Gå til innhold

Kranen er litt løs i feste mellom benk og kran


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som vet hvordan man kan fikse det? Jeg ser at en gummiring i feste har røket. Og håper den kan lett fikses. 

Jeg leier leilighet. Jeg lurer på om det er mitt ansvar å fikse kranen? Og hvor mye vil det koste eventuelt? Det er ingen lekasje?

Anonymkode: c3590...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvordan man kan fikse det? Jeg ser at en gummiring i feste har røket. Og håper den kan lett fikses. 

Jeg leier leilighet. Jeg lurer på om det er mitt ansvar å fikse kranen? Og hvor mye vil det koste eventuelt? Det er ingen lekasje?

Anonymkode: c3590...ba4

Kontakt huseier og forklar at det har røket en pakning i kranen og spør om han kan fikse det. Om han er litt hendig selv så bruker han 10 min på det. :) IKKE begynn å fikse på det selv om du ikke VET hva du gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Lillemus skrev:

Kontakt huseier og forklar at det har røket en pakning i kranen og spør om han kan fikse det. Om han er litt hendig selv så bruker han 10 min på det. :) IKKE begynn å fikse på det selv om du ikke VET hva du gjør!

Supert.  Takk for råd. :)

Anonymkode: c3590...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvordan man kan fikse det? Jeg ser at en gummiring i feste har røket. Og håper den kan lett fikses. 

Jeg leier leilighet. Jeg lurer på om det er mitt ansvar å fikse kranen? Og hvor mye vil det koste eventuelt? Det er ingen lekasje?

Anonymkode: c3590...ba4

Jeg leier ut leilighet selv og ser på det som leietagers plikt og si i fra til meg så fort som mulig for å forhindre større skader. 

Jeg ser på det som mitt ansvar å betale for kostnaden så fremt det ikke er herverk, men slitasje. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvordan man kan fikse det? Jeg ser at en gummiring i feste har røket. Og håper den kan lett fikses. 

Jeg leier leilighet. Jeg lurer på om det er mitt ansvar å fikse kranen? Og hvor mye vil det koste eventuelt? Det er ingen lekasje?

Anonymkode: c3590...ba4

Ser ut til at vedlikehold av kraner er leietakers ansvar (antar skifte av pakning går innunder vedlikehold?). Men du kan sikkert spørre huseier om du er i tvil om hvordan og om han kan hjelpe.

Utleier har hovedansvaret for vedlikehold av boligen (husleieloven), hvis ikke noe annet er avtalt. Dersom for eksempel dører eller vindusruter skiftes ut, er dette utleiers ansvar.

Hvis utleier ikke overholder plikten til å vedlikeholde boligen, kan leietaker kreve avslag i husleien. Hvis det er snakk om større mangler, kan leietakeren si opp avtalen. 

Er ikke annet avtalt, er leietakeren forpliktet til å vedlikeholde følgende deler av boligen:

  • dørlåser
  • kraner
  • vannklosetter
  • elektriske kontakter og brytere
  • røykvarsler og brannslokkingsutstyr (nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og liknende)
  • varmtvannsbeholdere
  • inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen.

 

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/vedlikehold/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvordan man kan fikse det? Jeg ser at en gummiring i feste har røket. Og håper den kan lett fikses. 

Jeg leier leilighet. Jeg lurer på om det er mitt ansvar å fikse kranen? Og hvor mye vil det koste eventuelt? Det er ingen lekasje?

Anonymkode: c3590...ba4

Jeg tipper kranen er festet med én eller to skruer som går ned gjennom benken, og som har bllitt litt slakke. Jeg tipper gummiringen bare er tetting mot vannsøl på benken, og ikke så veldig kritisk. 

Jeg ville prøvd å lokalisere skruene under benken og strammet mutterene, men du trenger ikke gjøre samme feil som meg. 

Bare kontakt huseier, du. 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg tipper kranen er festet med én eller to skruer som går ned gjennom benken, og som har bllitt litt slakke. Jeg tipper gummiringen bare er tetting mot vannsøl på benken, og ikke så veldig kritisk. 

Jeg ville prøvd å lokalisere skruene under benken og strammet mutterene, men du trenger ikke gjøre samme feil som meg. 

Bare kontakt huseier, du. 

Jeg tror du har rett gargamel.  Tror ikke det er fare for lekasje. Men det er ganske kjipt for jeg har en veldig sårbar økonomi og høyt nok forbrukslån som jeg betaler ned på. Derfor så blir jeg ekstra redd for å komme i situasjoner hvor jeg må øke lånet mitt. Men jeg velger å tro at dette ikke er så kostbart. Og at det kan lett fikses. 

 

Anonymkode: c3590...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg tipper kranen er festet med én eller to skruer som går ned gjennom benken, og som har bllitt litt slakke. Jeg tipper gummiringen bare er tetting mot vannsøl på benken, og ikke så veldig kritisk. 

Jeg ville prøvd å lokalisere skruene under benken og strammet mutterene, men du trenger ikke gjøre samme feil som meg. 

Bare kontakt huseier, du. 

Gummiringen virker til å være som du sier. Tetning mot vannsøl.  Og ingen fare for lekasje. 

Anonymkode: c3590...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Xtra skrev:

Ser ut til at vedlikehold av kraner er leietakers ansvar (antar skifte av pakning går innunder vedlikehold?). Men du kan sikkert spørre huseier om du er i tvil om hvordan og om han kan hjelpe.

Utleier har hovedansvaret for vedlikehold av boligen (husleieloven), hvis ikke noe annet er avtalt. Dersom for eksempel dører eller vindusruter skiftes ut, er dette utleiers ansvar.

Hvis utleier ikke overholder plikten til å vedlikeholde boligen, kan leietaker kreve avslag i husleien. Hvis det er snakk om større mangler, kan leietakeren si opp avtalen. 

Er ikke annet avtalt, er leietakeren forpliktet til å vedlikeholde følgende deler av boligen:

  • dørlåser
  • kraner
  • vannklosetter
  • elektriske kontakter og brytere
  • røykvarsler og brannslokkingsutstyr (nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og liknende)
  • varmtvannsbeholdere
  • inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen.

 

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/vedlikehold/

 

Det står i kontrakten at det er min plikt å vedlikeholde kraner. Men jeg kan sikkert spørre huseier hva han mener må gjøres og be han se på det. Det er jo han som eier leiligheten. 

Anonymkode: c3590...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står i kontrakten at det er min plikt å vedlikeholde kraner. Men jeg kan sikkert spørre huseier hva han mener må gjøres og be han se på det. Det er jo han som eier leiligheten. 

Anonymkode: c3590...ba4

Kanskje kjæresten også kan hjelpe deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Kanskje kjæresten også kan hjelpe deg ?

Nei han klarte ikke å finne ut av hva det er som gjør det. Jeg har fått flere til å se på det. Men ingen vet. 

Anonymkode: c3590...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Kanskje kjæresten også kan hjelpe deg ?

Så jeg står litt alene i slike situasjoner. Når ingen vet hva som må gjøres for å fikse så blir det meg som må finne videre ut av det. Veldig kjedelig. Men jeg tror litt på det gargamel sa.. at selv om gummiringen delvis er av så betyr det ikke at det er fare for lekasje. Men jeg må finne ut av dette. Er mitt ansvar. 

Anonymkode: c3590...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei han klarte ikke å finne ut av hva det er som gjør det. Jeg har fått flere til å se på det. Men ingen vet. 

Anonymkode: c3590...ba4

Snakk med huseier før du ringer rørlegger i alle fall, for DET er dyrt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, Lillemus skrev:

Snakk med huseier før du ringer rørlegger i alle fall, for DET er dyrt! 

Er enig med deg. Kjøkkenbenken er ganske stygg i treverket pga vannskader så det er nok best at utleier ser på dette først. Utleier vet om kjøkkenbenken men han har ikke gjort noe med den ennå. Men det er mulig bedre å vente med ny krane til kjøkkenbenken er fikset .... 

 

Anonymkode: c3590...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, Lillemus skrev:

Snakk med huseier før du ringer rørlegger i alle fall, for DET er dyrt! 

Tenker at rørlegger er dyrt. Vet ikke hvor mye de vil ta for å skifte en krane... sikkert mye. Jeg har ganske sårbar økonomi. Meningen var å stoppe å ta forbrukslån men det som er skummelt er at hvis jeg må kjøpe ny krane, eller fikse noe i leiligheten/ flytte eller lignende så øker forbrukslånet. For jeg har ikke penger å ta av . Så jeg må gjøre alt for å unngå at det øker. Så er nok lurt å ta å undersøke litt med utleier først. Og eventuelt andre før rørlegger. 

Anonymkode: c3590...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at rørlegger er dyrt. Vet ikke hvor mye de vil ta for å skifte en krane... sikkert mye. Jeg har ganske sårbar økonomi. Meningen var å stoppe å ta forbrukslån men det som er skummelt er at hvis jeg må kjøpe ny krane, eller fikse noe i leiligheten/ flytte eller lignende så øker forbrukslånet. For jeg har ikke penger å ta av . Så jeg må gjøre alt for å unngå at det øker. Så er nok lurt å ta å undersøke litt med utleier først. Og eventuelt andre før rørlegger. 

Anonymkode: c3590...ba4

Jeg hadde blitt meget forbauset om vår tidligere leieboer hadde skiftet kran på kjøkkenet uten å si fra til oss først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så er nok lurt å ta å undersøke litt med utleier først. Og eventuelt andre før rørlegger. 

Altså - hvis utleier og du blir enige om at det må gjøres noe, bør det vel utføres av en fagperson. Det burde være i eiers interesse også, hvis det er noe mer enn en bagatell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er enig med deg. Kjøkkenbenken er ganske stygg i treverket pga vannskader så det er nok best at utleier ser på dette først. Utleier vet om kjøkkenbenken men han har ikke gjort noe med den ennå. Men det er mulig bedre å vente med ny krane til kjøkkenbenken er fikset .... 

Anonymkode: c3590...ba4

Disse to tingene bør jo selvfølgelig skiftes samtidig. Ikke vær like unnvikende overfor huseier som du er overfor kjæresten din. Si i alle fall fra til huseier så du har ditt på det tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg hadde blitt meget forbauset om vår tidligere leieboer hadde skiftet kran på kjøkkenet uten å si fra til oss først.

Enig i det. Jeg skal kontakte utleier om det. Om det er meg som må betale kostnaden så gjør jeg det. Men han kan sikkert finne ut hva som skal gjøres. 

Anonymkode: c3590...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...