Gå til innhold

samtykke-regel i psyliatri er helt gal…


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tror man har for mange pasienter å ta seg av og at fler og fler kommer inn i svært traumatisert tilstand. Jeg tror man har problemer så mange steder.

Anonymkode: f0191...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror man har for mange pasienter å ta seg av og at fler og fler kommer inn i svært traumatisert tilstand. Jeg tror man har problemer så mange steder.

Anonymkode: f0191...e5b

Men det unnskylder jo ingenting.

Anonymkode: f0191...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du på da?  Noen som blir lykkelige pga. tvang? Noen som blir lykkelige etter å ha vært beltet ned?  Hva med de med klaustrofobi?

Anonymkode: 2f970...e96

Man kan bli lykkelig i fremtiden av å bli forhindret fra å utføre handlinger som kan gjøre stor skade på både eget og andres liv. Handlinger man aldri ville begått som frisk og realitetsorientert. 

Hvis jeg noen gang blir manisk/psykotisk og ute av stand til å ivareta mine egne interesser, så håper jeg noen tar affære og tar fra meg muligheten til å ødelegge livet mitt. Jeg hadde blitt rasende om jeg fikk ødelegge for meg selv, hvis jeg kunne blitt stanset med tvang. 

Jeg vil ikke ha friheten til å ødelegge det jeg har jobbet, og jobber, hardt for hver eneste dag. Hvis jeg blir alvorlig syk vil jeg gi bort ansvaret for å fatte beslutninger om mitt liv, til mennesker som ser klart og vil meg vel.

Dét er å ivareta menneskeverdet mitt når det trengs som mest, og det har jeg gitt mine nærmeste fullmakt til å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Janus30 skrev:

Man kan bli lykkelig i fremtiden av å bli forhindret fra å utføre handlinger som kan gjøre stor skade på både eget og andres liv. Handlinger man aldri ville begått som frisk og realitetsorientert. 

Hvis jeg noen gang blir manisk/psykotisk og ute av stand til å ivareta mine egne interesser, så håper jeg noen tar affære og tar fra meg muligheten til å ødelegge livet mitt. Jeg hadde blitt rasende om jeg fikk ødelegge for meg selv, hvis jeg kunne blitt stanset med tvang. 

Jeg vil ikke ha friheten til å ødelegge det jeg har jobbet, og jobber, hardt for hver eneste dag. Hvis jeg blir alvorlig syk vil jeg gi bort ansvaret for å fatte beslutninger om mitt liv, til mennesker som ser klart og vil meg vel.

Dét er å ivareta menneskeverdet mitt når det trengs som mest, og det har jeg gitt mine nærmeste fullmakt til å gjøre. 

Jeg vil ha den friheten å stå oppreist med hevet hode og bli hilst på som alle andre.  Jeg vil ikke bli tvangsinnlagt som resultat av sure sykepleiere som ikke forstår noe som helst.  Jeg vil ha friheten til å forklare for lege hva jeg mener før jeg bli dratt inn på en avdeling jeg ikke har noe å gjøre på.

Jeg har blitt lagt inn frivillig, men det var nok til at jeg forsto at det ikke var stedet for meg.  Stereotyping av psykisk syke er farlig, og mangel på folkeskikk også.  Jeg så aldri ansiktet til legen som lot meg tvangsinnlegge, men jeg så rompa hennes da hun sto i en klynge av vakter og sykepleiere som plapret om meg.  Så var det ikke egentlig tvangsinnleggelse fordi en lege hadde ikke snakket med meg og jeg ble sendt hjem etter at en psykiater hadde brutt på meg med å snakke med pårørende uten å snakke med meg først og ta dermed fra meg myndigheten uten at jeg var formelt tvangsinnlagt.  Jeg vil ha den friheten å slippe slike overgrep.

Jeg har ingen forståelse for stakkars leger og sykepleiere etter den opplevelsen. 

Anonymkode: 2f970...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har et delt  syn på tvang,har vært tvangsinnlagt med psykose og suicidale og det har reddet livet mitt.Og når jeg blir psykotisk hører jeg stemmer som bestemmer hva jeg skal gjøre og jeg klarer ikke å stå imot. Siden jeg går i behandling løses dette problemet vanlig vis med at jeg blir laget inn på avdelingen for medisiner og ro til stemmene går over. Frivillig innleggelse. 

Nå vet jeg ikke om jeg vil bli regnet som samtykkekompetent eller ikke når jeg bli dårlig, men de nye reglene gjør meg litt engstelig. Har stemmer som befaler hva jeg kan gjøre og ikke, og hvor jeg kan oppholde meg, og ikke oppholde meg. Ser for meg at det kan gå riktig ille en gang ,og vis ingen da kan gripe inn? 

Samtidig er jeg glad for strenge tvangsregler, det skal være gjennom tenkt å legge folk inn på tvang. Og enda viktigere det skal være strengt å holde folk på tvang i måneden eller år.

Og jeg som har vært på tvang og som har en diagnose som er i "målgruppa" for tvangsbehandling, jeg har det alltid litt i bakhodet at jeg er redd for å bli tvangsinnlagt, selv når jeg vet at jeg ikke blir det.Så sånn sett er det litt deilig med de nye tvangsregler,tror jeg.

Men alt i alt,et delt syn på de nye reglene. 

Anonymkode: 638ae...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du på da?  Noen som blir lykkelige pga. tvang? Noen som blir lykkelige etter å ha vært beltet ned?  Hva med de med klaustrofobi?

Anonymkode: 2f970...e96

Jeg synes Janus30 gir et godt svar på det, og det signerer jeg på.

Jeg synes videre at du ikke kan la dine egne negative erfaringer med tvangsbruk "gjelde" for all tvangsbruk. Selv om du har hatt dårlige og vonde erfaringer med tvangsbruk, betyr ikke det at alle andre også har hatt, eller har det.

Som flere er inne på så kan tvang redde liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enkelte har forårsaket av feibehandling fått for store traumer  til at noen lenger kan hjelpe de tror jeg. Systemet eller de ansvarlige vil ikke innrømme dette. Vi har nødstedte som trenger nødhjelp også her i landet. Mennesker som er drevet ut i vanvidd. Ingen helsehjelp dette.

Anonymkode: f0191...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva skal man egentlig samtykke til. Er det ikke bare en måte å legge ansvaret på pasienten for manglende adekvat hjelp i situasjonen.? Så andre kan gå hjem fra jobben den dagen uten å tenke mer på saken? Pasienten har kanskje ikke kraft nok i bena til å dra hjem eller klare å gi melding til pårørende eller annen hjelpeinstans.??????

Anonymkode: f0191...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I bunnen kanskje et politisk ansvar eller sykehusledelsen kanskje Eller at personalet mener det er dette? Veldig rart. Kanskhe bare for å statuere et eksempel på avdelingen. "Slik gjør vi det her"

Anonymkode: f0191...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I bunnen kanskje et politisk ansvar eller sykehusledelsen kanskje Eller at personalet mener det er dette? Veldig rart. Kanskhe bare for å statuere et eksempel på avdelingen. "Slik gjør vi det her"

Anonymkode: f0191...e5b

Man er kommet til ingenmannsland liksom men det står intet varsel utenfor sykehuset.

Anonymkode: f0191...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte har forårsaket av feibehandling fått for store traumer til at noen lenger kan hjelpe de tror jeg.

Han som artikkelen handler om, var psykotisk for første gang, ifølge pårørende.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal man egentlig samtykke til.

Hvis du ikke har forstått det, er det kanskje like greit å la tråden være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt er ikke så lett når så altfor mye er inntruffet så langt ved våre institusjoner nei.

Anonymkode: f0191...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alt er ikke så lett når så altfor mye er inntruffet så langt ved våre institusjoner nei.

Anonymkode: f0191...e5b

Jeg tror mange blir utsatt for overgrep ja. Som aldri skulle skjedd. Det provoserer når man bare børster bort alt og later som ingenting ja. Nærmest et signal om unntakstilstandrr ja. Jeg skal ikke si mer i denne sammenhengen jeg.

Anonymkode: f0191...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange blir utsatt for overgrep ja. Som aldri skulle skjedd. Det provoserer når man bare børster bort alt og later som ingenting ja. Nærmest et signal om unntakstilstandrr ja. Jeg skal ikke si mer i denne sammenhengen jeg.

Anonymkode: f0191...e5b

Å unngå å gripe inn og ta kontrollen for en periode i livet til alvorlig syke mennesker, er et vel så stort overgrep som å bruke unødvendig mye tvang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, Janus30 skrev:

Å unngå å gripe inn og ta kontrollen for en periode i livet til alvorlig syke mennesker, er et vel så stort overgrep som å bruke unødvendig mye tvang. 

Det er dette med definisjonen av alvorlig syke.

Anonymkode: 2f970...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette med definisjonen av alvorlig syke.

Anonymkode: 2f970...e96

Psykose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri vært i psykose og ikke i nærheten av det engang.  Den gangen jeg ble leid etter gangene på et sykehus ble jeg så dypt krenket at livet mitt var i fare lenge etterpå.  Det er alvorlig når overgrep skjer pga. mangel på kompetanse hos helsepersonell.

Jeg er generelt sterkt imot å legge mennesker i belter selv om jeg aldri har vært i nærheten av det.

Anonymkode: 2f970...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Jeg ble beltelagt flere ganger, er ikke traumatisert av det i ettertid. Selv om en gang ble det brukt som straff og jeg var rolig og de nektet meg å få løsnet beltene for å gå på do, så jeg måtte tisse meg ut foran de ansatte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kissejanson

«

På 2.4.2019 den 17.57, Anbr42 skrev:

"Tvang fører til nedsatt livskvalitet og det vil aldri være mulig å fange inn akkurat dem som profiterer på tvang"

 

«Tvang fører til nedsatt livskvalitet», ja det stemmer. Men, psykose fører også til nedsatt livskvalitet.  Selvmord fører til ingen livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...