Gå til innhold

Fjerne livmor, fibroider og cyster på eggestokkene


Katherine777

Anbefalte innlegg

Katherine777

Hei Mette,

Jeg er 53, og bor i Egypt for tiden. Har hatt konsultasjon med gynekolog her, og det er nå planlagt fjerning av livmoren om ei uke. Jeg har lyst å spørre deg om min situasjon da det er godt med en "second opinion". I tillegg er jeg redd for at legene er raske til å anbefale kirugi her, i forhold til i Norge, spesielt når man har god helseforsikring. Språkbarrieren gjør at jeg er ekstra tilbøyelig å høre med en gynekolog i Norge. (Selv er jeg engelsk, med bodde i Norge i mange år. Mange leger snakker engelsk her, men jeg lurer litt av og til om vi forstår hverandre helt...)

Tidligere hadde jeg hormonspiral i 7 år grunnet store blødninger. Jeg fikk god hjelp av Mirena. Da den ble fjernet fikk jeg igjen store blødninger, og begynte å bruke p-pillen uten pauser i ett år. Det hjalp. Det ble anbefalt at jeg sluttet med det, som jeg gjorde i mai i fjor. I syv måneder hadde jeg ingen blødning, og trodde jeg hadde kommet i overgangsalderen. Så i desember fikk jeg kraftig blødning, og har hatt ofte siden den gangen. Det går 2-3 uker mellom blødningene, og de kan vare lenge og være kraftige.

Jeg har hatt ultralyd og MRI, som bekrefter mange fibroider og cyster på begge eggestokken, "bilateral ovarian cysts and one hemorrhagic" . I tillegg har jeg adenomyosis, uten at jeg har visst det eller vært plaget av smerte. Livm,oren beskrives som "bulky". I tillegg til dette har jeg andre grads "uterine prolapse".

Er det riktig at hysterektomi er den beste måten å håndtere mine plager? Jeg har selvfølgelig lyst å bli kvitt blødningene og ubehaget med prolaps. Jeg har ikke mye lyst å fjerne eggestokkene, da jeg ikke har hatt plager i forbindelse meg overgangsalderen, og ønsker ikke en plutselig forandring i østrogen. I tillegg har jeg lest at eggestokkene faktisk har en funksjon etter overgangsalderen. Ingen i familien har hatt kreft på eggestokkene.

For det andre, lurer jeg på om prolaps vil bli bedre etter at livmoren er fjernet? Er det noe som kan gjøres samtidig? Det er snakk om å fjerne livmoren gjennom vagina hvis det går an. Hva mener du om det?

På forhånd takk

Katherine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...