Gå til innhold

hund i hundevogn


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Jeg har en liten hund, men også en stor, men denne saken gjelder min lille hund.

Den er slik jeg opplever det langt smartere enn den store, det kan være noe med personlighet...men det er såpass mange ting som tyder på at min lille hund er meget smart, og smartere enn den store, og jeg skal ikke nå i masse detaljer forklare hvorfor,

men dette har resultert i at jeg tenker kjøpe en vogn/ hundevogn, da min lille hund alltid vil ut med meg.

Da den lille hund er ekstremt sta, foretrekker alle å gå tur med den store hund, så den store hund får mest turer.

Derfor, fordi jeg får jo dårlig samvittighet, når det lille, ikke får nok turer, selv om hun ikke vil ut, om det er kaldt, blåser, regner osv...da må vi dra henne etter oss....og det er jo ikke så hyggeilig. Hun har klær og sko, men ingenting hjelper, hun fryser uansett og hater gå på tur hvis det er kaldt, surt, blåser etc...

Vi fikk henne som en omplasseringshund, men så ble hun hos oss, da vi alle ble fort veldig glad i henne. Det jeg ikke hadde forutsett er at slike små hunder ikke liker dårlig vær og norskt klima.

Så derfor tenker jeg kjøpe vogn slik at hun kan bli med meg i hvert fall når jeg gjør innkjøp. Hun liker godt å bli bært, og med teppe rundt seg har hun det bra, men det jeg lurer på er om det når man har hundevogn, om man da kan gå inn i alle butikker?

Jeg har tatt henne med i flere butikker, puttet henne i handlevognen, men siden jeg vet dette ikke er okey egentlig, så tenker jeg best med hundevogn. Hun er lite interessert i å gå, hun liker se, og være med meg, sitte med meg osv...

Jeg klarer liksom ikke dekke en slik hunds behov, så da tenkte jeg både på vogn og bæremeis, men vogn virker noe enklere.

Takknemlig for om noen kjenner reglene for hunder som sitter i hundevogn, jeg har googlet det, men har ikke så langt funnet noe om akkurat regler for hund i hundevogn i butikker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
9 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg har en liten hund, men også en stor, men denne saken gjelder min lille hund.

Den er slik jeg opplever det langt smartere enn den store, det kan være noe med personlighet...men det er såpass mange ting som tyder på at min lille hund er meget smart, og smartere enn den store, og jeg skal ikke nå i masse detaljer forklare hvorfor,

men dette har resultert i at jeg tenker kjøpe en vogn/ hundevogn, da min lille hund alltid vil ut med meg.

Da den lille hund er ekstremt sta, foretrekker alle å gå tur med den store hund, så den store hund får mest turer.

Derfor, fordi jeg får jo dårlig samvittighet, når det lille, ikke får nok turer, selv om hun ikke vil ut, om det er kaldt, blåser, regner osv...da må vi dra henne etter oss....og det er jo ikke så hyggeilig. Hun har klær og sko, men ingenting hjelper, hun fryser uansett og hater gå på tur hvis det er kaldt, surt, blåser etc...

Vi fikk henne som en omplasseringshund, men så ble hun hos oss, da vi alle ble fort veldig glad i henne. Det jeg ikke hadde forutsett er at slike små hunder ikke liker dårlig vær og norskt klima.

Så derfor tenker jeg kjøpe vogn slik at hun kan bli med meg i hvert fall når jeg gjør innkjøp. Hun liker godt å bli bært, og med teppe rundt seg har hun det bra, men det jeg lurer på er om det når man har hundevogn, om man da kan gå inn i alle butikker?

Jeg har tatt henne med i flere butikker, puttet henne i handlevognen, men siden jeg vet dette ikke er okey egentlig, så tenker jeg best med hundevogn. Hun er lite interessert i å gå, hun liker se, og være med meg, sitte med meg osv...

Jeg klarer liksom ikke dekke en slik hunds behov, så da tenkte jeg både på vogn og bæremeis, men vogn virker noe enklere.

Takknemlig for om noen kjenner reglene for hunder som sitter i hundevogn, jeg har googlet det, men har ikke så langt funnet noe om akkurat regler for hund i hundevogn i butikker.

 

 

Hund inne i butikk er ikke ok. Hundevogn har jeg aldri sett noen bruke,

Anonymkode: ae2b4...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Madelenemie skrev:

Takknemlig for om noen kjenner reglene for hunder som sitter i hundevogn, jeg har googlet det, men har ikke så langt funnet noe om akkurat regler for hund i hundevogn i butikker.

Med mindre det er snakk om en dyrebutikk og man skal kjøpe noe til hunden som må prøves (seler f.eks.) så er det ikke greit å ta med hunder inn i butikken. Det er en del allergikere der ute og derfor skal man ikke ta med hunden inn.

En hund som nekter å gå tur med mindre en annen hund er med er vel enten bortskjemt, veldig avhengig av den andre hunden eller redd? Jeg har aldri hatt hund selv altså, så jeg vet ikke, men det er min umiddelbare tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Xtra skrev:

Herregud. Noe så teit - en hund er en hund selv om den er liten og den er fra naturen side skapt til å gå, løpe og røre på seg, ikke til å sitte i en vogn! Om den er skadet eller syk eller veldig gammel er det noe annet, men en frisk hund skal bruke kroppen for å holde seg i form - på samme måte som oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Herregud. Noe så teit - en hund er en hund selv om den er liten og den er fra naturen side skapt til å gå, løpe og røre på seg, ikke til å sitte i en vogn! Om den er skadet eller syk eller veldig gammel er det noe annet, men en frisk hund skal bruke kroppen for å holde seg i form - på samme måte som oss.

Litt enig, men det var ikke spørsmålet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg har en liten hund, men også en stor, men denne saken gjelder min lille hund.

Den er slik jeg opplever det langt smartere enn den store, det kan være noe med personlighet...men det er såpass mange ting som tyder på at min lille hund er meget smart, og smartere enn den store, og jeg skal ikke nå i masse detaljer forklare hvorfor,

men dette har resultert i at jeg tenker kjøpe en vogn/ hundevogn, da min lille hund alltid vil ut med meg.

Da den lille hund er ekstremt sta, foretrekker alle å gå tur med den store hund, så den store hund får mest turer.

Derfor, fordi jeg får jo dårlig samvittighet, når det lille, ikke får nok turer, selv om hun ikke vil ut, om det er kaldt, blåser, regner osv...da må vi dra henne etter oss....og det er jo ikke så hyggeilig. Hun har klær og sko, men ingenting hjelper, hun fryser uansett og hater gå på tur hvis det er kaldt, surt, blåser etc...

Vi fikk henne som en omplasseringshund, men så ble hun hos oss, da vi alle ble fort veldig glad i henne. Det jeg ikke hadde forutsett er at slike små hunder ikke liker dårlig vær og norskt klima.

Så derfor tenker jeg kjøpe vogn slik at hun kan bli med meg i hvert fall når jeg gjør innkjøp. Hun liker godt å bli bært, og med teppe rundt seg har hun det bra, men det jeg lurer på er om det når man har hundevogn, om man da kan gå inn i alle butikker?

Jeg har tatt henne med i flere butikker, puttet henne i handlevognen, men siden jeg vet dette ikke er okey egentlig, så tenker jeg best med hundevogn. Hun er lite interessert i å gå, hun liker se, og være med meg, sitte med meg osv...

Jeg klarer liksom ikke dekke en slik hunds behov, så da tenkte jeg både på vogn og bæremeis, men vogn virker noe enklere.

Takknemlig for om noen kjenner reglene for hunder som sitter i hundevogn, jeg har googlet det, men har ikke så langt funnet noe om akkurat regler for hund i hundevogn i butikker.

 

 

hva slags rase er dette?

Anonymkode: 9209a...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg tror hun lurer deg trill rundt.

Hun har godt av å bevege seg,  og må lære seg og gå ute i all slags vær, mener jeg. Du må vise at du er sjefen, ikke hun!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hund i butikk er forbudt uansett. Kommer mattilsynet risikerer butikken bot.

Anonymkode: 9cf1e...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hund i butikk er forbudt uansett. Kommer mattilsynet risikerer butikken bot.

Anonymkode: 9cf1e...502

Eneste er hunder som er på jobb. Dvs førerhund eller servicehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva slags rase er dette?

Anonymkode: 9209a...051

Hei!

Pomeranien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
2 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg tror hun lurer deg trill rundt.

Hun har godt av å bevege seg,  og må lære seg og gå ute i all slags vær, mener jeg. Du må vise at du er sjefen, ikke hun!

 

Hei!

Du tar feil, hun fryser og skjelver ved det minste, det faker hun ikke.

Nå har jeg kjøpt hundevogn, og hun liker godt:-)

Får håpe dette er ok i butikker jeg tror faktisk det, for det er en glidelås jeg kan trekke opp, der hun ser ut, men hvor det er et slags allergi filter ut. 

Den ser veldig fin ut.

Hun skal selvsagt gå sine turer, men nå kan hun bli med meg når jeg gjør innkjøp, da hun er en hund som trenger myye stimuli, ikke som min store hund, som sover og, ikke virker like inteligent, men jeg er jo like glad i den store, jeg opplever bare at de er veldig forskjellige.

Den lille hunden har feks lært seg nærmest hele det norske vokubularet, det store mistenker jeg ikke kunne særlig mange ord, jeg merker jo det, han sover godt uansett, men den lille, bare et feil ord om henne, og hun går til gangen, der legger hun seg demonstrativt, hvis hun er sur. Så hunder er like forskjellige som mennesker, og noen trenger veldig mye opplevelser og inntrykk for å være forsnøyde , det er det vognen handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Pomeranien

da har den bare godt av å komme seg ut. den har god pels. Kanskje du heller burde melde deg på et hundekurs slik at du får hjelp til dressering, virker som om hunden styrer deg veldig 🙂

Anonymkode: 9209a...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Pomeranien

I følge Norsk Kennel klubb så tåler denne rasen all slags vær:

Egenskaper/Mentalitet:

Rasene er alltid oppmerksomme, livlige, og usedvanlig hengivne overfor sin eier.

De er meget lærevillige, og lette å oppdra. Deres mistro overfor fremmede og deres manglende interesse for jakt gjør dem til den ideelle vokter av gård og grunn; verken engstelige eller aggressive. Spesielt kan det fremheves at rasene tåler allslags vær, er robuste og har en høy levealder.

Anonymkode: 6075f...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier hun fryser og skjelver, kler du på henne? For det trengs på noen av de. Og psykisk stimuli er ikke å sitte i en vogn, men å sniffe og snuse, gjøre godbitsøk, bruke iq leker, gjøre agility eller annet.

Og det er ikke pga allergi at de ikke er lov i butikk, men pga hygiene. Hundehår sniker seg overalt. Om bikkja er i vogn er det større sannsynlighet at du blir kasta ut da den syntes bedre.

Anonymkode: 9cf1e...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Madelenemie skrev:

Du tar feil, hun fryser og skjelver ved det minste, det faker hun ikke.

Nåja. Dyr er ikke dumme, finner hun ut at hun får sitte godt og varmt i armkroken din om hun later som hun skjelver så kan hun godt finne på å late som.

Hester kan late som om de er halte for å slippe unna en ridetime for deretter å herje rundt som en unghest like etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

da har den bare godt av å komme seg ut. den har god pels. Kanskje du heller burde melde deg på et hundekurs slik at du får hjelp til dressering, virker som om hunden styrer deg veldig 🙂

Anonymkode: 9209a...051

Hei!

Nei hun styrer meg ikke, men jeg har aldri hatt en så smart og krevende hund.

Kanskje det jeg opplever kan sammenlignes med når mennesker får et barn med adhd og de bare får beskjed om at det mangler grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

I følge Norsk Kennel klubb så tåler denne rasen all slags vær:

Egenskaper/Mentalitet:

Rasene er alltid oppmerksomme, livlige, og usedvanlig hengivne overfor sin eier.

De er meget lærevillige, og lette å oppdra. Deres mistro overfor fremmede og deres manglende interesse for jakt gjør dem til den ideelle vokter av gård og grunn; verken engstelige eller aggressive. Spesielt kan det fremheves at rasene tåler allslags vær, er robuste og har en høy levealder.

Anonymkode: 6075f...10e

Hei!

Ja hun er hengiven, veldig, men liker ikkke regn og kaldt, og hun er ikke den eneste lille hunden som har det sånn.

Hun har tynne ben og mye tett pels på kroppen, men jeg tror de små potene gjør henne utsatt, i hvert fall, fryser hun lett, det kan jeg i hvert fall se tydelig.

Hundevognen er ment som tiltak for å møte hennes stimuleringsbehov, hun må jo gå på do, så da blir det jo 3 turer pr dag i all slags hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier hun fryser og skjelver, kler du på henne? For det trengs på noen av de. Og psykisk stimuli er ikke å sitte i en vogn, men å sniffe og snuse, gjøre godbitsøk, bruke iq leker, gjøre agility eller annet.

Og det er ikke pga allergi at de ikke er lov i butikk, men pga hygiene. Hundehår sniker seg overalt. Om bikkja er i vogn er det større sannsynlighet at du blir kasta ut da den syntes bedre.

Anonymkode: 9cf1e...502

Hei!

Ja hun har klær og sko, mn det hjelper ikke dessverre.

Hun har ikke blitt bortvist fra verken matbutikk eller kafe:-) Folk blir bare glade om de skjønner det er en hund, så så langt har verken folk eller allergikere fått problemer...men det er jo bare en dag da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
9 timer siden, Lillemus skrev:

Nåja. Dyr er ikke dumme, finner hun ut at hun får sitte godt og varmt i armkroken din om hun later som hun skjelver så kan hun godt finne på å late som.

Hester kan late som om de er halte for å slippe unna en ridetime for deretter å herje rundt som en unghest like etterpå...

Rir du?:-)

Jeg har ridd mye:-) savner det veldig.

Ridde med en gjeng engelske ryttere på Island, og det var både gøy og utfordrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...