Gå til innhold

Ungdommen er kunnskapsløse når det gjelder privatøkonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Sitat

 

Sara (20), Peder (21) og Emilie (20) skulle ønske de hadde mer kunnskap om privatøkonomi – før de sto på egne bein.

– Jeg har lært at økonomi handler om prioriteringer, og at jeg ikke kan være med på absolutt alt, sier Emilie.

Emilie tenkte ikke over sånt da hun bodde hjemme. Da kunne hun besøke frisøren og dra på turer når hun ville. Nå som hun står på egne bein har hun lært at alt har en kostnad, som ofte betyr at ting må bortprioriteres.

– Nå betaler jeg mine egne abonnementer og regninger, og merker at pengene bare renner ut. Det er jo dritdyrt! sukker Emilie. Ting koster penger, liksom, og dét var jeg ikke klar over, legger hun til.

– Det kommer også alltid småbeløp jeg ikke hadde planlagt å bruke. Plutselig vil jentene på kafé. Da er det vanskelig å si nei – og vipps, så har du plutselig brukt en tusenlapp til i måneden, sier Sara.

 

https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/foreldrene-mine-sa-det-var-lurt-men-det-er-jo-dodsviktig/

Tenk at ting koster penger, og at man må prioritere!

Det er skremmende at ungdommen har så dårlig forståelse for privatøkonomi. Ikke rart mange havner i luksusfellen. Jeg tenker at det er på høy tid at privatøkonimi kommer inn i skolen som et eget fag.

Kjør debatt!

Anonymkode: 7328b...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes unge jeg leser om virker bare superflinke. Selvangivelse og sånne ting er ikke noe problem å forstå virker det som. Om de er så gamle da.

En annen ting er om de vet så mye om hva velstanden i samfunnet utover det private og de nærmestes i form av så mye koster. Alt fra sykepenger ved sykefravær til oppussing av grendehuset og  postkassestativ og asfaltering og vedlikehold av veier til avfallsdeponi. Men hva vet man egentlig om fremtida.

Anonymkode: ecfee...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/foreldrene-mine-sa-det-var-lurt-men-det-er-jo-dodsviktig/

Tenk at ting koster penger, og at man må prioritere!

Det er skremmende at ungdommen har så dårlig forståelse for privatøkonomi. Ikke rart mange havner i luksusfellen. Jeg tenker at det er på høy tid at privatøkonimi kommer inn i skolen som et eget fag.

Kjør debatt!

Anonymkode: 7328b...19c

Det er allerede kompetansemål om dette i både grunnskole og vgs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det er kjempefint å ta opp som fag et tema som mange iallefall før i tida syntes det var vanskelig å snakke med noen om. Kanskje mor eller far kommer til å smugtitte på pensum . Ville jeg gjort. Alle hadde ikke opplevelse at det var  sin bank om de sjelden gang var i kontakt med banken. Enda større avstander og forskjeller mellom folk i riktig gamle dager.

Nå har ikke jeg barn eller særlig mye kontakt med barn og unge, men mitt inntrykk er at de er fabelaktig flinke i alt , men at det nok er mye tyngre å vokse opp i de store byene på mange måter.

Anonymkode: ecfee...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2019 den 13.22, AnonymBruker skrev:

https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/foreldrene-mine-sa-det-var-lurt-men-det-er-jo-dodsviktig/

Tenk at ting koster penger, og at man må prioritere!

Det er skremmende at ungdommen har så dårlig forståelse for privatøkonomi. Ikke rart mange havner i luksusfellen. Jeg tenker at det er på høy tid at privatøkonimi kommer inn i skolen som et eget fag.

Kjør debatt!

Anonymkode: 7328b...19c

Jeg stusser veldig over at det finnes foreldre som ikke lærer barna at penger er en begrenset ressurs og at det må prioriteres. Femtenåringen min har da lenge vært klar over at dersom han bruker opp lommepengene på pizzarestaurant med kompiser, har han antakelig ikke råd til noe som helst annet resten av den måneden, for å nevne et eksempel. Siste tiden har han spart en del av lommepengene for å kjøpe noe nytt som han ønsker seg, og som snart kommer i butikkene. Dermed bruker han ikke penger i kantinen eller matbutikken, men smører matpakke hjemmefra. Jeg sier ikke dette for å skryte av ham, han er nok ganske bortskjemt på mange måter, men jeg vil tro de aller fleste tenåringer lærer seg slike ting av foreldrene. Tar jeg feil? Jeg har litt vanskelig for å se at dette skal være skolens ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2019 den 13.22, AnonymBruker skrev:

https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/foreldrene-mine-sa-det-var-lurt-men-det-er-jo-dodsviktig/

Tenk at ting koster penger, og at man må prioritere!

Det er skremmende at ungdommen har så dårlig forståelse for privatøkonomi. Ikke rart mange havner i luksusfellen. Jeg tenker at det er på høy tid at privatøkonimi kommer inn i skolen som et eget fag.

Kjør debatt!

Anonymkode: 7328b...19c

Enig med Xtra, dette er ikke skolens ansvar, men foreldrenes.

Tror ellers de fleste unge er like flinke/dårlige som vi selv var,. Det kom som et sjokk på meg også hva husleie, strøm, vaskepulver, zalo og alle andre ting jeg ikke hadde trengt å kjøpe egentlig kostet da jeg flyttet hjemmefra. Som de fleste lærte jeg dette med tiden, og har aldri vært i nærheten av å havne på luksusfellen selv om jeg var mye blakk mens jeg studerte.

Har forøvrig inntrykk av at de på luksusfellen ikke er blant de yngste, så kanskje vår generasjon skal feie for egen dør før vi  slenger rundt oss med at «ungdommen var bedre før»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.4.2019 den 13.22, AnonymBruker skrev:

Det er skremmende at ungdommen har så dårlig forståelse for privatøkonomi. Ikke rart mange havner i luksusfellen. Jeg tenker at det er på høy tid at privatøkonimi kommer inn i skolen som et eget fag.

Kjør debatt!

Anonymkode: 7328b...19c

Jeg synes det er mer skremmende at en god del eldre kvinner overlater alt til mannen sin og den dagen har blir dement eller går bort så må de begynne å orientere seg i nettbank, forsikringer og slike ting. Har dessverre sett mange eksempler på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Xtra said:

Jeg stusser veldig over at det finnes foreldre som ikke lærer barna at penger er en begrenset ressurs og at det må prioriteres. Femtenåringen min har da lenge vært klar over at dersom han bruker opp lommepengene på pizzarestaurant med kompiser, har han antakelig ikke råd til noe som helst annet resten av den måneden, for å nevne et eksempel. Siste tiden har han spart en del av lommepengene for å kjøpe noe nytt som han ønsker seg, og som snart kommer i butikkene. Dermed bruker han ikke penger i kantinen eller matbutikken, men smører matpakke hjemmefra. Jeg sier ikke dette for å skryte av ham, han er nok ganske bortskjemt på mange måter, men jeg vil tro de aller fleste tenåringer lærer seg slike ting av foreldrene. Tar jeg feil? Jeg har litt vanskelig for å se at dette skal være skolens ansvar. 

Når en ser hvor mange som har problemer med å styre økonomien sin tenker jeg at dette absolutt har noe i skolen å gjøre. Bytt gjerne ut det meningsløse sidemålet med faget privatøkonomi.

Anonymkode: df401...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når en ser hvor mange som har problemer med å styre økonomien sin tenker jeg at dette absolutt har noe i skolen å gjøre. Bytt gjerne ut det meningsløse sidemålet med faget privatøkonomi.

Anonymkode: df401...3ef

Bytt ut religion sier nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tror "problemet" er at mange i Norge har veldig god råd, og særlig i den aldersgruppen som nå har tenåringsbarn. Mange ungdommer ser at foreldrene kan kjøpe omtrent hva de vil uten å spare til det. Kanskje provoserende å si det på DOL, men middelklassen i Norge har god råd.  Alt man kjøper av stæsj blir neglisjerbart i forhold til bolig, bil og reiser, med mindre man går inn for å kjøpe dyrt. Løsningen er å kjøpe dyrt for å få utgiftene til å strekke til: Det er bare iPhone og tilsvarende som gjelder selv om en telefon til 1500,- egentlig gjør samme jobb.

Jeg tror forresten ikke at ungdommene i artikkelen bokstavelig talt ikke vet at man må prioritere, Det er bare noe annet å føle det på kroppen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, Kayia skrev:

Enig med Xtra, dette er ikke skolens ansvar, men foreldrenes.

Tror ellers de fleste unge er like flinke/dårlige som vi selv var,. Det kom som et sjokk på meg også hva husleie, strøm, vaskepulver, zalo og alle andre ting jeg ikke hadde trengt å kjøpe egentlig kostet da jeg flyttet hjemmefra. Som de fleste lærte jeg dette med tiden, og har aldri vært i nærheten av å havne på luksusfellen selv om jeg var mye blakk mens jeg studerte.

Har forøvrig inntrykk av at de på luksusfellen ikke er blant de yngste, så kanskje vår generasjon skal feie for egen dør før vi  slenger rundt oss med at «ungdommen var bedre før»?

En kan også hevde at det er foreldrenes oppgave å lære barna "heimkunnskap".

Anonymkode: 7328b...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Tror ellers de fleste unge er like flinke/dårlige som vi selv var,. Det kom som et sjokk på meg også hva husleie, strøm, vaskepulver, zalo og alle andre ting jeg ikke hadde trengt å kjøpe egentlig kostet da jeg flyttet hjemmefra. Som de fleste lærte jeg dette med tiden, og har aldri vært i nærheten av å havne på luksusfellen selv om jeg var mye blakk mens jeg studerte.

Samme her - man forstår ikke helt hva ting koster før man har ansvaret selv. Det er ganske mange som har valgt å økonomisere på områder de slapp å økonomisere på i foreldrehjemmet, som for eksempel type pålegg og juice. :P Men overraskelse over hvor dyrt ting er, er jo ikke ensbetydende med overforbruk.

Jeg kjenner unge mennesker som er kjempeflinke til å prioritere, og unge mennesker som har betalingsanmerkninger, og jeg vet også om folk av hvert "slag" i en og samme søskenflokk, så det er ikke bare foreldrenes skyld/fortjeneste.

1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg synes det er mer skremmende at en god del eldre kvinner overlater alt til mannen sin og den dagen har blir dement eller går bort så må de begynne å orientere seg i nettbank, forsikringer og slike ting. Har dessverre sett mange eksempler på dette.

Veldig enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 timer siden, Xtra skrev:

Jeg stusser veldig over at det finnes foreldre som ikke lærer barna at penger er en begrenset ressurs og at det må prioriteres. Femtenåringen min har da lenge vært klar over at dersom han bruker opp lommepengene på pizzarestaurant med kompiser, har han antakelig ikke råd til noe som helst annet resten av den måneden, for å nevne et eksempel. Siste tiden har han spart en del av lommepengene for å kjøpe noe nytt som han ønsker seg, og som snart kommer i butikkene. Dermed bruker han ikke penger i kantinen eller matbutikken, men smører matpakke hjemmefra. Jeg sier ikke dette for å skryte av ham, han er nok ganske bortskjemt på mange måter, men jeg vil tro de aller fleste tenåringer lærer seg slike ting av foreldrene. Tar jeg feil? Jeg har litt vanskelig for å se at dette skal være skolens ansvar. 

Overraskelsen min var ganske stor da hun eldste fortalte meg at hun hadde begynt med pensjonssparing. Da var hun nylig ferdig studiene og begynt å jobbe. Det tenkte i hvert fall ikke jeg på da jeg var i tyveårene 🙂

Men ellers enig med dem som sier at privatøkonomi burde vært et skolefag uten at det bør frata foreldre ansvar . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Overraskelsen min var ganske stor da hun eldste fortalte meg at hun hadde begynt med pensjonssparing. Da var hun nylig ferdig studiene og begynt å jobbe. Det tenkte i hvert fall ikke jeg på da jeg var i tyveårene 🙂

Jeg passet på å tjene over 1G i året fra jeg var 17-18 og gjennom hele studietiden for å sikre tilstrekkelig antall opptjeningsår til pensjonen, man måtte vel da ha 40 år. Snusfornuftig, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Xtra skrev:

Jeg passet på å tjene over 1G i året fra jeg var 17-18 og gjennom hele studietiden for å sikre tilstrekkelig antall opptjeningsår til pensjonen, man måtte vel da ha 40 år. Snusfornuftig, ja.

Wow, ja det må man si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Som sagt, er privatøkonomi allerede integrert i fag i skolen. 

Er det? Tror ikke noen av mine har hatt det altså, de er 18 (3. gym) og 20 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, cilie skrev:

Som sagt, er privatøkonomi allerede integrert i fag i skolen. 

Er du lærer?

Anonymkode: 7328b...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Wow, ja det må man si :)

Tror jeg hadde mor som ga meg dette grunnkurset i privat økonomi. Først og fremst ved å lære meg å bli selvberget; selv var hun hjemmeværende i mange år, til tross for høyere utdannelse. Savnet nok «egne penger». Og jeg bestemte meg tidlig for at sånn skylle jeg aldri leve, jeg skulle sikre egen økonomi, inkludert pensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Som sagt, er privatøkonomi allerede integrert i fag i skolen. 

På hvilket trinn? Mine ungdommer har ikke hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...