Gå til innhold

Føler du at du plager fastlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Med psykdom følger mye oppfølging av lege om psykdom og medisiner o.l.

Jeg føler jeg stresser fastlegen når jeg sender forespørsel om reseptfornyelse. Dette er behovsmedisin som ikke kan reitereres. Jeg er til fastlegen fast hver 8. uke. 

Jeg vet det ikke hjelper å tenke slik, men allikevel er det fint å høre om noen tenker likedan og evt har noen fine betraktninger om akkurat dette.

Føler du deg til bry ved mange henvendelser til fastlege? 

Anonymkode: 3f6b5...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest franklyscarlet

Ja, jeg gjør fort det. Derfor er jeg der veldig skjelden. Jeg har ikke problemer med å be om reseptfornyelse over nettet, da. - Men jeg møter ikke opp mer enn et par ganger i året. Synes heller ikke det virker som om fastlegen kan noe særlig om min diagnose, eller om behandling av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for at dere tar dere tid til å svare.

Egentlig så tenker jeg at en pasient som ofte er til lege er en bra pasient, da legen får betalt for alle henvendelser. Pasienten er jo en kunde. Jo flere kunder jo bedre går driften.Taksten for reseptfornyelse er 50 kr, noe som gjøres på få tastetrykk. 

Hadde vært i interessant å hørt hva en lege hadde tenkt om saken. Det jeg lurer mest på er om hyppige pasienter blir ansett som positivt (mer lønn) eller negativt (travlere dager). Altså om legestanden tenderer mot å oppleve det som positivt eller negativt. Feks så har jeg aldri hørt en butikksjef bli sint over mange kunder.

 

Anonymkode: 3f6b5...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei ,det er helst de som tar imot timebestilling som det av og til er vanskelig å forstå. Folk har det ikke lett mange i dag tror jeg. og det ligger ofte en lang historikk i bakgrunnen for pasienten. Økonomi kan sikkert også spille inn.

Anonymkode: f995f...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg føler ikke at jeg plager min fastlege. Selv om jeg nok har vært der oftere en gjennomsnittet. Noen ganger har jeg følt meg dum som har spurt ett dumt spørsmål, som har med helseangst å gjøre. Men det er nok ikke bare meg som har helseangst.

Anonymkode: 1306e...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med trådstarter i at man kan føle at man overforbruker fastlegen. Men jeg tror legen min vil det fordi en lege uten pasienter er jo dårlig butikk. De har fastsatt sum pr år pr pasient dekket av staten. Mener det i 2018 var rundt 450 kr pr pers. Noe som gir 450000,- i fast inntekt dersom man har 1000 pasienter på lista. Det betyr dårlig årslønn da de og skal dekke felles kontor, strøm, andre utgifter og sekretærer etc...

Så kommer pasientbesøk, telefoner fra pasienter, resepter etc som de har fastsatt sats på. Hvordan de bruker satsene bryr jeg meg lite om.

Jeg har gått hos fastlegekontor hver dag i 2 mnd for å få utlevert hjertemedisiner. Dette pga overdosering og var lege sitt ønske. Hver gang jeg skal ha medisiner blir dette lagt inn på data og sekretær gir meg disse under oppsyn.

Dette koster men de får betalt.

 

Altså er min konklusjon. En fastlege med mange friske pasienter er dårlig butikk. Bruker du lege mye er det god butikk.

Se artikkelen under den er fra 2016. 

https://www.nettavisen.no/na24/dette-tjener-fastlegen-pa-deg/3423274012.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at dere tar dere tid til å svare.

Egentlig så tenker jeg at en pasient som ofte er til lege er en bra pasient, da legen får betalt for alle henvendelser. Pasienten er jo en kunde. Jo flere kunder jo bedre går driften.Taksten for reseptfornyelse er 50 kr, noe som gjøres på få tastetrykk. 

Hadde vært i interessant å hørt hva en lege hadde tenkt om saken. Det jeg lurer mest på er om hyppige pasienter blir ansett som positivt (mer lønn) eller negativt (travlere dager). Altså om legestanden tenderer mot å oppleve det som positivt eller negativt. Feks så har jeg aldri hørt en butikksjef bli sint over mange kunder.

 

Anonymkode: 3f6b5...642

Jeg mener legebesøk ikke kan sammenlignes med å være kunde i en butikk. Hver gang man som pasient er hos legen, så koster dette det offentlige penger, og etter at pasienten har oppnådd frikort, så betales alle kostnadene av det offentlige. Derfor tror jeg de fleste leger setter pris på hensiktsmessig bruk av legetjenester, dvs. verken overforbruk eller underforbruk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, frosken skrev:

Jeg mener legebesøk ikke kan sammenlignes med å være kunde i en butikk. Hver gang man som pasient er hos legen, så koster dette det offentlige penger, og etter at pasienten har oppnådd frikort, så betales alle kostnadene av det offentlige. Derfor tror jeg de fleste leger setter pris på hensiktsmessig bruk av legetjenester, dvs. verken overforbruk eller underforbruk. 

 

Tror du virkelig leger går og bekymrer seg over at det offentlige belastes? 

«Fæen, nok en pasient med frikort. Dette stresser staten, fæen».

Anonymkode: 3f6b5...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig leger går og bekymrer seg over at det offentlige belastes? 

«Fæen, nok en pasient med frikort. Dette stresser staten, fæen».

Anonymkode: 3f6b5...642

Forhåpentligvis er legen bevisst sin rolle som portvokter når det gjelder bruk av offentlige midler. Dette kommer til å bli mer og mer viktig i årene som kommer, den enkelte lege kan ikke bare være opptatt av enkeltindividet lenger, legen må også være opptatt av fellesskapets interesser. 

Det betyr ikke at legen er opphengt i om pasienter har frikort eller ikke, men de fleste liker å bruke arbeidstiden sin på noe som virker meningsfylt, og overforbruk av helsetjenester fremstår for mange som lite meningsfylt. Hva som er overforbruk, vil imidlertid variere fra person til person. Jeg anser for eksempel ikke det at mennesker med helseangst evt. hyppig oppsøker lege, som overforbruk i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, frosken skrev:

Jeg mener legebesøk ikke kan sammenlignes med å være kunde i en butikk. Hver gang man som pasient er hos legen, så koster dette det offentlige penger, og etter at pasienten har oppnådd frikort, så betales alle kostnadene av det offentlige. Derfor tror jeg de fleste leger setter pris på hensiktsmessig bruk av legetjenester, dvs. verken overforbruk eller underforbruk. 

 

Jeg er litt både-og hva angår akkurat dette.

På den ene siden tenker jeg at du jo er kunde hos legen. Og at dette bør påvirke legens behandling av pasienter. Jeg er litt lei av enkelte eldre leger sitt mindset om at man nærmest er heldig som får lov til å gå til doktoren, og at han er en autoritet som kan få behandle mennesker etter eget godtbefinnede. 

Jeg ser det ikke helt slik at staten/det offentlige betaler. Om jeg betaler 75.000 ekstra i skatt i året for å ha et offentlig helsevesen, eller jeg betaler det gjennom en forsikring eller ved oppmøte, så ser jeg like fullt på det som mine penger. Altså at jeg betaler legen for jobben han gjør og at jeg såvel som alle andre fortjener god kundebehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet dessverre ikke om det er den hele og fulle sannhet. Jeg har hatt mye inntrykk helt generelt i kontakt med helseapparatet både for egen og andres del at enkelte pasientgrupper neppe aner " hvor glemt" de er.

Anonymkode: f995f...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke at jeg plager fastlegen, for det er han som ønsket at jeg skulle komme en gang i måneden for en prat. Det for å kunne avverge at jeg blir skikkelig dårlig. Derimot har jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke blir vesentlig bedre. Med all den hjelpen jeg får, burde jeg vært mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fastlegen er som en bilmekaniker på verksted. Du går dit når du trenger hjelp til noe du ikke fikser selv. Du går sikkert ikke mer enn nødvendig til tannlegen heller? 

Anonymkode: 4b769...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg er litt både-og hva angår akkurat dette.

På den ene siden tenker jeg at du jo er kunde hos legen. Og at dette bør påvirke legens behandling av pasienter. Jeg er litt lei av enkelte eldre leger sitt mindset om at man nærmest er heldig som får lov til å gå til doktoren, og at han er en autoritet som kan få behandle mennesker etter eget godtbefinnede. 

Jeg ser det ikke helt slik at staten/det offentlige betaler. Om jeg betaler 75.000 ekstra i skatt i året for å ha et offentlig helsevesen, eller jeg betaler det gjennom en forsikring eller ved oppmøte, så ser jeg like fullt på det som mine penger. Altså at jeg betaler legen for jobben han gjør og at jeg såvel som alle andre fortjener god kundebehandling.

Jeg ser ikke på det som mine penger, men som mitt bidrag til at vi skal ha en velferdsstat som også sikrer de som av ulike grunner ikke har økonomi til å dekke kostnadene forbundet med egen helsesvikt. Men jeg er selvfølgelig kritisk til leger som ikke behandler folk ok, - det er jo ikke legen som "eier" helsetjenestene heller. Tror imidlertid at det vil bli økt fokus på å unngå overbehandling i årene som kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, frosken skrev:

Jeg ser ikke på det som mine penger, men som mitt bidrag til at vi skal ha en velferdsstat som også sikrer de som av ulike grunner ikke har økonomi til å dekke kostnadene forbundet med egen helsesvikt. Men jeg er selvfølgelig kritisk til leger som ikke behandler folk ok, - det er jo ikke legen som "eier" helsetjenestene heller. Tror imidlertid at det vil bli økt fokus på å unngå overbehandling i årene som kommer. 

Ja, mine penger er det jo ikke, men jeg klarer ikke å komme helt dit at jeg synes Staten «gir» meg noe ved at vi har et offentlig helsevesen, for vi alle betaler for det.

Det er en rekke yrker jeg mener med fordel kunne fortjent å arbeide mer kundeorientert. Helsevesenet er en av dem. Selvfølgelig medfører det for mange et ubehag å arbeide kundeorienter og bli målt av kunden, men jeg mener det kan være en sunn utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 timer siden, frosken skrev:

Jeg mener legebesøk ikke kan sammenlignes med å være kunde i en butikk. Hver gang man som pasient er hos legen, så koster dette det offentlige penger, og etter at pasienten har oppnådd frikort, så betales alle kostnadene av det offentlige. Derfor tror jeg de fleste leger setter pris på hensiktsmessig bruk av legetjenester, dvs. verken overforbruk eller underforbruk. 

 

Husker ei jeg gikk på gruppe med sa "Nå som jeg har frikort skal jeg gå masse til lege, bare for å utnytte systemet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ja, mine penger er det jo ikke, men jeg klarer ikke å komme helt dit at jeg synes Staten «gir» meg noe ved at vi har et offentlig helsevesen, for vi alle betaler for det.

Det er en rekke yrker jeg mener med fordel kunne fortjent å arbeide mer kundeorientert. Helsevesenet er en av dem. Selvfølgelig medfører det for mange et ubehag å arbeide kundeorienter og bli målt av kunden, men jeg mener det kan være en sunn utvikling.

Jeg mener allikevel det er enda viktigere at legene er i stand til å motstå ønsker om overforbruk av helsetjenestene, enn at de primært er opptatt av "kundefornøydhet".  Dette er imidlertid noe av det legene finner vanskelig, nettopp fordi pasientene blir mindre fornøyde som følge av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke det i forkant, men legen får meg til å føle at det er greit. Får gå der en gang i måneden. Blant anna for å veie meg.  Kanskje feilbruk, men bruker ikke timene BARE til det, blir også litt om hvordan jeg har det psykisk. Det med veiingen, det kan jo forebygge at jeg kommer tilbake med diabetes, høyt blodtrykk, hjerteinfarkt osv,  billigere for samfunnet at jeg får den oppfølginga nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...