Gå til innhold

Hudforandring etter doseøkning av Lamictal. Hvilke konsekvenser?


Villanda

Anbefalte innlegg

@kupton : Hvordan har du praktisert?

Noen med erfaring, hva har legen sagt/gjort?

Hvis man går til lege med hudforandring som tidsmesdig kan knyttes til doseøkning. Vanlig form ellers. Blir medisinen bare uten videre seponert, for sikkerhets skyld, og det er det. Eller blir man undersøkt av hudlege? SÅ kjipt hvis en unødvendig må slutte, men også lite lurt å vente for lenge hvis det mot formodning skulle være noe farlig.

Føles som jeg er solbrent uten å ha vært så mye ute. Lett svie i ansiktet. Ser solbrent ut flekkvis, det kommer og går, flytter seg litt rundt. Hals, armer. Har vært sånn en liten stund, kanskje så smått start for en uke siden. Hvis det hadde vært farlig hadde jeg vel vært dødssyk nå?

Kan jo være jeg bare er mer sensitiv for sollys? Nesen og pannen som svir mest, men svir ikke så mye. 

Og noe i ene øye kjennes annerledes ut. Ikke direkte vondt. Ikke hele tiden.  Det er sikkert innbilning. 

Er det ok å vente og se om jeg får blemmer, og evt ta raskt kontakt med lege da?

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ta det opp med den som har bestemt dosen du går på. Det finnes hudsykdommer som hudlegene misstenker blir forårsaket av legemidler. Det er ingen fasit men hyppigheten av pasienter som får plager av bestemte medisiner gir en indikasjon. Selv får jeg veldig kraftig diaré av enkelte medisiner bla. Det skal ikke ha en sammenheng sier legene men det skjer alikevel hver gang jeg får akkurat den medisinen. Bare ett eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er jo redd for å ta det opp med lege, da jeg er redd for at medisinen skal bli seponert unødvendig. 

@kupton, jeg blir veldig takknemlig om du uttaler deg. Litt svie på nesen og overarmer. Kommer og går. Ikke verre enn at jeg kan leve med det hvis det er ufarlig. Det ned øyet kommer og går også. Det kan jeg også leve ned. Ingenting har blitt verre siden i går, bortsett frå at kjenner litt i begge øyner nå.  Er det for sent å foreta seg noe når man evt observerer blemmer? Tror det har med medisinen doseøkning å gjøre, men vet ikke om det er farlig.

Hva bør jeg gjøre:

Fortsette som før igår an det hele?

Redusere dosen?

Seponere og kontakte lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Soletti skrev:

Du må ta det opp med den som har bestemt dosen du går på. Det finnes hudsykdommer som hudlegene misstenker blir forårsaket av legemidler. Det er ingen fasit men hyppigheten av pasienter som får plager av bestemte medisiner gir en indikasjon. Selv får jeg veldig kraftig diaré av enkelte medisiner bla. Det skal ikke ha en sammenheng sier legene men det skjer alikevel hver gang jeg får akkurat den medisinen. Bare ett eksempel. 

Frykter det blir tatt bort unødvendig om løper til lege med en gang. Samtidig frykter jeg jo alvorlige bivirkninger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Villanda skrev:

Frykter det blir tatt bort unødvendig om løper til lege med en gang. Samtidig frykter jeg jo alvorlige bivirkninger 

Noter hva som skjer i kalenderen og så kontakter du lege når du føler det er for mye. Det er ofte en avveiing mellom god virkning og bivirkning ved medisinbruk. Håper det ikke utvikler seg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Soletti skrev:

Noter hva som skjer i kalenderen og så kontakter du lege når du føler det er for mye. Det er ofte en avveiing mellom god virkning og bivirkning ved medisinbruk. Håper det ikke utvikler seg. :) 

Ja, turte ikke ta i går kveld. Tok 100 mg mindre enn vanlig i dag tidlig, og ruskfølelsen i øyet forsvant, og mindre av den solbrentfølelsen i dag, men såre lepper. Og miniblemme i ansiktet, men det har jeg hatt før, nok i forbindelse med opptrapping,  men da det alene.

Ja, klart en avveining, og jeg kunne fint leve med dette hvis jeg ikke visste om SJS/TEN. Og hadde jeg nettopp begynt på medisinen, hadde det ikke kosta så mye å spørre lege. Men nå, når jeg har brukt den mer enn to år, i ikke-virksom dose, hvis jeg må slutte uten at det er helt nødvendig, så føler jeg på en måte at jeg har kasta vekk to år.  Kanskje ikke helt rasjonelt, men..

Ble trua med at jeg kunne havne på intensivavdeling nærmest uten forvarsel, av lege som var imot doseringen. Jeg påstod (blant anna)at det ble mindre alvorlig hvis jeg var veldig obs på symptomer og stoppa bruken tidlig. Så nå vet jeg ikke om jeg overtolker eller bagatelliserer. Har tilstått til behandler, hun sier: ikke trappe opp, følge med, evt kontakte legevakt hvis usikker. Er jo usikker, men vet ikke om jeg gjør det. Tror jeg satser på å overleve til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos meg ble det tatt veldig alvorlig da jeg fikk hudforandringer av Lamictal. Ble umiddelbart lagt inn og behandlet med intravenøs kortison. Men så skal det sies at det oppsto akutt i mitt tilfelle - fra den ene dagen til den andre ble jeg kjempedårlig. Fikk høy feber i tillegg til at jeg så «solbrent» ut på store deler av kroppen. 

Anonymkode: 5e476...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2019 den 20.09, AnonymBruker skrev:

Hos meg ble det tatt veldig alvorlig da jeg fikk hudforandringer av Lamictal. Ble umiddelbart lagt inn og behandlet med intravenøs kortison. Men så skal det sies at det oppsto akutt i mitt tilfelle - fra den ene dagen til den andre ble jeg kjempedårlig. Fikk høy feber i tillegg til at jeg så «solbrent» ut på store deler av kroppen. 

Anonymkode: 5e476...e42

Ok. Da var du mye kraftigere ramnet. Hadde en dag med feberfølelse, men ikke reell feber. Et par dager litt groggy i halsen. Og så litt kløe og dette med at jeg så og føltes solbrent ut, men ikke på store deler av kroppen, ig det kom og gikk. Ogsåruskføkelse i øye. Én dag litt såre lepper. Alt dette var borte lørdag, etter atjeg hadde redusert dosen litt. Da kom istedet noen prikker, men bare på ene leggen og de var små. Ringte kegevakten da. Legen konkluderte med at det var ufarlig. Jeg ble så letta over at jeg ikke måtte slutte med Lamictal   nå som jeg endelig får øke dosen. Hun hadde vært borti pasient med SJS som hadde kommet med en enslig blemme og senere nesten døde. Kunne værtt bensin på bålet hvis  jeg hadde vært veldig engstelig. Men jeg ble beroliga. Tar uansett litt blodprøver i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper du kan fortsette på medisinen, slik du ønsker, men lurt å ha tett dialog med lege ved evt. endringer av tilstanden. Ser dilemmaet ditt. Jeg hadde begynt på L bare få uker før jeg fikk symptomer på SJS, så rakk aldri å få noen virkning av den. Derfor var det ikke vanskelig for meg å seponere. Men SJS er det siste man vil ha. Forsto jeg hadde skikkelig flaks som kom meg til sjukehus så raskt. Egentlig bare takket være oppegående familiemedlemmer som slo alarm. Selv visste jeg lite om alvorligheten i situasjonen, og det var sikkert like bra forsåvidt.

SJS er nokså sjeldent, tror det blir registrert under 10 tilfeller i året her til lands. Men noen må fylle den «kvoten» også. Det var jo litt festlig å være kuriositeten som alle turnuslegene ville komme og se på🤪 

Anonymkode: 5e476...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved milde hudreaksjoner reduser Lamictal-dosen med 25-50 mg, ta Zyrtec 10 mg hver kveld. Fortsett opptrappingen når huden er helt normal, bruk Zyrtec 10 mg under hele den videre opptrappingen, øk med maks 25 mg hver 2. uke, husk at god effekt av Lamictal ligger  i området 20-44 umol/L i serum slik at det kan være lurt å fortsette med Zyrtec til man har funnet riktig dose.

Blir hudplager verre til tross for disse tiltakene etter noen dager med Zyrtec  så må Lamictal seponeres helt og blir det da ikke bedre bør Prednisolon benyttes, og da bør en hudlege være involvert.

Med disse tiltakene vil erfaringsmessig de fleste kunne fortsette å bruke Lamictal. Noen få er nødt til å bruke Zyrtec fast, men hvis effekten av Lamictal ellers er god så bør dette ikke  være noe problem. 

Evt. nytt forsøk med Lamictal kan etter en periode uten  Lamictal vurderes hvis effekten var god, men da med meget langsom opptrapping med maks 5 mg økning i uka, og oppstart med Zyrtec 10 mg noen dager før. 

Thor Kvakkestad, spesialist i psykiatri 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.4.2019 den 23.44, AnonymBruker skrev:

Håper du kan fortsette på medisinen, slik du ønsker, men lurt å ha tett dialog med lege ved evt. endringer av tilstanden. Ser dilemmaet ditt. Jeg hadde begynt på L bare få uker før jeg fikk symptomer på SJS, så rakk aldri å få noen virkning av den. Derfor var det ikke vanskelig for meg å seponere. Men SJS er det siste man vil ha. Forsto jeg hadde skikkelig flaks som kom meg til sjukehus så raskt. Egentlig bare takket være oppegående familiemedlemmer som slo alarm. Selv visste jeg lite om alvorligheten i situasjonen, og det var sikkert like bra forsåvidt.

SJS er nokså sjeldent, tror det blir registrert under 10 tilfeller i året her til lands. Men noen må fylle den «kvoten» også. Det var jo litt festlig å være kuriositeten som alle turnuslegene ville komme og se på🤪 

Anonymkode: 5e476...e42

Sikkert skremmende. Ble det som på de bildene man finner på nettet? Er der normen at det blir så ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Psykia AS skrev:

Ved milde hudreaksjoner reduser Lamictal-dosen med 25-50 mg, ta Zyrtec 10 mg hver kveld. Fortsett opptrappingen når huden er helt normal, bruk Zyrtec 10 mg under hele den videre opptrappingen, øk med maks 25 mg hver 2. uke, husk at god effekt av Lamictal ligger  i området 20-44 umol/L i serum slik at det kan være lurt å fortsette med Zyrtec til man har funnet riktig dose.

Blir hudplager verre til tross for disse tiltakene etter noen dager med Zyrtec  så må Lamictal seponeres helt og blir det da ikke bedre bør Prednisolon benyttes, og da bør en hudlege være involvert.

Med disse tiltakene vil erfaringsmessig de fleste kunne fortsette å bruke Lamictal. Noen få er nødt til å bruke Zyrtec fast, men hvis effekten av Lamictal ellers er god så bør dette ikke  være noe problem. 

Evt. nytt forsøk med Lamictal kan etter en periode uten  Lamictal vurderes hvis effekten var god, men da med meget langsom opptrapping med maks 5 mg økning i uka, og oppstart med Zyrtec 10 mg noen dager før. 

Thor Kvakkestad, spesialist i psykiatri 

 

Takk. Huden er helt normal. Men nå må jeg vel være litt lydig for en gangs skyld og vente med å endre dose til jeg får klarsignal fra behandler. Selv om føler jeg sløser vekk tiden. Skulle gjerne prøvd å gå opp igjen med det samme. To år på uvirksom dose. Og nå er jeg utålmodig etter å finne ut om jeg tåler høyere dose og om jeg i det hele får effekt. Hvis ikke burde jeg raskest mulig over på noe annet, for nå MÅ jeg holde meg frisk, og fungerende en stund.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, Villanda skrev:

Sikkert skremmende. Ble det som på de bildene man finner på nettet? Er der normen at det blir så ille?

Vet ikke hva som er normen. Hos meg ble det ikke blemmer el. sår, som man kan se på de verste tilfellene på nettet. Sikkert fordi de fikk stoppet det i en tidlig fase. Jeg hadde et flatt, rødt utslett som dekket omtrent hele overkroppen/ansiktet, og litt mer spredte prikker nedover armene og beina. Men allmenntilstanden var mildt sagt dårlig; var så slapp at klarte knapt å stå på beina. I tillegg til kvalme og feber på 39-40. Ble hentet med ambulanse. 

Etter 1 døgns behandling med i.v. prednisolon og antihistaminer følte jeg meg bra igjen, og utslettet var nesten helt borte. 

Anonymkode: 5e476...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva som er normen. Hos meg ble det ikke blemmer el. sår, som man kan se på de verste tilfellene på nettet. Sikkert fordi de fikk stoppet det i en tidlig fase. Jeg hadde et flatt, rødt utslett som dekket omtrent hele overkroppen/ansiktet, og litt mer spredte prikker nedover armene og beina. Men allmenntilstanden var mildt sagt dårlig; var så slapp at klarte knapt å stå på beina. I tillegg til kvalme og feber på 39-40. Ble hentet med ambulanse. 

Etter 1 døgns behandling med i.v. prednisolon og antihistaminer følte jeg meg bra igjen, og utslettet var nesten helt borte. 

Anonymkode: 5e476...e42

Ok.  Utslettet, som å være solbrent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 20.4.2019 den 1.02, Psykia AS skrev:

Ved milde hudreaksjoner reduser Lamictal-dosen med 25-50 mg, ta Zyrtec 10 mg hver kveld. Fortsett opptrappingen når huden er helt normal, bruk Zyrtec 10 mg under hele den videre opptrappingen, øk med maks 25 mg hver 2. uke, husk at god effekt av Lamictal ligger  i området 20-44 umol/L i serum slik at det kan være lurt å fortsette med Zyrtec til man har funnet riktig dose.

Blir hudplager verre til tross for disse tiltakene etter noen dager med Zyrtec  så må Lamictal seponeres helt og blir det da ikke bedre bør Prednisolon benyttes, og da bør en hudlege være involvert.

Med disse tiltakene vil erfaringsmessig de fleste kunne fortsette å bruke Lamictal. Noen få er nødt til å bruke Zyrtec fast, men hvis effekten av Lamictal ellers er god så bør dette ikke  være noe problem. 

Evt. nytt forsøk med Lamictal kan etter en periode uten  Lamictal vurderes hvis effekten var god, men da med meget langsom opptrapping med maks 5 mg økning i uka, og oppstart med Zyrtec 10 mg noen dager før. 

Thor Kvakkestad, spesialist i psykiatri 

 

Vel.., jeg forsøkte. Gikk egentlig ned 200 mg da jeg hadde mest symptomer fra hud.  Det var før jeg fikk svar. Tok Zyrtec som @Psykia AS  sa, og prøvde gå opp igjen. Litt mer enn foreslått for har ikke 25 mg tabl. Gikk opp med 50 mg. Med Zyrtec. Men det samme skjer, og på lavere dose enn sist. Akkurat nå er det smerter i ene øyet som er verst. Er Lamictal et dødfødt prosjekt for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 mg opp av gangen er alt for mye, 5 mg tbl finnes, øk med 5 mg i uka. Men ingen symptomer må være der når man starter den videre opptrappingen sammen med Zyrtec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...