Gå til innhold

Ville du automatisk dømt meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om jeg fortalte deg at jeg har en million i forbruksgjeld? 

Anonymkode: e2e60...47b

For å svare fornuftig på dette, så må du kanskje si hva du mener med "dømt"?

Dersom noen fortalte meg at de hadde en million i forbruksgjeld, så ville jeg sannsynligvis ha tenkt at de hadde mistet kontrollen over økonomien og at de hadde endt opp med å ta mange kortsiktige valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg fortalte deg at jeg har en million i forbruksgjeld? 

Anonymkode: e2e60...47b

Da ville jeg tenkt du hadde tatt mange lite lure valg.

Anonymkode: 829f2...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg fortalte deg at jeg har en million i forbruksgjeld? 

Anonymkode: e2e60...47b

Nei. Jeg ville ikke dømt deg. Men får håpe at du har en kontroll over det, slik at du ikke får problemer. 

Er det noe du kan selge? Jeg ville solgt det hvis det var noe jeg kunne klare meg uten. Og betalt ned det jeg kunne på lånet. Kjip situasjon, men jeg dømmer ingen tross slike situasjoner som du er i. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er noen sykdom som bare må behandles ville jeg tenkt og at mange leger har mye unnlatelsessynder ville jeg tenkt også ville jeg anbefalt NAVs  nye sider og informasjonsbokser på nett om hvilken hjelp de kan gi. Også ville jeg berømme deg som nå klarer å snakke om det. Håper du får den hjelp du trenger i slik situasjon til å finne ut av hva som kan gjøres slik at du ikke lever så farlig lenger. Ønsker deg alt godt videre.😊

Anonymkode: 3cc7d...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville heller ikke ha dømt deg. Jeg hadde syntes synd på deg, og hvis du var min venn hadde jeg forsøkt å hjelpe deg. Jeg hadde mer enn gjerne blitt med deg til banken og snakket med dem om hvordan du skulle ha kommet deg ut av det. Tror det finnes noen muligheter. Kanskje refinansiering hvor alle smålånene fra x antall utlånere blir løst ut og betalt av banken din mot at du skylder dem hele beløpet i stedet. Kanskje du også kunne ha fått kommet under såkalt gjeldssanering. Jeg vet ikke hvilke tiltak som ville vært mest riktig, men det tror jeg banken hadde visst.

 

Anonymkode: 2def0...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager om spørsmålet er dumt, men er det faktisk mulig å få så stor gjeld i forbrukslån? Jeg klarer ikke å se poenget med å dømme vs ikke dømme i en slik sak. Ønske om og mulighet til å få hjelp til å håndtere dette, er vel mer sentralt. Så håper du vil og får det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, susis skrev:

Beklager om spørsmålet er dumt, men er det faktisk mulig å få så stor gjeld i forbrukslån? Jeg klarer ikke å se poenget med å dømme vs ikke dømme i en slik sak. Ønske om og mulighet til å få hjelp til å håndtere dette, er vel mer sentralt. Så håper du vil og får det 🙂

Ja, i dag er det mulig, men når det nye gjeldsregisteret kommer i juli, så blir det betydelig vanskeligere å greie og få så mye kredittkort/forbrukslån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, emilie321 skrev:

Ja, i dag er det mulig, men når det nye gjeldsregisteret kommer i juli, så blir det betydelig vanskeligere å greie og få så mye kredittkort/forbrukslån. 

Det høres ut som er på tide... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg fortalte deg at jeg har en million i forbruksgjeld? 

Anonymkode: e2e60...47b

Jeg hadde jo lurt litt på hva du hadde holdt på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg spørre deg om hva du har brukt så mye penger på? Hvis du har kjøpt deg f,.eks bil så kan den selges, men er deþ f.eks.spillgjeld så stiller saken seg annerledes.

Anonymkode: 45796...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
7 timer siden, emilie321 skrev:

Ja, i dag er det mulig, men når det nye gjeldsregisteret kommer i juli, så blir det betydelig vanskeligere å greie og få så mye kredittkort/forbrukslån. 

Det er sant. Det er altfor lett å få mye gjeld. Når folk med dårlig inntekt får låne så vil de automatisk slite med renten og da vil forbrukslånet lett kunne stige med tanke på at utgiftene blir for høye i forhold til inntekten. 

Jeg holdt på slik en stund. Lånet bare steg pga renten var så ekstremt høy. Byttet bank og det hjalp. Nå har jeg endelig kontroll og lånet har endelig begynt å gå nedover. 

Det er mye som jeg burde fikse nytt i leiligheten osv men jeg tar meg ikke råd til det med det første for ellers stiger lånet. For har man ikke råd til noe så har man ikke råd. Samme med depositum på eventuelt ny leilighet. Jeg nekter å låne til det. 

Så trådstarter: det er lurt å finne en bank med lavest mulig rente og selge det du kan av ting du ikke har bruk for. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Det er sant. Det er altfor lett å få mye gjeld. Når folk med dårlig inntekt får låne så vil de automatisk slite med renten og da vil forbrukslånet lett kunne stige med tanke på at utgiftene blir for høye i forhold til inntekten. 

Jeg holdt på slik en stund. Lånet bare steg pga renten var så ekstremt høy. Byttet bank og det hjalp. Nå har jeg endelig kontroll og lånet har endelig begynt å gå nedover. 

Det er mye som jeg burde fikse nytt i leiligheten osv men jeg tar meg ikke råd til det med det første for ellers stiger lånet. For har man ikke råd til noe så har man ikke råd. Samme med depositum på eventuelt ny leilighet. Jeg nekter å låne til det. 

Så trådstarter: det er lurt å finne en bank med lavest mulig rente og selge det du kan av ting du ikke har bruk for. 

Jeg har heldigvis fått betalt hele kredittkortgjelda jeg hadde og det er ufattelig godt. Har greid å begynne og spare litt og det er enda godt for jeg må bl.a ha nye sommerdekk til bilen. Og som deg så nekter jeg å låne til det. Da får jeg heller la bilen stå fram til jeg har spart nok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly
21 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg har heldigvis fått betalt hele kredittkortgjelda jeg hadde og det er ufattelig godt. Har greid å begynne og spare litt og det er enda godt for jeg må bl.a ha nye sommerdekk til bilen. Og som deg så nekter jeg å låne til det. Da får jeg heller la bilen stå fram til jeg har spart nok.

 

Du er flink. Man lærer. Mitt har et stykke igjen men jeg nekter å bruke mer penger enn hva jeg har penger til. 

Jeg hadde noen dyre tannlegebehandlinger, optikerbehandling osv som jeg brukte vanvittig av penger på . Jeg avstår så godt jeg kan med det selv om det er dumt. Men jeg må istedet forsøke å vente til jeg har penger til det. Nekter å ta opp mer lån både til det eller til depositum for leilighet osv.  Jeg drøyer og forsøker å vente til jeg har egne penger til det. 

Forbrukslån har ekstremt høy rente. Men jeg synes det var deilig å bytte bank. Nå betaler jeg 800 kr i renter hver måned. Før betalte jeg 2100...  Har en mye bedre bank å låne av nå enn hva jeg hadde. 

Det er også mange grunner for at folk kommer i forbruksgjeld-knipen.  Foreks dyre tannlegebehandlinger, depositum på ny leilighet og nødvendige utgifter som en ikke får dekket med inntekten sin kan være skylden. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Du er flink. Man lærer. Mitt har et stykke igjen men jeg nekter å bruke mer penger enn hva jeg har penger til. 

Jeg hadde noen dyre tannlegebehandlinger, optikerbehandling osv som jeg brukte vanvittig av penger på . Jeg avstår så godt jeg kan med det selv om det er dumt. Men jeg må istedet forsøke å vente til jeg har penger til det. Nekter å ta opp mer lån både til det eller til depositum for leilighet osv.  Jeg drøyer og forsøker å vente til jeg har egne penger til det. 

Forbrukslån har ekstremt høy rente. Men jeg synes det var deilig å bytte bank. Nå betaler jeg 800 kr i renter hver måned. Før betalte jeg 2100...  Har en mye bedre bank å låne av nå enn hva jeg hadde. 

Det er også mange grunner for at folk kommer i forbruksgjeld-knipen.  Foreks dyre tannlegebehandlinger, depositum på ny leilighet og nødvendige utgifter som en ikke får dekket med inntekten sin kan være skylden. 

Ja, det er mange grunner til det. En av mine utfordringer er når jeg blir dårligere så mister jeg litt kontrollen over økonomien.  Da sitter pengene løst.

Nå har jeg ordnet meg slik at datteren min tar vare på kredittkortet. Det skal kun brukes til bestilling av reiser (må selvfølgelig ha penger på annen konto til det) og i utlandet. Det fordi vi får reiseforsikring når vi betaler med kredittkort og fordi det er tryggere å bruke kredittkort i utlandet enn debit kort + at det er greit å ha to kort med til utlandet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, susis skrev:

Det høres ut som er på tide... 🙂

Bør ikke voksne folk klare å la være å ta opp lån de ikke har økonomi til å tilbakebetale?

Anonymkode: 829f2...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
16 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, det er mange grunner til det. En av mine utfordringer er når jeg blir dårligere så mister jeg litt kontrollen over økonomien.  Da sitter pengene løst.

Nå har jeg ordnet meg slik at datteren min tar vare på kredittkortet. Det skal kun brukes til bestilling av reiser (må selvfølgelig ha penger på annen konto til det) og i utlandet. Det fordi vi får reiseforsikring når vi betaler med kredittkort og fordi det er tryggere å bruke kredittkort i utlandet enn debit kort + at det er greit å ha to kort med til utlandet. 

 

Enig :)Det er mange grunner til det. Det kan være alt fra behandling man ikke får dekket av staten, penger til depositum til bo, til mindre nødvendige saker som reiser osv. Kan være ganske mange grunner og det nytter ikke å angre eller klandre seg selv. Gjort er gjort, men det kloke er å få kontroll over forbruket / økonomien/ unngå å opprette mer lån / og få lånet bort. 

 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prøvd å ordne opp i alt på egen hånd. Det er også knyttet masse skam rundt dette med økonomien, og jeg har blitt dømt, så jeg snakker ikke med noen om det lenger. 

Jeg har på ingen måte levd et luksusliv, og det er som frosken skriver. Det er flere årsaker til at jeg har havnet i dette uføret som jeg ikke orker å utdype. 

Folk burde ikke dømme før de vet fakta. T o m av min egen familie har jeg blitt dømt, noe som har vært kjempesårt og preget meg. 

Jeg har endelig tatt motet til meg og kontaktet en privat gjeldsrådgiver og avventer svar derfra for veien videre. 

Anonymkode: e2e60...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du i samme modus som "Når man ikke er bra nok" 

Anonymkode: e1ca3...fa4

??

Anonymkode: e2e60...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...