Gå til innhold

Om kjæresten bestillte tur/ hotell osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 minutter siden, Lillemus skrev:

Det synes jeg ikke du skal - om han har tenkt å betale og gjerne vil det, hvorfor skal du ikke la ham gjøre det? Det er jo bare et tegn på at han elsker deg og gjerne vil dele det han har med deg og dine barn. Så ta i mot det om han insisterer på å betale det! Det er jo en gave til dere!

Enig. Jeg elsker jo han og. Og ønsker å tilbringe resten av livet med han tross at kommunikasjonen vår kan være litt sånn mangelfull fra begge sider. Jeg får inntrykk av han er veldig glad i meg. Og jeg er jo det samme i han. Men jeg skal gjøre det rette fra dette ståsted å ta dette grundig opp med han. 

Takk for råd. Og setter pris på de råd om løsninger for dagens ståsted og situasjonen dere har å gi. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at det er jeg som har problemet alene med kommunisere av oss?

Nei - og hvis du leser svarene mine sammenhengende, ser du at jeg har omtalt akkurat det (på forrige side):
Jeg påstår ikke at det er bare din feil, det kan godt hende at han burde ventet litt med bestillingen.
Og for å sitere meg selv igjen: Hvis han er innstilt på å betale mesteparten uansett og bare ville bestille før prisen eventuelt steg, er det jo ikke noe problem.

Poenget mitt er at dere må kommunisere åpent nok til at du ikke blir sittende og lure på slike ting. Det er jo mye mer stressende  at slike situasjoner oppstår, enn om dere hadde gjort diskusjonen ferdig på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, laban skrev:

Nei - og hvis du leser svarene mine sammenhengende, ser du at jeg har omtalt akkurat det (på forrige side):
Jeg påstår ikke at det er bare din feil, det kan godt hende at han burde ventet litt med bestillingen.
Og for å sitere meg selv igjen: Hvis han er innstilt på å betale mesteparten uansett og bare ville bestille før prisen eventuelt steg, er det jo ikke noe problem.

Poenget mitt er at dere må kommunisere åpent nok til at du ikke blir sittende og lure på slike ting. Det er jo mye mer stressende  at slike situasjoner oppstår, enn om dere hadde gjort diskusjonen ferdig på forhånd.

Sorry. Jeg leste litt for fort og fikk ikke alt med meg i farten.

Vet at kommunikasjonen vår kan være litt slik at det blir snakket litt forbi hveandre. Og at samme hva som er gjort feil så må jeg løse opp i det. Jeg må ta tak fra min side og prate om det. Vi har ofte vært aktiv engasjert i noe når vi har vært sammen. Begge har samme lidenskaper i visse sportsgrener og de stundene vi har vært for oss selv har det blitt altfor lite muligheter for å ta opp slike samtaler.  Men det er viktig. Så jeg er enig i rådet ditt. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi skal i et bryllup til søsteren hans. Og det er derfor vi la planer om denne turen. Og det var derfor vi valgte å stille. Det var ikke bare en vanlig ferietur.  Men skal prate med han om dette. :)

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal i et bryllup til søsteren hans. Og det er derfor vi la planer om denne turen. Og det var derfor vi valgte å stille. Det var ikke bare en vanlig ferietur.  

Dette er jo en svært vesentlig opplysning. Det er noe helt annet å bli bedt i bryllup til et nært familiemedlem enn å "prate om å ta en tur sammen".

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, laban skrev:

Dette er jo en svært vesentlig opplysning. Det er noe helt annet å bli bedt i bryllup til et nært familiemedlem enn å "prate om å ta en tur sammen".

Meningen er å reise dit for å delta i bryllupet pluss for at jeg og mine skal hilse på hans familie. Det er ikke en helt vanlig ferietur. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal i et bryllup til søsteren hans. Og det er derfor vi la planer om denne turen. Og det var derfor vi valgte å stille. Det var ikke bare en vanlig ferietur.  Men skal prate med han om dette. :)

Anonymkode: 5f1d2...fea

 

Jeg slutter aldri å overraskes over at noen venter med vesentlige opplysninger  til langt ute i en diskusjon. Helt enig med @laban, da stiller jo saken seg helt annerledes enn om det bare var en vanlig ferietur, slik du sa innledningsvis. Og det gjør meg enda mer overbevist om at han har tenkt å betale det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, laban skrev:

Dette er jo en svært vesentlig opplysning. Det er noe helt annet å bli bedt i bryllup til et nært familiemedlem enn å "prate om å ta en tur sammen".

Det er slik at jeg følte det var viktig å forsøke å stille opp. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal i et bryllup til søsteren hans. Og det er derfor vi la planer om denne turen. Og det var derfor vi valgte å stille. Det var ikke bare en vanlig ferietur.  Men skal prate med han om dette. :)

Anonymkode: 5f1d2...fea

Du skjønner at det blir noe helt annet enn en tur til Kreta for å ligge på stranda og sole seg? Det er en selvfølge synes jeg, at han betaler tur og opphold i dette tilfellet - og som de andre sier, dette er jo en meget vesentlig opplysning i forhold til hvem som skal betale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Xtra skrev:

 

Jeg slutter aldri å overraskes over at noen venter med vesentlige opplysninger  til langt ute i en diskusjon. Helt enig med @laban, da stiller jo saken seg helt annerledes enn om det bare var en vanlig ferietur, slik du sa innledningsvis. Og det gjør meg enda mer overbevist om at han har tenkt å betale det hele.

Familien hans gleder seg til å se meg og min familie. De ønsker å se oss men det er ikke alle som har hatt helse til å dra hit. Og jeg følte derfor at jeg burde stille opp for dette. Det blir jo på en måte en ferietur men det er ikke som en vanlig ferie. Det er gjort for å besøke familien hans og for å delta i et bryllup. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Du skjønner at det blir noe helt annet enn en tur til Kreta for å ligge på stranda og sole seg? Det er en selvfølge synes jeg, at han betaler tur og opphold i dette tilfellet - og som de andre sier, dette er jo en meget vesentlig opplysning i forhold til hvem som skal betale!

Han har en far som er ganske gammel. Han er nesten 90 år. Og har hatt et ønske  om å se hvem sønnen er sammen med. Og han liker å vite at sønnen har det bra i Norge. Men han har selv ikke helse til å reise hit. 

Hans eneste søster skal gifte seg. 

Så jepp det er gjerne ikke så rart at jeg sa ja til å reise. Men problemet er at jeg føler for å betale for meg slik at han ikke føler jeg utnytter han for reisen. Men takk for råd dere gir. Greit jeg burde skrevet hva reisen gjaldt tidligere men det er ikke en vanlig feriereise. Jeg hadde sagt nei takk til en vanlig feriereise. 

 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde sagt nei takk til en vanlig feriereise. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Hvorfor det? Dere har vært samme i ett år, da skjønner jeg ikke hvorfor du bare skulle tatt i mot en feriereise og vært glad for det? Hvis man har snakket sammen på forhånd og blitt enige om hvor og når så - har ved et par anledninger fått trødd nedover meg en ukes tur sammen med andre jeg også og har ikke maktet å si nei, selv om det egentlig har vært det jeg har hatt mest lyst til. Men det var ikke fra kjæresten min da! Det hadde blitt noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvorfor det? Dere har vært samme i ett år, da skjønner jeg ikke hvorfor du bare skulle tatt i mot en feriereise og vært glad for det? Hvis man har snakket sammen på forhånd og blitt enige om hvor og når så - har ved et par anledninger fått trødd nedover meg en ukes tur sammen med andre jeg også og har ikke maktet å si nei, selv om det egentlig har vært det jeg har hatt mest lyst til. Men det var ikke fra kjæresten min da! Det hadde blitt noe annet.

Jeg sier takk om han tilbyr å betale reisen. Han har økonomi til det. Men hvis han sponser deler av reisen blir jeg også fornøyd. Jeg kommer uansett ikke til å forvente noe men kommer til å spørre han om dette i kveld. 

Takk for fornuftig råd lillemus. Er enig i at jeg bør si takk om han tilbyr. 

Tenker også på de voksne barna mine. De fikk være med dersom de klarte å betale sin del. Men de klarer ikke det. Men jeg klarer å betale min del. Men nå håper jeg på at det blir gode løsninger på situasjonen slik at alle kan reise. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men problemet er at jeg føler for å betale for meg slik at han ikke føler jeg utnytter han for reisen.

Nå synes jeg du gjør tingene vanskeligere enn de er. Han kunne reist alene og bodd hos familie eller venner hvis han ville holde utgiftene nede, dere er verken gift eller samboere så vidt jeg har fått med meg. Når han da i stedet vil ha med seg både deg og barna dine, kan han umulig føle at han blir utnyttet hvis dere blir med (hvis han ikke har uvanlig komplisert følelsesliv).

Alt blir jo annerledes når det gjelder en familiebegivenhet: Man må reise på et helt bestemt tidspunkt (liten vits i å komme to dager etter bryllupet), man må bo i praktisk avstand, osv.  Dermed er det lettere å forstå at han bestilte raskt når han trodde ting var avklart.

Hvis han vil betale reise og opphold for dere og faktisk har råd til det, er dette en typisk anledning da det er greit å ta imot. Bruk pengene dine på "driftsutgifter" (mat etc.) for deg og barna under oppholdet, og evt. bidrag til bryllupsgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker også på de voksne barna mine. De fikk være med dersom de klarte å betale sin del. Men de klarer ikke det.

Så dette var også avtalt i klartekst? Da får dere finne ut av hva som blir best og rimeligst - å avbestille for dem (sannsynligvis ikke det lureste), eller at han legger ut det de ikke har råd til nå (de har vel noen penger, siden de hadde takket ja i utgangspunktet), og så finner du og barna en løsning for å betale tilbake etter hvert.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Hvis han gjerne vil ha deg med i dette bryluppet til hans familie, synes jeg det er på sin plass at han betaler med tanke på økonomien din. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, laban skrev:

Så dette var også avtalt i klartekst? Da får dere finne ut av hva som blir best og rimeligst - å avbestille for dem (sannsynligvis ikke det lureste), eller at han legger ut det de ikke har råd til nå (de har vel noen penger, siden de hadde takket ja i utgangspunktet), og så finner du og barna en løsning for å betale tilbake etter hvert.  

Jeg avtale med dem. Ikke han. Han inviterte mens jeg sa til dem at hvis de ville bli med måtte de betale sin reise. Jeg hadde nok med min egen. Men han sa ikke det til de. Men jeg skal prate med han om dette :)

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har sagt før han bestillte at han skulle betale dyrt hotell for oss og reiser for oss alle sammen, fordi han har en solid formue å ta av. Men jeg vet jo ikke om det er kun ord. Blir litt dyrt for meg å betale for mine voksne barn i tillegg til meg selv. Men jeg vil heller ikke gå med på at han betaler alt. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Jeg skjønner det som at du har sagt ja til at han skal betale reise og opphold da dere planla turen? I såfall blir det litt rart om du skal betale for dere tre nå? Blir som å insistere på å betale for en gave? 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er mulig litt sent å bringe pris på banen. Men jeg vil jo vite prisen.... Så jeg kommer til å spørre han om dette i kveld. Var lettere som singel. For da styrte jeg alt av bestillinger osv. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Trenger du å vite prisen om han betaler da? 

Anonymkode: c2d61...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner det som at du har sagt ja til at han skal betale reise og opphold da dere planla turen? I såfall blir det litt rart om du skal betale for dere tre nå? Blir som å insistere på å betale for en gave? 

Trenger du å vite prisen om han betaler da? 

Anonymkode: c2d61...9b4

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner det som at du har sagt ja til at han skal betale reise og opphold da dere planla turen? I såfall blir det litt rart om du skal betale for dere tre nå? Blir som å insistere på å betale for en gave? 

Trenger du å vite prisen om han betaler da? 

Anonymkode: c2d61...9b4

Ikke lett hvordan man skal løse en slik situasjon. Men beste er å spørre. Spørre om hva det koster osv. Da har man sitt på det rene. Men det er også mulig å bare la vær å si noe siden han har sagt i forkant av han skal betale turer. Men spørsmålet er jo om han mener det eller ikke. Er jo snakk om mye penger. Bør man spytte i litt kanskje i så tilfelle? Men er også enig i at man kan jo bare takke for bilettene å reise. Men føler det blir så feil uten å spørre først om dette med betalingen. Men takke fint om han svarer at han betaler alt. Og dermed la han betale det.

 Fyren er ikke akkurat fattig. Han har en solid formue. Og han har midler til å bruke penger på det uten problem. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...