Gå til innhold

Å miste en man var glad i


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes det er forferdelig vondt å miste en man var glad i, til døden. Men jeg synes også at det er forferdelig dersom jeg blir forlatt av en partner. Man skulle jo tro at det var ingenting i betydningen i henhold til det å miste en person til døden. Såklart er det verre når noen man er glad i dør, men tett opp til det kommer frykten og redselen for å bli forlatt. 

Er det normalt å sette den frykten så høyt? Hva tenker dere? 

Anonymkode: 4ad16...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Altså nå er det ikke slik at jeg frykter hele tiden på at jeg kan bli forlatt, men jeg setter det som en ganske høy smertefølelse i livet å oppleve.

Anonymkode: 4ad16...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er forferdelig vondt å miste en man var glad i, til døden. Men jeg synes også at det er forferdelig dersom jeg blir forlatt av en partner. Man skulle jo tro at det var ingenting i betydningen i henhold til det å miste en person til døden. Såklart er det verre når noen man er glad i dør, men tett opp til det kommer frykten og redselen for å bli forlatt. 

Er det normalt å sette den frykten så høyt? Hva tenker dere? 

Anonymkode: 4ad16...edd

Jeg har mistet min mor for noen år siden og det var jo vondt, men det gikk seg fort til, trøsten var at hun ikke hadde smerter lenger. Men jeg vet at om jeg hadde blitt forlatt av kjæresten min nå så hadde det vært mer smertefullt. Garantert. Jeg liker ikke å innrømme at jeg er avhengig av ham og sånn egentlig så er jeg jo ikke det, men herremin så vondt det ville vært om han gikk fra meg! Det hadde vært skikkelig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg har mistet min mor for noen år siden og det var jo vondt, men det gikk seg fort til, trøsten var at hun ikke hadde smerter lenger. Men jeg vet at om jeg hadde blitt forlatt av kjæresten min nå så hadde det vært mer smertefullt. Garantert. Jeg liker ikke å innrømme at jeg er avhengig av ham og sånn egentlig så er jeg jo ikke det, men herremin så vondt det ville vært om han gikk fra meg! Det hadde vært skikkelig tungt.

Ja, jeg husker da mitt siste brudd skjedde så sa folk til meg at det er jo mye verre å miste noen til døden. Hvorfor være lei deg? Move on. Men det var ikke lett. Men i dag er jeg veldig glad for at han gikk. Fordi jeg fortjente en som virkelig ønsket meg. Og det fikk jeg. Men jeg tenker fortsatt på at det er utrolig hvor lei seg man kan bli av et forholdsbrudd. Tenk: vedkommende går gjerne frivillig ut av livet ditt, og så er du lei deg? Vedkommende dør ikke. Men går av fritt ønske. Skal man ikke ønske vedkommende det beste og si yesss. Men så enkelt var det altså ikke. Jeg tror man lett kan føle seg avhengig av partneren. Jeg gjorde det tross at jeg ikke forstår hva jeg likte med vedkommende per dags dato. 

Jeg har mistet familiemedlemmer og nære til døden. Det gjorde vondt også. Men forholdsbrudd er tydeligvis noe som også innvirker livet og kan faktisk være opp i mot ganske så vondt når det står på. Noe av det vondeste i livet det også. 

Godt at det ikke bare er meg som er slik. Men det er viktig å tenke fremover. Jeg frykter heldigvis ikke å bli forlatt hele tiden i nye forholdet. Men jeg kjenner jo på at jeg hadde synes det var grusomt å miste han. 

Anonymkode: 4ad16...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg har mistet min mor for noen år siden og det var jo vondt, men det gikk seg fort til, trøsten var at hun ikke hadde smerter lenger. Men jeg vet at om jeg hadde blitt forlatt av kjæresten min nå så hadde det vært mer smertefullt. Garantert. Jeg liker ikke å innrømme at jeg er avhengig av ham og sånn egentlig så er jeg jo ikke det, men herremin så vondt det ville vært om han gikk fra meg! Det hadde vært skikkelig tungt.

Men lillemus : da er vi to som innrømmer at vi ikke liker å innrømme at vi er avhengig av partneren. Men litt avhengig er vi nok, selv om vi kan klare oss fint alene. 

Anonymkode: 4ad16...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er forferdelig vondt å miste en man var glad i, til døden. Men jeg synes også at det er forferdelig dersom jeg blir forlatt av en partner. Man skulle jo tro at det var ingenting i betydningen i henhold til det å miste en person til døden. Såklart er det verre når noen man er glad i dør, men tett opp til det kommer frykten og redselen for å bli forlatt. 

Er det normalt å sette den frykten så høyt? Hva tenker dere? 

Anonymkode: 4ad16...edd

Jeg vet ikke om det er normalt å sette frykten så høyt, men det å bli forlatt av en partner kan være en stor påkjenning som kanskje ikke blir tatt helt alvorlig. Det er en ganske vanlig årsak til selvmord og psykisk sykdom:

https://www.nettavisen.no/livsstil/disse-ti-livshendelsene-har-storst-sjanse-for-a-gjore-deg-syk/3423597594.html

Det er litt underkommunisert, kanskje fordi man ikke vil legge for mye dårlig samvittighet på den som velger å gå. Jeg mener selv at det må være lov å gå ut av et forhold man ikke trives i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om noen nære dør, får man omtanke fra omverdenen.

 

Om en kjæreste forlater en, får selvtilliten en knekk, planer for fremtiden blir rasert, og man får beskjed fra omverdenen om å komme seg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg vet ikke om det er normalt å sette frykten så høyt, men det å bli forlatt av en partner kan være en stor påkjenning som kanskje ikke blir tatt helt alvorlig. Det er en ganske vanlig årsak til selvmord og psykisk sykdom:

https://www.nettavisen.no/livsstil/disse-ti-livshendelsene-har-storst-sjanse-for-a-gjore-deg-syk/3423597594.html

Det er litt underkommunisert, kanskje fordi man ikke vil legge for mye dårlig samvittighet på den som velger å gå. Jeg mener selv at det må være lov å gå ut av et forhold man ikke trives i.

 

Jeg er enig i at det må være lov å gå ut av et forhold man ikke trives i. Men etter min mening så er grensene mine høye for å gå. Det skal ganske mye til før jeg velger å forlate en partner. Per dagsdato så er jeg veldig glad for at jeg ble forlatt i mitt tidligere forhold, for det førte til at jeg fikk en partner som passer bedre til meg som person, og ellers. 

Men det er rart å tenke på at jeg ble så lei meg da jeg ble forlatt tidligere. For per dags dato føler jeg ikke verken tiltrekning eller noe felles til personen. Men det er vel fordi jeg er over det. Og det er vel også normalt følelse å få. 

Men når man sammenligner det med dødsfall så tenker man: hva er verst? Jo de fleste vil si å miste en partner til døden er mye verre enn at de går frivillig, og jeg er jo enig i det. Men for meg så kommer det ganske tett opp til dødsfall følelsesmessig enten jeg vil det eller ikke. Man mister jo en person ut av livet sitt. Men tilslutt så innser man mulig at man har ikke mistet noe. Noe jeg gjorde. Jeg føler at jeg vant i lotto istedet. 

 

 

Anonymkode: 4ad16...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, Xtra skrev:

Om noen nære dør, får man omtanke fra omverdenen.

 

Om en kjæreste forlater en, får selvtilliten en knekk, planer for fremtiden blir rasert, og man får beskjed fra omverdenen om å komme seg videre.

Der beskrev du det bra. 

Anonymkode: 4ad16...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men lillemus : da er vi to som innrømmer at vi ikke liker å innrømme at vi er avhengig av partneren. Men litt avhengig er vi nok, selv om vi kan klare oss fint alene. 

Anonymkode: 4ad16...edd

Jeg klarer meg jo helt fint rent praktisk på alle måter uten ham, men følelsesmessig... ❤️ Vet liksom ikke hva jeg skulle gjort uten ham - vi har jo planer for både nær og fjernere fremtid sammen og elsker å være sammen, savner hverandre så fort vi er borte fra hverandre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg klarer meg jo helt fint rent praktisk på alle måter uten ham, men følelsesmessig... ❤️ Vet liksom ikke hva jeg skulle gjort uten ham - vi har jo planer for både nær og fjernere fremtid sammen og elsker å være sammen, savner hverandre så fort vi er borte fra hverandre. :) 

Jeg elsker kjæresten min. Men hvis han hadde hatt ønske om å gå, så hadde jeg forsøkt å komme over det fort. Men jeg må innrømme at jeg føler meg ganske avhengig, og jeg hopper til av glede hver gang han sender meldinger til meg ❤️ . 

Anonymkode: 4ad16...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lært fra fortid at man aldri kan vite. Jeg ble forlatt selv når jeg ikke trodde jeg ville bli forlatt. Det kom overraskende, for vedkommende hadde aldri sagt til meg at noe var galt på forhånd for han. Jeg håndterte det tungt følelsesmessig. Og det tok sin tid. Men jeg innser per i dag at vi ikke passet sammen. Jeg lukket øynene for det der og da. 

I dag er jeg glad , og lykkelig forelsket igjen. Men veien fra lykke til sorg kan være liten. Og veien fra sorg til lykke kan også være liten. ❤️ 

Anonymkode: 4ad16...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lært fra fortid at man aldri kan vite.

Det er en risiko vi alle må leve med, i alle forhold av livet. For å klare å leve med det på en ok måte, må man ha tillit til at ting går bra. Men noen garanti får man ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, Xtra skrev:

Det er en risiko vi alle må leve med, i alle forhold av livet. For å klare å leve med det på en ok måte, må man ha tillit til at ting går bra. Men noen garanti får man ikke.

Man må håpe på at det går bra inntil det motsatte er bevist. Man har ingen garantier mot noe som helst i livet. 

Anonymkode: 4ad16...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leste en gang at det var gjort studier på dette, og at det å bli forlatt kan være mye mer ødeleggende enn å minste noen til døden. 

Min største frykt er å bli forlatt av min mann, men jeg har blitt forlatt, og sviktet av alle oppigjennom livet, så mulig det er derfor jeg er så redd for det.. 

Anonymkode: bb6c7...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste en gang at det var gjort studier på dette, og at det å bli forlatt kan være mye mer ødeleggende enn å minste noen til døden. 

Min største frykt er å bli forlatt av min mann, men jeg har blitt forlatt, og sviktet av alle oppigjennom livet, så mulig det er derfor jeg er så redd for det.. 

Anonymkode: bb6c7...94b

Jeg har noen i omgangskretsen min som er fryktelig redd for å bli forlatt. Noen vil ikke ha forhold fordi de er så redde for å bli forlatt. Jeg kan godt forstå det. Jeg er selv redd for å bli forlatt. Men jeg forsøker å ha et fornuftig tankesett. Det har iblant vært vanskelig å la det fornuftige tankesettet ta full kontroll, men jeg har blitt flinkere med det. Foreks: så tenker jeg at dersom kjæresten dumper meg, så er han ingenting å ha. Da er det bare å forsøke å tenke minst mulig på det, og legge det fort bak seg. Har ikke vært så flink til å ha slike tanker tidligere, men jeg har lært. Men jeg må si at å være i par er ganske vanskelig også for jeg tenker jo på alle de gangene jeg faktisk har blitt avvist i livet, og så tenker jeg: hvorfor skal ikke dette skje igjen? 

Men jeg forsøker allikevel å ha en rolig holdning til alt det. Eller en balnsert holdning, heter det.. 

Anonymkode: 4ad16...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste en gang at det var gjort studier på dette, og at det å bli forlatt kan være mye mer ødeleggende enn å minste noen til døden. 

Min største frykt er å bli forlatt av min mann, men jeg har blitt forlatt, og sviktet av alle oppigjennom livet, så mulig det er derfor jeg er så redd for det.. 

Anonymkode: bb6c7...94b

Men er enig i at det kan være veldig ødeleggende for hele selvet å bli forlatt. Noen sa til meg en gang i annledning et brudd: Du har ingenting å gråte over. Du har ikke mistet han til døden. Han ville gå ut av livet ditt selv. Null tap for deg da. Jeg husker jeg ikke likte de ordene. Fordi jeg hadde det veldig vondt der og da. Jeg tror at det å miste noen som man trodde var der for deg kan være vondt uansett om de går selv eller om det er til døden. 

Anonymkode: 4ad16...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt er ikke bare tenker jeg i dag. Uutholdelig tungt. Man kan bare prøve å holde ut og håpe at tiden gjør sitt føler jeg. Finnes ingen oppskrift på følelser og tanker omkring noe tror jeg.

Anonymkode: db28d...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan bare prøve å ta vare på seg selv og la alle de andre ta vare på alt det andre. Det er lett i en sårbar situasjon å legge mye skyldfølelse på seg selv og tenke om jeg bare hadde sagt slik eller gjort slik. Skyldfølelse hjelper ingen.

Anonymkode: db28d...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan bare prøve å ta vare på seg selv og la alle de andre ta vare på alt det andre. Det er lett i en sårbar situasjon å legge mye skyldfølelse på seg selv og tenke om jeg bare hadde sagt slik eller gjort slik. Skyldfølelse hjelper ingen.

Anonymkode: db28d...183

Det er helt sant. Hadde jeg bare sagt eller gjort noe annet .. veldig lett å tenke slik, men det hjelper ingenting. Og man må huske at enhver person begår feil. Det er en del av å være menneske. Vi er ikke roboter. 

Anonymkode: 4ad16...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...