Gå til innhold

Fått nytt håp..


emilie321

Anbefalte innlegg

Har siden barneårene hatt et problematisk forhold til mat og etter jeg begynte med mye psykiatri medisin så tok det helt av og vekta gikk til himmels. 

Nå har jeg fått et nytt håp om å få kontroll over maten. Fastlegen har nå satt meg på en ny diabetes medisin, som for noen kan påvirke sultfølelsen. Den enorme sulten er borte og tilbake er en mer normal sultfølelse. Den fysingen jeg stadig hadde er også dempet. Hvis det forblir sånn som nå, så vil jeg få en helt annen hverdag og kreftene mine kan gå til andre ting enn det å prøve og kontrollere matinntaket. En annen ting som også er positivt, er at denne skal taes 1 gang om dagen, mot 7 ganger tidligere (sprøyter)

Er så spent på fortsettelse. Forblir det slik som nå, så er dette for meg, helt fantastisk. Må jo allikevel ta sunne valg og  begrense meg, men så utrolig mye lettere når ikke sulten gnager hele tiden.

Hadde bare lyst til å dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

56 minutter siden, emilie321 skrev:

Har siden barneårene hatt et problematisk forhold til mat og etter jeg begynte med mye psykiatri medisin så tok det helt av og vekta gikk til himmels. 

Nå har jeg fått et nytt håp om å få kontroll over maten. Fastlegen har nå satt meg på en ny diabetes medisin, som for noen kan påvirke sultfølelsen. Den enorme sulten er borte og tilbake er en mer normal sultfølelse. Den fysingen jeg stadig hadde er også dempet. Hvis det forblir sånn som nå, så vil jeg få en helt annen hverdag og kreftene mine kan gå til andre ting enn det å prøve og kontrollere matinntaket. En annen ting som også er positivt, er at denne skal taes 1 gang om dagen, mot 7 ganger tidligere (sprøyter)

Er så spent på fortsettelse. Forblir det slik som nå, så er dette for meg, helt fantastisk. Må jo allikevel ta sunne valg og  begrense meg, men så utrolig mye lettere når ikke sulten gnager hele tiden.

Hadde bare lyst til å dele.

Så bra! Er det Mysimba?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, cilie skrev:

Så bra! Er det Mysimba?

Nei. Det er Xultophy. Det er diabetes medisin (sprøyte)

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, emilie321 skrev:

Nei. Det er Xultophy. Det er diabetes medisin (sprøyte)

Men du har ikke diabetes? Du får den for å dempe sult? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, cilie skrev:

Men du har ikke diabetes? Du får den for å dempe sult? 

 

Jeg har diabetes og har brukt insulin (sprøyter) i mange år. 

Legen mente at den nye medisinen kunne virke godt på meg for diabetesen og i tillegg så var det mange som fikk dempet sultfølelse av den. Nå er jeg det jeg selv tror, mer normal sulten. Må jo ta sunne valg og ikke spise for mye, men det er jo så mye lettere når sulten ikke river og sliter i meg.

Nå er jeg så spent på fortsettelsen for hvis dette vedvarer, så er det nesten for godt til å være sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På ‎31‎.‎03‎.‎2019 den 11.28, emilie321 skrev:

Jeg har diabetes og har brukt insulin (sprøyter) i mange år. 

Legen mente at den nye medisinen kunne virke godt på meg for diabetesen og i tillegg så var det mange som fikk dempet sultfølelse av den. Nå er jeg det jeg selv tror, mer normal sulten. Må jo ta sunne valg og ikke spise for mye, men det er jo så mye lettere når sulten ikke river og sliter i meg.

Nå er jeg så spent på fortsettelsen for hvis dette vedvarer, så er det nesten for godt til å være sant. 

 

Dette var i mars i år. Hvordan går det nå noen måneder senere? Har den fortsatt en positiv virkning på sultfølelsen? Jeg krysser fingrene for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Dette var i mars i år. Hvordan går det nå noen måneder senere? Har den fortsatt en positiv virkning på sultfølelsen? Jeg krysser fingrene for det :)

Ja, den har fortsatt en positiv virkning på sultfølelse. Må jo ta sunne valg og er sulten innimellom,  men det er så utrolig mye lettere når sulten ikke gnager hele tiden. Er også mindre fysen.

Får utrolig god drahjelp av denne medisinen og har gått ned 5,5 kg siden jeg byttet. Totalt over 22 kg (for 5 1/2 år siden)

Nå har jeg lange perioder med godtestopp og det ser også ut til å fungere for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, den har fortsatt en positiv virkning på sultfølelse. Må jo ta sunne valg og er sulten innimellom,  men det er så utrolig mye lettere når sulten ikke gnager hele tiden. Er også mindre fysen.

Får utrolig god drahjelp av denne medisinen og har gått ned 5,5 kg siden jeg byttet. Totalt over 22 kg (for 5 1/2 år siden)

Nå har jeg lange perioder med godtestopp og det ser også ut til å fungere for meg. 

 

Så utrolig bra! Ble utrolig glad på dine vegne nå :) Det er utrolig kjedelig å slite med vekta. Jeg har jo vært der selv for 5-6 år siden og vet så altfor godt hvordan det er, dessverre, å slite med sultfølelse og lysten til å putte noe i munnen hele tiden. Og selvfølelsen er jo på bunn også når man blir påminnet om sin egen overvekt. I hvert fall var det slik med meg.

Vet jo at det brukes en annen diabetesmedisin mot overvekt (ikke Mysimba, for det er opprinnelig en antidepressiva).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Så utrolig bra! Ble utrolig glad på dine vegne nå :) Det er utrolig kjedelig å slite med vekta. Jeg har jo vært der selv for 5-6 år siden og vet så altfor godt hvordan det er, dessverre, å slite med sultfølelse og lysten til å putte noe i munnen hele tiden. Og selvfølelsen er jo på bunn også når man blir påminnet om sin egen overvekt. I hvert fall var det slik med meg.

Vet jo at det brukes en annen diabetesmedisin mot overvekt (ikke Mysimba, for det er opprinnelig en antidepressiva).

Takk 

Ja, det er kjedelig å slite med vekta. Jeg sliter også med selvfølelsen , mye pga all negativitet jeg ble foret med i oppveksten, men det hjelper ikke akkurat å være så stor som det jeg er. Ikke for det, merker at selvfølelsen har blitt noe bedre det siste året.  Det har hjulpet å ha den fastlegen og terapeuten jeg har. De er unike og følger meg spesielt godt opp. Bare det å vite at de er der, gir en trygghet.  Prøver og ikke bruke dem opp da. Selv om de begge sier at jeg må ta kontakt hvis det er noe, så er det sjelden at jeg ringer utenom timene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...