Gå til innhold

Føler du at du plager fastlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, jeg føler jeg plager legen. Når jeg en sjelden gang er der, vil hun ha meg ut fortest mulig. Føler ikke hun tar meg på alvor når jeg kommer for fysiske plager, tenker sikkert at det «bare er psykisk». Vil bytte fastlege, men alle de flinke har fulle lister. 

Anonymkode: 688f6...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Da burde du du også 🙂

Ja, jeg vet. Men det er mye man burde😑

Som deg, har jeg vært heldig med helsa (den somatiske) så langt, og satser vel på at flaksen fortsetter. Selv om det ikke er særlig smart.

Anonymkode: 688f6...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til fastlegen når jeg er syk eller har merket kroppslig endring, og føler ikke jeg plager vedkommende når jeg går dit. Det er jo det leger er til for. Noen år har jeg vært innom flere ganger, andre ikke i det hele tatt. 

Min mor og venninnene har en rar «konkurranse» seg i mellom om å ikke «trenge» å gå til legen, og det er liksom stas å si at de ikke har gått til legen på x antall år. Jeg skjønner ikke greia, og mange av dem har oppdaget alvorlige plager litt for sent. Ikke lenge siden en av dem døde av brystkreft med spredning foreksempel. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tenker ofte at jeg burde gå til legen. Burde tatt mammografi, burde tatt en gynekologisk undersøkelse, burde fjernet en fettkul. 

Du tar celleprøver og følger mammografiprogrammet? Jeg føler ikke at jeg "bør" noe mer enn akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 22.5.2019 den 2.46, laban skrev:

Du tar celleprøver og følger mammografiprogrammet? Jeg føler ikke at jeg "bør" noe mer enn akkurat det.

Nei, det har jeg ikke gjort, men jeg tenker jo på det 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, det har jeg ikke gjort, men jeg tenker jo på det 😕

Det sies riktignok at det er tanken som teller, men det hjelper null å tenke på det her gitt.

Med en mor som døde av brystkreft etter at det ble funnet en bra stor klump i brystet på mammografi (hun gikk definitivt ikke jevnlig såvidt jeg vet) og en søster som måtte fjerne livmoren da hun hadde de alvorligste celleforandringer før det kunne kalles kreft så skal jeg love deg at jeg tar både mammografi og celleprøver jevnlig! Jeg fatter ikke at du tør la være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.4.2019 den 14.01, AnonymBruker skrev:

Hei. Med psykdom følger mye oppfølging av lege om psykdom og medisiner o.l.

Jeg føler jeg stresser fastlegen når jeg sender forespørsel om reseptfornyelse. Dette er behovsmedisin som ikke kan reitereres. Jeg er til fastlegen fast hver 8. uke. 

Jeg vet det ikke hjelper å tenke slik, men allikevel er det fint å høre om noen tenker likedan og evt har noen fine betraktninger om akkurat dette.

Føler du deg til bry ved mange henvendelser til fastlege? 

Anonymkode: 3f6b5...642

Nei, har ikke vært hos legen på 5 år. Trenger jeg ny resept sender jeg en melding via HelseRespons-appen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
22 minutter siden, Lillemus skrev:

Det sies riktignok at det er tanken som teller, men det hjelper null å tenke på det her gitt.

Med en mor som døde av brystkreft etter at det ble funnet en bra stor klump i brystet på mammografi (hun gikk definitivt ikke jevnlig såvidt jeg vet) og en søster som måtte fjerne livmoren da hun hadde de alvorligste celleforandringer før det kunne kalles kreft så skal jeg love deg at jeg tar både mammografi og celleprøver jevnlig! Jeg fatter ikke at du tør la være...

Ja, du har så rett. Farmor hadde brystkreft og også ei tante på farsiden. Det gikk bra med begge.Farmor ble 87 og tante lever enda ca 20 år etter. Ingen på morsiden har hatt det. Men er i en alder hvor jeg bør begynne å sjekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, du har så rett. Farmor hadde brystkreft og også ei tante på farsiden. Det gikk bra med begge.Farmor ble 87 og tante lever enda ca 20 år etter. Ingen på morsiden har hatt det. Men er i en alder hvor jeg bør begynne å sjekke det.

Du er vel ett år eller to eldre enn meg, har du ikke fått innkalling til mammografi i regi av Mammografiprogrammet? Eller hva det nå heter... Jeg fikk høsten da jeg var 49 år og hvert tredje år får jeg også påminnelse om å ta celleprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, Lillemus skrev:

Du er vel ett år eller to eldre enn meg, har du ikke fått innkalling til mammografi i regi av Mammografiprogrammet? Eller hva det nå heter... Jeg fikk høsten da jeg var 49 år og hvert tredje år får jeg også påminnelse om å ta celleprøve.

Joda, flere ganger. 

Skal skjerpe meg nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 21.5.2019 den 23.28, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg føler jeg plager legen. Når jeg en sjelden gang er der, vil hun ha meg ut fortest mulig. Føler ikke hun tar meg på alvor når jeg kommer for fysiske plager, tenker sikkert at det «bare er psykisk». Vil bytte fastlege, men alle de flinke har fulle lister. 

Anonymkode: 688f6...6a0

sån er det for meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Nicklusheletida
På 23.5.2019 den 20.52, Lillemus skrev:

Det sies riktignok at det er tanken som teller, men det hjelper null å tenke på det her gitt.

Med en mor som døde av brystkreft etter at det ble funnet en bra stor klump i brystet på mammografi (hun gikk definitivt ikke jevnlig såvidt jeg vet) og en søster som måtte fjerne livmoren da hun hadde de alvorligste celleforandringer før det kunne kalles kreft så skal jeg love deg at jeg tar både mammografi og celleprøver jevnlig! Jeg fatter ikke at du tør la være...

Da har jeg tatt mammografi i dag. En ting unnagjort 😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Nei. Sist sa han at det var lov å dra til lege uten å være dødssyk. Jeg tar det som et hint om at jeg godt kan stikke innom litt oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

nei jeg har ikke det, men er også inne i DPS nå pga ny diagnostisert ADHD. Han jeg har (fastlege) er veldig på at det bare er å ta kontakt hvis det er noe, hva som helst.  Vi har heldigvis en god tone✌️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Nicklusheletida
På ‎23‎.‎05‎.‎2019 den 21.23, Lillemus skrev:

Du er vel ett år eller to eldre enn meg, har du ikke fått innkalling til mammografi i regi av Mammografiprogrammet? Eller hva det nå heter... Jeg fikk høsten da jeg var 49 år og hvert tredje år får jeg også påminnelse om å ta celleprøve.

Må jo fortelle hva dette førte til da 🙂

Jeg hørte på deg og utførte både mammografi og en GU. Etter mammografien fikk jeg brev ( rett før sommerferien) om at bildene ikke var gode nok og at jeg måtte inn til Radiumshospitalet og ta nye bilder. Jeg er ikke så dum at ikke jeg forsto at det kunne bety at de hadde funnet noe. Jeg klarte å skyve det vekk i ferien, men mine antagelser var riktige. - Vi har kalt deg inn hit fordi vi har funnet en mørk flekk. Flekken viste seg å være uskyldig. De stakk hull på den og tømte den og dermed var den borte.

På GU viste deg seg at jeg hadde en polypp som de mente jeg skulle fjerne og neste fredag skal jeg opereres. Jeg regner med at den også er uskyldig iom at jeg ikke har hørt noe mer etter celleprøven.

Det er jo bra at jeg blir passet på, men det er som mora mi sier som ikke gidder å dra til legen fordi: - Nei, da blir jeg sikkert bare "syk" fordi da finner de sikkert bare et eller annet og det blir så mye ekstra styr 😀

Må si jeg tenker litt det samme nå. Det ble litt mye styr av dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Har tredje fastlege på et halvt år og er mildt sagt ikke blid. Orker ikke gå til den nye, selv om jeg har noen kroniske sykdommer som gjør at jeg er innom der jevnlig. 

Anonymkode: 11c14...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Det er jo bra at jeg blir passet på, men det er som mora mi sier som ikke gidder å dra til legen fordi: - Nei, da blir jeg sikkert bare "syk" fordi da finner de sikkert bare et eller annet og det blir så mye ekstra styr 😀

Må si jeg tenker litt det samme nå. Det ble litt mye styr av dette.

Jeg tenker også litt i de baner - jeg har måttet fjerne underlivscyster to ganger og skal snart til gynekolog for å se nærmere på en ny. Trolig må den også tas. Da går jeg frisk inn til operasjon og kommer ut med snitt i navlen og andre småplager.

Samtidig liker jeg ikke tanken på å gå for lenge med celleforandringer. Man merker ikke noe til dem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 minutter siden, laban skrev:

Jeg tenker også litt i de baner - jeg har måttet fjerne underlivscyster to ganger og skal snart til gynekolog for å se nærmere på en ny. Trolig må den også tas. Da går jeg frisk inn til operasjon og kommer ut med snitt i navlen og andre småplager.

Samtidig liker jeg ikke tanken på å gå for lenge med celleforandringer. Man merker ikke noe til dem heller.

Til det siste : Nei, det er jo best å være på den sikre siden selvsagt. Det er verre å angre i ettertid på at man ikke gikk til legen om det skulle vise seg å være noe, så får bare tåle at det blir litt ekstra styr. 

Jeg må spørre deg som har erfaring. Jeg ble litt overrasket over at det står i papirene mine at jeg skulle ligge narkose. På google står det at operasjonen vanligvis skjer med lokalbedøvelse. Hva gjorde du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hva gjorde du ?

Jeg hadde full narkose begge gangene, siste gang var i 2007. Men da var jeg bevisstløs bare akkurat så lenge det trengtes (våknet da de trillet meg ut av operasjonsstua) og hadde ingen plager av narkosen etterpå. De har blitt veldig flinke til å tilpasse dette - første gangen var jeg "borte" i timevis og svimmel i to døgn etterpå.  Kanskje de lokalbedøver nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, laban skrev:

Jeg hadde full narkose begge gangene, siste gang var i 2007. Men da var jeg bevisstløs bare akkurat så lenge det trengtes (våknet da de trillet meg ut av operasjonsstua) og hadde ingen plager av narkosen etterpå. De har blitt veldig flinke til å tilpasse dette - første gangen var jeg "borte" i timevis og svimmel i to døgn etterpå.  Kanskje de lokalbedøver nå?

Takk for svar 🙂

Det står at jeg skal ha narkose, men når jeg googler leser jeg at det vanligvis skjer med lokalbedøvelse. 

En annen ting. Beklager at jeg maser. Jeg sa til sjefen at dette var en liten operasjon, at jeg kune ble borte den ene dagen og ikke kom til å bli sykemeldt. Håper dette stemmer ? 🙂 Jeg skal ha operasjonen på en fredag og får lørdag og søndag til å komme meg på.

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...