Gå til innhold

Kupton: Hender det at ssri ikke virker mot depresjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, hender det? At det er noen som rett og slett ikke får effekt av ssri? Hva er i såfall grunnen?

Anonymkode: e829b...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være mange grunner:

- Diagnosen er feil, man har egentlig bipolar lidelse eller personlighetsforstyrrelse

- Man har en depresjon preget av andre symptomer enn de SSRI virker mot. F.eks anhedoni eller lite energi.

- Man har en gentype som gjør at SSRI ikke bindes til serotonintransportøren

- Man har en overvekt av en spesiell type serotoninreseptorer (5-HT2) som gjør at man får mer angst og depresjon av mer serotonin. Da hjelper det med tillegg av Remeron, Tolvon eller Seroquel. 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det kan være mange grunner:

- Diagnosen er feil, man har egentlig bipolar lidelse eller personlighetsforstyrrelse

- Man har en depresjon preget av andre symptomer enn de SSRI virker mot. F.eks anhedoni eller lite energi.

- Man har en gentype som gjør at SSRI ikke bindes til serotonintransportøren

- Man har en overvekt av en spesiell type serotoninreseptorer (5-HT2) som gjør at man får mer angst og depresjon av mer serotonin. Da hjelper det med tillegg av Remeron, Tolvon eller Seroquel. 

Takk! Hvis man har en personlighetsforstyrrelse og/eller anhedoni, er det som regel andre typer antidepressiva enn ssri som anbefales?

Anonymkode: e829b...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at piller ikke alltid er løsningen.

Anonymkode: b54b1...1dc

Nei, men ofte. Skjønner ikke helt den motstanden til medisiner. Hvis et menneske kan få vesentlig bedre livskvalitet med medisiner, så hvorfor ikke bruke medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, emilie321 skrev:

Nei, men ofte. Skjønner ikke helt den motstanden til medisiner. Hvis et menneske kan få vesentlig bedre livskvalitet med medisiner, så hvorfor ikke bruke medisiner?

Det rare er at det gjelder benzo er det helt omvendt. Det skal man ikke bruke. 

Anonymkode: b54b1...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det rare er at det gjelder benzo er det helt omvendt. Det skal man ikke bruke. 

Anonymkode: b54b1...1dc

Benzo bør brukes med måte, hvis ikke er det en skummel medisin. 

Selv bruker jeg litt benzo, men er svært forsiktig. Er livredd for å bli avhengig. En annen ting er at hvis jeg bruker det sjelden, så tror jeg det også virker bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, emilie321 skrev:

Benzo bør brukes med måte, hvis ikke er det en skummel medisin. 

Ikke noe spesielt skumlere enn alkohol.

Anonymkode: b54b1...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe spesielt skumlere enn alkohol.

Anonymkode: b54b1...1dc

Alkohol skal heller ikke brukes «fast». 

Dessuten er et par øl ute av kroppen på 2-3 timer. Benzo sitter i betydelig lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det rare er at det gjelder benzo er det helt omvendt. Det skal man ikke bruke. 

Anonymkode: b54b1...1dc

Det er mange som er imot benzo, men hvis det brukes med vett er det helt ok å bruke det. Da blir man ikke avhengig heller. Men ja...det er rart, denne motstanden mot benzo. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Alkohol skal heller ikke brukes «fast». 

Det er det ingen som har påstått.

9 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Dessuten er et par øl ute av kroppen på 2-3 timer. Benzo sitter i betydelig lengre. 

Virkningen går ut etter 5-8 timer. Ellers gir da normaldose benzo ingen rus. 

Anonymkode: b54b1...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er det ingen som har påstått.

Virkningen går ut etter 5-8 timer. Ellers gir da normaldose benzo ingen rus. 

Anonymkode: b54b1...1dc

Nei har aldri opplevd rus av benzo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kupton skrev:

Sporer dere ikke av nå? Les TS sitt spørsmål.

Folk her forsvarer jo benzo sterkere enn Yngve Hågensen forsvarte fagforeninga.

Dette voldsomme engasjementet grenser tidvis mot å bli noe komisk, men bør også være en advarsel om at enkelte nok allerede er litt for avhengige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, issomethingwrong skrev:

Folk her forsvarer jo benzo sterkere enn Yngve Hågensen forsvarte fagforeninga.

Dette voldsomme engasjementet grenser tidvis mot å bli noe komisk, men bør også være en advarsel om at enkelte nok allerede er litt for avhengige.

Jeg syntes du skal være veldig forsiktig med den type påstander. Det er heller slik at enkelte reagerer på den benzo-hetsen enkelte forfekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, slabbedask skrev:

Jeg syntes du skal være veldig forsiktig med den type påstander. Det er heller slik at enkelte reagerer på den benzo-hetsen enkelte forfekter.

Forsiktig? 

Jeg har aldri hetset benzo, men jeg synes bekymringsverdig mange her har et problematisk forbruk. En syretest på egen avhengighet er om man ville kunne gå en måned uten. Det kan være en sunn øvelse, enten det er snakk om benzo eller alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
16 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Folk her forsvarer jo benzo sterkere enn Yngve Hågensen forsvarte fagforeninga.

Dette voldsomme engasjementet grenser tidvis mot å bli noe komisk, men bør også være en advarsel om at enkelte nok allerede er litt for avhengige.

For en frekkhet det der var. Jeg er ihvertfall ikke avhengig, og tidligere har du skrevet at du har ingen formening om mitt benzo forbruk. Mener du ikke meg og her bla? Jeg forsvarer benzo, men hadde aldri fått det om jeg hadde misbrukt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

For en frekkhet det der var. Jeg er ihvertfall ikke avhengig, og tidligere har du skrevet at du har ingen formening om mitt benzo forbruk. Mener du ikke meg og her bla? Jeg forsvarer benzo, men hadde aldri fått det om jeg hadde misbrukt det!

Jeg synes du har en evne (kanskje det er sykdommen din) til å tro at veldig mye handler om deg spesifikt. Det gjør det ikke.

Det jeg reagerer mest på (om du absolutt vil vite det) er mennesker med lettere psykiske lidelser som bruker benzo i stedet for å utfordre angsten sin. Så blir de avhengige, og har to problemer i stedet for ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...