Gå til innhold

Sosial fobi? Akseptert?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Hva er det som gjør folk så fornytt og dum i sosiale settinger, at en ikke får ut et ord? Det er jo virkelig hemmende og det ser ikke bra ut å sitte der taus som en stein,tenker mer på selskaper. Er det noe å gjøre med det? Eller er det bare å akseptere at folk er forskjellige? Det er flere i min familie som er sånn, unkludert meg selv og mannen. Folk legger jo merke til sånt...de som ikke sier et ord. Det er forferdelig å sitte der å ikke ha noe å si. Og vi er jo godt voksne folk, mannen min sa han følte seg som en liten guttunge som ikke hadde fått oppdragelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hva er det som gjør folk så fornytt og dum i sosiale settinger, at en ikke får ut et ord? Det er jo virkelig hemmende og det ser ikke bra ut å sitte der taus som en stein,tenker mer på selskaper. Er det noe å gjøre med det? Eller er det bare å akseptere at folk er forskjellige? Det er flere i min familie som er sånn, unkludert meg selv og mannen. Folk legger jo merke til sånt...de som ikke sier et ord. Det er forferdelig å sitte der å ikke ha noe å si. Og vi er jo godt voksne folk, mannen min sa han følte seg som en liten guttunge som ikke hadde fått oppdragelse. 

Jeg er sånn sjøl, introvert så det holder blant mennesker jeg ikke kjenner. :) På jobben derimot, der går det helt fint, jeg småprater med besøkende og kolleger og det er få som skjønner at jeg egentlig er temmelig introvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Jeg er sånn sjøl, introvert så det holder blant mennesker jeg ikke kjenner. :) På jobben derimot, der går det helt fint, jeg småprater med besøkende og kolleger og det er få som skjønner at jeg egentlig er temmelig introvert. 

Ok, godt vi ikke er alene :) Jeg snakker jo med venner og familie, men ikke ukjente folk som i selskapet. Var i selskap til mitt barnebarn, han fylte to år. Snakket jo med han da, han var skeptisk...lenge siden sist. Familien hennes reagerte på oss i dåpen og ett års dagen da vi var så stille. Godt min far og svigermor var med, for de kan snakke om alt mulig. Mannen min er så deprimert over seg selv pga av dette, og lei av alt. Føler seg ikke som en mann sier han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
34 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg er sånn sjøl, introvert så det holder blant mennesker jeg ikke kjenner. :) På jobben derimot, der går det helt fint, jeg småprater med besøkende og kolleger og det er få som skjønner at jeg egentlig er temmelig introvert. 

Men kanskje det bare heter introvert?

Men min mann har diagnosen sosial fobi bla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men kanskje det bare heter introvert?

Men min mann har diagnosen sosial fobi bla. 

Man har jo ikke nødvendigvis sosial angst selv om man er introvert. :) Men med det som diagnose er det jo ikke rart han føler seg utenfor når han er i selskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Man har jo ikke nødvendigvis sosial angst selv om man er introvert. :) Men med det som diagnose er det jo ikke rart han føler seg utenfor når han er i selskaper.

Ok :) Da tror jeg det jeg er er introvert og han har sosial fobi. Nei han hadde det verre enn meg, men jeg hadde tatt vival da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
2 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg er sånn sjøl, introvert så det holder blant mennesker jeg ikke kjenner. :) På jobben derimot, der går det helt fint, jeg småprater med besøkende og kolleger og det er få som skjønner at jeg egentlig er temmelig introvert. 

Jeg trodde også at det var åpenbart for alle at jeg var temmelig introvert. 

Kollegaen som sitter ved siden av meg skravler mye. Jeg må koble henne ut og gå inn i bobla mi innimellom, hvis jeg skal få gjort noe. En dag var temaet mellom oss introvert/ ekstrovert hvor jeg mente hun var ekstrovert og jeg introvert.

Da protesterte hun og mente at synet på meg selv var feil fordi jeg var den første som kom bort til henne og hilste på henne da hun var ny. Det var nok til at hun.mente det ikke stemte.

Fortsatt mener jeg at jeg er mest introvert da, men sosialangst har jeg ikke. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 timer siden, stjernestøv skrev:

Hva er det som gjør folk så fornytt og dum i sosiale settinger, at en ikke får ut et ord? Det er jo virkelig hemmende og det ser ikke bra ut å sitte der taus som en stein,tenker mer på selskaper. Er det noe å gjøre med det? Eller er det bare å akseptere at folk er forskjellige? Det er flere i min familie som er sånn, unkludert meg selv og mannen. Folk legger jo merke til sånt...de som ikke sier et ord. Det er forferdelig å sitte der å ikke ha noe å si. Og vi er jo godt voksne folk, mannen min sa han følte seg som en liten guttunge som ikke hadde fått oppdragelse. 

« Er det noe å gjøre med det ?»

Gå oftere ut. Trene på å snakke 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

« Er det noe å gjøre med det ?»

Gå oftere ut. Trene på å snakke 🙂

Det hjelper ikke mannen min, alt låser seg for han. 

Men for meg kan det nok hjelpe :) 

Men vi er noen rare folk, sånn er det bare...

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Da protesterte hun og mente at synet på meg selv var feil fordi jeg var den første som kom bort til henne og hilste på henne da hun var ny. Det var nok til at hun.mente det ikke stemte.

Fortsatt mener jeg at jeg er mest introvert da, men sosialangst har jeg ikke. 

Var en gang på et slags kurs i regi av Fagforbundet hvor det dreide seg om introverte og ekstroverte og etter en stund skulle vi sette oss i to grupper - en med introverte og en med ekstroverte. Vi var 3 stk fra jobben som bare ble sittende og se på hverandre og sa omtrent i kor:"Men DU er da ikke introvert!?" :D Men som den ene sa:"Jeg er jo annerledes på jobben enn jeg er hjemme," og det hadde hun helt rett i. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
20 minutter siden, Lillemus skrev:

Var en gang på et slags kurs i regi av Fagforbundet hvor det dreide seg om introverte og ekstroverte og etter en stund skulle vi sette oss i to grupper - en med introverte og en med ekstroverte. Vi var 3 stk fra jobben som bare ble sittende og se på hverandre og sa omtrent i kor:"Men DU er da ikke introvert!?" :D Men som den ene sa:"Jeg er jo annerledes på jobben enn jeg er hjemme," og det hadde hun helt rett i. :) 

Jeg googlet. Det er ytterpunktene som er ekstrovert eller introvert og  flesteparten er ingen av delene. Det heter ambivert. Det er kanskje i denne gruppen vi hører til da 🙂

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg googlet. Det er ytterpunktene som er ekstrovert eller introvert og  flesteparten er ingen av delene. Det heter ambivert. Det er kanskje i denne gruppen vi hører til da 🙂

Nei, jeg er nok ute på introvert-vingen. :) Ikke heeelt ytterst, men et stykke unna ambivert også. Ble egentlig lettere etter det kurset, det var først da jeg på en måte ble klar over det og innså at det er ikke noe dårligere å være introvert enn å være ekstrovert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg googlet. Det er ytterpunktene som er ekstrovert eller introvert og  flesteparten er ingen av delene. Det heter ambivert. Det er kanskje i denne gruppen vi hører til da 🙂

Har aldri hørt ordet ambivert før, men antar det passer på meg også. Jeg oppfatter meg selv mest introvert, men i jobbsammenheng og noen andre sammenhenger oppfattes jeg nok ekstrovert. Jeg liker jo å snakke med mennesker og treffe nye, men det koster meg alltid litt, og jeg må ha tid for meg selv etterpå.

 

Angpende det at du var den første til å hilse - du er vel bare veloppdratt! Alternativt har du mer øvelse enn de andre i å skifte jobber ;) 

Anonymkode: a546d...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Nei, jeg er nok ute på introvert-vingen. :) Ikke heeelt ytterst, men et stykke unna ambivert også. Ble egentlig lettere etter det kurset, det var først da jeg på en måte ble klar over det og innså at det er ikke noe dårligere å være introvert enn å være ekstrovert.

Ok, jeg er nok ambivert. Kan være begge deler, men oftere introvert enn ekstrovert, tror jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt ordet ambivert før, men antar det passer på meg også. Jeg oppfatter meg selv mest introvert, men i jobbsammenheng og noen andre sammenhenger oppfattes jeg nok ekstrovert. Jeg liker jo å snakke med mennesker og treffe nye, men det koster meg alltid litt, og jeg må ha tid for meg selv etterpå.

 

Angpende det at du var den første til å hilse - du er vel bare veloppdratt! Alternativt har du mer øvelse enn de andre i å skifte jobber ;) 

Anonymkode: a546d...02e

Det siste er i riktig. Jeg var vant til å hoppe inn i forskjellige firmaer som vikar før jeg ble fast ansatt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok også ambivert, men med sosial angst. Tror det er derfor jeg blir så gåen i hue når jeg er sosial. 

Ellers så vet jeg at enkelte ser på meg som en rolig og trygg person, noe jeg langt fra er.  Har lang trening i å ta meg sammen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

« Er det noe å gjøre med det ?»

Gå oftere ut. Trene på å snakke 🙂

Er ikke alle som det fungerer for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

21 minutter siden, slabbedask skrev:

Er ikke alle som det fungerer for.

Enig.Hun har en sterk tendens til å skrive nøyaktig det samme som en viss bruker ville skrevet og hun tror at på seg selv kjenner en alle andre.

Anonymkode: f31cc...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Enig.Hun har en sterk tendens til å skrive nøyaktig det samme som en viss bruker ville skrevet og hun tror at på seg selv kjenner en alle andre.

Anonymkode: f31cc...4d1

Det var et bittelite forsøk på å hjelpe uten at jeg egentlig har noen god greie på dette. Det skal innrømmes. I følge Stjernestøv selv , sitter hun mye inne. Derfor var der eneste rådet jeg kunne gi, var å gå ut oftere. Tenkte det var forsøket verdt.

Beklager hvis jeg tråkket noen på tærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
45 minutter siden, slabbedask skrev:

Er ikke alle som det fungerer for.

Jeg svarer ikke alle.

Jeg svarer Stjernestøv. Hun spør : Er det noe å gjøre med ? Svaret på det vet jo ikke jeg, men det kan prøves.

Du må gjerne komme med et bedre tips selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...