Gå til innhold

Er dette krenking av privatlivets fred?


frosken

Anbefalte innlegg

Dagbladet har lagt ut hva som blir sagt og bildet som blir vist i teaterstykket som nå har medført at de som står bak er siktet av politiet og politiet ønsker å gjennomføre husransakelser hjemme hos dem. Jeg synes det er vanskelig å skjønne at dette innholdet gir grunnlag for siktelse. Hva tenker dere?

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-vises-av-waras-hus-i-ways-of-seeing/70879186

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thebutterfly
13 minutter siden, frosken skrev:

Dagbladet har lagt ut hva som blir sagt og bildet som blir vist i teaterstykket som nå har medført at de som står bak er siktet av politiet og politiet ønsker å gjennomføre husransakelser hjemme hos dem. Jeg synes det er vanskelig å skjønne at dette innholdet gir grunnlag for siktelse. Hva tenker dere?

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-vises-av-waras-hus-i-ways-of-seeing/70879186

Jeg forsto ikke mye av dette. Men å krenke privatlivets fred er for meg å plage noen med å stå fysisk utenfor hjemmet eller steder en person befinner seg. Altså at en står der bevisst og for å plage. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes de gjør det vanskelig for lekfolk å forstå lovverket i Norge, som er dumt siden det er jo vi som skal etterfølge dem :) 

Burde vært publisert selve lovens definisjon, og deifnisjon av ordene i definisjonen, og forarbeider til loven for fortolkning, og gjerne en database som en lenker til hvor sist paragarfen ble brukt i en fellende dom og gjerne ut utvalg av slik dommer også. Alt på et sted med lenker en kan trykke på, med  alt på forskjellige steder og veldig vanmskelig eller umulig å få tilgang til blir det håpløst.

Dette må være på plass for at jeg skal kunne avgjøre hva som er lov eller ikke, men for meg er ordene "krenke privatlivets fred" helt intetsigende så jeg har ingen mulighet til å si om noe som helst er innen for dette ordet.

Men om vi skal tenke hva jeg mener lovverket bør være bør dette være lovlig, men jeg vil heller ikke gitt offentlige midler til slik "kultur", på samme måte som jeg ikke vil at det skal gå til forkynning av guds ord etc, men det er jo meg merker at det er forskjellige meninger om slike ting. Som regel er det fine velstående fruer som kjemper hardt for at staten skal betale for deres "kunst" og "kultur", som dermed blir betalt for av de fattige folk flest som aldri ville ydmyket seg selv med å se på disse tulle teaterne og istedenfor betaler for sin egen kultur og fritidssysler

Men men

Anonymkode: 2574b...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
7 timer siden, frosken skrev:

Dagbladet har lagt ut hva som blir sagt og bildet som blir vist i teaterstykket som nå har medført at de som står bak er siktet av politiet og politiet ønsker å gjennomføre husransakelser hjemme hos dem. Jeg synes det er vanskelig å skjønne at dette innholdet gir grunnlag for siktelse. Hva tenker dere?

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-vises-av-waras-hus-i-ways-of-seeing/70879186

Jeg tror ikke det har noe med innholdet i teaterstykket å gjøre. De er ikke anklaget for teusler eller ærekrenkelser.

De er siktet for å ha forstyrrelset privatlivets fred. Se pkt 4.

Altså, det er lov å ta bilder av andres hus, men ikke på en måte som er plagsom eller skremmende:

https://www.tek.no/artikler/er-du-sikker-pa-at-du-ikke-bryter-loven-nar-du-fotograferer/160945

Det er ikke unntak for fotografer som kaller seg kunstnere.

PS: Det virker som en helt ekstrem overreaksjon å ransake hjemmene til skuespillerne. Det stusser jeg på. 

 

 

 

 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, frosken skrev:

Dagbladet har lagt ut hva som blir sagt og bildet som blir vist i teaterstykket som nå har medført at de som står bak er siktet av politiet og politiet ønsker å gjennomføre husransakelser hjemme hos dem. Jeg synes det er vanskelig å skjønne at dette innholdet gir grunnlag for siktelse. Hva tenker dere?

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-vises-av-waras-hus-i-ways-of-seeing/70879186

Disse "kunstnerne" har sittet og lurt i buskene utenfor huset i 7(!) timer. Det hadde stresset meg mer enn selve filmingen kjenner jeg.

Anonymkode: ff77d...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

Hvis det er ubehagelig nok til att en person som bor i huset, reagerer med sinnsyke ting, så vil jeg påstå det er krenkning av privatlivets fred. Jeg ville synes det er naturlig å reagere når man blir hengt ut på PK folkets teater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når en ser det i den sammenheng det er brukt, er det en krenkelse av privatlivets fred.

At det i tillegg gis offentlig støtte til slikt møl er provoserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det er mange eksperter som mener det er innenfor ytringsfriheten:

https://www.dagbladet.no/kultur/riksadvokaten-ma-gripe-inn-og-henlegge-sakene/70880546

Jeg synes det er rart. De zoomet inn på badevinduet til Lurås med telelinse og kommenterte at han var helt naken. Bildet viser kun et lyst vindu men det spiller ikke så stor rolle hva de så. Han eller andre i familien kunne ha vært der. 

De oppsøkte og filmet folk som har hemmelig adresse på grunn av trusler. De avslørte ikke adressen, men det er uansett en måte å vise at "vi vet hvor du bor" og ta tryggheten fra folk.

Jeg ville aldri tenkt at det var OK å opptre sånn med et kamera, men professorene i ytringsfrihet er uenige med meg. Samboeren til TMW er enda verre hvis hun er skyldig, men enhver får svare for sine ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly

Det er mye som må veies opp før man kan gi noen en siktelse eller skyld i krenkelse på privatlivets fred. Foreks. : er den som anmelder medskyldig eller deltaker i dette? Jeg vet om de som faktisk kan anmelde for så å egentlig være delaktig i det. Alt må veies opp. 

Å krenke privatlivets fred er å plage noen på deres eiendom eller ved å oppsøke dem ute. Utenfor det så vil jeg si at det går under krenkelse og ikke privatlivets fred. Spørs måten vedkommende blir plaget på. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt må kunsten være fri. Men hva er blitt sagt etter teateroppvisningen av media osv. Kan samboer ha fått feil inntrykk av alt. Trodd at hun var slik person og rasist osv og at hele verden nå tenkte og trodde dette om hennes samboer som endelig hadde kommet dit han drømte om og henne. Hun kan ha ventet noe annet av sine " venner". Slike fremskutte personer står ofte mer alene og er mer ensomme enn man ofte tror tror jeg. Mange velgere  ønsker kanskje også bare at hele regjeringen må gå og bør ettergås etter ting tilbake fra 2016 også selv om den andre siden i politikken mange steder i kommunene nærmest er uønsket på grunn av alt som er skjedd i økonomien i kommunene og fremtidsvyer. Så dette er " catch twentyone".

Anonymkode: 0a039...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gargamel skrev:

Det er mange eksperter som mener det er innenfor ytringsfriheten:

https://www.dagbladet.no/kultur/riksadvokaten-ma-gripe-inn-og-henlegge-sakene/70880546

Jeg synes det er rart. De zoomet inn på badevinduet til Lurås med telelinse og kommenterte at han var helt naken. Bildet viser kun et lyst vindu men det spiller ikke så stor rolle hva de så. Han eller andre i familien kunne ha vært der. 

De oppsøkte og filmet folk som har hemmelig adresse på grunn av trusler. De avslørte ikke adressen, men det er uansett en måte å vise at "vi vet hvor du bor" og ta tryggheten fra folk.

Jeg ville aldri tenkt at det var OK å opptre sånn med et kamera, men professorene i ytringsfrihet er uenige med meg. Samboeren til TMW er enda verre hvis hun er skyldig, men enhver får svare for sine ting.

Ja, ser at professor Andenæs også mener at det ikke er snakk om straffbart forhold. Jeg synes ikke det er ok at teaterfolkene valgte denne tilnærmingen, men ut i fra for eksempel medienes pågåendehet i mange saker, så synes jeg siktelsen og kravet om å få gjøre husransakinger hos teaterfolkene,  virker som en overreaksjon. Blir interessant å se hva Lagmannsretten mener. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G1oX04/jusprofessor-ikke-lett-for-wara-aa-vende-tilbake-som-justisminister?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mange ransakelser skjer uten noe som helst tror jeg.

Kanskje det ikke er så uriktig å si at så mange mennesker i dag er ofre for en uhyre vanskelig politisk situasjon eller konstellasjon både innenlands og utenlands.

Anonymkode: 0a039...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mange driver bare ulovligheter i dag synes jeg. Vi tenker alle vårt.

Anonymkode: 0a039...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gjøres mye bedritent i ytringsfrihetens navn. Jeg syns ikke at ytringsfrihet bør være som en hellig ku som står over alt. Verning av folks privatliv må også veie tungt, og noen ganger tyngre enn ytringsfriheten. Jeg syns at det som dette teateret har gjort, bør være straffbart.

Anonymkode: 18711...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være så lett å være ubetenksomt og dermed krenke andre. Husker den gang jeg hadde noen timer hos psykiater. Jeg hadde malt et bilde av ham som jeg tok med til en time. Han syntes ikke mye om bildet og jeg trøstet at det var bare vann-farger som lett kunne skylles av. Han sa jeg endelig måtte ta vare på lærretsduken men når jeg kom hjem skyllet jeg bort hele bildet og kastet bare duken i containeren og ga opp dette med  det kreative. Det kan være så lett å trå feil.

Anonymkode: 0a039...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Vi har ikke ordentlig ytringsfrihet. Venstresiden henger ut folk som ikke har "tolerante" meninger. Ett eksempel på dette er feks når blitz kastet egg på Hagen. Eller når "antirasistisk" senter står å gauler "ingen rasister i våre gater" om en innvandringskeptisk gruppering har en markering. 

 

Media er den enkeltfaktoren som styrer politikken og når da ingen journalister er høyrevridde så blir det som det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette spørsmålet om krenking av privatlivets fred, synes jeg det ville være annerledes om ministeren var singel og bodde i huset alene, enn om det er en familiebolig som er hjemmet også til en partner og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kupton skrev:

I dette spørsmålet om krenking av privatlivets fred, synes jeg det ville være annerledes om ministeren var singel og bodde i huset alene, enn om det er en familiebolig som er hjemmet også til en partner og barn.

Jeg vet ikke om noen av barna hans bor hjemme, men de er vel alle over 20 år. Han har selv omtalt dem som voksne. 

Jeg liker ikke at verken presse eller andre er så nærgående som de fra tid til annen er, men jeg synes det er lett å finne eksempler som er mye mer graverende enn dette teaterstykket. Hvorvidt det er straffbart, vil nå bli avgjort i rettsvesenet, men mye tyder på at det ikke er det. 

Samboeren til justisministeren har sørget for storm i et vannglass, mener jeg. Ikke nødvendig å be politiet om bistand i alle situasjoner hvor det skjer noe vi misliker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...