Gå til innhold

Drøyer lengst mulig å gå til tannlegen pga økonomien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke særlig god økonomi. Mest pga en forbruksgjeld som jeg må betale ned på hver måned. Derfor må jeg drøye på å gå til tannlegen tiltross for at jeg har flere hull. Jeg er veldig plaget med hull i tennene. Jeg liker ikke å drøye men kan ikke oppta mer forbruksgjeld for å gå til tannlegen. 

Noen som har vært i samme situasjon, eller vet løsningen i slike situasjoner? Jeg satser på å få brukt litt av feriepengene til tannlege slik at jeg stikker hodet innom tannlegen iallefall en gang i året. Men problemet er at tannlegen vil ta bilder og innkalle meg på nye timer, og da blir det fort mye penger. 

Jeg synes også at tennene mine er noe missfarget. Og kunne ønske å gjøre noe med det også. Men satser mest på å få hullene fikset. 

Anonymkode: 28fdd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke å drøye men kan ikke oppta mer forbruksgjeld for å gå til tannlegen. 

Akkurat tannbehandling kan fort bli veldig mye dyrere hvis du drøyer for lenge.

Bor du i / nær en by der de utdanner tannleger, kan du gå til universitetsklinikken og få rimelig behandling. Det tar lenger tid enn andre steder, men er ikke noe dårligere. Se for eksempel her:
https://www.uib.no/odontologi/67369/institutt-klinisk-odontologi

https://www.uib.no/odontologi/67370/pasientbehandling

Ellers er det vel noen litt rimeligere kjeder som har startet opp i Norge i de siste årene, så du kan spare penger på å sjekke prisene på forhånd.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også at tennene mine er noe missfarget. Og kunne ønske å gjøre noe med det også. Men satser mest på å få hullene fikset. 

Anonymkode: 28fdd...498

Hvis du bor i et borettslag tilknyttet Tobb eller Obos eller noe slikt så har dere sikkert medlemsrabatt hos en tannlege via medlemsskapet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis du bor i et borettslag tilknyttet Tobb eller Obos eller noe slikt så har dere sikkert medlemsrabatt hos en tannlege via medlemsskapet der?

Jeg har vært medlem av OBOS i maaange år og aldri sett noe om rabatt hos akkurat tannlege. (Begravelsesbyråer, derimot.... :mellow:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Jeg har vært medlem av OBOS i maaange år og aldri sett noe om rabatt hos akkurat tannlege. (Begravelsesbyråer, derimot.... :mellow:)

Ikke? Det har vi i Tobb. :) Alt mulig innen oppussing (flis, elektriker, rørlegger osv), tannlege, optiker, dekk, et par sportsbutikk-kjeder, eiendomsmegler osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, laban skrev:

Akkurat tannbehandling kan fort bli veldig mye dyrere hvis du drøyer for lenge.

Bor du i / nær en by der de utdanner tannleger, kan du gå til universitetsklinikken og få rimelig behandling. Det tar lenger tid enn andre steder, men er ikke noe dårligere. Se for eksempel her:
https://www.uib.no/odontologi/67369/institutt-klinisk-odontologi

https://www.uib.no/odontologi/67370/pasientbehandling

Ellers er det vel noen litt rimeligere kjeder som har startet opp i Norge i de siste årene, så du kan spare penger på å sjekke prisene på forhånd.

Jeg vet, men hva gjør man når man ikke har penger? Jeg har gått å kjent på noen småhull siden august, men jeg bør nok ta en tur snart. Jeg vurderer å låne av feriepengene for å få startet med å fikse på det. Men skal se på linkene du sendte. Jeg blir lettere fortvilt av at det skal være så dyrt. 

Anonymkode: 28fdd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
29 minutter siden, laban skrev:

Akkurat tannbehandling kan fort bli veldig mye dyrere hvis du drøyer for lenge.

Bor du i / nær en by der de utdanner tannleger, kan du gå til universitetsklinikken og få rimelig behandling. Det tar lenger tid enn andre steder, men er ikke noe dårligere. Se for eksempel her:
https://www.uib.no/odontologi/67369/institutt-klinisk-odontologi

https://www.uib.no/odontologi/67370/pasientbehandling

Ellers er det vel noen litt rimeligere kjeder som har startet opp i Norge i de siste årene, så du kan spare penger på å sjekke prisene på forhånd.

Takk for linkene. Min tannlege koster omtrent 1700 kroner hver gang jeg går til han. Da tar han gjerne 2 -3 hull. Men allikevel er det dyrt. Jeg må se på prisene her. 

Anonymkode: 28fdd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må se på prisene her. 

Du kan ringe dit hvis det er vanskelig å forstå prislistene (som vel er på "tannlegespråk"). De er vant til at folk går dit av økonomiske hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, laban skrev:

Du kan ringe dit hvis det er vanskelig å forstå prislistene (som vel er på "tannlegespråk"). De er vant til at folk går dit av økonomiske hensyn.

Jeg har også litt tannlegeskrekk så jeg liker å gå der jeg går. Men jeg får bare forsøke å ta meg råd til det. Jeg får mulig igjen litt på skatten.... Og jeg får feriepenger. Ville egentlig brukt alt dette til andre nyttige formål, men jeg har tannverk og det irriterer meg. Er plaget med hull i tennene. Vet ikke hvorfor. Jeg pusser tennene godt, men jeg drikker vel litt mye saft, brus, og søte drikker. 

Anonymkode: 28fdd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, laban skrev:

Du kan ringe dit hvis det er vanskelig å forstå prislistene (som vel er på "tannlegespråk"). De er vant til at folk går dit av økonomiske hensyn.

Men som sagt : jeg skal undersøke. Men 1700 kroner for tre hull er jo ikke så ille pris, men mye for min lille økonomi... Jeg vil jo helst bare betale 300 kroner slik man gjør hos vanlig lege.

Anonymkode: 28fdd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg får feriepenger. Ville egentlig brukt alt dette til andre nyttige formål, men jeg har tannverk og det irriterer meg.

Hvis det har kommet såpass langt, ville jeg ikke ventet på feriepengene.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også litt tannlegeskrekk så jeg liker å gå der jeg går.

Det blir jo en avveining - et annet og billigere sted eller det samme stedet til samme pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, laban skrev:

Hvis det har kommet såpass langt, ville jeg ikke ventet på feriepengene.

Det blir jo en avveining - et annet og billigere sted eller det samme stedet til samme pris.

Ja, det er litt vondt. Og jeg er redd det bare blir verre. Jeg må bare fikse det. Jeg har allerede gått lenge med dette. Så sant som du sier: viktig å fikse det. 

Anonymkode: 28fdd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Er plaget med hull i tennene. Vet ikke hvorfor. Jeg pusser tennene godt, men jeg drikker vel litt mye saft, brus, og søte drikker. 

Anonymkode: 28fdd...498

Det er ikke særlig vanlig at voksne folk får stadig nye hull. Selv har jeg massevis av gamle hull/plomber, men tror ikke jeg har hatt nye hull på over 20 år. Du burde absolutt benytte fluorskyll hver dag, om du ikke allerede gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
9 minutter siden, Xtra skrev:

Det er ikke særlig vanlig at voksne folk får stadig nye hull. Selv har jeg massevis av gamle hull/plomber, men tror ikke jeg har hatt nye hull på over 20 år. Du burde absolutt benytte fluorskyll hver dag, om du ikke allerede gjør det.

Det er vel svært variabelt, vel?

Jeg er blant dem som har dårlige tenner. Går til tannlegen to ganger i året, og veldig ofte - heldigvis ikke hver gang - er det hull på gang. Tannlegen min mener at det har med spyttet mitt å gjøre, at det tærer på emaljen. Mannen min har også hatt en del hull som voksen, men ikke like ofte som jeg. Har sagt til ungene at de må gjøre det de kan av forebyggende tannpleie, fordi de har svært dårlige gener....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Kan du ikke bestille time og få tatt det som haster mest. Du kan vel låne penger av kjæresten din til dette, hvis du ikke har selv? Og be tannlegen din komme med råd om hva du kan gjøre for å hindre nye hull. Jeg bruker tanntråd og tannpirkere daglig, og opplever muligens en ørliten forbedring av hyppighet på hullene nå de siste årene.

Men det er kjipt med dårlige tenner. Det er sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Det er vel svært variabelt, vel?

Jeg er blant dem som har dårlige tenner. Går til tannlegen to ganger i året, og veldig ofte - heldigvis ikke hver gang - er det hull på gang. Tannlegen min mener at det har med spyttet mitt å gjøre, at det tærer på emaljen. Mannen min har også hatt en del hull som voksen, men ikke like ofte som jeg. Har sagt til ungene at de må gjøre det de kan av forebyggende tannpleie, fordi de har svært dårlige gener....

Har ingen statistikk på det, har bare inntrykk av det.

 

Jeg har også regnet meg for å ha dårlige tenner, hadde hull i omtrent alle tennene før jeg var ferdig med grunnskolen. Men altså ikke etterhvert, og jeg bruker som sagt tanntråd og fluor jevnlig. Mannen min har omtrent ikke hull i tennene, og barna ser heldigvis ut til å slekte mer på ham i så måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, påskelilje skrev:

Det er vel svært variabelt, vel?

Jeg er blant dem som har dårlige tenner. Går til tannlegen to ganger i året, og veldig ofte - heldigvis ikke hver gang - er det hull på gang. Tannlegen min mener at det har med spyttet mitt å gjøre, at det tærer på emaljen. Mannen min har også hatt en del hull som voksen, men ikke like ofte som jeg. Har sagt til ungene at de må gjøre det de kan av forebyggende tannpleie, fordi de har svært dårlige gener....

Tannlegen har sagt at jeg har lav spyttproduksjon og at det er den antatte årsaken og derfor får jeg rabatt hos tannlegen. Det ville ellers vært langt dyrere enn prisen jeg oppga her. 

Jeg får ekstremt lett hull hele tiden. Pusser tennene, skyller med fluorvann og bruker tanntråd og pirkere, men jeg får allikevel veldig lett hull. 

Anonymkode: 28fdd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Akkurat nå, Xtra skrev:

Har ingen statistikk på det, har bare inntrykk av det.

 

Jeg har også regnet meg for å ha dårlige tenner, hadde hull i omtrent alle tennene før jeg var ferdig med grunnskolen. Men altså ikke etterhvert, og jeg bruker som sagt tanntråd og fluor jevnlig. Mannen min har omtrent ikke hull i tennene, og barna ser heldigvis ut til å slekte mer på ham i så måte :)

Jeg hadde mange hull i melketennene, selv om jeg brukte fluor. Da de nye tennene kom, gikk det en god del år før hullene begynte å komme, men så da jeg ble rundt 18-20 kanskje, så begynte det igjen.... Begge mine foreldre har også hatt mye hull - men de begynte jo ikke med fluor før de var godt voksne.

Så bra at ungene dine slekter på mannen din :-)

Ungene våre har heldigvis ikke hatt så mye hull som jeg og mannen hadde som barn og ungdom, så jeg håper at de får litt bedre tannhelse enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, påskelilje skrev:

Kan du ikke bestille time og få tatt det som haster mest. Du kan vel låne penger av kjæresten din til dette, hvis du ikke har selv? Og be tannlegen din komme med råd om hva du kan gjøre for å hindre nye hull. Jeg bruker tanntråd og tannpirkere daglig, og opplever muligens en ørliten forbedring av hyppighet på hullene nå de siste årene.

Men det er kjipt med dårlige tenner. Det er sant!

Det er veldig kjipt med dårlige tenner. Jeg bekymrer meg mye for det. Har pratet med tannlegen om det, og han sier at det de har kommet frem til er at jeg lider av munntørrhet, noe som lett gir hull. Men jeg vet ikke. Jeg pusser tennene godt. Men jeg har tette tenner ,og det oppstår alltid hull mellom tenner selv om jeg bruker lang tid på tannpuss, tanntråd og pirkere flere ganger for dagen. 

Anonymkode: 28fdd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg hadde mange hull i melketennene, selv om jeg brukte fluor. Da de nye tennene kom, gikk det en god del år før hullene begynte å komme, men så da jeg ble rundt 18-20 kanskje, så begynte det igjen.... Begge mine foreldre har også hatt mye hull - men de begynte jo ikke med fluor før de var godt voksne.

Så bra at ungene dine slekter på mannen din 🙂

Ungene våre har heldigvis ikke hatt så mye hull som jeg og mannen hadde som barn og ungdom, så jeg håper at de får litt bedre tannhelse enn oss.

Har vel hatt hull i enhver tann, men problemet er at det løsner fra der jeg har hatt hull før, og dermed så blir det nytt problem hele tiden. Jeg var ekstremt plaget av hull i 20 årene. Hadde en periode jeg var syk og da ble jeg veldig plaget, og siden har jeg slitt med at enten løsner det fra gamle fyllinger eller oppstår noen nye hull. Men som oftest skjer det pga gamle fyllinger løsner. 

Anonymkode: 28fdd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...