Gå til innhold

Stønad fra nav til tannlege/ annet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dersom man ikke oppfyller retten til sosial stønad, men jobber lite og har lav inntekt: kan man da søke om støtte til tannlegebehandling? 

Anonymkode: 317d5...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man ikke oppfyller retten til sosial stønad, men jobber lite og har lav inntekt: kan man da søke om støtte til tannlegebehandling? 

Anonymkode: 317d5...384

Skader ikke å søke, men antar det blir nei, og at de sier du må jobber mer.

Anonymkode: afdd3...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skader ikke å søke, men antar det blir nei, og at de sier du må jobber mer.

Anonymkode: afdd3...798

Antar det blir nei. Jeg skal til en tannlege om noen dager. Må faktisk låne av kredittkortet for å klare å betale. Blir flere behandlinger.  Men skal forsøke å drøye det over tid slik at jeg klarer å tilbakebetale lånt beløp hver gang ganske fort. 

Anonymkode: 317d5...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antar det blir nei. Jeg skal til en tannlege om noen dager. Må faktisk låne av kredittkortet for å klare å betale. Blir flere behandlinger.  Men skal forsøke å drøye det over tid slik at jeg klarer å tilbakebetale lånt beløp hver gang ganske fort. 

Anonymkode: 317d5...384

Du kan jo spørre tannlegen om det er mulig med en nedbetalingsplan, så slipper du dyre renter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, Xtra skrev:

Du kan jo spørre tannlegen om det er mulig med en nedbetalingsplan, så slipper du dyre renter.

Jeg kommer til å spørre tannlegen om det er mulig med en nedbetalingsplan på den verste saken. Jeg må mulig ha en ny krone. Jeg var i en ulykke da jeg var liten. En krone kan koste ganske mye... 

Anonymkode: 317d5...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å spørre tannlegen om det er mulig med en nedbetalingsplan på den verste saken. Jeg må mulig ha en ny krone. Jeg var i en ulykke da jeg var liten. En krone kan koste ganske mye... 

Anonymkode: 317d5...384

Har en krone selv, tror det kostet 6000. Tror det finnes billigere måter å gjøre det på, men da er det fare for at den ikke varer like lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å spørre tannlegen om det er mulig med en nedbetalingsplan på den verste saken. Jeg må mulig ha en ny krone. Jeg var i en ulykke da jeg var liten. En krone kan koste ganske mye... 

Anonymkode: 317d5...384

Kommer sikkert litt an på hvilken tann det gjelder, jeg mener jeg betalte 4500,- for krone + timebetaling i tillegg. Det var på en jeksel for 3 år siden. 4000,- på fortann for 17 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Lillemus skrev:

Kommer sikkert litt an på hvilken tann det gjelder, jeg mener jeg betalte 4500,- for krone + timebetaling i tillegg. Det var på en jeksel for 3 år siden. 4000,- på fortann for 17 år siden.

Jeg får håpe at den blir billig. Dette er en fortann. Jeg har aldri kommet over å ha mistet den selv om det skjedde da jeg var 10 år gammel. Men håper at den ikke blir mer enn det du skriver. 

Anonymkode: 317d5...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Xtra skrev:

Har en krone selv, tror det kostet 6000. Tror det finnes billigere måter å gjøre det på, men da er det fare for at den ikke varer like lenge.

Den var mye billigere for en del år tilbake. Men tror prisen har steget med årene. Jeg er også skeptisk til å ha tann på stift. Nå er den festet i egen tann. Men det går sikkert greit. Det høres bare så vondt ut. 

Anonymkode: 317d5...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å spørre tannlegen om det er mulig med en nedbetalingsplan på den verste saken. Jeg må mulig ha en ny krone. Jeg var i en ulykke da jeg var liten. En krone kan koste ganske mye... 

Anonymkode: 317d5...384

Jeg betalte 8900,- denne uka for krone på en 6-års jeksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet om en dame som lånte i banken til tannlegen på minstepensjonen til proteser under og over. Dette endte med stor ulykke psykisk for henne da disse tingene aldri passet og aldri ble brukt. Lånet fikk hun også problemer med først helt i skjul men så klarte vi å få hjulpet med det. Hun var veldig engstelig for at alle de uåpnede vinduskonvuluttene ikke skulle bli fjernet på slutten av livet. Var vel redd " den fine slekta" skulle se at hun selv trengte hjelp. Men alle er jo ikke like. Andre håndterer kanskje sånne ting bra.

Om det gis noe hjelp fra kommunen til tannlege med refusjoner har jeg inntrykk avhenger av om gode eller dårlige budsjettår om noe til overs. Ikke lett å si hva man kan gjøre med sånt. Barn er vel ofte forsikret i dag. Mot ulykker og sånt.

Anonymkode: 606cf...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det gis noe hjelp fra kommunen til tannlege med refusjoner har jeg inntrykk avhenger av om gode eller dårlige budsjettår om noe til overs. Ikke lett å si hva man kan gjøre med sånt.

Det er regler for støtte til tannbehandling:
https://helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/hvem-betaler-tannlegeregningen-din

Dessuten kan man gå dit det utdannes tannleger, til lav pris. Men det tar nok lenger tid enn hos en dreven tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man ikke oppfyller retten til sosial stønad, men jobber lite og har lav inntekt: kan man da søke om støtte til tannlegebehandling? 

Anonymkode: 317d5...384

 

Du har jo flere ganger fått tips om å oppsøke tannlegehøyskole for å få rimelig behandling (blant annet av @laban); om økonomien er stram forstår jeg ikke hvorfor du ikke gjør det. Jeg har jo en viss forståelse for at du foretrekker din faste tannlege, men det blir jo en avveining opp mot økonomien.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 21.3.2019 den 15.02, Xtra skrev:

 

Du har jo flere ganger fått tips om å oppsøke tannlegehøyskole for å få rimelig behandling (blant annet av @laban); om økonomien er stram forstår jeg ikke hvorfor du ikke gjør det. Jeg har jo en viss forståelse for at du foretrekker din faste tannlege, men det blir jo en avveining opp mot økonomien.

Tannlegen min er rimelig i utgangspunktet. Å betale 1300 kroner for tre hull er rimelig. Men jeg kan risikere at det blir dyrere for prisen varierer fra 1300 til 1700 kr. Men da tar han tre hull om gangen. 

Jeg kommer til å gå til han på første timen. Men jeg kommer til å sjekke ut alternative løsninger på neste timene. Kommer ikke til å ta en ny time med det første og kommer til å spørre om han kan fjerne de verste hullene på den timen. Men kommer til å sjekke ut pris osv og se etter billigere mulighet , labans forslag osv. 

 

 

Anonymkode: 317d5...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 21.3.2019 den 15.02, Xtra skrev:

 

Du har jo flere ganger fått tips om å oppsøke tannlegehøyskole for å få rimelig behandling (blant annet av @laban); om økonomien er stram forstår jeg ikke hvorfor du ikke gjør det. Jeg har jo en viss forståelse for at du foretrekker din faste tannlege, men det blir jo en avveining opp mot økonomien.

Min forrige tannlege tok 3800 kr for tre hull. Min nåværende tar ofte 1300 kr for det samme. Så jeg har en rimeligere tannlege enn hva jeg hadde iallefall. 

Anonymkode: 317d5...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min forrige tannlege tok 3800 kr for tre hull. Min nåværende tar ofte 1300 kr for det samme. Så jeg har en rimeligere tannlege enn hva jeg hadde iallefall. 

Anonymkode: 317d5...384

Prisen avhenger av hvor stor hullene er, hvor mange tannflater de går over, altså tidsbruken og bruk av materialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 21.3.2019 den 14.57, laban skrev:

Det er regler for støtte til tannbehandling:
https://helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/hvem-betaler-tannlegeregningen-din

Dessuten kan man gå dit det utdannes tannleger, til lav pris. Men det tar nok lenger tid enn hos en dreven tannlege.

Jeg forsøker å se på det med støtte til tannlege. Jeg får utbetalt ca 14 500 kr denne måneden. Og jeg vet ikke om det er mulig å kunne få støtte til tannlegebehandling med en så lav inntekt. Men det er som sagt mitt problem at jeg er plaget med hull. Så jeg vet ikke.

Jeg søkte tidligere om sosial stønad men tjente 2800 kr for mye for å få det. Jeg fikk 18 000 kr utbetalt i perioden jeg søkte. Nå er jeg inne i en periode jeg tjener mindre enn det. Men jeg får en bostønad på ca 2000 kroner hver måned. Så dermed blir det ca 17 000 kr utbetalt tilsammen. Det funker bra så lenge jeg ikke har tannlegeregninger osv. 

 

Anonymkode: 317d5...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, slabbedask skrev:

Prisen avhenger av hvor stor hullene er, hvor mange tannflater de går over, altså tidsbruken og bruk av materialer.

Har time i morgen så det er for sent å avbestille den nå. Jeg må låne penger av kredittkortet til timen. Ganske kjedelig. Men jeg skal sjekke mer om andre muligheter til neste time igjen: billigere tannbehandling/ støtte til behandling osv. Mulig at jeg bør spørre tannlegen om dette med dårlig økonomi og tannlege.  Jeg vet ikke. 

Jeg låner av feriepengene på forhånd via kredittkortet. Dvs jeg betaler tilbake av feriepengene når de kommer. Men kjedelig å bruke feriepengene til dette. Feriepengebeløpet er kun på ca 27 000 kroner. Det skal også dekke en måned ferie itilegg. 

Anonymkode: 317d5...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mulig at jeg bør spørre tannlegen om dette med dårlig økonomi og tannlege. 

Du burde spurt på forhånd, for eksempel da du bestilte time, om du kan få en avtale om gradvis betaling av regningen. Ta i hvert fall opp temaet før undersøkelsen.

Ellers kjenner nok tannlegen reglene for støtte som jeg linket til ovenfor, men det hjelper ikke hvis du ikke oppfyller noen av kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, laban skrev:

Du burde spurt på forhånd, for eksempel da du bestilte time, om du kan få en avtale om gradvis betaling av regningen. Ta i hvert fall opp temaet før undersøkelsen.

Ellers kjenner nok tannlegen reglene for støtte som jeg linket til ovenfor, men det hjelper ikke hvis du ikke oppfyller noen av kravene.

Ja jeg skal spørre tannlegen om reglene for støtte. Vet jeg burde spurt på forhånd før timen men jeg velger å gå på timen å høre. Jeg må ha videre behandling uansett. Og første time er ikke krise. Men det er de andre timene som kan bli ganske vanskelig å betale ned på. 

Takker for gode råd.  :)

Anonymkode: 317d5...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...