvint og feig måte å oppdra på. I stedet for tolmodig og vennlig rettlede barnet. 

Anonymkode: c13a6...7af

Tror det skjedde veldig mye ufint bak stengte dører som noen hevder det også gjør i dag. Alt var ikke bare å være barn den gang heller tror jeg. Husker jeg så andre barn som ble utsatt for så mye verre enn meg selv. Derfor er vi kanskje ikke av dem som roper høyest og kravstore som voksen.

Anonymkode: f6375...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde at en person som ikke er norsk fortelle meg at vedkommende ble slått da han var liten. Dette var en form for barneoppdragelse. I Norge er det strengt forbudt. Jeg ble sjokket. Jeg begynte jeg å lure på om vedkommende kunne tatt skade av det. Det var det vondeste å tenke på. 

Har dere hørt om slik type barneoppdragelse. Jeg fikk frysninger av å høre om det. 

Anonymkode: 0c261...61d

Enten så er du adskillig yngre enn meg (jeg er 50) eller så har du hatt en veldig beskyttet oppvekst. Ikke misforstå meg, jeg er helt i mot vold i oppdragelsen, men jeg er litt forundret over at du er så sjokkert over at det har vært forholdsvis vanlig her i Norge for ikke så alt for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror både psykisk og fysisk vold er skadelig. 

Anonymkode: 0c261...61d

Tror mange som opplever fysisk vold også opplever psykisk vold.  Uansett så er begge deler skadelig.

Det som er så sprøtt er at mange som opplever vold, får seg en partner som også er voldelig. Skulle tro at en skydde slike som pesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde at en person som ikke er norsk fortelle meg at vedkommende ble slått da han var liten. Dette var en form for barneoppdragelse. I Norge er det strengt forbudt. Jeg ble sjokket. Jeg begynte jeg å lure på om vedkommende kunne tatt skade av det. Det var det vondeste å tenke på. 

Har dere hørt om slik type barneoppdragelse. Jeg fikk frysninger av å høre om det. 

Anonymkode: 0c261...61d

Her syns jeg det høres ut som du ikke har fulgt med helt, jeg trodde alle visste at dette har vært mer eller mindre vanlig i alle kulturer inkl i Norge. Jeg husker faktisk at dette ble omtalt på skolen i samfunnsfag, temaet var en del av pensum i samfunnsfag. 

 Jeg har like lite tro på fysisk eller psykisk avstraffelse som oppdragelsesmetodikk som resten, men dessverre er det både noen som ikke greier besinne seg eller som tror dette har virkning. 

Spørsmålet om hvorvidt dette kan gi senskader er selvfølgelig umulig å besvare på et generellt nivå. Enkelte sliter mye etter slike eller lignende opplevelser (feks mobbing), andre ikke. Du må nesten snakke med vedkommende, og høre hva han sier selv, samt bruke sanseapparatet og vurdere hvordan vedkommende ser ut til å takle dette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, emilie321 skrev:

Tror mange som opplever fysisk vold også opplever psykisk vold.  Uansett så er begge deler skadelig.

Det som er så sprøtt er at mange som opplever vold, får seg en partner som også er voldelig. Skulle tro at en skydde slike som pesten.

Det skulle man tro, men samtidig trekker man vel mot det som er kjent fra før. Det er jo heller ikke alle som er voldelige fra dag 1 i et forhold, det kan gjerne komme etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...