Gå til innhold

Synes du IS krigerne/hustruene bør få komme "hjem"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg mener helt klart NEI!!! Her har vi mennesker som ser på oss slik nazistene så på jødene. Nei takk. Ta fra de statsborgerskapet og la de råtne. Null sympati. 

Anonymkode: effd8...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener helt klart NEI!!! Her har vi mennesker som ser på oss slik nazistene så på jødene. Nei takk. Ta fra de statsborgerskapet og la de råtne. Null sympati. 

Anonymkode: effd8...b50

Enig med deg. De har jo spyttet på alt den vestlige verden står for og når dette kalifatet deres ikke ble som de tenkte så trenger de faktisk ikke komme krypende tilbake. Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener helt klart NEI!!! Her har vi mennesker som ser på oss slik nazistene så på jødene. Nei takk. Ta fra de statsborgerskapet og la de råtne. Null sympati. 

Anonymkode: effd8...b50

Syns det er skummelt å ta de inn i landet...det er jo galskap det de holder på med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør ikke hjelpes "hjem". Om de skulle velge å komme hit selv bør de straffes som landsforrædere, og barna tas hånd om av barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så forferdelig alt som har skjedd at det hele føles umulig å uttrykke eller snakke om.

Det er ofte så å tror jeg at vi tenker alle at det skjer alle andre når vi leser media. Selv de aller mest uhyrlige ting.

Anonymkode: 4f425...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser preses i den norske kirke, sier familiene skal få komme "hjem". Med bakteppet av terroren i Sri Lanka, kan man jo spørre seg, om den kristne kirken like godt kan legges ned. Selvutslettende holdning. Man vinner ikke evolusjonen på den måten....

 

Synes ikke noe synd på de som hater oss. Det er en merkelig trend fra den liberale og utdøende norske kirken.

Anonymkode: effd8...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes det beste ville vært om de kunne bli dømt i det landet hvor forbrytelsen er begått. Det er normal praksis, selv om det ikke er noe formelt i veien for å dømme dem i Norge. Hvis man begår en forbrytelse i USA blir man dømt etter amerikanske lover og må sone i USA.

Når det gjelder IS krigere, så må det være mye enklere å hente inn vitner i Syria/Irak enn i Norge. Det må være utrolig dyrt og tungvint å føre rettssaken her. Norge kan sørge for advokat, vise at vi følge med og kanskje sende en respektfull bekymringsmelding hvis rettssaken blir altfor parodisk. Det er den type hjelp French/Moland og andre eventyrere får. Mer har man ikke krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er fryktelig vanskelig å vite hva som er rett. Fra å være uhyre skeptisk til hjemhenting av både barna og de voksne, har jeg kommet frem til at jeg synes barna (norske statsborgere) skal få lov til å bli hentet til Norge. Men er usikker på hvor vidt jeg mener at rettsakene mot de voksne skal bli holdt i Syria eller i Norge. Vitneutsagn vil jo være enklere i Syria, mens jeg i utgangspunktet mener at norske statsborgere bør dømmes etter norsk lov.... men dette er så spesielt at jeg jeg vet ikke hva som er rett å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg synes det beste ville vært om de kunne bli dømt i det landet hvor forbrytelsen er begått. Det er normal praksis, selv om det ikke er noe formelt i veien for å dømme dem i Norge. Hvis man begår en forbrytelse i USA blir man dømt etter amerikanske lover og må sone i USA.

Når det gjelder IS krigere, så må det være mye enklere å hente inn vitner i Syria/Irak enn i Norge. Det må være utrolig dyrt og tungvint å føre rettssaken her. Norge kan sørge for advokat, vise at vi følge med og kanskje sende en respektfull bekymringsmelding hvis rettssaken blir altfor parodisk. Det er den type hjelp French/Moland og andre eventyrere får. Mer har man ikke krav på.

Forbrytelser i henhold til terrorlovgivningen anses så vidt jeg vet ikke territoriell, slik som.French-/Moland-saken. De kan derfor dømmes etter norsk straffelov, nærmere bestemt § 145.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
22 minutter siden, Xtra skrev:

Forbrytelser i henhold til terrorlovgivningen anses så vidt jeg vet ikke territoriell, slik som.French-/Moland-saken. De kan derfor dømmes etter norsk straffelov, nærmere bestemt § 145.

De kan dømmes i Norge, men de kan også dømmes der de har begått forbrytelsen.

Krekar har blitt dømt for ting han har gjort fra Norge, men slipper unna dom for massakre og terror i Irak fra tiden før han kom hit. Dette er henlagt på grunn av "vitnenes sikkerhet", selv om det neppe er tvil om at han faktisk ledet terrorgruppen Ansar-Al Islam, og at de bedrev terror.

Lurer på om det ikke blir vanskelig å dømme IS-medlemmer også. Man må ha mer å gå på enn indisier og rykter, selv om det i praksis er liten tvil. Kort sagt virker det mye mer praktisk å straffeforfølge dem i Syria eller Irak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg synes dette er fryktelig vanskelig å vite hva som er rett. Fra å være uhyre skeptisk til hjemhenting av både barna og de voksne, har jeg kommet frem til at jeg synes barna (norske statsborgere) skal få lov til å bli hentet til Norge.

Men vil mødrene gi fra seg barna? Det tror jeg ganske så sikkert de ikke vil. 

Anonymkode: b4307...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 22.4.2019 den 14.34, Xtra skrev:

Om de er norske statsborgere bør de få komme hjem, og straffes etter norsk lov.

Men vil de egentlig hjem. Aftenposten har vært i flyktningleiren i Hol i Syria, hvor en 32-årig kvinne uttaler seg. Eneste grunn hun vil hjem er for å få en operasjon.

- Jeg er 50/50 på om jeg vil til Norge. Jeg vil helst leve blant muslimer, men trenger en operasjon, og det jeg hører om sykehuset her, er virkelig ikke bra, sier hun. – Jeg vil egentlig ikke reise tilbake til Norge, men det er bedre enn å være her.

– Vi har hatt det veldig fint i Den islamske staten. Når jeg ser det jeg ser nå, og hvordan det var i Norge, så mener jeg at Den islamske staten ga oss bedre behandling enn noen andre steder, sier hun.

– Jeg ser ikke for meg så mye til liv i Norge. Jeg tror jeg kommer til å havne i fengsel. Jeg kan ikke si at Den islamske staten var dårlig. Jeg kan bare si sannheten og sannheten er at Den islamske staten er noe av det beste jeg noen gang har opplevd. 

Og, https://news.yahoo.com/blood-knees-defeated-jihadists-still-defiant-160042423.html

Beskjeden fra flere IS-kvinner som nå forlater den siste IS-posten i Syria, er ikke til å misforstå. De i Vesten som fremdeles tror at de fleste av disse kvinnene vil tilbake til sine hjemland og leve normale liv, bør prøve å ta innover seg de barske realitetene. Kvinner mener selv at de har produsert og oppdratt den neste IS-generasjonen. "Kalifatet er ikke over", som en av dem sier.

Anonymkode: b4307...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Gargamel skrev:

De kan dømmes i Norge, men de kan også dømmes der de har begått forbrytelsen.

Krekar har blitt dømt for ting han har gjort fra Norge, men slipper unna dom for massakre og terror i Irak fra tiden før han kom hit. Dette er henlagt på grunn av "vitnenes sikkerhet", selv om det neppe er tvil om at han faktisk ledet terrorgruppen Ansar-Al Islam, og at de bedrev terror.

Lurer på om det ikke blir vanskelig å dømme IS-medlemmer også. Man må ha mer å gå på enn indisier og rykter, selv om det i praksis er liten tvil. Kort sagt virker det mye mer praktisk å straffeforfølge dem i Syria eller Irak.

Det er ikke selvsagt hvor forbrytelsen er begått. Om forbrytelsen er å sverge troskap til kalifatet, kan det godt ha skjedd før de reiste nedover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, stjernestøv skrev:

Sa ikke Erna i dag at det var bare de foreldreløse barna som får komme?

Ja, hun sa det. Opposisjonen er ute å gråter allerede.

Anonymkode: effd8...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hun sa det. Opposisjonen er ute å gråter allerede.

Anonymkode: effd8...b50

Syke greier :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hun sa det. Opposisjonen er ute å gråter allerede.

Anonymkode: effd8...b50

Godhetsdisiplene er seg selv lik.

Anonymkode: b4307...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godhetsdisiplene er seg selv lik.

Anonymkode: b4307...f3a

Det er fint å være god og snill, men dette er selvutslettende. Blir som om Jøder skulle ta hånd om nazistene etter andre verdenskrig, og reintegrere de i det israelske samfunnet. Dette er ikke godhet det er idioti!

Anonymkode: effd8...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Gjennom media får man lett inntrykk av at enkelte mennesker blir aldri innhentet av loven. Men virkeligheten er kanskje en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...