Gå til innhold

Kommer vergen/fylkesmann til å stoppe drømmen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har verge pga tidligere mani. Nå har jeg lyst å selge leiligheten min med 2 soverom der jeg leier ut ett, for å kjøpe noe lenger unna byen med flere soverom så jeg får enda mere leieinntekt (jeg styrer den selv). Har jeg håp her?

Anonymkode: 38178...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har verge pga tidligere mani. Nå har jeg lyst å selge leiligheten min med 2 soverom der jeg leier ut ett, for å kjøpe noe lenger unna byen med flere soverom så jeg får enda mere leieinntekt (jeg styrer den selv). Har jeg håp her?

Anonymkode: 38178...6e8

Husk at det å leie et rom i en leilighet ikke er så voldsomt attraktivt (jeg antar vedkommende deler bad og kjøkken med deg) og lengre unne byen er nok markedet enda mindre og leieinntektene lavere. Så det er ingen god ide etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har verge pga tidligere mani. Nå har jeg lyst å selge leiligheten min med 2 soverom der jeg leier ut ett, for å kjøpe noe lenger unna byen med flere soverom så jeg får enda mere leieinntekt (jeg styrer den selv). Har jeg håp her?

Anonymkode: 38178...6e8

I dette regnestykket må du ta med at dersom du leier ut mer enn halve leiligheten, så må du skatte av leieinntekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg lyst å selge leiligheten min med 2 soverom der jeg leier ut ett, for å kjøpe noe lenger unna byen med flere soverom så jeg får enda mere leieinntekt (jeg styrer den selv).

Enig med @Lillemus: At leiligheten ligger sentralt, er kanskje en svært viktig årsak til at du får leid ut et rom på den måten. Det er slett ikke sikkert at noen vil bo slik hvis det er lenger unna sentrum.

Unntaket måtte være hvis det ligger i gangavstand til en høyskole el.l., slik at mange er interessert i å bo like ved den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å selge til 5,4 mill og kjøpe to små leiligheter og leie ut den ene?

Anonymkode: 38178...6e8

Da må man være forberedt på både å skatte av leieinntekten og av eventuell gevinst ved salg. Leier man ut en mindre del av leilighet man eier og bor i selv, kan man både leie ut og selge med gevinst skattefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å selge til 5,4 mill og kjøpe to små leiligheter og leie ut den ene?

Anonymkode: 38178...6e8

Har du ikke nok penger til å klare deg i dag? Og hvordan vet du at du vil få 5.4 mill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, Lillemus skrev:

Har du ikke nok penger til å klare deg i dag? Og hvordan vet du at du vil få 5.4 mill?

Jeg klarer meg, men veldig kjekt med leieinntekten jeg har ved å leie ut et rom. Verdivurdering av leiligheten er ifølge DnB 5,4 mill

Anonymkode: 38178...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer meg, men veldig kjekt med leieinntekten jeg har ved å leie ut et rom. Verdivurdering av leiligheten er ifølge DnB 5,4 mill

Anonymkode: 38178...6e8

Selg den da, og kjøp EN mindre og billigere leilighet. 

Anonymkode: 1f60c...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Så lenge du ikke er manisk NÅ må du vel få lov til å gjøre hva du vil, ellers er jo vergesystemet fullstendig defekt. Det er jo ikke akkurat en rabiat handling du ønsker å foreta deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Selg den da, og kjøp EN mindre og billigere leilighet. 

Anonymkode: 1f60c...4c7

Jeg har ikke lån så da blir pengene stående i banken unødig

Anonymkode: 38178...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Så lenge du ikke er manisk NÅ må du vel få lov til å gjøre hva du vil, ellers er jo vergesystemet fullstendig defekt. Det er jo ikke akkurat en rabiat handling du ønsker å foreta deg.

Håper det

Anonymkode: 38178...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lån så da blir pengene stående i banken unødig

Anonymkode: 38178...6e8

Hvis du ikke har gjeld, hvorfor skal du da drive å leie ut for å tjene penger? Om du selger den leiligheten du har og får 5 mill for den kan du kjøpe deg noe i mer landlige omgivelser og ennå ha mye penger til overs om det blir trangt i perioder med det du har som inntekt til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
16 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis du ikke har gjeld, hvorfor skal du da drive å leie ut for å tjene penger?

Forstår ikke logikken din. Du mener at hvis man ikke har gjeld så bør man unngå å tjene penger på en relativt lettvint måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Forstår ikke logikken din. Du mener at hvis man ikke har gjeld så bør man unngå å tjene penger på en relativt lettvint måte?

Jeg skjønner ikke at noen gidder drive med utleie (i alle fall ikke et rom i samme leilighet som man selv bor!) med mindre man er helt avhengig av pengene man får inn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lån så da blir pengene stående i banken unødig

Anonymkode: 38178...6e8

Det finnes andre måter å investere.

Anonymkode: 1f60c...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
7 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg skjønner ikke at noen gidder drive med utleie (i alle fall ikke et rom i samme leilighet som man selv bor!) med mindre man er helt avhengig av pengene man får inn. :) 

Ok, det er et rimelig poeng, fikk ikke den detaljen med meg i farta 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis du ikke har gjeld, hvorfor skal du da drive å leie ut for å tjene penger? Om du selger den leiligheten du har og får 5 mill for den kan du kjøpe deg noe i mer landlige omgivelser og ennå ha mye penger til overs om det blir trangt i perioder med det du har som inntekt til vanlig.

Hvis vergen lar meg... 

Anonymkode: 38178...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...