Gå til innhold

Veldig usikker etter undersøkelse hos lege på sykehuset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sitter egentlig igjen som et stort og usikkert spørsmålstegn etter at jeg ble oppringt av lege som fortalte at de fant noe på et røntgenbilde og at jeg må ta et ct-bilde senere for å utelukke. Men mer enn det vil de ikke si! Ikke en dritt om hva de evt mistenker. Jeg har noen plager som jeg bare må plages med til jeg vet mer. Og akkurat nå vet jeg bare at jeg skal ta et ct-bilde til sommeren. Ikke noe mer. Ikke noe om de skal kontakte meg eller ikke etterpå. Ikke en dritt om hva det kanskje kunne være. Jeg har et familiemedlem som har dødd pga samme indre organ, så når folk ber meg om å ikke tenkt på det, så hjelper ikke akkurat det nevneverdig. Hva skal jeg gjøre? jeg sitter med så mye usikkerhet og spørsmål og egne teorier, men ingen som vil svare meg på noe. Er det innafor å bestille time og ta opp dette med fastlegen? Selv om han ikke får gjort noe rent behandlingsmessig akkurat nå. Har fått ny, og jeg kjenner han ikke fra før, men... Hjelp meg!

Anonymkode: 54940...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter egentlig igjen som et stort og usikkert spørsmålstegn etter at jeg ble oppringt av lege som fortalte at de fant noe på et røntgenbilde og at jeg må ta et ct-bilde senere for å utelukke. Men mer enn det vil de ikke si! Ikke en dritt om hva de evt mistenker. Jeg har noen plager som jeg bare må plages med til jeg vet mer. Og akkurat nå vet jeg bare at jeg skal ta et ct-bilde til sommeren. Ikke noe mer. Ikke noe om de skal kontakte meg eller ikke etterpå. Ikke en dritt om hva det kanskje kunne være. Jeg har et familiemedlem som har dødd pga samme indre organ, så når folk ber meg om å ikke tenkt på det, så hjelper ikke akkurat det nevneverdig. Hva skal jeg gjøre? jeg sitter med så mye usikkerhet og spørsmål og egne teorier, men ingen som vil svare meg på noe. Er det innafor å bestille time og ta opp dette med fastlegen? Selv om han ikke får gjort noe rent behandlingsmessig akkurat nå. Har fått ny, og jeg kjenner han ikke fra før, men... Hjelp meg!

Anonymkode: 54940...77d

Dersom de mistenkte noe alvorlig ville du nok fått time mye raskere. Alvorlighetsgrad = prioriteringsrekkefølge.

Forstår at dette sliter, og du kan jo ta en prat med fastlegen. Det er også mulig å ta CT privat. 

Anonymkode: ad254...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom de mistenkte noe alvorlig ville du nok fått time mye raskere. Alvorlighetsgrad = prioriteringsrekkefølge.

Forstår at dette sliter, og du kan jo ta en prat med fastlegen. Det er også mulig å ta CT privat. 

Anonymkode: ad254...3bb

Jeg skjønner at det ikke er noe jeg kommer til å stryke av med med det første, men det er jo mulig at det er noe som gradvis utvikler seg. Og jeg synes det er på grensen til råttent å ikke ville fortelle meg NOE, ikke en dritt! Jeg tar ikke CT privat, da jeg er antar det er trygt nok å vente et par måneder, men det betyr ikke at jeg har det så mye bedre. Jeg vil virkelig ikke være hysterisk, men dette synes jeg ikke er greit å sitte alene og tenke på i flere måneder.  Men jeg vet ikke om det en noen vits i å gå til fastlegen heller. 

Anonymkode: 54940...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter egentlig igjen som et stort og usikkert spørsmålstegn etter at jeg ble oppringt av lege som fortalte at de fant noe på et røntgenbilde og at jeg må ta et ct-bilde senere for å utelukke. Men mer enn det vil de ikke si! Ikke en dritt om hva de evt mistenker. Jeg har noen plager som jeg bare må plages med til jeg vet mer. Og akkurat nå vet jeg bare at jeg skal ta et ct-bilde til sommeren. Ikke noe mer. Ikke noe om de skal kontakte meg eller ikke etterpå. Ikke en dritt om hva det kanskje kunne være. Jeg har et familiemedlem som har dødd pga samme indre organ, så når folk ber meg om å ikke tenkt på det, så hjelper ikke akkurat det nevneverdig. Hva skal jeg gjøre? jeg sitter med så mye usikkerhet og spørsmål og egne teorier, men ingen som vil svare meg på noe. Er det innafor å bestille time og ta opp dette med fastlegen? Selv om han ikke får gjort noe rent behandlingsmessig akkurat nå. Har fått ny, og jeg kjenner han ikke fra før, men... Hjelp meg!

Anonymkode: 54940...77d

Det er selvfølgelig innafor å bestille en time hos fastlegen for å snakke om dette. 

Jeg synes ikke det er lett å skulle være ubetinget enig med deg i at legen som ringte skulle ha vært mer konkret. Det kommer for det første an på hvorvidt bildene har gitt dem konkrete ideer om spesifikk sykdom, og det er ikke gitt. Kanskje vet de ikke noe mer enn nettopp det at de trenger bedre bilder.  Videre kommer det an på hvor sannsynlig og/eller alvorlig en evt. sykdom er ut i fra nåværende bildefunn. Du hadde neppe hatt det noe bedre de kommende ukene om legen hadde sagt at for å kunne utelukke sykdom X, Y og Z, så trenger vi en CT - dersom sykdom X,Y og Z er sjeldne, men alvorlige tilstander. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, frosken skrev:

Det er selvfølgelig innafor å bestille en time hos fastlegen for å snakke om dette. 

Jeg synes ikke det er lett å skulle være ubetinget enig med deg i at legen som ringte skulle ha vært mer konkret. Det kommer for det første an på hvorvidt bildene har gitt dem konkrete ideer om spesifikk sykdom, og det er ikke gitt. Kanskje vet de ikke noe mer enn nettopp det at de trenger bedre bilder.  Videre kommer det an på hvor sannsynlig og/eller alvorlig en evt. sykdom er ut i fra nåværende bildefunn. Du hadde neppe hatt det noe bedre de kommende ukene om legen hadde sagt at for å kunne utelukke sykdom X, Y og Z, så trenger vi en CT - dersom sykdom X,Y og Z er sjeldne, men alvorlige tilstander. 

 

Ja, de trenger nok bedre bilder. Jeg har mine teorier, og jeg har en teori om at jeg kan ha fått feil diagnose flere år tilbake, men det kan jeg heller ikke vite noe om enda. Jeg har plager, og jeg har en slektning som har dødd. Men jeg er likevel ikke enig med deg at det er ok å bare la meg sitte igjen som et stort spørsmålstegn. Jo, jeg hadde  foretrukket om de var bare litt mer konkrete, for sånne ulne svar er faktisk det verste jeg vet. 

Anonymkode: 54940...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de trenger nok bedre bilder. Jeg har mine teorier, og jeg har en teori om at jeg kan ha fått feil diagnose flere år tilbake, men det kan jeg heller ikke vite noe om enda. Jeg har plager, og jeg har en slektning som har dødd. Men jeg er likevel ikke enig med deg at det er ok å bare la meg sitte igjen som et stort spørsmålstegn. Jo, jeg hadde  foretrukket om de var bare litt mer konkrete, for sånne ulne svar er faktisk det verste jeg vet. 

Anonymkode: 54940...77d

Synes det var riktig av legen og ikke si noe mer på telefonen, men det hadde kanskje vært best hvis legen hadde bedt deg prate mer med fastlegen om dette. Jeg tror det beste er å ta en del ting ansikt til ansikt, iallefall hvis det er noe alvorlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, emilie321 skrev:

Synes det var riktig av legen og ikke si noe mer på telefonen, men det hadde kanskje vært best hvis legen hadde bedt deg prate mer med fastlegen om dette. Jeg tror det beste er å ta en del ting ansikt til ansikt, iallefall hvis det er noe alvorlig. 

Ja, det hadde kanskje vært best om hun ba meg prate med fastlegen. Vil ikke virker som en hysterisk person som løper til  en travel lege for småting, og noe som ikke kan gis behandling for akkurat nå, heller, det er derfor jeg har vegret meg. 

Anonymkode: 54940...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det hadde kanskje vært best om hun ba meg prate med fastlegen. Vil ikke virker som en hysterisk person som løper til  en travel lege for småting, og noe som ikke kan gis behandling for akkurat nå, heller, det er derfor jeg har vegret meg. 

Anonymkode: 54940...77d

Jeg ville tatt en prat med fastlegen hvis jeg var deg. Det er vel ikke noe hysterisk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg ville tatt en prat med fastlegen hvis jeg var deg. Det er vel ikke noe hysterisk .

Takk for at du sier det. Blir usikker selv og ikke mindre når venner sier jeg bare ikke skal tenke på det. 

Anonymkode: 54940...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de trenger nok bedre bilder. Jeg har mine teorier, og jeg har en teori om at jeg kan ha fått feil diagnose flere år tilbake, men det kan jeg heller ikke vite noe om enda. Jeg har plager, og jeg har en slektning som har dødd. Men jeg er likevel ikke enig med deg at det er ok å bare la meg sitte igjen som et stort spørsmålstegn. Jo, jeg hadde  foretrukket om de var bare litt mer konkrete, for sånne ulne svar er faktisk det verste jeg vet. 

Anonymkode: 54940...77d

Jeg skjønner det, men tror mange leger har erfaring med hvor vanskelig det er for folk som har fått forespeilet en mulig alvorlig diagnose, å godta at de ikke er syke. En lege som snakker med deg på telefonen og ikke kjenner deg veldig godt, er i alle fall ikke den rette til å komme med spekulasjoner. Fastlegen vil derimot kunne være en god samtalepartner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg blir irritert bare jeg leser dette og jeg hadde ikke funnet meg i det. 

Fant noe på et røntgen som skal undersøkes til sommeren ???  Himmel , er det sant ? Mener de at du skal være nervøs frem til da ?

Nei, forlang å få et svar på hva de ser eller bestill time privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg blir irritert bare jeg leser dette og jeg hadde ikke funnet meg i det. 

Fant noe på et røntgen som skal undersøkes til sommeren ???  Himmel , er det sant ? Mener de at du skal være nervøs frem til da ?

Nei, forlang å få et svar på hva de ser eller bestill time privat. 

Det er selvfølgelig en mulighet til å kjøpe CT osv. Men det er ikke noe uvanlig i at man må vente noen måneder på ytterligere undersøkelser dersom det ikke forventes å avdekke alvorlig sykdom, det er ganske standard ventetid. 

Hvis ikke jeg har oversett noe, så har ikke trådstarter skrevet hva slags problematikk det er snakk om. Dersom trådstarter tror det er snakk om kreft eller annen alvorlig sykdom som utvikler seg raskt, så vil det kunne være fornuftig å kjempe for raskere utredning. Hvis det derimot er snakk om tilstander som det ikke er grunn til å tro at forverres i løpet av tre måneder, så hadde jeg ventet på CT i det offentlige helsevesen, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
58 minutter siden, frosken skrev:

Det er selvfølgelig en mulighet til å kjøpe CT osv. Men det er ikke noe uvanlig i at man må vente noen måneder på ytterligere undersøkelser dersom det ikke forventes å avdekke alvorlig sykdom, det er ganske standard ventetid. 

Hvis ikke jeg har oversett noe, så har ikke trådstarter skrevet hva slags problematikk det er snakk om. Dersom trådstarter tror det er snakk om kreft eller annen alvorlig sykdom som utvikler seg raskt, så vil det kunne være fornuftig å kjempe for raskere utredning. Hvis det derimot er snakk om tilstander som det ikke er grunn til å tro at forverres i løpet av tre måneder, så hadde jeg ventet på CT i det offentlige helsevesen, tror jeg. 

Det er godt mulig det ikke er uvanlig. Tenker bare tilbake på da kjæresten lå på sykehus , de satte på han et permanent kateter å ville sende han hjem for å bli kvitt han. Legen ble jo irritert da han ville ta av kateter fordi da kunne de ikke sende han hjem. Var det opp til legen hadde han sikkert sittet hjemme med kateter enda, ventet på time hos urolig og vært arbeidsufør , samt lurt på om han hadde en evigvarende skade eller ikke. 

Takket være at han nektet kateter, har han jobbet i snart 3 uker. 

Blir så irritert over tregheten i systemet. Ikke søren om jeg hadde ødelegt hele våren med å vente for å finne ut om det feiler meg noe alvorlig. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg vært i dine sko ville jeg snakket med fastlege , samt evt sørget for at eks privat klinikk og vurderte bilder . 

Anonymkode: 54540...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde det slik en gang. De påviste celleforandringer men unngikk å fortelle hva det var. Sto at jeg fikk ny innkallelse slik at de kunne finne mer ut. Jeg ringte sykehuset osv fordi jeg ville vite. Men de sa at de måtte være taus om det de hadde funnet inntil jeg fikk ny innkallelse. Det viste seg at det var celleforandringer grad 3. Grad 4 er kreft. Men dette behøves ikke å være tilfelle for deg trådstarter. Men det er frustrerende når de ikke vil fortelle hva de har funnet. 

Anonymkode: a2c68...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, frosken skrev:

Det er selvfølgelig en mulighet til å kjøpe CT osv. Men det er ikke noe uvanlig i at man må vente noen måneder på ytterligere undersøkelser dersom det ikke forventes å avdekke alvorlig sykdom, det er ganske standard ventetid. 

Hvis ikke jeg har oversett noe, så har ikke trådstarter skrevet hva slags problematikk det er snakk om. Dersom trådstarter tror det er snakk om kreft eller annen alvorlig sykdom som utvikler seg raskt, så vil det kunne være fornuftig å kjempe for raskere utredning. Hvis det derimot er snakk om tilstander som det ikke er grunn til å tro at forverres i løpet av tre måneder, så hadde jeg ventet på CT i det offentlige helsevesen, tror jeg. 

Hvis de finner noe på CT, sier det sannsynligvis noe som utvikler seg sakte. Men det betyr ikke at det ikke er farlig. Jeg stoler på at å vente en stund er forsvarlig. Så den biten er grei. Det er biten med mange spørsmål og teorier, pluss at jeg bare er helt overlatt til meg selv med det og en smule frykt, som plager meg sterkt. 

Anonymkode: 54940...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde det slik en gang. De påviste celleforandringer men unngikk å fortelle hva det var. Sto at jeg fikk ny innkallelse slik at de kunne finne mer ut. Jeg ringte sykehuset osv fordi jeg ville vite. Men de sa at de måtte være taus om det de hadde funnet inntil jeg fikk ny innkallelse. Det viste seg at det var celleforandringer grad 3. Grad 4 er kreft. Men dette behøves ikke å være tilfelle for deg trådstarter. Men det er frustrerende når de ikke vil fortelle hva de har funnet. 

Anonymkode: a2c68...c90

Leit å høre! 

I mitt tilfelle er jeg ikke bekymret for kreft. Da hadde de nok kalt meg inn igjen raskt. 

Jeg har nok også litt høyere terskel for å bestille time hos fastlegen siden han er ny og jeg ikke kjenner ham. 

Anonymkode: 54940...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, frosken skrev:

Jeg skjønner det, men tror mange leger har erfaring med hvor vanskelig det er for folk som har fått forespeilet en mulig alvorlig diagnose, å godta at de ikke er syke.

Hæ?

Anonymkode: 54940...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...