Gå til innhold

Dette med å stå i angst isteden for å bruke medisin (Benzodiazepiner)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder det samme søvnproblemer og sovetabletter også?

Anonymkode: 1e9b5...445

Ja, det fleste leger vil si at sovetabletter kun skal tas i svært korte perioder for de aller fleste pasienter, ikke fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, slabbedask skrev:
 

Ja vel, det er altså mer gunstig å få livet ødelagt av angst og uro. Heldigvis tenker ikke alle leger like dogmatisk, noen evner faktisk å se pasienten.

Men er ikke du en av de aller mest dogmatiske i diskusjoner om dette temaet? Du ser ut til å være kritisk til enhver situasjon hvor leger eller andre fraråder benzo? 

Jeg har sett situasjoner hvor bruk av benzo helt klart var berettiget, også bruk i eksepsjonelt høye doser. Men for mange av de som ønsker å bruke benzo, finnes det bedre løsninger - dersom målet er best mulig livskvalitet på lengre sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at du sitter på fasten for absolutt alle.

Anonymkode: 1e9b5...445

Herregud og bevaremegvel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, frosken skrev:

Ja, det fleste leger vil si at sovetabletter kun skal tas i svært korte perioder for de aller fleste pasienter, ikke fast. 

Har jeg noengang snakket om benzo fast?

Anonymkode: 1e9b5...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Janus30 skrev:

Herregud og bevaremegvel. 

Takk for ditt gode og saklige svar.

Anonymkode: 1e9b5...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal man det når benzo fungerer aldeles utmerket, har brukt det i 20 år, samme virkning av samme dose i dag. Helt meningsløst å bytte medisin da.

Anonymkode: 1e9b5...445

Hvis du har brukt samme dose med god effekt i 20 år, og ikke har uønskede bivirkninger, så er jeg enig i at bytte av medisin ikke virker nødvendig. Hvorfor er det et aktuelt tema for deg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg noengang snakket om benzo fast?

Anonymkode: 1e9b5...445

Mulig at du ikke har ment det. Men du startet tråden med å gjøre sammenligning med andre tilstander enn angst og påsto at ingen frarådet bruk av medikamenter ved disse tilstandene. Mitt poeng er at det ikke stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, frosken skrev:

Hvis du har brukt samme dose med god effekt i 20 år, og ikke har uønskede bivirkninger, så er jeg enig i at bytte av medisin ikke virker nødvendig. Hvorfor er det et aktuelt tema for deg nå?

Bare for å sette fingeren på benzo-hykleriet blandt besseviterne på dette forumet.

De fleste som er så veldig imot har neppe noe problem med selv å nyte alkohol hver uke. Men å ta ta et par benzo-tabletter i uka det er farlig det.

Anonymkode: 1e9b5...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, frosken skrev:

Mulig at du ikke har ment det. Men du startet tråden med å gjøre sammenligning med andre tilstander enn angst og påsto at ingen frarådet bruk av medikamenter ved disse tilstandene. Mitt poeng er at det ikke stemmer. 

Jeg tar det ved behov,er ikke avhengig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Jeg tar det ved behov,er ikke avhengig. 

Fint hvis du har nytte av benzo og ikke blir avhengig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å sette fingeren på benzo-hykleriet blandt besseviterne på dette forumet.

De fleste som er så veldig imot har neppe noe problem med selv å nyte alkohol hver uke. Men å ta ta et par benzo-tabletter i uka det er farlig det.

Anonymkode: 1e9b5...445

Dersom du har et forbruk som er uproblematisk, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du gidder å bruke energi på om andre måtte mene at det ikke er optimalt. For at noen reelt sett skulle ha grunnlag for å mene noe om akkurat din bruk, så måtte du jo ha gitt svært detaljerte opplysninger. I mitt hode er det ikke logisk å være for eller mot bruk av benzo helt generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, frosken skrev:

Dersom du har et forbruk som er uproblematisk, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du gidder å bruke energi på om andre måtte mene at det ikke er optimalt. For at noen reelt sett skulle ha grunnlag for å mene noe om akkurat din bruk, så måtte du jo ha gitt svært detaljerte opplysninger. I mitt hode er det ikke logisk å være for eller mot bruk av benzo helt generelt. 

Det er mange leger som er dette av prinsipp. Tror du selv skrev for et par uker siden om leger som ikke skrev ut benzo til pasienter under 60 år.

Anonymkode: 1e9b5...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for ditt gode og saklige svar.

Anonymkode: 1e9b5...445

Benzo-banden er en svært krenkbar gjeng. 

Anonymkode: 106c5...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er mange leger som er dette av prinsipp. Tror du selv skrev for et par uker siden om leger som ikke skrev ut benzo til pasienter under 60 år.

Anonymkode: 1e9b5...445

Ja, leger som sier at de ikke skriver ut til folk under 60 - unntatt når det foreligger sterk indikasjon. De vil mene at lettere psykiske vansker eller stress, bør løses på andre måter. Har aldri hørt om noen som ikke vil skrive ut benzo til for eksempel en som lider av kreft og heller ikke dersom det er snakk om fornuftig bruk til en med psykoselidelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Benzo-banden er en svært krenkbar gjeng. 

Anonymkode: 106c5...a31

Du bedrer ikke akkurat debattklimaet ved å omtale noen som "benzo-banden". Det kommer fort en form for moralisme inn i disse diskusjonene, noe jeg synes er meningsløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, frosken skrev:

Men er ikke du en av de aller mest dogmatiske i diskusjoner om dette temaet? Du ser ut til å være kritisk til enhver situasjon hvor leger eller andre fraråder benzo? 

Nei, jeg reagerer på påstanden om benzo automatisk fører til misbruk og avhengighet. Det er mange av oss som fint klarer å styre forbruket.

39 minutter siden, frosken skrev:

Jeg har sett situasjoner hvor bruk av benzo helt klart var berettiget, også bruk i eksepsjonelt høye doser. Men for mange av de som ønsker å bruke benzo, finnes det bedre løsninger - dersom målet er best mulig livskvalitet på lengre sikt. 

Det forutsetter at en får tilbud om hjelp til dette, og det er det ikke alle som får.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, slabbedask skrev:

Nei, jeg reagerer på påstanden om benzo automatisk fører til misbruk og avhengighet. Det er mange av oss som fint klarer å styre forbruket.

Det forutsetter at en får tilbud om hjelp til dette, og det er det ikke alle som får.  

Er du sikker på at det er mange som mener at benzo automatisk fører til avhengighet og misbruk? Jeg mener det i alle fall ikke.

Enig i at det ikke er gitt at alle får nødvendig hjelp, noe jeg anser som et alvorlig problem. Men jeg vil heller at fastleger kjemper for at pasienter får hjelp, enn at de for lett skriver ut benzo. For meg er dette særlig viktig når det gjelder unge mennesker. 

Jeg mener at både for sjelden og for hyppig er problematisk, og begge deler kan bero på ønske om enkle løsninger. Dvs enkelt for legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I disse tider kan nok de fleste trenge det meste.

Anonymkode: 9ddc0...f6d

Litt tykkere hud hjelper for så mangt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...