Gå til innhold

Hva kan gjøre Norge til et bedre land å bo i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lokalpolitikken er noe "å følge litt med på "som "gir mening på en underlig måte" iallefall her nå i min situasjon.

Anonymkode: 22bb1...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Norge er ikke forskånet fra triste ting de heller synes jeg. Vi er ikke alle " på toppen av karrieren" med gode fremtidsutsikter. Det skjer stadig så triste ting også her synes jeg. På samme måte som at det nok er andre samfunn enn det norske i verden som også har store og gode kvaliteter. Noe folk mer og mer oppdager tror jeg. Folk får et bedre sammenligningsgrunnlag kanskje så mye de nå har mulighet for å reise også utenom "ferietid."

Anonymkode: 22bb1...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge er ikke forskånet fra triste ting de heller synes jeg. Vi er ikke alle " på toppen av karrieren" med gode fremtidsutsikter. Det skjer stadig så triste ting også her synes jeg. På samme måte som at det nok er andre samfunn enn det norske i verden som også har store og gode kvaliteter. Noe folk mer og mer oppdager tror jeg. Folk får et bedre sammenligningsgrunnlag kanskje så mye de nå har mulighet for å reise også utenom "ferietid."

Anonymkode: 22bb1...240

Jeg har litt omvendt inntrykk; jo mer folk reiser og oppholder seg i andre land, jo mer skjønner de hvor godt de fleste har det i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange har problemer med å få seg jobb da. Det ser ikke lyst ut for mange i dag. Så mye virker bare nedleggings truet synes jeg. Man snakker mye om en " nødvendig omstilling" av økonomien til mere bærekraft men unnlater behendig å si noe om konsekvenser for så mange synes jeg. Denne nødvendige omstillingen hører man altfor lite om tror jeg. Hvem vil tjene på den eksempelvis.

Så mye virker bare nedleggingstruet synes jeg. Ser ikke mye lyst ut om man ikke har en stor aksjeportefølje i noe som lønner seg da kan skje.

Anonymkode: 22bb1...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange har problemer med å få seg jobb da. Det ser ikke lyst ut for mange i dag. Så mye virker bare nedleggings truet synes jeg. Man snakker mye om en " nødvendig omstilling" av økonomien til mere bærekraft men unnlater behendig å si noe om konsekvenser for så mange synes jeg. Denne nødvendige omstillingen hører man altfor lite om tror jeg. Hvem vil tjene på den eksempelvis.

Så mye virker bare nedleggingstruet synes jeg. Ser ikke mye lyst ut om man ikke har en stor aksjeportefølje i noe som lønner seg da kan skje.

Anonymkode: 22bb1...240

Du er overdrevent negativ. 

Anonymkode: 842f7...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener ikke å fortegne det store bildet som jo heldigvis er bra , men jeg tror at det er mer enn bagateller mange strir med i dag. Der er vi nok uenig.

Anonymkode: 22bb1...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 15.3.2019 den 2.23, AnonymBruker skrev:

Norge er da ikke så værst. Man må prøve å ikke glemme at det er mange svært deprimerte som skriver her inne. 

Anonymkode: 22bb1...240

Ville bare tillegge for jeg har følt meg littmisforstått. Jeg tar også sterk avstand fra alle steder i verden hvor bare ondskapen råder.

Anonymkode: 22bb1...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 15.3.2019 den 2.25, AnonymBruker skrev:

For meg er de forsøkene på sånn "positiv" diskriminering og "like utfall" filosofien veldig farlig og destabiliserende for landet. Nei det er ikke statens jobb å tvinge kvinner til å bli ingeniører og menn til å jobbe  i barnehage. Statens jobb bør være å gi folk muligheter til å gjøre det de liker best som som regel er det de er best til også, du får dermed maks produktivitet og dermed levestandard, samtidig som du får en lykkelig befolkning. Vinn vinn. At ekstremistiske politikere vil skryte av %kvinner her og der blir helt meningsløst for meg det er ikke gitt at med like muligheter vil 50% av kvinner være ingeniører og 50% menn jobbe i barnehage. kanskje blir det 80-20, 90-10 eller 70-30 det er samme for meg, det vil gå seg til naturlig, det er ikke statens jobb eller problem

Men det som nesten er viktigere er kritisk mediopplæring hos unger. Idag får folk, i praksis, fake news i fjestet dagen lang online, spesialtilpassede nyheter som bekrefter det de tror er sant gjennom algoritmer som lærer hva slags nyheter de leser og hva de tenker. F.eks en svart gutt i oslo øst, blir fort indoktrinert til å tro at svarte folk diskrimineres i Norge. Og det er i og for seg sant at svarte folk (sammen med de fleste andre forøvrig..) blir diskriminert på jobbmarkedet. Problemet blir når du får det fokusert på dag ut og dag inn kommer ting ut av proporsjoner og du får et helt feil bilde av samfunnet (som er ekstremt tolerant sammenlignet med stort sett alle andre land) og kommer frem til at det er bedre å bli dopselger etc for du har ikke sjangs uansett og Norge er et drittland. Det er en "selection bias" hvor det en tror, uansett hva en tror, blir bekreftet som sant av algoritmene, så alle tror de har rett i alt de tror og får det bevist hver dag, dette vil også føre til samfunnets kollaps fordi ingen vil kunne enes om noe, jenter vil kreve at staten avgjør ansattes lønn over alt fordi de har jo lest at kvinner får 78 øre for hver krone mannen tjener for samme jobb og det kan vi ikke ha noe av. Det stemmer selvsagt ikke men fakta har ingenting å si du får nyhetene du mener stemmer, ikke de som er sanne. Et samfunn kan ikke fungere på denne måten, det vil bli tribalisme og hele fordelen norden har hatt, med samhold og tillit blir borte

 

Slutt på "positiv diskriminering"/"like utfall" og lær barna kritisk medieopplæring, så kan det være litt håp for Riket, men personlig tror jeg ikke dette skjer, jeg tror det går rett i dass og at det blir amerikanske tilstander tribalisme konflikter og ghettoer over storte deler av landet mens eliten koser seg i noen trygge men rådyre lokalområder hvor folk flest kan drømme lenge om å få bo.

Lykke til

Anonymkode: 33ebc...a4d

Må innrømme at jeg forstår ennå ikke hva du legger i begrepet like utfall men jeg er veldig enig i.mange av dine synspunkter. Norge har nok også noe problemer i all sin rikdom. Det tror også jeg. Du sier det meget presist synes jeg. 

Er veldig spent på om folk flest vil interessere seg særlig for politikk fremover faktisk. Det er jo synd det og.

Anonymkode: 22bb1...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er ikke alle som ønsker noe endringer tror jeg men ser selvsagt at her kan der være mulige fremtidige utfordringer.

Anonymkode: 22bb1...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil bare understreke at jeg også vet så inderlig vell at de aller fleste mennesker lever trygge og gode liv i Norge. Ingen tvil om det.

Anonymkode: 22bb1...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...