Gå til innhold

Antidepressiva se denne


Vidar71

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Grunnen til at jeg legger ut denne. Jeg gikk 6 dager på Brintellix fikk jeg automatiske tanker om å ta mitt eget liv. At dette er skumle medisiner ja. Vil aldri mere prøve de. Har prøvd Cipralex, Remeron, Tolvon og Brintellix. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er at du fikk disse tankene fordi du var redd for det / forventet det fordi du kjenner bivirkningene, og ikke som følge av medisinen i seg selv? 

Eller tar jeg feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
39 minutter siden, frosken skrev:

Jeg så litt på videoen, - den er laget av scientologene og er lite like seriøs som det meste de produserer. 

Men det er jo sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men det er jo sant. 

Nei, det er det ikke. Du må lære deg hva kildekritikk er.

Anonymkode: ff006...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det ikke. Du må lære deg hva kildekritikk er.

Anonymkode: ff006...d54

Her er det pasienter også som snakker om erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, stjernestøv skrev:

Her er det pasienter også som snakker om erfaringer. 

Neppe et representativt utvalg.

Anonymkode: ff006...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antidepressiva er vanskelig. Noen blir verre av det. Det skyldes i hovedsak en av to ting:

1) Legen skriver ut feil medisin, f.eks Wellbutrin mot en angstpreget depresjon eller SSRI mot en depresjon med anhedoni og lite energi. Eventuelt at man egentlig har en annen tilstand, f.eks BP eller PF.

2) Man opplever oppstartsbivirkninger som ville gått over etter 3-4 uker, og slutter med medisinen før den får effekt, eller at dosen er for lav eller for høy.

De som blir verre klager ofte intenst. De som får effekt holder kjeft. Akkurat som med misfornøyde kunder for øvrig.

Derfor blir utvalget skeivt.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neppe et representativt utvalg.

Anonymkode: ff006...d54

Det må være lov å stille spørsmålstegn til DSM...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Min teori er at du fikk disse tankene fordi du var redd for det / forventet det fordi du kjenner bivirkningene, og ikke som følge av medisinen i seg selv? 

Eller tar jeg feil? 

Der tar du nok feil, mange får selvmordstanker av AD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Der tar du nok feil, mange får selvmordstanker av AD. 

Nå var imidlertid spørsmålet mitt til vedkommende som startet tråden og ikke til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
19 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nå var imidlertid spørsmålet mitt til vedkommende som startet tråden og ikke til deg.

Ja jeg vet det, men det er vel lov å svare deg eller er det forbudt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja jeg vet det, men det er vel lov å svare deg eller er det forbudt?

Du kan selvfølgelig det :) 

Men akkurat her var det et spørsmål rundt trådstarters egne tanker om dette, jeg er enig med deg i at noen får selvmordstanker av AD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Du kan selvfølgelig det :) 

Men akkurat her var det et spørsmål rundt trådstarters egne tanker om dette, jeg er enig med deg i at noen får selvmordstanker av AD. 

Ok, da var det oppklart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

fikk selv selvmordstanker på Effexor, startet ekstrem selvskading, ble sendt på akutten, helt psykotisk. Legen sa bare att det går over å brydde seg lite, men det var politiet som  sendte meg på akutten, jeg hadde vrangofestillinger. Så disse medisinene er farlig. punktum.

Anonymkode: 74bfb...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest newnick

Jeg tror mye handler om å tåle bivirkninger i oppstarten. Det blir verre før det blir bedre.

Selvmordstanker er heler ikke farlige så lenge det er «bare» tanker. Du kan også bestemme deg for å la tankene passere og ikke henge deg opp i dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest newnick
4 timer siden, Vidar71 skrev:

Grunnen til at jeg legger ut denne. Jeg gikk 6 dager på Brintellix fikk jeg automatiske tanker om å ta mitt eget liv. At dette er skumle medisiner ja. Vil aldri mere prøve de. Har prøvd Cipralex, Remeron, Tolvon og Brintellix. 

Hva med oss som har effekt av medisinene og har et ok liv idag pga dem, vil du advare oss også mot å fortsette å ta dem? 

Jeg har brukt antidepressiva i 16 år og kommer aldri til å slutte på dem. Jeg vil ikke risikere å havne i deprsjonshelvetet på nytt slik jeg var før jeg begynte med medisiner. Men det er mltt valg. 

Jeg liker ikke at du legger ut slikt og driver med slik antiantidepressiva, for det er mange som har god effekt av medisinene der alternativet uten medisiner er verre. Jeg synes ikke du skal drive og påvirke andre fordi du selv ikke er fornøyd. 

Depresjon er for øvrig et helvete, og selvmordstanker følger ofte med sykdommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
26 minutter siden, newnick skrev:

Hva med oss som har effekt av medisinene og har et ok liv idag pga dem, vil du advare oss også mot å fortsette å ta dem? 

Jeg har brukt antidepressiva i 16 år og kommer aldri til å slutte på dem. Jeg vil ikke risikere å havne i deprsjonshelvetet på nytt slik jeg var før jeg begynte med medisiner. Men det er mltt valg. 

Jeg liker ikke at du legger ut slikt og driver med slik antiantidepressiva, for det er mange som har god effekt av medisinene der alternativet uten medisiner er verre. Jeg synes ikke du skal drive og påvirke andre fordi du selv ikke er fornøyd. 

Depresjon er for øvrig et helvete, og selvmordstanker følger ofte med sykdommen. 

Igjen, folk kan tenke selv. Folk må få lov å dele sine erfaringer uten at det blir tatt negativt opp, er folk fornøyd så greit. Da er det bare å fortsette, ikke verre enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...