Gå til innhold

mørke tanker etter besøk hos helsevesenet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Konkluderes? Det jeg har skrevet om er at erfarne terapeuter ofte kan forutse hva pasienten kommer til å fortelle. Terapien er ikke ferdig bare en har fortalt det. Det er først da den begynner på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, kupton skrev:

Konkluderes? Det jeg har skrevet om er at erfarne terapeuter ofte kan forutse hva pasienten kommer til å fortelle. Terapien er ikke ferdig bare en har fortalt det. Det er først da den begynner på alvor.

Kanskje konkluderes ble feil ord, tenker bare skråsikkerhet kan få følger for kommunikasjonen .

Jeg følte terapeuten trodde jeg var utsatt for noe, agerte visst litt som pasienter med en slik bakgrunn. Ble spurt en gang i kvartalet i noen år. 

Sannheten tror jeg satt mer i tanker som ikke akkurat var lesbare , men skamfulle og tabubelagte og ga utslag på dialogen . 

Anonymkode: 38a8f...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det beste synes jeg er om man har mulighet til å oppsøke en norsk lege.  Vi har trodd for mye på spekulative politikere her i landet etter min oppfatning. Bare forferdelig når det til og med går ut over syke og svake mennesker i svært sårbare situasjoner og kanskje også små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg synes det er vanskelig å forstå at noesomhelst terapi kan gjøre en " frisk". Det er mye hva jeg har inntrykk av at mange andre også synes. Men alt avhenger vel av hva "som feiler en." Alt er ikke så lett å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.4.2019 den 3.26, Maggie55 skrev:

Jeg synes det er vanskelig å forstå at noesomhelst terapi kan gjøre en " frisk". Det er mye hva jeg har inntrykk av at mange andre også synes. Men alt avhenger vel av hva "som feiler en." Alt er ikke så lett å forstå.

Terapi handler mye om å endre tankene og se annerledes på ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillegutt_80
På 8.4.2019 den 17.54, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får jeg selvmords tanker etter jeg har vært hos legen eller psykologen å osv. Jeg gjør selvfølgelig ikke noe med dette men det er så slitsom, jeg har tenkt at det kanskje er forde jeg ikke klarer å formidle hvordan jeg har det, at jeg blir skuffet over meg selv. 

For jeg blir veldig sint på meg selv etter jeg har vært der, føler meg dum, dum som ikke klarer å si noe, dum som later som om ting er så mye bedre enn det er, jeg ønsker jo å få hjelp men jeg saboterer jo for meg selv. 

Noen som har erfaring med dette? Eller noen kloke råd? 

Anonymkode: 5320e...aa7

Jeg tror det er viktig at du åpner deg i det tempoet du føler deg komfortabel med.

Du kan skrive ting ned, eller øve deg i forkant av besøk hos legen/psykologen. Jeg ville sagt at det også er viktig at du ikke går helt ned i kjelleren eller føler deg mislykket om du ikke klarer å åpne deg, men kanskje heller prøver å tenke at "da tar jeg det neste gang, eller når jeg er klar for det i stedet".

Endret av lillegutt_80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, lillegutt_80 skrev:

Jeg tror det er viktig at du åpner deg i det tempoet du føler deg komfortabel med.

Du kan skrive ting ned, eller øve deg i forkant av besøk hos legen/psykologen. Jeg ville sagt at det også er viktig at du ikke går helt ned i kjelleren eller føler deg mislykket om du ikke klarer å åpne deg, men kanskje heller prøver å tenke at "da tar jeg det neste gang, eller når jeg er klar for det i stedet".

Innser etter timen jeg hadde på torsdag at psykologen er lei av meg, merket det allerede timen jeg hadde før det, men håpet at jeg tok feil. Nå klarer jeg i hvertfall ikke å åpne meg, er ikke noe vits i det nå. Jeg skal prøve å ikke gå helt i kjelleren men nå føles alt håpløst. Ts

Anonymkode: 5320e...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innser etter timen jeg hadde på torsdag at psykologen er lei av meg, merket det allerede timen jeg hadde før det, men håpet at jeg tok feil. Nå klarer jeg i hvertfall ikke å åpne meg, er ikke noe vits i det nå. Jeg skal prøve å ikke gå helt i kjelleren men nå føles alt håpløst. Ts

Anonymkode: 5320e...aa7

Hva gjør eller sier psykologen som får deg til å tro at vedkommende er lei av deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Mari- skrev:

Hva gjør eller sier psykologen som får deg til å tro at vedkommende er lei av deg? 

Han virker oppgitt å sier at han ikke kan hjelpe meg når jeg ikke vil prate om det som er vanskelig, avslutter timene gjerne 10 min før, å timene er veldig spredd. Altså har gått der et år nå men har bare vært der 6,7 ganger pga sykdom hos han å at han er travel.

Anonymkode: 5320e...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han virker oppgitt å sier at han ikke kan hjelpe meg når jeg ikke vil prate om det som er vanskelig, avslutter timene gjerne 10 min før, å timene er veldig spredd. Altså har gått der et år nå men har bare vært der 6,7 ganger pga sykdom hos han å at han er travel.

Anonymkode: 5320e...aa7

Det er vanskelig å etablere en relasjon og tillit med så spredte og få timer. Synd at du får sånne signaler du beskriver i tillegg. Timer er ofte 45-50 minutter. Er det etter den tiden han avslutter, eller før? 

Det er først og fremst behandler sitt ansvar å etablere en trygg og tillitsfull relasjon og det å åpne seg kan ofte ta lang tid. 

Har du mulighet til å bytte behandler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, Mari- skrev:

Det er vanskelig å etablere en relasjon og tillit med så spredte og få timer. Synd at du får sånne signaler du beskriver i tillegg. Timer er ofte 45-50 minutter. Er det etter den tiden han avslutter, eller før? 

Det er først og fremst behandler sitt ansvar å etablere en trygg og tillitsfull relasjon og det å åpne seg kan ofte ta lang tid. 

Har du mulighet til å bytte behandler?

Timer har blitt avsluttet etter 35 min, ja jeg har ikke noe tillit til psykologen, blir så vanskelig å forholde seg til han når jeg føler jeg ikke kan stole på han. Nei ingen mulighet til å bytte, men tror bare jeg skal avslutte behandlingen, den har uansett ikke gitt meg noe. 

Anonymkode: 5320e...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han virker oppgitt å sier at han ikke kan hjelpe meg når jeg ikke vil prate om det som er vanskelig, avslutter timene gjerne 10 min før, å timene er veldig spredd. Altså har gått der et år nå men har bare vært der 6,7 ganger pga sykdom hos han å at han er travel.

Anonymkode: 5320e...aa7

Dersom du kan klare å vende fokuset bort fra hva han tenker og føler, men heller fokusere på hvordan få snakket om det som er vanskelig, så tror jeg det ville ha vært konstruktivt. Psykologen har jo rett i at det er usedvanlig vanskelig i samtaleterapi å hjelpe noen som ikke vil snakke om problemene sine, men samtidig virker det som om det har vært lagt lite til rette for at du skal kunne etablere en mer trygg relasjon til psykologen. 

Jeg synes du skal prøve å skrive et brev til psykologen hvor du både prøver å si noe av det du ikke vil snakke om, og samtidig ber om at dere kan gjøre et nytt forsøk på å få dette til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, frosken skrev:

Dersom du kan klare å vende fokuset bort fra hva han tenker og føler, men heller fokusere på hvordan få snakket om det som er vanskelig, så tror jeg det ville ha vært konstruktivt. Psykologen har jo rett i at det er usedvanlig vanskelig i samtaleterapi å hjelpe noen som ikke vil snakke om problemene sine, men samtidig virker det som om det har vært lagt lite til rette for at du skal kunne etablere en mer trygg relasjon til psykologen. 

Jeg synes du skal prøve å skrive et brev til psykologen hvor du både prøver å si noe av det du ikke vil snakke om, og samtidig ber om at dere kan gjøre et nytt forsøk på å få dette til. 

Jeg kommer ikke til å si noe til psykologen, har ligger våken i natt å tenkt, jeg blir å avslutte behandlingen. Å skulle være sårbar ovenfor en som ikke bryr seg det klarer jeg ikke. Mulig psykologen har for mye å tenke på selv siden han er mye syk. Ts

Anonymkode: 5320e...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke til å si noe til psykologen, har ligger våken i natt å tenkt, jeg blir å avslutte behandlingen. Å skulle være sårbar ovenfor en som ikke bryr seg det klarer jeg ikke. Mulig psykologen har for mye å tenke på selv siden han er mye syk. Ts

Anonymkode: 5320e...aa7

6-7 behandlinger på 1 år?

Hadde det vært meg så hadde nok ikke jeg heller greid å få tillit nok til å fortelle om de mest vanskelige temaene. Jeg gikk 2 ganger i uka i langt over 1 år da jeg første gang gikk i behandling. Og det tok nok 1 års tid før jeg var ordentlig trygg på behandleren. 

Jeg synes du absolutt ikke skal ta på deg skylden for at du ikke har greid å åpne deg. Sånn jeg ser det, så har du ikke hatt en reel mulighet til å bli trygg på behandleren. 

Du trenger en behandler som er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viser til mine tidligere innlegg som jeg står ved, men jeg forutsatte da jeg skrev dem at det hadde vært en vanlig poliklinisk kontakt. Med det mener jeg faste timer vanligvis en gang i uka, til nød hver annen uke.

6-7 timer uregelmessig fordelt ut over et år ligner ingenting. 6-7 timer over like mange uker er knapt en intro om problemstillingen er svært vanskelig.

Jeg hører ikke til de som kjappt sier "bytt behandler" i tide og utide. Men i dette tilfellet tror jeg ikke du kommer videre om dere skal fortsette på denne måten - og det er ikke TS sin feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for at dere sier det ikke er min feil,  fikk følelsen av ar det var min feil på siste time, at jeg burde kommet lengere, men det føltes godt å vite at det ikke bare er min feil. Har møte med Nav over påske så skal prate litt med henne ang hva jeg kan gjøre fremover.Ts

Anonymkode: 5320e...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillegutt_80
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at dere sier det ikke er min feil,  fikk følelsen av ar det var min feil på siste time, at jeg burde kommet lengere, men det føltes godt å vite at det ikke bare er min feil. Har møte med Nav over påske så skal prate litt med henne ang hva jeg kan gjøre fremover.Ts

Anonymkode: 5320e...aa7

Kjenner meg litt igjen i din situasjon. Hadde en lignende situasjon selv når jeg gikk i behandling.Den første psykologen jeg fikk hadde jeg null kjemi med og jeg klarte ikke å åpne meg. Forklarte situasjonen for min lege og ble henvist til en annen DPS hvor jeg møtte på en veldig flink psykolog. 

Kjemien mellom behandler og pasient er veldig viktig.

Endret av lillegutt_80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lillegutt_80 skrev:

Kjemien mellom behandler og pasient er veldig viktig.

Kjemi eller ikke - 6-7 konsultasjoner på et år er meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...