Gå til innhold

Samfunnets syn på mannen og gutters skoleprestasjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 timer siden, laban skrev:

Dessuten opptrer kvinner i flere roller enn som forbrukere av skjønnhetsprodukter, rengjøringsmidler og babyartikler. Det finnes fortsatt rikelig med spillefilmer og andre arenaer der menn er smarte, sterke og dominerende og redder både kvinner (som ikke er noen av delene) og verden. Det er massevis av menn i mediebransjen, så jeg tror nok de er i stand til å slå tilbake hvis de synes de blir ensidig framstilt.   

 

Vi skal ikke gå så mange år tilbake før "kvinnekampen" (eller kampen for likestilling) var svært omstridt og høyst nødvendig.

Hvis menn menn "slår tilbake" står de nok dessverre i fare for å bli anmeldt for kvinnefiendtlighet og kvinne-trakassering.

Kvinners behov for likestilling et ikke  fullt så nødvendig lenger. Det bør jo ikke bli for mye makt på kvinnesiden heller slik at vi får en ny skjevhet i balansen.

Anonymkode: 317c8...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 minutter siden, laban skrev:

Det var ikke noe stort poeng, jeg ville bare få fram at det ikke var jeg som skrev det innlegget - siden det bare er Lillemus og jeg som ikke skriver anonymt her.

Oki ;)

Anonymkode: 317c8...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, laban skrev:

Det finnes fortsatt rikelig med spillefilmer og andre arenaer der menn er smarte, sterke og dominerende og redder både kvinner (som ikke er noen av delene) og verden. Det er massevis av menn i mediebransjen, så jeg tror nok de er i stand til å slå tilbake hvis de synes de blir ensidig framstilt.  

Og en ting til: Jeg synes det er et poeng å få fram at filmer krever aktiv interesse/handling. Man velger å se på film, og på hvilke. Reklamer om dumme menn velger man ikke i like stor grad å se på, men får det mer eller mindre ufrivillig servert rett i fleisen i pausene for det programmet man holder på å se på.

Anonymkode: 317c8...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da forstod jeg bedre, og jeg er enig i det. Og også på hjemmebane som en annen påpekte. Tror menn er veldig viktig for gutter også i oppdragerøyemed. Derfor er det veldig trist at mange kvinner velger bort barnefaren og heller oppdrar barnet alene, evt. med stefedre som kanskje ikke har den samme interessen av å oppdra et barn som ikke er deres eget.

Anonymkode: 317c8...469

Slik må man ikke ta opp. Det er hysj-hysj. Fei det under teppet og lat som det ikke er noe problem.

Anonymkode: 05683...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reklamer om dumme menn velger man ikke i like stor grad å se på, men får det mer eller mindre ufrivillig servert rett i fleisen i pausene for det programmet man holder på å se på.

Joda, men det er da ikke sånn at menn generelt framstilles som idioter i reklamefilmer, mens kvinner er smarte? Dessuten er det såpass mye humor i norskproduserte reklamefilmer at man skal være bra opphengt hvis man tolker dem som en sann beskrivelse av verden - det mener jeg uansett hvilket kjønn som blir karikert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, laban skrev:

Joda, men det er da ikke sånn at menn generelt framstilles som idioter i reklamefilmer, mens kvinner er smarte? Dessuten er det såpass mye humor i norskproduserte reklamefilmer at man skal være bra opphengt hvis man tolker dem som en sann beskrivelse av verden - det mener jeg uansett hvilket kjønn som blir karikert.

Men det er sjelden kvinner blir fremstilt som dumme. 

Eller svarte fremstilt som "slemme" (jr. Gillettes siste famøse reklamefilm). 

Anonymkode: 05683...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, laban skrev:

Joda, men det er da ikke sånn at menn generelt framstilles som idioter i reklamefilmer, mens kvinner er smarte? 

Jeg synes i alle fall at det forekommer såpass ofte at man kan si at det er en generell tendens.

Anonymkode: 317c8...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det er noen justeringer som kunne blitt gjort i skolen:

  • Litt mindre vekt på gruppearbeid. Det var en idé i mange år om at gruppearbeid var løsningen på alle problemer. Det har blitt nyansert i det jeg har lest de siste årene. Mange oppgaver løser man best ved å jobbe konsentrert alene. Det tror jeg passer gutter bedre. Gutter trigger litt mer på konkurranse og litt mindre på samarbeid.
  • Mindre ansvar for egen læring i ung alder. Barn er for umodne å ta ansvar for det, og spesielt svake elever og gutter.
  • La matte telle litt mer, rett og slett fordi det er et stort fag med mange timer i uka. Matte gir én karakter. Hovedmål, sidemål, engelsk og fremmedspråk gir fire karakterer. Det er ikke rimelig at språk skal veie så tungt.
  • Det er ingen fag som går på moderne teknologi (kyb, koding) Det er merkelig, og slår uheldig ut for gutter.
  • Ikke legge så mye ansvar på foreldrene. På det verste var vi som foreldre pålagt å bruke en halvtime hver dag på lekser med barna. Vi gjorde det, men mange droppet det nok. Dette har ikke med kjønn å gjøre, men det forsterker klasseskiller.

Ingen av de tingene hadde gjort at gutter dro forbi jenter på en urettferdig måte. Jeg mener det er ting som burde blitt gjort selv om det bare var ett kjønn.

Alt i alt må jeg allikevel si at skolen er veldig bra og at lærerne gjør en kjempejobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg har 2 jenter og 1 gutt og jentene var de flinkeste til å ta ansvar for egen læring, både gjennom barneskolen, ungdomskolen og videregående. De var selvgående, jeg behøvde ikke å mase om lekser og de var flinke.

Sønnen var mer umoden, han ville spille dataspill, bygge fly og skip. Bygge sin egen pc har han gjort i senere tid. Det bor en liten ingeniør i han. Han klarte seg helt greit på skolen han også. Det var ikke noe galt med evnene hans, men jeg brukte mye tid ved siden av han for å få han til å kosentrere seg. Han ble lett distrahert. Han var ikke noe dummere enn jentene. Han viste på så mange andre måter at han var en klok gutt. Dataspill tok helt overhånd etter hvert og spesielt siste året på videregående. Da gikk det helt galt. I denne perioden var hans far pendler og bodde ikke hjemme. Sønnen sto opp igjen på natta for å spille dataspill etter at jeg hadde sovnet. Jeg fikk han opp av senga på morgenen før jeg selv dro på jobb, men han gikk og la seg igjen etter at jeg hadde dratt. En utrolig frustrende tid. 

Jeg er helt enig i at menn/fedre er viktig spesielt for sønner. Jeg tror det hadde gått bedre for sønnen om faren hadde bodd hjemme det siste og viktigste året på videregående. Jeg alene klarte ikke å få han ut av det dårlige mønsteret, noe som føltes veldig deprimerende for meg. Han var jo mer hjemme enn han var på skolen det siste skoleåret og det var kun dataspill han var opptatt av.

Senere da han skulle begynne å ta igjen det tapte ved å ta opp fag som han hadde fått "ikke vurdert" i kom depresjonen. Da kom angeren av å ha kastet bort mye tid. Han begynte å uroe seg for fremtiden og jeg tror han grublet på seg depresjon og angst. Alvoret seg inn over han. Han tok opp fag som privatist på egen hånd uten undervisning samtidig som han slet med psykdom og det gikk  meget bra utrolig nok. Egentlig ganske beundringsverdig at det gikk så bra, så mye som han slet psykisk.

Nå studerer han på Ntnu. Kom sent i gang med studier, men nå er han moden nok til det. Han viser en helt annen vilje nå. han er skoleflink når han virkelig vil.

Fortsatt veldig ivrig i dataspill og data generelt, men nå studerer han i hvert fall noe han brenner for 🙂

Hvorfor er det slik at gutter er svakere enn jenter på skolen ? 

Jeg vet ikke. Modenhet kan være en forklaring. Mer disiplin inn i skolen har jeg tenkt og flere mannlige lærere.

 

Til alt det andre du skriver, må jeg bare si : Herregud! jeg hadde aldri klart meg uten en mann i mitt liv. Jeg er helt avhengig av å ha en mann i livet mitt. 

Jeg setter enormt stor pris på at dere menn finnes 😍

 

 

 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tvert i mot menn har ofte så mye lettere for å se både helheten  og praktiske sider av et problem synes jeg ofte. De er kanskje selv litt for opptatt av å måle ting som intelligens osv. Opprinnelig mennes idé?? Hvordan  og om sånne ting måles er ikke så lite politisk influert tror jeg og hva som råder av tanker i tiden.  Kjønnene har kanskje noe å lære av hverandre. Kanskje ingen behøver å være overlegen og underlegen  i noe sammenheng i fremtiden.😊

Anonymkode: 32dc8...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gi alle menneskers barn tilnærmet like stabile, trygge og gode muligheter til praksis og utdanning over tid så er der ikke mere " hokus pokus" ganske enkelt tror jeg.

Anonymkode: 32dc8...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg gjentar noen her. Det var så mye stykkevis og oppdelt at jeg ga opp å lese svarene.

Det er ikke så lenge siden noe tilsvarende dukket opp som et leserinnlegg et sted, skrevet av en kvinne. Hun ga fort opp diskusjonen da, for i likhet med innlegget ditt, hadde jo ikke noe av det rot i virkeligheten.

Menn har alltid gjort det dårligere enn kvinner på skolen. Det er ikke noe nytt, det har ikke kommet i senere tid. En viktig årsak til at flere kvinner enn menn tar høyere utdanning, er fordi yrker som f.eks sykepleier har blitt høyskoleutdanning, mens bilmekaniker fortsatt er yrkesfagopplæring. Men selv om kvinner i snitt har høyere utdanning og bedre karakterer (vi snakker en halv karakter, eller noe deromkring, så det er ikke store forskjeller), er det flere menn i arbeid og de tjener mer enn kvinnen (ja, regulert for deltid). Altså, det er lettere for en mann å nå langt i jobbsammenheng, enn det er for kvinnen. De trenger mindre utdanning for å klare seg fint i arbeidslivet.

Og når det kommer til å spille dum på reklame, har da virkelig kvinnen bidratt godt på den fronten. Husker ikke hva det var reklame for, jeg husker bare "rundkjøring her liksom" og ei kjærring som hadde dratt rett over rundkjøringa. If, tror jeg det var, når jeg tenker meg om. Eller blonde damer som har vært så opptatt av å veive på håret, at de har gått rett på glassruter. Eller hun dama i charterfeber, fra Østfold. Husker ikke hva hun heter, men hun ble ikke fremstilt som intelligent ihvertfall. Utover det skal jeg ikke omtale meg om tv-reklame siden jeg ikke har sett på tv på et par år.

 

På 7.3.2019 den 12.17, AnonymBruker skrev:

Aner som sagt ikke om det er noe hold i det jeg sier i innlegget her, men kan det være slik at gutter tidlig forstår at det ikke forventes så mye av dem fordi samfunnet "sier" at de er dumme og ubrukelige?

Kan det være at de ikke gidder prøve fordi statistikken sier at de uansett vil klare seg bra?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Trine skrev:

Menn har alltid gjort det dårligere enn kvinner på skolen. Det er ikke noe nytt, det har ikke kommet i senere tid. En viktig årsak til at flere kvinner enn menn tar høyere utdanning, er fordi yrker som f.eks sykepleier har blitt høyskoleutdanning, mens bilmekaniker fortsatt er yrkesfagopplæring. Men selv om kvinner i snitt har høyere utdanning og bedre karakterer (vi snakker en halv karakter, eller noe deromkring, så det er ikke store forskjeller), er det flere menn i arbeid og de tjener mer enn kvinnen (ja, regulert for deltid). Altså, det er lettere for en mann å nå langt i jobbsammenheng, enn det er for kvinnen. De trenger mindre utdanning for å klare seg fint i arbeidslivet.

Det er en myte at menn tjener mere enn kvinner i SAMME jobb. Det er liten tvil om at lønnsforskjellene i hovedsak skyldes kvinner og menn sine valg. Hovedforklaringen på forskjeller i lønn er at langt flere kvinner jobber i det offentlige hvor lønnsnivået er lavere. Menn legger mer vekt på lønn når de velger yrke, kvinner legger mer vekt på andre aspekter ved jobben. Kvinner er mindre opptatt av god inntekt, og styrer unna de "usikre" utdanningene som potensielt kan øke inntektsnivået, og velger trygghet og en sikkert jobb. Menn tar flere sjanger (som ellers i livet) som kan gi mulighet for langt høyere lønn. Dette bidrar sterkt til inntektsforskjellene mellom kjønnene. Menn velger utdanninger som i snitt har 10 prosent høyere inntekt. Dersom menn la tilsvarende vekt på inntekt og risiko som kvinner gjør, ville forskjellene vært omtrent utlignet. Valg av utdanning styres også av andre forhold enn inntekt. Varighet og innhold i studiene, studiested, medstudenter og krav til innsats er også variabler som er med på å bestemme hvilket studie man velger. Menn er mer glad i jobben enn kvinner. I snitt jobber en mann 20-30 minutter mer per dag enn ei kvinne. Kvinner liker ikke overtidsarbeid så dette skygger de unna. Menn liker overtidsarbeid.  Den lille forskjellen som da gjentar skyldes at menn er mer frempå og flinkere til å kreve i lønnsforhandlinger. Menn er frekkere, kvinner for beskjedne. Kort sagt kan lønnsgapet forklares i prioriteringer, menn prioriterer jobb mens kvinner prioriterer hus, barn og fritid.                                                                                                       

Anonymkode: 05683...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en myte at menn tjener mere enn kvinner i SAMME jobb. Det er liten tvil om at lønnsforskjellene i hovedsak skyldes kvinner og menn sine valg. Hovedforklaringen på forskjeller i lønn er at langt flere kvinner jobber i det offentlige hvor lønnsnivået er lavere. Menn legger mer vekt på lønn når de velger yrke, kvinner legger mer vekt på andre aspekter ved jobben. Kvinner er mindre opptatt av god inntekt, og styrer unna de "usikre" utdanningene som potensielt kan øke inntektsnivået, og velger trygghet og en sikkert jobb. Menn tar flere sjanger (som ellers i livet) som kan gi mulighet for langt høyere lønn. Dette bidrar sterkt til inntektsforskjellene mellom kjønnene. Menn velger utdanninger som i snitt har 10 prosent høyere inntekt. Dersom menn la tilsvarende vekt på inntekt og risiko som kvinner gjør, ville forskjellene vært omtrent utlignet. Valg av utdanning styres også av andre forhold enn inntekt. Varighet og innhold i studiene, studiested, medstudenter og krav til innsats er også variabler som er med på å bestemme hvilket studie man velger. Menn er mer glad i jobben enn kvinner. I snitt jobber en mann 20-30 minutter mer per dag enn ei kvinne. Kvinner liker ikke overtidsarbeid så dette skygger de unna. Menn liker overtidsarbeid.  Den lille forskjellen som da gjentar skyldes at menn er mer frempå og flinkere til å kreve i lønnsforhandlinger. Menn er frekkere, kvinner for beskjedne. Kort sagt kan lønnsgapet forklares i prioriteringer, menn prioriterer jobb mens kvinner prioriterer hus, barn og fritid.                                                                                                       

Anonymkode: 05683...8d5

I følge SSB er det ikke en myte at menn tjener mer enn kvinner i samme jobb ;)

Fig. 2 og 3
https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/lonnsforskjellene-mellom-kvinner-og-menn-vedvarer--331542

 

Men det var jo uansett ikke poenget. Poenget var at til tross for litt dårligere karakterer, klarer menn seg bedre i arbeidslivet. Du behøver ikke komme med teorier om hvorfor det er sånn. Saken er at det er sånn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Trine skrev:

I følge SSB er det ikke en myte at menn tjener mer enn kvinner i samme jobb ;)

 

Og som det står, kvinner og menn utfører ulikt arbeid innenfor ulike typer virksomheter og sektorer. Lønnsforskjellene kan først og fremst forklares med at kvinner i større grad enn menn utdanner seg til relativt lavtlønte yrker.

At menn tjener noe mer enn kvinner i det private næringslivet skyldes at menn generelt rett sett mer frempå og flinkere til å kreve i lønnsforhandlinger.

 

Anonymkode: 05683...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og som det står, kvinner og menn utfører ulikt arbeid innenfor ulike typer virksomheter og sektorer. Lønnsforskjellene kan først og fremst forklares med at kvinner i større grad enn menn utdanner seg til relativt lavtlønte yrker.

Ja, og det var nettopp derfor jeg poengterte at du skulle se på tabell 2 og 3! Det har du jo opplagt ikke gjort. En elektriker er en elektriker, likevel tjener menn ca 7000 kr mer i mnd enn kvinner i samme yrke. Og til informasjon, man kan ikke jobbe som elektriker i andre firmaer enn de som har ansatt en installatør, så der røyk mulige forklaringer om offentlige stillinger ;)

Din påstand: Det er en myte at kvinner tjener mindre enn menn i samme stilling.
Min påstand: Nei, det er ikke en myte.
SSB sier: Selv om de største forskjellene kan forklares med yrkesvalg, tjener fortsatt menn mer enn kvinner innen samme yrke.
Konklusjon: Det er en myte at det er en myte at menn tjener mer enn kvinner i samme stilling.

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At menn tjener noe mer enn kvinner i det private næringslivet skyldes at menn generelt rett sett mer frempå og flinkere til å kreve i lønnsforhandlinger.

Kranglefanten! Det spiller ingen rolle hva årsaken er. Poenget er at menn klarer seg bedre i arbeidslivet enn kvinner, til tross for at de får dårligere karakterer på skolen. Hvor vanskelig kan det være å forstå? Det har ingenting å si hvorfor det er sånn. Sammenlignet med jenter, gjør ikke gutter det dårligere på skolen nå enn de gjorde da det enda var vanlig at menn var lærere. Det er ingenting som er annerledes, med unntak av det nå plutselig har blitt fokus på at gutter gjør det dårligere. Så får jo bare menn vise sine sønner at det ikke gjør noe at de ligger en halv karakter under, de kommer uansett til å tjene mer og klare seg bedre i arbeidslivet. Om den halve karakteren gir gutter dårlig selvtillit, burde jo tusenlappene hver mnd gi kvinner like dårlig selvtillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Trine skrev:

Ja, og det var nettopp derfor jeg poengterte at du skulle se på tabell 2 og 3! Det har du jo opplagt ikke gjort. En elektriker er en elektriker, likevel tjener menn ca 7000 kr mer i mnd enn kvinner i samme yrke

Din påstand: Det er en myte at kvinner tjener mindre enn menn i samme stilling.
Min påstand: Nei, det er ikke en myte.

 

Denne tabellen sier ingen ting om alder, ansiennitet, erfaring, lederansvar osv. Det er flere eldre mannlige arbeidstakere i disse yrkene, og flere mannlige ledere, som således trekker snittet for menn opp. I fysiske yrker som bygningsarbeider kan menn også være mer utholdene og mer effektive og således være bedre betalt. Og som sagt allerede to ganger, menn generelt rett sett mer frempå og pågående og flinkere til å kreve i lønnsforhandlinger.

Jeg har ennå ikke sett et eneste bevis for at menn og kvinner med samme utdanning, samme erfaring, og samme effektivitet tjener ulikt.

14 minutter siden, Trine skrev:


SSB sier: Selv om de største forskjellene kan forklares med yrkesvalg, tjener fortsatt menn mer enn kvinner innen samme yrke.
Konklusjon: Det er en myte at det er en myte at menn tjener mer enn kvinner i samme stilling.

 

Kranglefanten! Det spiller ingen rolle hva årsaken er. Poenget er at menn klarer seg bedre i arbeidslivet enn kvinner, til tross for at de får dårligere karakterer på skolen. Hvor vanskelig kan det være å forstå? 

Det er langt flere menn som faller utenfor - ikke fullfører skole og ender opp med uføre, som dør i arbeidsulykker, og tar selvmord.

Anonymkode: 05683...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 9.3.2019 den 9.23, Trine skrev:

Mulig jeg gjentar noen her. Det var så mye stykkevis og oppdelt at jeg ga opp å lese svarene.

Det er ikke så lenge siden noe tilsvarende dukket opp som et leserinnlegg et sted, skrevet av en kvinne. Hun ga fort opp diskusjonen da, for i likhet med innlegget ditt, hadde jo ikke noe av det rot i virkeligheten.

Menn har alltid gjort det dårligere enn kvinner på skolen. Det er ikke noe nytt, det har ikke kommet i senere tid. 

Er du sikker på at forskjellene ikke har økt de siste årene? Jeg tror jeg har lest det, men fant ingen kilde. Norge har større kjønnsforskjeller enn de fleste andre land:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Eoeo8P/norsk-skole-paa-oecd-toppen-i-kjoennsforskjeller

En mulig brannfakkel er at kjønnsforskjellene er veldig små nasjonale prøver, som man skulle tro var mest objektive:

"Guttene går ut av ungdomsskolen med dårligere karakterer i nær alle fag, mens forskjellene er langt mindre på de nasjonale prøvene" 

https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/guttene-havner-bakpa

I linken nedenfor står det masse rart, men kort sagt at ingen lettvinte forklaringer stemmer. Det spiller ingen rolle om man har kvinnelige eller mannlige lærere:

https://forskning.no/skole-og-utdanning-barn-og-ungdom-kjonn-og-samfunn/flinke-piker-skoletapergutter/546388

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne tabellen sier ingen ting om alder, ansiennitet, erfaring, lederansvar osv. Det er flere eldre mannlige arbeidstakere i disse yrkene, og flere mannlige ledere, som således trekker snittet for menn opp. I fysiske yrker som bygningsarbeider kan menn også være mer utholdene og mer effektive og således være bedre betalt. Og som sagt allerede to ganger, menn generelt rett sett mer frempå og pågående og flinkere til å kreve i lønnsforhandlinger.

Jeg har ennå ikke sett et eneste bevis for at menn og kvinner med samme utdanning, samme erfaring, og samme effektivitet tjener ulikt.

Festlig at du hele tiden drar inn nye kriterier etterhvert som det ikke holdt med de du opprinnelig kom med. Som sagt altfor mange ganger allerede. Det spiller ingen rolle hva årsaken er! Statistikken viser at menn i samme yrke, tjener mer enn kvinner.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er langt flere menn som faller utenfor - ikke fullfører skole og ender opp med uføre, som dør i arbeidsulykker, og tar selvmord.

Nja!

Det er ikke langt flere menn som faller utenfor. I 2018 var arbeidsstyrken 70,1%, 72,7% menn og 67,4% kvinner. Totalt var 67,6% sysselsatte, 70,2% menn og 64,9% kvinner. Det var totalt 3,5% arbeidsledige, 3,4% menn og 3,7% kvinner.
https://www.ssb.no/aku

Fullfører skolen:
Det er flere jenter enn gutter som fullfører videregående opplæring, spesielt innen normert tid. Men forskning viser at gutter som dropper ut av videregående gjør det bedre enn jenter som dropper ut.
https://www.idunn.no/norsk_sosiologisk_tidsskrift/2018/02/svartmaling_av_gutter

Uføre: Det er flere kvinner enn menn som er uføre.
https://www.nav.no/546054/mottakere-av-uføretrygd-etter-kjønn-og-alder.pr.31.12.2009-2018.antall

Selvmord:
Det er over dobbelt så mange menn enn kvinner som tar selvmord, men 3 ganger så mange kvinner enn menn gjør selvmordsforsøk. Jeg er usikker på hva du ville fram til eller hva selvmord har med noe av dette å gjøre i det hele tatt. Men om ditt poeng var at menn oftere sliter med psykiske problemer, tar du feil. Menn bruker ofte mer dødlige metoder som henging og skytevåpen. Forskning peker også mot at menn er mer voldelig impulsive. Det gjelder også ved selvdestruktive handlinger. I tillegg er menn dårliger til å oppsøke hjelp.
http://bymag.no/2018/02/derfor-tar-flere-menn-enn-kvinner-selvmord

Arbeidsskadedødsfall:
I 2018 var det kun menn som omkom i arbeidsulykker. Jeg forstår ikke hva dette heller har med saken å gjøre. At det er flere menn enn kvinner som omkommer er nok fordi det er vesentlig mange flere menn i de yrkene hvor dødsfall skjer. I tillegg er de mer uforsiktige enn kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Er du sikker på at forskjellene ikke har økt de siste årene? Jeg tror jeg har lest det, men fant ingen kilde. Norge har større kjønnsforskjeller enn de fleste andre land:

https://www.idunn.no/norsk_sosiologisk_tidsskrift/2018/02/svartmaling_av_gutter

Basert på tall fra SSB i 2017. Ser det er litt avvik fra 2018. I 2017 var kjønnsgapet på 4,5 grunnskolepoeng, som tilsvarer nesten en halv karakter i en karakterskala fra 1-6.

2 timer siden, Gargamel skrev:

I linken nedenfor står det masse rart, men kort sagt at ingen lettvinte forklaringer stemmer. Det spiller ingen rolle om man har kvinnelige eller mannlige lærere:

Nei, det er nok ikke én enkelt forklaring. Men en ting er sikkert. Media elsker drama. Krisemaksimering er dems spesialitet. Kanskje man bare kan løse problemet så lett som å ha ulike inntakskrav for jenter og gutter til høyere utdanning. Men det blir jo  urettferdig for de jentene som er litt mer guttete. En ting som er litt rart, er at de hvert år lager et leven om gutters dårlige prestasjoner (som ikke er dårligere enn de alltid har vært), mens man hører ikke et ord om klassegapet, som er mye større enn kjønnsgapet. Så tenker jeg, hvorfor prøver media å få guttene til å fremstå som dumme, vil ikke det bare legalisere latskap? "Jeg trenger ikke prøve, for jeg er jo allerede stemplet som dum".

Etter litt googling, tror jeg kanskje jeg vet hvorfor du mener å ha lest at forskjellene øker. Dagbladet skriver "Guttene får dårligere karakterer enn jenter-forskjellene øker". Det er overskriften. Jeg er sikkert ikke den eneste som tenkte at forskjellene mellom gutter og jenter øker. Men det de mener er at forskjellen er mindre de første årene på grunnskolen enn de siste. Sånn har det vel alltid vært. Det er ikke forskjllen mellom en 10. klassing nå og for 10 år siden, men foskjellen mellom 1. klassinger og 10. klassinger.

https://arbeidsnytt.no/menn-kvinner-kjonn/ikke-kall-menn-for-tapere/103554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...