Gå til innhold

Om kjæresten bestillte tur/ hotell osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler også et ansvar for at de andre som skal være med klarer dette økonomisk. Det er de som har funnet ut at det blir vanskelig å betale muligens.

Flere turdeltakere øker kravene til kommunikasjon før det inngås forpliktende avtaler.

Det gjelder begge parter - jeg hadde aldri bestilt ferie for fire voksne eller noe sånt, uten at det var klarlagt hvem som betalte hva. Forhåpentligvis har dere ikke snakket forbi hverandre, slik at han tror dere har en klar avtale. Hvis han er innstilt på å betale mesteparten uansett og bare ville bestille før prisen eventuelt steg, er det jo ikke noe problem.

Uansett håper jeg du / dere lærer av dette, slik at det ikke blir flere slike situasjoner. Du unngår jo problemet der og da ved å ikke ta opp ting i klartekst, men du får det jo i fleisen med høy stressbelastning etterpå.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har sagt før han bestilte at han skulle betale dyrt hotell for oss og reiser for oss alle sammen, fordi han har en solid formue å ta av. Men jeg vet jo ikke om det er kun ord.

Altså - hvis man bare drømmer og fabulerer om at det kunne vært fint med en ferie sammen en eller annen gang, kan man si slike ting uten at det er mer enn "kun ord". I en konkret situasjon der man skal bestille og forplikte seg, går det ikke an å si sånt uten å mene det, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har sagt før han bestillte at han skulle betale dyrt hotell for oss og reiser for oss alle sammen, fordi han har en solid formue å ta av. Men jeg vet jo ikke om det er kun ord. Blir litt dyrt for meg å betale for mine voksne barn i tillegg til meg selv. Men jeg vil heller ikke gå med på at han betaler alt. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Jeg tenker dere kommuniserer dårlig.

Anonymkode: 759b2...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vet om ståstedet for min situasjon økonomisk. Jeg vet at det var dumt av meg å si at jeg ville gjerne bo på det hotellet før jeg så prisen. Men jeg trodde at han ville fortelle meg prisen før han bestillte. Han vet om økonomiske ståstedet mitt. Men enig i at det var dumt av meg. 

Jeg er enig med deg. Jeg skal ta dette opp med han i kveld. Hvis forholdet ikke tåler at jeg tar dette opp så er noe feil uansett. Jeg skal spørre han om prisen på turen. Og fortelle at både jeg og de andre som skal reise sliter litt med økonomien  og håper det ikke er så veldig dyrt. Det må han tåle at vi spør om. Hvis ikke er det ikke liv laga i forholdet. 

Jeg tenkte ikke på at han ville bare bestille uten å angi en pris først. Men skal se hva han sier. Jeg skal fortelle han at vi er avhengig av billige flyreiser og billig overnatting for å få det til. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Han regner vel med at du er voksen og oppegående og sjekker prisen selv når han spør. 

Du er så unnvikende at jeg kan ikke skjønne hvordan dette forholdet skal gå hvis ikke du begynner å stå litt opp for deg selv.

Hvis du er den jeg tror du er , så har du ikke økonomi til å reise i det hele tatt !!! Ikke,en billig tur en gang. Sorry, men problemene dine kommer bare til å bli enda større på sikt. Nå må du bruke hodet.

Det må du la han få vite . Full åpenhet må til og hvis ikke kjæresten din forstår er han ikke vits å samle på. Du trenger uansett ingen kjæreste som gjør situasjonen verre for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten har pratet om at han vil betale slike turer for oss. Han har god økonomi, og har bra formue. Han har derfor sagt at han ville betale slike turer på oss. Dette pratet han om i før han bestillte. Men jeg får helt vondt av dette. Jeg liker å gjøre opp for meg. Jeg vet ikke helt hva som skule vært mest rederig å gjøre i denne situasjonen. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Det som er mest redelig å gjøre er å si til ham at verken du eller dine barn har råd til denne - eller noen annen - tur nå. Jeg tror han har tenkt å betale det hele og da vil han jo i tilfelle si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, laban skrev:

Flere turdeltakere øker kravene til kommunikasjon før det inngås forpliktende avtaler.

Det gjelder begge parter - jeg hadde aldri bestilt ferie for fire voksne eller noe sånt, uten at det var klarlagt hvem som betalte hva. Forhåpentligvis har dere ikke snakket forbi hverandre, slik at han tror dere har en klar avtale. Hvis han er innstilt på å betale mesteparten uansett og bare ville bestille før prisen eventuelt steg, er det jo ikke noe problem.

Uansett håper jeg du / dere lærer av dette, slik at det ikke blir flere slike situasjoner. Du unngår jo problemet der og da ved å ikke ta opp ting i klartekst, men du får det jo i fleisen med høy stressbelastning etterpå.

Altså - hvis man bare drømmer og fabulerer om at det kunne vært fint med en ferie sammen en eller annen gang, kan man si slike ting uten at det er mer enn "kun ord". I en konkret situasjon der man skal bestille og forplikte seg, går det ikke an å si sånt uten å mene det, vel?

Så du mener at det er jeg som har problemet alene med kommunisere av oss? Jeg vet at jeg burde spurt og pratet mer om pris osv. Men jeg trodde at han kom til å ta det opp før han bestillte. Men gjort er gjort. Skjedd er skjedd. Det hjelper ikke å gnage på det. Men jeg må spørre han om prisen og ta det på en ordentlig måte og finne beste løsninger for det. 

Han er en snill og fantastisk god person i livet mitt som jeg ikke ønsker å miste tross misforståelser osv.  Jeg vil aldri utnytte han for penger selv om han har en god formue så jeg vil bidra med det jeg har midler til. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Lillemus skrev:

Det som er mest redelig å gjøre er å si til ham at verken du eller dine barn har råd til denne - eller noen annen - tur nå. Jeg tror han har tenkt å betale det hele og da vil han jo i tilfelle si det.

Jeg spør om prisen først. Han fortalte at han hadde bestillt flybilletter, hotell og alt. Så regner med at han har betalt flybillettene allerede. . Men uansett misforståelser/ dårlig kommunikasjon så må jeg ikke gnage på det som ble gjort feil men heller løse situasjonen på en bra og riktig måte for oss alle. 

Så jeg skal spørre om prisen. Og si at jeg håper det ikke blir for dyrt pga de voksne barna mine har ikke nok midler til å betale akkurat nå. Jeg skal forsøke å forklare. 

Dersom han tenker på å spandere alt så kommer jeg til å si nei takk til det , og si at han skal få det jeg har av midler til å betale. Jeg liker å gjøre opp for meg. Er helt enig med deg lillemus at det kan virke som om han tenker på å betale. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er en snill og fantastisk god person i livet mitt som jeg ikke ønsker å miste tross misforståelser osv. 

Du mister deg selv og muligheten til en sunn relasjon ved å være så unnvikende og utslettende som du er i dette forholdet. Unner deg en snill og raus partner. Er han det, er det jo rom for å ta opp viktige tema. I motsatt fall er du bedre tjent med å avdekke det. 

Anonymkode: 69e3f...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil aldri utnytte han for penger selv om han har en god formue så jeg vil bidra med det jeg har midler til. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Som jeg har forstått det har du ikke råd til selv en «rimelig» utenlandsferie, og særlig ikke for tre personer. Jeg tror imidlertid han har tenkt å betale, og synes du skal ta i mot. Det er noe litt særnorsk det at man har problemer med å tå i mot fra andre. Denne er artig. https://www.thesocialguidebook.no/blogs/norwegian-culture/norwegians-like-to-pay-for-themselves-here-is-why

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Er det vits i å gjøre en stor sak ut av det? Er det ikke bare å dra på tur og la ham betale hvis han vil det. Han prøver bare å være snill.

Rettelse:ser at @Xtra postet omtrent det samme rett før. Da er vi to som tenker likt. 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Xtra skrev:

Som jeg har forstått det har du ikke råd til selv en «rimelig» utenlandsferie, og særlig ikke for tre personer. Jeg tror imidlertid han har tenkt å betale, og synes du skal ta i mot. Det er noe litt særnorsk det at man har problemer med å tå i mot fra andre. Denne er artig. https://www.thesocialguidebook.no/blogs/norwegian-culture/norwegians-like-to-pay-for-themselves-here-is-why

Jeg får igjen en del på skatten. Så jeg har vel en 15 000 kroner til å bruke på ferie. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Xtra skrev:

Som jeg har forstått det har du ikke råd til selv en «rimelig» utenlandsferie, og særlig ikke for tre personer. Jeg tror imidlertid han har tenkt å betale, og synes du skal ta i mot. Det er noe litt særnorsk det at man har problemer med å tå i mot fra andre. Denne er artig. https://www.thesocialguidebook.no/blogs/norwegian-culture/norwegians-like-to-pay-for-themselves-here-is-why

Rart det, få nordmenn har problemer med å ta imot noe fra staten. Men det er mulig man vil ha valuta for skattepengene?

Anonymkode: 759b2...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får igjen en del på skatten. Så jeg har vel en 15 000 kroner til å bruke på ferie. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Jeg tenker det hadde vært smartere å bruke disse til å betale ned det rådyre forbrukslånet (husk at renten er på vei oppover).

Anonymkode: 759b2...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Gargamel skrev:

Er det vits i å gjøre en stor sak ut av det? Er det ikke bare å dra på tur og la ham betale hvis han vil det. Han prøver bare å være snill. 

Enig. Det er det jeg ikke vil. Vil ikke lage stor sak av det. 

Men jeg vil skal spørre han om prisen. Problemet er at han inviterte mine voksne barn med og. De sa ja. Men har nå kommet frem til at de ikke klarer å betale for seg. Jeg hadde klart å betale tur for meg. Men når jeg itilegg skal betale for to voksne til blir det for dyrt. Men skal si det som det er. Men ikke lage for stor deal av det. Men si det som det er. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får igjen en del på skatten. Så jeg har vel en 15 000 kroner til å bruke på ferie. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Jeg trodde du hadde annet å bruke penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det hadde vært smartere å bruke disse til å betale ned det rådyre forbrukslånet (husk at renten er på vei oppover).

Anonymkode: 759b2...3f3

Vet men det er flere grunner til at vi skal ta den turen. Vi skal i et bryllup osv i utlandet. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Xtra skrev:

Jeg trodde du hadde annet å bruke penger på.

Den diskusjonen vil jeg ikke ta. Jeg tenker kun på hvordan jeg skal løse situasjonen på best mulig måte. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den diskusjonen vil jeg ikke ta. Jeg tenker kun på hvordan jeg skal løse situasjonen på best mulig måte. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Noen ganger er man bare nødt til å sette næring før tæring.

Anonymkode: 759b2...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen ganger er man bare nødt til å sette næring før tæring.

Anonymkode: 759b2...3f3

Det er sant. Jeg må ikke tenke på hvorfor jeg havnet i dette dilemmaet men må løse det på fornuftig vis. Så setter pris på råd om hvordan løse dette dilemma på fornuftig vis med tanke på situasjonen og ståstedet her og nå. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelper ikke å fundere på hva som er gjort feil osv men heller finne løsninger om hva som bør gjøres i situasjonen her og nå. Men tror det beste er å si ifra face to face på en fin måte. Og forklare situasjonen. Og eventuelt spørre om å tilbakebetale han litt og litt senere om det trengs for han har bedre økonomi. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom han tenker på å spandere alt så kommer jeg til å si nei takk til det , og si at han skal få det jeg har av midler til å betale. Jeg liker å gjøre opp for meg. Er helt enig med deg lillemus at det kan virke som om han tenker på å betale. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Det synes jeg ikke du skal - om han har tenkt å betale og gjerne vil det, hvorfor skal du ikke la ham gjøre det? Det er jo bare et tegn på at han elsker deg og gjerne vil dele det han har med deg og dine barn. Så ta i mot det om han insisterer på å betale det! Det er jo en gave til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...