Gå til innhold

Fargevalg kjøkken


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Vi skal gi et gammelt kjøkken en ansiktsløftning, uten å renovere helt. Skal male tak, vegger, skapdører og skrog, samt legge nytt golvbelegg, pluss kjøpe ny benkeplate. Skapdørene er i laminat, og helt slette, uten profiler. Det er ett stort vindu mot vest.

Noen som har lyst til å komme med fargetips? Vi er åpne for det meste, men ikke voldsomt mørkt. Dette er på en gård, gammelt hus, men det er ikke nødvendig å ta hensyn til farger i andre rom

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er vanskelig å gi helt generelle tips, hvilke farger som passer avhenger av så mange ting. Lys? Stil? Orden (😜)?

 

Selv ville jeg valgt lyse vegger og mørkere skapdører, i en nøytral halvmørk tone. Tror jeg ville skygget unna gråblått, som alle velger for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
16 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg synes det er vanskelig å gi helt generelle tips, hvilke farger som passer avhenger av så mange ting. Lys? Stil? Orden (😜)?

 

Selv ville jeg valgt lyse vegger og mørkere skapdører, i en nøytral halvmørk tone. Tror jeg ville skygget unna gråblått, som alle velger for tiden.

Velger "alle" gråblått...? Jeg har jo ikke peiling 😀 men synes både blåtoner og grønntoner er ganske fine. Tror ikke grått passer... Heller ikke knallfarger,  som sterk oransje, rødt eller gult. 

Vanskelig dette her. Kjøkkenet skal ikke være i daglig bruk, men fungere som feriested. Inntil videre i alle fall. Seinere kan det bli snakk om totalrenovering. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Velger "alle" gråblått...? Jeg har jo ikke peiling 😀 men synes både blåtoner og grønntoner er ganske fine. Tror ikke grått passer... Heller ikke knallfarger,  som sterk oransje, rødt eller gult. 

Vanskelig dette her. Kjøkkenet skal ikke være i daglig bruk, men fungere som feriested. Inntil videre i alle fall. Seinere kan det bli snakk om totalrenovering. 

 

Alle velger jo ikke gråblått, men ser av diverse reklamer at enkelte gråblå toner er veldig pop. Har selv mørkegrå fronter som er over ti år gamle og er veldig fornøyd med dem. Har et stort og luftig kjøkken med mye lys, ville ellers antakelig valgt noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, påskelilje skrev:

Vi skal gi et gammelt kjøkken en ansiktsløftning, uten å renovere helt. Skal male tak, vegger, skapdører og skrog, samt legge nytt golvbelegg, pluss kjøpe ny benkeplate. Skapdørene er i laminat, og helt slette, uten profiler. Det er ett stort vindu mot vest.

Noen som har lyst til å komme med fargetips? Vi er åpne for det meste, men ikke voldsomt mørkt. Dette er på en gård, gammelt hus, men det er ikke nødvendig å ta hensyn til farger i andre rom

Tips?

Jeg ville nok gått for blått i en eller annen (eller flere) nyanse - det passer til alt. :) Det er så moderne med mørke og gjerne matt sorte kjøkken, det synes jeg er forferdelig, det sluker jo alt lys og blir så mørkt, krever enormt med belysning. Jeg hadde gått for hvite vegger og blå (ikke for knall, men heller litt lys blå) innredning eller omvendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg ville nok gått for blått i en eller annen (eller flere) nyanse - det passer til alt. :) Det er så moderne med mørke og gjerne matt sorte kjøkken, det synes jeg er forferdelig, det sluker jo alt lys og blir så mørkt, krever enormt med belysning. Jeg hadde gått for hvite vegger og blå (ikke for knall, men heller litt lys blå) innredning eller omvendt. 

Ikke lyseblått, det ser grusomt ut om det ikkke er skinnende rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Xtra skrev:

Ikke lyseblått, det ser grusomt ut om det ikkke er skinnende rent.

Badet vårt har hvitmalt panel på veggene, lys trehvit servantplate med hvit servant og innredning i lyseblå-malt furu - elsker det! Ser overhodet ikke skittent ut så akkurat det argumentet skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lillemus skrev:

Badet vårt har hvitmalt panel på veggene, lys trehvit servantplate med hvit servant og innredning i lyseblå-malt furu - elsker det! Ser overhodet ikke skittent ut så akkurat det argumentet skjønner jeg ikke.

Du er sikkert flinkere til å vaske enn meg 😂. Og det blir nok mer søk på et kjøkken enn et bad.

 

Dessuten tror jeg de aller fleste farger kan gjøre seg godt i den rette settingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
På 30.3.2019 den 21.36, Lillemus skrev:

Jeg ville nok gått for blått i en eller annen (eller flere) nyanse - det passer til alt. :) Det er så moderne med mørke og gjerne matt sorte kjøkken, det synes jeg er forferdelig, det sluker jo alt lys og blir så mørkt, krever enormt med belysning. Jeg hadde gått for hvite vegger og blå (ikke for knall, men heller litt lys blå) innredning eller omvendt. 

Det går mot en eller annen blåfarge eller blågrønn farge på skapdørene, og lyse vegger. Jeg skrubbet det gamle kjøkkenbordet,  og det skal få samme farge som skapdørene. Blir moro å få det fint der 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
På 30.3.2019 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Hvite vegger og grå innredning - eller omvendt. Veldig fint :) 

Anonymkode: eddee...5cf

Er enig i at det er fint, men vi vil ha litt mer farger i dette rommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Er enig i at det er fint, men vi vil ha litt mer farger i dette rommet. 

Er du helt sikker? ;)  Jeg ville valgt ganske nøytrale vegger og dører og heller farger på andre detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Xtra skrev:

Er du helt sikker? ;)  Jeg ville valgt ganske nøytrale vegger og dører og heller farger på andre detaljer.

Blått eller blågrønt i en "rolig" nyanse er da nøytralt nok det - noe annet hadde det vært om hun hadde gått for knallrødt eller lilla! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Blått eller blågrønt i en "rolig" nyanse er da nøytralt nok det - noe annet hadde det vært om hun hadde gått for knallrødt eller lilla! :D 

Det har du rett i. Like fullt er det farger man da må ta litt hensyn til om man skal ha andre fargeinnslag på kjøkkenet (gardiner, håndklær, evt. bilder etc. etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Det har du rett i. Like fullt er det farger man da må ta litt hensyn til om man skal ha andre fargeinnslag på kjøkkenet (gardiner, håndklær, evt. bilder etc. etc.).

Jeg har tre hvite kjøkken selv (hos meg, hos kjæresten og på hytta) og kunne godt tenkt meg å ha litt mer farge på skap eller vegger hos kjæresten faktisk. Blir litt kjedelig med bare hvitt selv om jeg prøver å ha forskjellige tekstiler og ting og tang i andre farger. På hytta er det greit med hvit innredning mot trefargede vegger for der er kjøkkenet mye mindre så det skal ikke mange fargeklattene til for å piffe det opp litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Jeg har tre hvite kjøkken selv (hos meg, hos kjæresten og på hytta) og kunne godt tenkt meg å ha litt mer farge på skap eller vegger hos kjæresten faktisk. Blir litt kjedelig med bare hvitt selv om jeg prøver å ha forskjellige tekstiler og ting og tang i andre farger. På hytta er det greit med hvit innredning mot trefargede vegger for der er kjøkkenet mye mindre så det skal ikke mange fargeklattene til for å piffe det opp litt. :)

Enig i at hvitt + hvitt kan bli vel..... hvitt ;). Tenkte at jeg ville valgt enten tre eller en grå/beige-nyanse på enten vegg eller innredning, om jeg hadde mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Er enig i at det er fint, men vi vil ha litt mer farger i dette rommet. 

Jeg liker også kombinasjonen hvitt & grått, evt. hvitt & treverk og / eller innslag av gult. Jeg ville heller lagt blåfargen i gardiner og andre tekstiler. Men jeg forstår jo tanken om fargeinnslag siden det gjelder et gammelt gårdskjøkken.

Kjøkkenet vårt hjemme var blått og hvitt fram til vi moderniserte det etter å ha bodd der åtte år. Det var helt greit det også. En fordel er at det er veldig mye som lages i blått / hvitt, så det er lett å holde stilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er kjøkkenet en del av stua og alt var hvitt.  Så vi er nok så kjedelige at vi har byttet kjøkkeninnredningen til mørk grått.  Men vi har rødt kjøkken i den andre leiligheten og det er kjempekult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Dorthe skrev:

Hos oss er kjøkkenet en del av stua og alt var hvitt.  Så vi er nok så kjedelige at vi har byttet kjøkkeninnredningen til mørk grått.  Men vi har rødt kjøkken i den andre leiligheten og det er kjempekult.

Hvorfor har dere to leiligheter?

Anonymkode: cd8bd...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...