Gå til innhold

Er det noengang for sent med en ny start i livet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Man vet ofte så lite om fremtiden uansett.Hva tror dere? Bør man ta hensyn til visse moralske ting?

Kjør debatt..

Anonymkode: d56d2...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva mener du med ny start i livet?  Det er aldri for sent å gjøre forandringer i livet sitt.  Leste om en i syttiårene som fullførte doktorgrad.  Det er aldri for sent å skille seg og finne en ny partner, men mange vil nok velge det trygge overfor det nye usikre når de er opp i årene.

Livet er usikker og en berg- og dalbane.  Moral spiller en rolle, og for meg har det aldri vært aktuelt å robbe en bank.  Det er ikke fordi det er for sent, det er bare ikke aktuelt.  Det er en del ting jeg skulle ha gjort da jeg var yngre som er for sent nå.  For eksempel kan jeg ikke bli utvekslingsstudent eller au pair i andre land.

Anonymkode: 6b0b0...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke det er au pairer  lenger da det var for mye utnytting av de som var. 

Jeg lurer helst å søke samordna opptak som 64 åring. Men får jeg jobb som 67 åring selv om politikerene mener folk skal jobbe til 72 år. Er ikke jobber ofte til  dagens 40 og 50 åringer  pr nå.

Samtidig sliter jeg veldig med helsa nå. Ingen lett kombinasjon.

Men skulle så gjerne. Da jeg var barn så de om meg at " den vet hva den vil". Så enkelt er det nok ikke. De fleste har så mye mer å forholde seg til i livet. Det var andre tider den gang.

Anonymkode: d56d2...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er au pairer  lenger da det var for mye utnytting av de som var. 

Jeg lurer helst å søke samordna opptak som 64 åring. Men får jeg jobb som 67 åring selv om politikerene mener folk skal jobbe til 72 år. Er ikke jobber ofte til  dagens 40 og 50 åringer  pr nå.

Samtidig sliter jeg veldig med helsa nå. Ingen lett kombinasjon.

Men skulle så gjerne. Da jeg var barn så de om meg at " den vet hva den vil". Så enkelt er det nok ikke. De fleste har så mye mer å forholde seg til i livet. Det var andre tider den gang.

Anonymkode: d56d2...e5b

Jeg tror det er vanskelig å få jobb som nyutdannet 67 år gammel, men utdannelse er alltid god å ha.  Hvis du har lyst så er det ikke for sent.

Anonymkode: 6b0b0...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er au pairer  lenger da det var for mye utnytting av de som var. 

Jeg lurer helst å søke samordna opptak som 64 åring.

Virkelig, jeg ser ikke poenget med det. Har du snakken med legen om å søke uføre?

Anonymkode: 5712d...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig, jeg ser ikke poenget med det. Har du snakken med legen om å søke uføre?

Anonymkode: 5712d...1c9

Det er ikke lett, om ikke umulig å få uføretrygd i den alderen.  Poenget er å gjøre noe som gir mening.  Ufør er ikke bare noe man blir sånn uten videre.

Anonymkode: 6b0b0...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig sliter jeg veldig med helsa nå.

Styr i hvert fall unna ting som påfører deg utgifter. Jeg synes det virker urealistisk at du skal fullføre noe 3-årig studium og få jobb i en alder da de fleste går ut av arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, laban skrev:

Styr i hvert fall unna ting som påfører deg utgifter. Jeg synes det virker urealistisk at du skal fullføre noe 3-årig studium og få jobb i en alder da de fleste går ut av arbeidslivet.

Utdannelse gir mening.  Det er kanskje urealistisk å få jobb i en alder der fleste pensjonerer seg, men det er ikke urealistisk å utdanne seg.  Hvis man har råd til utgiftene synes jeg det er greit.  Pengene følger man ikke til graven.

Anonymkode: 6b0b0...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lett, om ikke umulig å få uføretrygd i den alderen. 

Det er nok lettere å få det desto eldre du er.

Anonymkode: 5712d...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok lettere å få det desto eldre du er.

Anonymkode: 5712d...1c9

Det er det ikke.  Når du er over 60 forventes det at du tar ut pensjon.

Anonymkode: 6b0b0...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har to lavere grader fra tidligere pluss pluss  men arbeidsledigheten og antall konkurser bare øker iallefall her omkring.Kjærlighet til kunnskap er bra  og kunnskap lett å bære ,men å miste all stønad fra NAV og kanskje etterhvert det lille andre man har på jord  er ikke fullt så fristende. Ikke så helsebringende og livsfremmende heller og Ikke lett å konkurrere med unge gutter og jenter  i et ingenøryrke for eksempel  for en med helseproblem og som ikke kjører bil for eksempel. For det er jo ingeniører og sykepleiere man sier man trenger. Signalene man nå gir de som starter opp. Jeg tror denne eldrebølgen er sterkt overdrevet og hvilke behov for arbeidskraft det blir  om 5 år er politikere  ikke interessert i å dele med alle. Alle skal ikke ha plass i " Noas ark" eller " Grønn rakett til månen" virker det som. Alt er ikke lett å forstå for mange av oss som altså ikke har sett filmen. Faglig er jo blitt for fremmedord å regne. Alt er ikke så lett å forstå for mange av oss tror jeg bare. Virker som masseledighet lett kan bli enden på visa.

Anonymkode: d56d2...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det ikke.  Når du er over 60 forventes det at du tar ut pensjon.

Anonymkode: 6b0b0...15e

Langt fra alle som har mulighet til det.

Anonymkode: 5712d...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det ikke.  Når du er over 60 forventes det at du tar ut pensjon.

Anonymkode: 6b0b0...15e

De færreste har pensjonsrettigheter så tidlig om ikke du har særaldersgrense da.

Anonymkode: d56d2...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det ikke.  Når du er over 60 forventes det at du tar ut pensjon.

Anonymkode: 6b0b0...15e

Enkelte trenger jo strengt tatt ikke jobbe i det hele tatt. Det er jeg godt kjent med. De har i så rikelig monn av alt.

Anonymkode: d56d2...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De færreste har pensjonsrettigheter så tidlig om ikke du har særaldersgrense da.

Anonymkode: d56d2...e5b

Uansett så er det vanskelig å få uføretrygd og ikke noe som man bestiller.  Det er samfunnsmessig ikke bra å si til mennesker at de kan få uføretrygd og holde seg hjemme.  Det er mye gunstigere å studere og delta i samfunnet.

Anonymkode: 6b0b0...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett så er det vanskelig å få uføretrygd og ikke noe som man bestiller. 

Nå virker ikke trådstarter ikke helt frisk og rask (det har kommet frem i mange tråder).

Anonymkode: 5712d...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå virker ikke trådstarter ikke helt frisk og rask (det har kommet frem i mange tråder).

Anonymkode: 5712d...1c9

Jeg vet ingenting om andre tråder.

Anonymkode: 6b0b0...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ingenting om andre tråder.

Anonymkode: 6b0b0...15e

Nei, men det vet jeg.

Anonymkode: 5712d...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det vet jeg.

Anonymkode: 5712d...1c9

Ja ok.  Er det forutsetning for å svare i tråder at man har samlet opplysninger fra andre tråder før?

Anonymkode: 6b0b0...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja ok.  Er det forutsetning for å svare i tråder at man har samlet opplysninger fra andre tråder før?

Anonymkode: 6b0b0...15e

Tror ikke det men det gir jo bedre svar sikkert.

Det er riktig at jeg har bestilt ny time om jeg ikke hører fra legen før dette angående prøvene.

Takk for alle gode innspill. Det har hjulpet mye å se problemene som ikke er så lite almenne i dagens virkelighet for så mange tror jeg fra litt andre synsvinkler. Hjelper ofte å sette ord på ting om enn så vanskelig .😊

Anonymkode: d56d2...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...