Gå til innhold

Gått helt i svart


 cilie

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har du fått uttalllge råd om i flere år, men du har ikke agert noe som helst. Sorry to say. 

Anonymkode: 09093...c29

Hvordan kan du være så sikker i din sak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, påskelilje skrev:

Cilie, tenk så mye du kan vinne dersom du tenker at du må ha et unntaksår, der du tar tak i søvnen og ernæring, og gjerne relasjoner og psyken også, at etter et slikt unntaksår, vil du mest sannsynlig få det mye bedre!

Jeg tar det jeg får - og anbefales - videre mtp søvn. 

For øvrig har jeg jobbet med problemstillingene i evigheter. Jeg vet jo at jeg må endre det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 minutter siden, cilie skrev:

Allerede prøvd. For Circadin er vel det samme? Fungerte ikke. 

Har du prøvd seroquel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lillemus skrev:

Så jobben er viktigere enn helsa? Med mindre du driver alene så har jeg problemer med å se at du er så uerstattelig på jobben at du er nødt til å ofre helsa for den.

Jeg har hatt fravær innimellom tidligere og vil helst ikke ha for mye av det. Har en funksjon som jeg er redd for å miste. Men anbefales jeg et opplegg som krever det en periode, gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Du hadde et ganske likt innlegg på ca denne tiden i fjor også . Ikke mange ukene etter hadde du plutselig gått ned 10 kilo på rekordtid.

Du kan alt om kosthold sier du, men for meg så virker det som du driver rovdrift på kroppen din hver vår for å nå sommerkroppen og at du resten av året er ganske hemningsløs i matveien. 

 Det er i hvert fall inntrykket jeg har fått når jeg har lest hva du liker å spise og hva du ikke liker. 

 Da er det jo ikke så rart at det føles mørkt når våren kommer. Jeg skjønner dessuten ikke hvordan man kan bli kvalm av fisk, kylling og egg ? 

 Jeg har ikke annet råd å gi deg enn at du må prøve å finne et kosthold for hele året.

Forsøk å tenk hva som gjør kroppen din godt året gjennom, hva som holder deg frisk og glad. 

Selv synes jeg tanken på å fylle kroppen med noe som er bra for meg , føles tilfredsstillende.

Jeg legger også alltid på meg om vinteren altså, men jeg prøver å tenke på at jobben som skal gjøres etter jul ikke skal føles uoverkommelig.

Hos deg er det veldig enten/ eller har jeg inntrykk av.

 

Ja, jeg er nok veldig enten eller. Men som jeg sier, blir jeg tykk av vanlig norsk mat også. Egg osv i en lavkarbo/ketose-diett blir faktisk too much.  

Uansett så er det et faktum at jeg må spise noe jeg liker, er sunt og som jeg ikke legger på meg av. Veldig lett i teorien- ikke like lett i praksis når jeg kjører trøtt på jobb og ikke orker den magre salaten til lunsj, men ryker på noe karbotull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
27 minutter siden, cilie skrev:

Ja, jeg er nok veldig enten eller. Men som jeg sier, blir jeg tykk av vanlig norsk mat også. Egg osv i en lavkarbo/ketose-diett blir faktisk too much.  

Uansett så er det et faktum at jeg må spise noe jeg liker, er sunt og som jeg ikke legger på meg av. Veldig lett i teorien- ikke like lett i praksis når jeg kjører trøtt på jobb og ikke orker den magre salaten til lunsj, men ryker på noe karbotull. 

Praksisen blir jo lettere etter hvert som du har vendt deg til det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
54 minutter siden, cilie skrev:

Jeg har hatt fravær innimellom tidligere og vil helst ikke ha for mye av det. Har en funksjon som jeg er redd for å miste. Men anbefales jeg et opplegg som krever det en periode, gjør jeg det.

Jeg synes det er en klok beslutning av deg. Sykmelding er en kortsiktig løsning som kanskje bare vil skaffe deg enda et problem. 

Det siste jeg leste er at 70% av befolkningen er overvektig, noe som vil si at overvekt har blitt normalen.

Jeg kan ikke tenke meg at sykmelding er løsningen på det akkurat. Ei heller på søvnen. Vil tro det bare fører til at man begynner å sove på feil tidspunkt.

Du kjenner selv når nok er nok er der er du heldigvis ikke slik jeg tolker deg.

Men du « prater» med store bokstaver når du har en dårlig dag. Ligner litt på pms 😜

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg synes det er en klok beslutning av deg. Sykmelding er en kortsiktig løsning som kanskje bare vil skaffe deg enda et problem. 

Det siste jeg leste er at 70% av befolkningen er overvektig, noe som vil si at overvekt har blitt normalen.

Jeg kan ikke tenke meg at sykmelding er løsningen på det akkurat. Ei heller på søvnen. Vil tro det bare fører til at man begynner å sove på feil tidspunkt.

Du kjenner selv når nok er nok er der er du heldigvis ikke slik jeg tolker deg.

Men du « prater» med store bokstaver når du har en dårlig dag. Ligner litt på pms 😜

Tror du misforstod hensikten med den anbefalte sykemeldingen. Det var primært å følge et søvnkurs som er så tøft at det er vanskelig å kombinere med jobb. Men samtidig kunne hun ha anledning til å fokusere på kosthold og trening. Jeg tror det kunne vært litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

 

Jeg kan ikke tenke meg at sykmelding er løsningen på det akkurat. Ei heller på søvnen. Vil tro det bare fører til at man begynner å sove på feil tidspunkt.

 

Diskusjonen om sykemelding har vært relatert til deltakelse i behandlingsopplegg med søvnrestriksjon. For noen blir søvnproblemene forsterket i begynnelsen av et slikt behandlingsopplegg, og da kan delvis sykemelding være nødvendig for å klare å gjennomføre opplegget. Hele poenget er nettopp at man _ikke_ sover på dagtid osv. Hvorvidt trådstarter vil trenge sykemelding har jeg ingen formening om, men etter å ha sett hvor god virkning en kvinne i bekjentskapskretsen har hatt av denne behandlingen, så mener jeg den så avgjort bør prøves av de som sliter med søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du en spiseforstyrrelse?

Anonymkode: 09093...c29

Jeg har hatt en trøblete forhold til mat, men det er ikke noe som er nok til noen diagnose av noe slag. Men summen av alt gir et høyt symptomtrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattergalen
På 28.3.2019 den 8.58, cilie skrev:

Jeg er skikkelig mørk til sinns nå. Har vært våken i 4 timer, men klarer ikke stå opp. (Skulle ha en positiv og etterlengtet fridag) 

Det er bare å erkjenne at jeg er så negativt innstilt at det er umulig å få det bra. Å leve med en evig bekymring rundt basic behov som søvn og mat/vekt er et våkent mareritt. 

3 kg opp på en uke. Straks veier jeg like mye som før jeg ifjor brukte flere mnd på å pine meg ned til i ketose - som igjen resulterte i utmattelse, hodepine, blødningsforstyrrelser, treg mage, hjertebank, kvalme osv. Selv i ketose satt kg som limt. 

Jeg blir nesten aldri mett og legger på meg med en gang jeg tillater meg litt «slækk.» — Slik det synes som vanlige folk lever. Brødskiver med melk osv. Et vanlig norsk kosthold fungerer ikke. Jeg går opp. Opp. Opp. 

Mens vekta går opp, går søvnen «ned.» Det virker som jeg aldri går i dyp søvn. Har et vanvittig drømmeliv om nettene. Våkner en del. Selv om jeg bruker Surmontil. Det verste er at jeg føler meg halvtrøtt og tung om morgenen også når jeg en sjelden gang opplever å ha sovet. Er det virkelig bra å bruke medisiner for å sove...

Mat/søvnen virker forsterkende sammen og dertil helt umulig å komme ut av. Jeg orker virkelig ikke tanken på helt lavkarbo som er det eneste jeg s a k t e går ned på. (alternativ 5-6 økter trening i uka. Nå har jeg dog en legg som er ødelagt og) Jeg blir kvalm av å tenke på kun egg og kyllingfilet og laksefilet osv. Søvnen blir dessuten enda verre av lavkarbo. Jeg har slanket meg hele livet siden jeg var 13. Å aldri bare kunne spise hva jeg vil, ha et avslappet forhold til noe så naturlig, ja jeg orker ikke mer av det. Det blir bare verre og verre. 

 

 

 

 

Hei! Jeg har lest innleggene dine her på dol en stund fordi jeg har søvnproblemer som ligner dine. Angående vektnedgang:

(1)  Har du sjekket stoffskiftet ditt? Jeg regner med at du sikkert har det, men det er visstnok en del kvinner som har lavt stoffskifte uten at det fanges opp på blodprøven. Noen leger sjekker ikke både T3 og T4, noe man bør gjøre. Det kan være verdt å bestille time hos spesialist som kan ta ultralyd av skjolbrukskjertelen osv. Lavt stoffskifte kan gjøre forbrenning og metabolisme tregere, så det er sikkert lurt å få utelukket eventuelle stoffskifteproblemer hvis du ikke allerede har gjort det. 

(2) Trener du tung styrketrening? Det er utrolig viktig for vektnedgang. Økt muskelmasse øker forbrenningen, og ikke minst så er det veldig bra for psyken også. Jeg gikk ned 10 kg ved å slutte å løpe på møllen/jogge i skogen 6 ganger i uken. Istedenfor, investerte jeg i PT for å lære riktig løfteteknikk osv. Jeg trente da tung styrke 3 ganger i uken (mye baseløft, knebøy, markløft, skulderpress osv.), og så løp jeg intervaller 2 ganger i uken. Så det kan anbefales på det sterkeste, men det som funker for meg funker selvfølgelig ikke for alle. 

(3) Det at du aldri blir mett kan være et tegn på at du ikke spiser helt riktig. Det trenger ikke bety at du spiser usunt, men kanskje du ikke spiser optimalt for DIN kropp. Sånn sett er ernæringsfysiolog et godt tips. Når du har så lite lyst til å leve på lavkarbo, så vil jeg anbefale deg å prøve noe annet. Du må finne den maten du liker og kan leve med, slik at et sunt kosthold blir en vane og ikke en konstant kamp. 

(4) Sikkert et litt teit forslag, men et par LPG-behandlinger kan være en liten motivasjonsboost for å komme ordentlig i gang med mat og trening. Det er en form for lymfemassasje/bindevevsmassasje

Angående søvn:

(1) Har du vært til PSG-undersøkelse for å undersøke søvnen din? 

(2) Jeg har sett at Volvat har startet et søvnsenter, der de har et fem ukers kognitivt behandlingsopplegg med oppfølging over nett. Jeg tror det innebærer noe søvnrestriksjon.  Jeg vurderer å prøve det selv, men det er ganske dyrt. 

(3) Har du lest boken «Bedre søvn» av Bjørn Bjorvatn? Den er ganske lærerik for å forstå søvn og ulike søvnsykdommer. Den er veldig lettlest også. 

(4) Jeg får ekstrem ulvehunger av Quetiapin, Tolvon, Remeron, Satarax og Surmontil. Samt svært urolig søvn og en ekkel følelse av likegyldighet/meningsløshet som sitter i iallefall frem til kl 9-10 tiden. Så jeg unngår disse medisinene så langt jeg klarer 

(5) Jeg tror karbohydrater er viktig for søvn, jeg er f.eks. blitt anbefalt av søvnspesialist å spise et karbohydratholdig kveldsmåltid, som havregrøt, banan osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.3.2019 den 3.52, Nattergalen skrev:

Hei! Jeg har lest innleggene dine her på dol en stund fordi jeg har søvnproblemer som ligner dine. Angående vektnedgang:

(1)  Har du sjekket stoffskiftet ditt? Jeg regner med at du sikkert har det, men det er visstnok en del kvinner som har lavt stoffskifte uten at det fanges opp på blodprøven. Noen leger sjekker ikke både T3 og T4, noe man bør gjøre. Det kan være verdt å bestille time hos spesialist som kan ta ultralyd av skjolbrukskjertelen osv. Lavt stoffskifte kan gjøre forbrenning og metabolisme tregere, så det er sikkert lurt å få utelukket eventuelle stoffskifteproblemer hvis du ikke allerede har gjort det. 

(2) Trener du tung styrketrening? Det er utrolig viktig for vektnedgang. Økt muskelmasse øker forbrenningen, og ikke minst så er det veldig bra for psyken også. Jeg gikk ned 10 kg ved å slutte å løpe på møllen/jogge i skogen 6 ganger i uken. Istedenfor, investerte jeg i PT for å lære riktig løfteteknikk osv. Jeg trente da tung styrke 3 ganger i uken (mye baseløft, knebøy, markløft, skulderpress osv.), og så løp jeg intervaller 2 ganger i uken. Så det kan anbefales på det sterkeste, men det som funker for meg funker selvfølgelig ikke for alle. 

(3) Det at du aldri blir mett kan være et tegn på at du ikke spiser helt riktig. Det trenger ikke bety at du spiser usunt, men kanskje du ikke spiser optimalt for DIN kropp. Sånn sett er ernæringsfysiolog et godt tips. Når du har så lite lyst til å leve på lavkarbo, så vil jeg anbefale deg å prøve noe annet. Du må finne den maten du liker og kan leve med, slik at et sunt kosthold blir en vane og ikke en konstant kamp. 

(4) Sikkert et litt teit forslag, men et par LPG-behandlinger kan være en liten motivasjonsboost for å komme ordentlig i gang med mat og trening. Det er en form for lymfemassasje/bindevevsmassasje

Angående søvn:

(1) Har du vært til PSG-undersøkelse for å undersøke søvnen din? 

(2) Jeg har sett at Volvat har startet et søvnsenter, der de har et fem ukers kognitivt behandlingsopplegg med oppfølging over nett. Jeg tror det innebærer noe søvnrestriksjon.  Jeg vurderer å prøve det selv, men det er ganske dyrt. 

(3) Har du lest boken «Bedre søvn» av Bjørn Bjorvatn? Den er ganske lærerik for å forstå søvn og ulike søvnsykdommer. Den er veldig lettlest også. 

(4) Jeg får ekstrem ulvehunger av Quetiapin, Tolvon, Remeron, Satarax og Surmontil. Samt svært urolig søvn og en ekkel følelse av likegyldighet/meningsløshet som sitter i iallefall frem til kl 9-10 tiden. Så jeg unngår disse medisinene så langt jeg klarer 

(5) Jeg tror karbohydrater er viktig for søvn, jeg er f.eks. blitt anbefalt av søvnspesialist å spise et karbohydratholdig kveldsmåltid, som havregrøt, banan osv. 

 

Tusen takk for lang refleksjon!

1. Jeg har et stoffskifte som har vært for lavt på prøver, men er visstnok normalt nå. Har ikke hatt noen lege som har fulgt meg opp, men fikk levaxin av en lege for en 10 -12 år siden, men jeg tok på meg legerollen selv og sluttet da jeg fikk mer hjertebank. Det burde være enkelt å sjekke igjen.

2. Jeg har nylig igjen begynt med styrke. Liker best kondisjonstrening, men nå har jeg en ktanglete legg, så da blir det mer styrke framover. 

3. Jeg blir nok mest mett av lavkarbo. Ellers er jeg i kategorien som kan spise store softis liksom og sikkert et halvt brød. Men er jo opplært til å spise normale mengder. Har dessuten flere kostplaner fra PT, ernæringsfysiolog for å nevne noe. Så dette tror jeg at jeg er god på selv. Det sitter vel i hodet, i tillegg til at jeg dessverre ikke blir like fort mett som det kan virke som andre blir. 

4. Jeg bruker allerede mye tid og penger på behandlinger av ulik slag - men takk for tips. 

Søvn:

1. Ikke tatt PSG - men er henvist videre vedr. søvn og Bergen kan bli et alt.

2. Jeg kan få det offentlig.

3. Den skal jeg lese!

4. Det er akkurat slik jeg opplever S også. Sovner, men har mange oppvåkninger, mye drømmer og følelse av å ikke sove dypt. Ulvehungeren nekter leger og de som har peiling på skyldes Surmontil...??

5. Det er samme oppfatning jeg har - at karbo trengs. Jeg ble jo helt shaky av ketose. Hjertebank og urolig i kroppen. 

Håper du har fått det bedre! Jeg skal jobbe med dette framover, men synes det er fryktelig tungt. 

Jeg er nå på et flott sted, men bruker jo bort tiden på negative tanker as usual. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
HappyCrappy

Kjenner meg igjen i de 2 siste kommentarene 

klokka er 03.31 på en onsdag og det går bare ikke o sovne 

o noe til hellsike o rare drømmer hver natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, HappyCrappy skrev:

Kjenner meg igjen i de 2 siste kommentarene 

klokka er 03.31 på en onsdag og det går bare ikke o sovne 

o noe til hellsike o rare drømmer hver natt

Det er veldig tungt å ha det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke ,men har selv merket litt sammenheng ved mindre bruk av elektroniske medier og  noe bedre søvn. Har såvidt begynt å prøve ut dette. Erstatter elektroniske medier med opphold i frisk luft. Men vi er ikke like.Jeg er også falt nesten helt ut av arbeidslivet kjennes det som kanskje ikke bare på grunn av alder. Sist jeg hentet medisiner stod det ikke lenger "mot schizofreni "som har gjort i alle år på samme medisinpakka. Nå stod det " nervemedisin". Dette impliserer kanskje at det regnes som nærmest misbruk av sovemedisin fra nu. At noen har bestemt denne tolkning nu. Hva om det virkelig skulle skje noe. Alt er på eget ansvar i dag virker det som. De forandrer bare lovene uten å underrette brukeren virker det som. Medisinen heter Zeldox eller erststningsproduktet som jeg får. Juks og bedrag alt sammen virker det som. Tror også bivirkninger stikkes under teppet. Er snart helt bevegelseshemmet jeg. Så ille kan det gå.

Bare noen linjer fra en som strever med liknende du beskriver.

Anonymkode: b007b...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Juks og bedrag alt sammen virker det som. Tror også bivirkninger stikkes under teppet.

Akkurat bivirkninger pleier å være rikelig dokumentert i pakningsvedlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...