Gå til innhold

Føler meg mindre verdt enn andre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det gjør vondt når andre får meg til å føle meg mindre verdt enn andre. Da får jeg lett tanker om hvor mye bedre andre er enn meg også. Dette har skjedd igjen nå. 

Har forsøkt å jobbe med dette lenge nå. Men nå har jeg et nytt tilbakefall pga ting som skjer. 

Hvordan skal jeg komme meg på rett vei? 

Anonymkode: 24d2a...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg prøver, men det er vanskelig når andre tydelig viser ting som støtter følelsene. 

Anonymkode: 24d2a...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får bare innse at jeg er mindre verdt enn andre og slutte å kjempe i mot. Jeg orker ikke mer. 

Anonymkode: 24d2a...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør vondt når andre får meg til å føle meg mindre verdt enn andre. Da får jeg lett tanker om hvor mye bedre andre er enn meg også. Dette har skjedd igjen nå. 

Har forsøkt å jobbe med dette lenge nå. Men nå har jeg et nytt tilbakefall pga ting som skjer. 

Hvordan skal jeg komme meg på rett vei? 

Anonymkode: 24d2a...b0a

Andre kan ikke få deg til å føle deg mindre verdt enn andre uten at du selv bidrar til det. Du må selv ta ansvar for at du stadig kommer inn i følelsesstormer rundt dette temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør vondt når andre får meg til å føle meg mindre verdt enn andre. Da får jeg lett tanker om hvor mye bedre andre er enn meg også. Dette har skjedd igjen nå. 

Har forsøkt å jobbe med dette lenge nå. Men nå har jeg et nytt tilbakefall pga ting som skjer. 

Hvordan skal jeg komme meg på rett vei? 

Anonymkode: 24d2a...b0a

Det er altså andre som får deg til å føle deg mindre verdt? Og da får du tanker om at du ikke er like mye verdt som andre? 

Da er det håp. Verre er det når ditt indre liv/din personlighet forteller deg at du ikke er noe verdt, og at du hele tiden uvisst av hvilken grunn går og føler at du er mindre verdt. Altså at det er sånn personligheten din er.

Anonymkode: 1b4c7...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er altså andre som får deg til å føle deg mindre verdt? Og da får du tanker om at du ikke er like mye verdt som andre? 

Da er det håp. Verre er det når ditt indre liv/din personlighet forteller deg at du ikke er noe verdt, og at du hele tiden uvisst av hvilken grunn går og føler at du er mindre verdt. Altså at det er sånn personligheten din er.

Anonymkode: 1b4c7...db5

Skjønner at jeg ligger dårlig an:-(

Anonymkode: 51f74...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at jeg ligger dårlig an:-(

Anonymkode: 51f74...854

Tror ikke det. Jeg legger merke til at du også skriver at du føler deg mindre verdt, og ikke at du er det. Hadde dette vært en del av personligheten din eller sykdom, så hadde du vært mindre verdt, om du skjønner.

Så jo, det finnes håp ;)

Anonymkode: 1b4c7...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, frosken skrev:

Andre kan ikke få deg til å føle deg mindre verdt enn andre uten at du selv bidrar til det. Du må selv ta ansvar for at du stadig kommer inn i følelsesstormer rundt dette temaet. 

Svaret ditt fikk meg til å føle meg mislykket. Og jeg skal ikke bry andre mer med dette. 

Anonymkode: 24d2a...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig er du verdiful. Vi mennesker er veldig ulike i personlighet og hvordan vi opplever verden. Noe tolker alt kaldt og analytisk og andre tolker ting mer gjennom føleser. Det har blitt en « greie» at det å være være fornuftig, lærd og intelligent er høystatus. Helst skal man være flink , arbeidsom og slank i tillegg. Egentlig er det ikke flere lærde mennesker verden trenger men mennesker som oppriktig bryr seg om andre. Som viser andre respekt , tilgir og er raus i møte med andres svakheter. Det er mye lettere å kritisere og finne feil hos andre, det er absolutt ingen kunst. Noen mener de er så fantastisk at de har fått et slags oppdrag her i verden til å påpeke andres mangler og tror det er greit fordi de også mener de har løsningen. De fleste mennesker er sårbar for hvordan  andre møter de. Og de fleste mennesker kan føle på mindreverd når man ikke har gode relasjoner med andre mennesker eller misslykkes med noe. Uansett er mennesker like verdifulle. En tigger på Karl Johan er like verdifull som kongen på slottet.  Jeg tror vi alle har et ansvar i møte med andre mennesker men mennesker flest er ikke perfekte. De sårer andre enten de vil eller ikke så for å takle dette må man bli trygg på sin egen verdi og ikke la andre bestemme denne verdien. Dette er absolutt ikke lett og noe svært mange mennesker strever med. 

Anonymkode: 2720a...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er du verdiful. Vi mennesker er veldig ulike i personlighet og hvordan vi opplever verden. Noe tolker alt kaldt og analytisk og andre tolker ting mer gjennom føleser. Det har blitt en « greie» at det å være være fornuftig, lærd og intelligent er høystatus. Helst skal man være flink , arbeidsom og slank i tillegg. Egentlig er det ikke flere lærde mennesker verden trenger men mennesker som oppriktig bryr seg om andre. Som viser andre respekt , tilgir og er raus i møte med andres svakheter. Det er mye lettere å kritisere og finne feil hos andre, det er absolutt ingen kunst. Noen mener de er så fantastisk at de har fått et slags oppdrag her i verden til å påpeke andres mangler og tror det er greit fordi de også mener de har løsningen. De fleste mennesker er sårbar for hvordan  andre møter de. Og de fleste mennesker kan føle på mindreverd når man ikke har gode relasjoner med andre mennesker eller misslykkes med noe. Uansett er mennesker like verdifulle. En tigger på Karl Johan er like verdifull som kongen på slottet.  Jeg tror vi alle har et ansvar i møte med andre mennesker men mennesker flest er ikke perfekte. De sårer andre enten de vil eller ikke så for å takle dette må man bli trygg på sin egen verdi og ikke la andre bestemme denne verdien. Dette er absolutt ikke lett og noe svært mange mennesker strever med. 

Anonymkode: 2720a...49d

Jeg har allerede idag fått se hvor lite verdt jeg er. 

Anonymkode: 24d2a...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for bidragene. Jeg har forsøkt å endre dette i lang tid, men det er umulig når jeg opplever ting som får meg til å falle tilbake til start. Så jeg har nå gitt opp. Ingen kan hjelpe meg med dette. 

Anonymkode: 24d2a...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har idag blitt vist og fått bekreftet at mine følelser stemmer overens med virkeligheten og at det ikke er mer å gjøre. Så jeg har ikke mer håp. Jeg gir opp. 

Anonymkode: 24d2a...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har alltid vært lite verdt i andres øyne. Hele livet. Det begynte da min far i en alder av 5 år misbrukte meg, og fortsatte med omsorgssvikt og sosial tilsidesetting under hele barne/ungdomsskolen. Så levde jeg i et voldelig forhold til jeg ble 30. Jeg følte meg hele livet null verdt og tok emosjonell avstand til alle. Ingen fikk komme inn på meg.

Jeg hadde det bedre før når ingen fikk komme inn på meg og når jeg ikke var del av noen gruppe der jeg på ny skulle oppleve at andre var mer verdt enn meg og at jeg ikke betyr noen ting. 

Jeg orker ikke mer. Jeg har idag fått bekreftet at jeg ikke er verdt noen ting. Beklager frosken, at jeg er så mislykket. Ingen skal få bruke mer tid på meg. Jeg er ikke verdt det. Det har jeg også blitt vist idag. 

Anonymkode: 24d2a...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42

Du bør slutte å fore deg selv med disse tankene. Forhåpentligvis forstår du objektivt at alle mennesker er like mye verdt. Din subjektive opplevelse av at du ikke er noe verdt sier ingenting om at du ikke er verdt noe i verdens øyne. Ikke la andre bestemme din verdi. Er du mye sammen med folk som gir deg følelsen av verdiløshet, så anbefaler jeg deg å ha minst mulig med dem å gjøre. 

Jeg tror du trenger hjelp til å få bygget opp selvtilliten din litt. Går du allerede i behandling, så må du si ifra om dette. Om ikke du går til behandling bør du bestille time hos fastlegen. Hen kan hjelpe deg videre. 

Jeg vet hvordan det er å føle seg verdiløs, men tross alt er det "bare" en følelse. Følelser som du selv bygger opp ved å tenke slik du gjør. Jeg tror det er lurt å endre den selvdestruktive tankegangen, og heller forsøke å tenke annerledes. 

Hvis du selv har en oppfatning av at alle mennesker er like mye verdt, så er ikke du noe unntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Anbr42 skrev:

Du bør slutte å fore deg selv med disse tankene. Forhåpentligvis forstår du objektivt at alle mennesker er like mye verdt. Din subjektive opplevelse av at du ikke er noe verdt sier ingenting om at du ikke er verdt noe i verdens øyne. Ikke la andre bestemme din verdi. Er du mye sammen med folk som gir deg følelsen av verdiløshet, så anbefaler jeg deg å ha minst mulig med dem å gjøre. 

Jeg tror du trenger hjelp til å få bygget opp selvtilliten din litt. Går du allerede i behandling, så må du si ifra om dette. Om ikke du går til behandling bør du bestille time hos fastlegen. Hen kan hjelpe deg videre. 

Jeg vet hvordan det er å føle seg verdiløs, men tross alt er det "bare" en følelse. Følelser som du selv bygger opp ved å tenke slik du gjør. Jeg tror det er lurt å endre den selvdestruktive tankegangen, og heller forsøke å tenke annerledes. 

Hvis du selv har en oppfatning av at alle mennesker er like mye verdt, så er ikke du noe unntak. 

Takk. Men jeg orker ikke mer. Det er ikke mer håp for meg. Ingen vits å bruke mer energi på meg. Beklager at jeg fikk deg til å skrive dette lange og fine innlegget. Jeg håper andre vil ha nytte av det. 

 

Anonymkode: 24d2a...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Men jeg orker ikke mer. Det er ikke mer håp for meg. Ingen vits å bruke mer energi på meg. Beklager at jeg fikk deg til å skrive dette lange og fine innlegget. Jeg håper andre vil ha nytte av det. 

 

Anonymkode: 24d2a...b0a

Du virker sliten, lei og deppa. Men det betyr ikke at det vil være sånn for alltid, og at det ikke er håp for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...