Gå til innhold

Hvilke bivirkninger gir lithionit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tenker på alle bivirkniger. Hvilke blodprøver må følges opp? Og hvor ofte? Kan man få alvorlige bivirkninger selv om man følger opp dette?

Anonymkode: 75d62...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på alle bivirkniger. Hvilke blodprøver må følges opp? Og hvor ofte? Kan man få alvorlige bivirkninger selv om man følger opp dette?

Anonymkode: 75d62...6f9

Tror det enkleste er å lese felleskatalogen hvis du skal vite om alle bivirkninger. 

9 timer siden, elina777 skrev:

Enooooorm tørste

Det som er verst med det er når du skal bort og må på do annen hver time pga. at du drikker så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillegutt_80
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på alle bivirkniger. Hvilke blodprøver må følges opp? Og hvor ofte? Kan man få alvorlige bivirkninger selv om man følger opp dette?

Anonymkode: 75d62...6f9

https://tidsskriftet.no/2008/06/legemidler-i-praksis/oppfolging-av-pasienter-som-bruker-litium

Her står det litt info

Endret av lillegutt_80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
7 timer siden, Fionys skrev:

Tror det enkleste er å lese felleskatalogen hvis du skal vite om alle bivirkninger. 

Det som er verst med det er når du skal bort og må på do annen hver time pga. at du drikker så mye.

Jeg syns det verste er å alltid føle meg så uhorvelig tørst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste og eneste måten å finne ut hvilke bivirkninger en medisin gir er å prøve den. 

Hvilke erfaringer andre har med medisinen og hva Felleskatalogen mener at teoretisk kan skje er totalt irrelevant. Bivirkninger er helt individuelt. 

Heldigvis har svært få medisiner (med mulig unntak av noen kreftmedisiner) plutselig død eller varig skade som vanlig bivirkning. De fleste andre ting er reversible hvis man ikke orker bivirkningene og slutter med medisinen. 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
22 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Den enkleste og eneste måten å finne ut hvilke bivirkninger en medisin gir er å prøve den. 

Hvilke erfaringer andre har med medisinen og hva Felleskatalogen mener at teoretisk kan skje er totalt irrelevant. Bivirkninger er helt individuelt. 

Heldigvis har svært få medisiner (med mulig unntak av noen kreftmedisiner) plutselig død eller varig skade som vanlig bivirkning. De fleste andre ting er reversible hvis man ikke orker bivirkningene og slutter med medisinen. 

På ap er ofte plutselig død en bivirkning...ved underliggende hjertefeil. Hvem vet hva som er galt med hjertet når de ikke sjekker det først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernestøv skrev:

På ap er ofte plutselig død en bivirkning...ved underliggende hjertefeil. Hvem vet hva som er galt med hjertet når de ikke sjekker det først?

Plutselig død pga hjertestans er en kjent bivirkning av vekkerklokker. 

Vekkerklokker tar jevnlig livet av mennesker med uoppdaget hjertesykdom. 

Burde folk gå gjennom en undersøkelse av hjertet før de kjøper seg vekkerklokke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 timer siden, Janus30 skrev:

Plutselig død pga hjertestans er en kjent bivirkning av vekkerklokker. 

Vekkerklokker tar jevnlig livet av mennesker med uoppdaget hjertesykdom. 

Burde folk gå gjennom en undersøkelse av hjertet før de kjøper seg vekkerklokke? 

Ja selvfølgelig burde de det hvis det er tilfellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, stjernestøv skrev:

På ap er ofte plutselig død en bivirkning...ved underliggende hjertefeil. Hvem vet hva som er galt med hjertet når de ikke sjekker det først?

Nei, det er ikke OFTE en bivirkning. Jeg husker ikke det eksakte tallet (det gjør kanskje @kupton ) men jeg tror antallet som har dødd av dette er under det du kan telle på en hånd.

Dessuten gir denne bivirkningen (torsades de pointes som den heter) hyppige besvimelser og er lett gjenkjennbar. Det er ytterst sjelden man dør av første anfall

 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
14 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei, det er ikke OFTE en bivirkning. Jeg husker ikke det eksakte tallet (det gjør kanskje @kupton ) men jeg tror antallet som har dødd av dette er under det du kan telle på en hånd.

Dessuten gir denne bivirkningen (torsades de pointes som den heter) hyppige besvimelser og er lett gjenkjennbar. Det er ytterst sjelden man dør av første anfall

 

OK. Skrev ikke at det skjedde ofte, så der ble det misforståelse. Mente at det står ofte at det er en bivirkning på ap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drev jeg på med dette bare litt over 30 år, og på den tiden var det ikke en eneste melding om slikt dødsfall i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde bivirkninger er vanlige. Alvorlige er sjeldne. Jeg vil nevne fire:

1. På litium reduseres nyrenes evne til å konsentrere urinen. Det betyr at en må lage litt mer urin per døgn for å skille ut samme mengde avfallsstoffer. Vanligvis er dette "litt" ca en halv liter = tre melkeglass. Det betyr at en både drikker og tisser ca en halv liter mer per døgn.

2. Lett fingertremor med liten amplitude (utslag) og høy frekvens. Kan påvirke til mer "kunstnerisk" håndskrift.

3. Noe løsere avføring.

4. Hypotyreose. Stoffskiftet kan bli lavere. Dette kompenseres enkelt ved å gi Levaxin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
1 time siden, kupton skrev:

Nå drev jeg på med dette bare litt over 30 år, og på den tiden var det ikke en eneste melding om slikt dødsfall i Norge.

Det er jo bra og lovende. Hørte om ei i Kina som hadde dødd pga xeplion. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Milde bivirkninger er vanlige. Alvorlige er sjeldne. Jeg vil nevne fire:

1. På litium reduseres nyrenes evne til å konsentrere urinen. Det betyr at en må lage litt mer urin per døgn for å skille ut samme mengde avfallsstoffer. Vanligvis er dette "litt" ca en halv liter = tre melkeglass. Det betyr at en både drikker og tisser ca en halv liter mer per døgn.

2. Lett fingertremor med liten amplitude (utslag) og høy frekvens. Kan påvirke til mer "kunstnerisk" håndskrift.

3. Noe løsere avføring.

4. Hypotyreose. Stoffskiftet kan bli lavere. Dette kompenseres enkelt ved å gi Levaxin.

 

Da har du tatt med de alvorligste? Da har jeg misforstått noe. Det kan altså ikke påvirke hjernen? 

Anonymkode: 75d62...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
13 minutter siden, elina777 skrev:

Jeg er likevel ikke redd for å dø av litium og xeplion . Tar jo EKG 

Det var positivt at de følger deg opp på den måten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da har du tatt med de alvorligste? Da har jeg misforstått noe. Det kan altså ikke påvirke hjernen? 

Anonymkode: 75d62...6f9

Alle psykofarmaka påvirker hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...