Gå til innhold

Ungdommer - alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Forutsatt at ungdommen kjenner seg trygg og selvstendig, og at han/hun har mulighet til å gå til naboer eller andre voksne hvis noe skulle skje (uten at noe er avtalt konkret på forhånd), ved hvilken alder er det uproblematisk (i form av ansvarlig) å la ungdommen være igjen hjemme når resten av familien er bortreist en dagsreise unna i

*1 natt

*en helg

*4-5 dager

*1 uke

*2 uker

???

 

Anonymkode: a636d...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen som har noen tanker rundt dette?

Bør en tenke worst-case scenario helt til de er 18 eller 20 år?

Anonymkode: a636d...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som har noen tanker rundt dette?

Bør en tenke worst-case scenario helt til de er 18 eller 20 år?

Anonymkode: a636d...24b

Klarer vel å være hjemme alene fra de er 12. Det gjorde i hvertfall jeg.

Anonymkode: 0f818...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare når du er så generell. Svaret vil være veldig avhengig av hvor gamle og selvstendige de er. Skal de være flere sammen? Er søsknene gode venner eller kan det bli fiendskap mellom dem når dere ikke er der? Er de rolige, eller har de begynt å feste? Har dere naboer som kan følge med? Kan dere kjøre hjem på kort varsel etc etc...

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forutsatt at ungdommen kjenner seg trygg og selvstendig, og at han/hun har mulighet til å gå til naboer eller andre voksne hvis noe skulle skje (uten at noe er avtalt konkret på forhånd), ved hvilken alder er det uproblematisk (i form av ansvarlig) å la ungdommen være igjen hjemme når resten av familien er bortreist en dagsreise unna i

*1 natt

*en helg

*4-5 dager

*1 uke

*2 uker

???

 

Anonymkode: a636d...24b

Det er vel omtrent umulig å svare på. Noen kan være hjemme alene i en uke fra de er 12 år, andre tør man knapt la være hjemme alene en natt før de er 25... Mine var vel rundt 16 da de var hjemme alene en natt? Og etterhvert over flere dager. Det var dog ikke fordi jeg var redd noe skulle skje, men siden de er skilsmissebarn vil jeg gjerne være sammen med dem når de er hos meg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som har noen tanker rundt dette?

Bør en tenke worst-case scenario helt til de er 18 eller 20 år?

Anonymkode: a636d...24b

Det er ikke så lett å gi et svar på dette fordi ungdommer er veldig forskjellig. Tror du selv klarer å kjenne på dette. Å være alene noen timer på dagtid er jo helt greit allerede når de er sånn ti år feks. Men å være alene om natten eller være alene flere dager er det noe annet. Jeg ville i hvertfall sørget for at det var noen eldre i huset eller aliert meg med noen voksne i nærheten hvis  de er under 15-16 år og skulle være alene i flere dager. Man må stole på ungdommen og vite at de er trygg. Hvis ikke er det veldig vanskelig å slappe av når man er bortreist. Dessuten kan man bli stillt til ansvar ovenfor barnevernet hvis det hadde skjedd noe med feks en 12 åring som var alene hjemme i mange dager. Det er tross alt et barn. 

Anonymkode: ca286...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Kayia skrev:

Vanskelig å svare når du er så generell. Svaret vil være veldig avhengig av hvor gamle og selvstendige de er. Skal de være flere sammen? Er søsknene gode venner eller kan det bli fiendskap mellom dem når dere ikke er der? Er de rolige, eller har de begynt å feste? Har dere naboer som kan følge med? Kan dere kjøre hjem på kort varsel etc etc...

Her var det snakk om å være alene, uten søsken,  og uten at noen voksne hadde ansvaret. Forutsatt at ungdommen ikke fester, er til å stole på og ikke er redd for å be om hjelp fra andre.

Risikoen er vel hvor vidt en skal være så redd for at helt fremmede skal gjøre noe mot en ungdom som er alene, at en voksen må være tilgjengelig og ha ansvar hele tiden. 

Anonymkode: a636d...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten kan man bli stillt til ansvar ovenfor barnevernet hvis det hadde skjedd noe med feks en 12 åring som var alene hjemme i mange dager. Det er tross alt et barn. 

Anonymkode: ca286...454

Gjelder dette helt til "barnet" er myndig? 

Anonymkode: a636d...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det snakk om å være alene, uten søsken,  og uten at noen voksne hadde ansvaret. Forutsatt at ungdommen ikke fester, er til å stole på og ikke er redd for å be om hjelp fra andre.

Risikoen er vel hvor vidt en skal være så redd for at helt fremmede skal gjøre noe mot en ungdom som er alene, at en voksen må være tilgjengelig og ha ansvar hele tiden. 

Anonymkode: a636d...24b

Vi var utenlands i en uke da vår jr var 16, og det var uaktuelt å la han være alene da. Ansvaret var for stort syns vi, og han var dessuten ikke vant med at det ikke var voksne tilstede. Vi tenkte ikke først og fremst på festing, det hadde han ikke begynt med, men på om noe skulle skje. Vi ville dessuten ikke at han skulle føle seg alene eller etterlatt. Min mor kom og var sammen med han, og det var grei løsning for oss alle.

Ikke lenge etter var han alene én natt, men da hadde vi snakket med både naboen og han om at han var alene og kunne kontakte dem om noe skjedde. 

Dette er og var en trygg og selvstendig gutt, og jeg syns fremdeles ikke vi skulle latt han være alene tidligere eller i lengre perioder før han ble 17-18-ish. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Kayia skrev:

Vi var utenlands i en uke da vår jr var 16, og det var uaktuelt å la han være alene da. Ansvaret var for stort syns vi, og han var dessuten ikke vant med at det ikke var voksne tilstede. Vi tenkte ikke først og fremst på festing, det hadde han ikke begynt med, men på om noe skulle skje. Vi ville dessuten ikke at han skulle føle seg alene eller etterlatt. Min mor kom og var sammen med han, og det var grei løsning for oss alle.

Ikke lenge etter var han alene én natt, men da hadde vi snakket med både naboen og han om at han var alene og kunne kontakte dem om noe skjedde. 

Dette er og var en trygg og selvstendig gutt, og jeg syns fremdeles ikke vi skulle latt han være alene tidligere eller i lengre perioder før han ble 17-18-ish. 

Merkelig at en 16 åring ikke klarer å være hjemme alene noen dager. Jeg tror vi syr puter under armene på barna i våre dager.

Anonymkode: 0f818...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at en 16 åring ikke klarer å være hjemme alene noen dager. Jeg tror vi syr puter under armene på barna i våre dager.

Anonymkode: 0f818...815

Har jeg sagt at han ikke ville klart det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Kayia skrev:

Har jeg sagt at han ikke ville klart det? 

Du skrev at "dere syntes dere ikke skulle" før han ble 17-18.

Men mange 18 åringer flytter da alene på hybel.

Da tenker jeg fint at en 14-15 åring klarer å være hjemme noen dager alene.

 

Anonymkode: 0f818...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev at "dere syntes dere ikke skulle" før han ble 17-18.

Men mange 18 åringer flytter da alene på hybel.

Da tenker jeg fint at en 14-15 åring klarer å være hjemme noen dager alene.

Anonymkode: 0f818...815

Stor forskjell på hva han ville klart og hva vi som foreldre vurderte som pari. I denne tråden etterspørres det siste, om jeg har forstått Ts rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, Kayia skrev:

Stor forskjell på hva han ville klart og hva vi som foreldre vurderte som pari. I denne tråden etterspørres det siste, om jeg har forstått Ts rett. 

Det sier litt når en ikke vil la en 16 åring være hjemme alene noen dager. Da syr en puter under armene på unga. Det er bedre at de lærer seg å være selvstendige tidlig. Jeg vasket klærne mine selv fra jeg var 10-11 år og smurte matpakken fra 9-10 år. Det gikk så fint så.

Anonymkode: 0f818...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier litt når en ikke vil la en 16 åring være hjemme alene noen dager. Da syr en puter under armene på unga. Det er bedre at de lærer seg å være selvstendige tidlig. Jeg vasket klærne mine selv fra jeg var 10-11 år og smurte matpakken fra 9-10 år. Det gikk så fint så.

Anonymkode: 0f818...815

Min jr begynte både å smøre egen mat og matpakke ved frokostbordet før det du forteller at du gjorde, og hadde andre oppgaver hjemme fra han var yngre enn da du begynte. Men, var noe for vrient eller en for stor oppgave hadde han oss i nærheten, og fikk både hjelp og råd.

Igjen: Det er stor forskjell på å lære å bli selvstendig og på å være etterlatt til seg selv. Det siste har jeg liten tro på at man skal praktisere. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutes ago, Kayia said:

Min jr begynte både å smøre egen mat og matpakke ved frokostbordet før det du forteller at du gjorde, og hadde andre oppgaver hjemme fra han var yngre enn da du begynte. Men, var noe for vrient eller en for stor oppgave hadde han oss i nærheten, og fikk både hjelp og råd.

Igjen: Det er stor forskjell på å lære å bli selvstendig og på å være etterlatt til seg selv. Det siste har jeg liten tro på at man skal praktisere. 

Jeg tenker at curling-barna som vokser opp i dag ikke får det lett i voksenlivet.

Anonymkode: 8dc48...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Lillemus skrev:

Det er vel omtrent umulig å svare på. Noen kan være hjemme alene i en uke fra de er 12 år, andre tør man knapt la være hjemme alene en natt før de er 25... Mine var vel rundt 16 da de var hjemme alene en natt? Og etterhvert over flere dager. Det var dog ikke fordi jeg var redd noe skulle skje, men siden de er skilsmissebarn vil jeg gjerne være sammen med dem når de er hos meg. :) 

En 17-åring er jo snart myndig, men er det uansvarlig å reise bort fra en 14-åring i 5 dager? Eller en 15-åring? Eller en 16-åring?

Vi er jo forskjellige. Noen blir aldri trygge alene i et hus. Andre elsker å være alene fra de er temmelig unge. Selvfølgelig er det en risiko for at noe fælt kan skje mens de er alene, men hvor lenge opp mot 18 år skal en sikre ungdommene på alle kanter? Jeg synes dette er fryktelig vanskelig. 

TS

Anonymkode: a636d...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En 17-åring er jo snart myndig, men er det uansvarlig å reise bort fra en 14-åring i 5 dager? Eller en 15-åring? Eller en 16-åring?

Anonymkode: a636d...24b

Jeg hadde ikke latt mine være alene hjemme i 5 dager mens de ennå gikk på ungdomsskolen. De var veldig ansvarlige, greie og festet ikke, ikke noe røyk, alkohol eller stoff, men jeg tror de ville følt det litt utrygt ennå på den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Kayia skrev:

Stor forskjell på hva han ville klart og hva vi som foreldre vurderte som pari. I denne tråden etterspørres det siste, om jeg har forstått Ts rett. 

Det er riktig.

Hvordan hadde du reagert dersom du fikk vite at en rolig og fornuftig ungdom på 14, 15 eller 16 år var hjemme alene i noen dager? Hadde du kontaktet foreldre eller noen andre?

TS

Anonymkode: a636d...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg hadde ikke latt mine være alene hjemme i 5 dager mens de ennå gikk på ungdomsskolen. De var veldig ansvarlige, greie og festet ikke, ikke noe røyk, alkohol eller stoff, men jeg tror de ville følt det litt utrygt ennå på den alderen.

Hvis du ser bort fra at DE ville føle seg utrygge, ville DU kjenne deg utrygg og redd for at negative ting kunne skje mens du var borte? Blir kanskje litt hypotetisk.

Anonymkode: a636d...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...