Gå til innhold

En gang ustabil- alltid ustabil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes spørsmålstillingen er ganske uinteressant (engang -> alltid). Det er det knapt noen som tror på/mener.

Jeg synes denne er mer interessant: En person som over tid er ustabil i en slik grad at det er tydelig for en del andre - hvor lenge må denne være stabil før vi/du slutter å se på vedkommende som ustabil?

Jeg er første svarer. For meg må det minst være 6 mnd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
10 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er ingen her som kan vite om våre kommentarer er til hjelp. Alle prøver vel etter beste evne. Noe mer kan vi ikke gjøre.

Jeg kan ikke gi noen profesjonel definisjon nei. Jeg kan bare si hva jeg oppfatter som ustabilt og som du ser ut av andre svar her, er jeg ikke alene om oppfattelsen. 

Var det noe mer du ønsket å tilføye ?

Det jeg vil tilføye er at kommunikasjon på denne måten lett fører til misforståelser. Du antar at jeg er ute etter å irettesette deg?. Egentlig spør jeg fordi jeg faktisk lurer på det jeg spør om. Hva du mener med den siste kommentaren kan jo også tolkes på så mange måter. Har ikke tenkt å kommentere det. 

Anonymkode: b36eb...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du at dine kommentarer er til hjelp?. Og kan du gi en profesjonel definisjon av hvem man kan kalle for ustabil og ikke?. Hva legger fagfolk i ordet ustabil?. Kanskje vi har ulike oppfatninger av begrepet? 

Anonymkode: b36eb...27a

Om du leser om emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, vil du finne mye av det som fagfolk legger i ordet ustabil.

Ja, en påpekning av hvordan andre oppfatter TS er en del av den hjelpen hen trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det jeg vil tilføye er at kommunikasjon på denne måten lett fører til misforståelser. Du antar at jeg er ute etter å irettesette deg?. Egentlig spør jeg fordi jeg faktisk lurer på det jeg spør om. Hva du mener med den siste kommentaren kan jo også tolkes på så mange måter. Har ikke tenkt å kommentere det. 

Anonymkode: b36eb...27a

Mer riktig å si er at jeg antar at du ikke er helt fornøyd med mine svar og at du hadde lyst til å fortelle meg dette. Det er helt greit det. Da vet jeg dine meniger om den saken. 

Ønsker deg en fin kveld videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Hvorfor skal det andre mener og sier bety så mye? Det er bare meninger fra folk,det er ikke alltid folk forstår andre folk. De kan lett mistolke siden de ikke er fagfolk,det som betyr mest er hva du tenker og tror om deg selv. Ikke legg så mye vekt på andres meninger for da blir du bare usikker på deg selv,å stole på andres meninger kan gjøre enhver usikker. Finn tryggheten i deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, kupton skrev:

Jeg synes spørsmålstillingen er ganske uinteressant (engang -> alltid). Det er det knapt noen som tror på/mener.

Jeg synes denne er mer interessant: En person som over tid er ustabil i en slik grad at det er tydelig for en del andre - hvor lenge må denne være stabil før vi/du slutter å se på vedkommende som ustabil?

Jeg er første svarer. For meg må det minst være 6 mnd.

 

Men ustabil innenfor hva?. En tenåring er svingende i humøre

 

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Mer riktig å si er at jeg antar at du ikke er helt fornøyd med mine svar og at du hadde lyst til å fortelle meg dette. Det er helt greit det. Da vet jeg dine meniger om den saken. 

Ønsker deg en fin kveld videre :)

Faktisk så lurer jeg på det jeg spør om. Men kanskje jeg kan spørre noen andre. 

Anonymkode: b36eb...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, kupton skrev:

Jeg synes spørsmålstillingen er ganske uinteressant (engang -> alltid). Det er det knapt noen som tror på/mener.

Jeg synes denne er mer interessant: En person som over tid er ustabil i en slik grad at det er tydelig for en del andre - hvor lenge må denne være stabil før vi/du slutter å se på vedkommende som ustabil?

Jeg er første svarer. For meg må det minst være 6 mnd.

 

Takk. Jeg trodde en måtte være stabil lengre før en ikke var ustabil. 

Men hvor går grensene til normale svingninger og til å være ustabil?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En tenåring er svingende i humøre

Her er det vel ikke bare humør. Og kanskje det heller ikke er en tenåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, kupton skrev:

Jeg synes spørsmålstillingen er ganske uinteressant (engang -> alltid). Det er det knapt noen som tror på/mener.

Jeg synes denne er mer interessant: En person som over tid er ustabil i en slik grad at det er tydelig for en del andre - hvor lenge må denne være stabil før vi/du slutter å se på vedkommende som ustabil?

Jeg er første svarer. For meg må det minst være 6 mnd.

 

Jeg lurer på hva dere mener med ustabil. Er det humørsvingninger?. Hva tenker man at det feiler en som er ustabil? 

Anonymkode: b36eb...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva dere mener med ustabil. Er det humørsvingninger?. Hva tenker man at det feiler en som er ustabil? 

Anonymkode: b36eb...27a

Jeg fikk fikk emosjonell ustabil personlighet som diagnose i tenårene,jeg var veldig opp og ned. Kunne le mye i perioder av alt mulig, og gråte mye i andre perioder. Det var om en annen,kunne bli veldig sint og veldig lei meg,like fort kunne jeg bli glad igjen. Det eneste målet i livet mitt var å reise til Oslo og selge meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, kupton skrev:

Her er det vel ikke bare humør. Og kanskje det heller ikke er en tenåring.

Jeg sendte før jeg fikk fullføre setningen og mente ikke noen på denne tråen.Hva trådstarter strir med har jeg ingen forutsetning for å vurdere. Men jeg lever med en som jeg tror har en personlighetsforstyrrelse. En emosjonell ustabil sådan. Hvordan kan man vite hva som er normale svingninger? 

Anonymkode: b36eb...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner. Men jeg tolker det som at jeg blir sett på som ustabil (resten av livet) fordi jeg over tid har fortalt noen hvordan jeg har det på innsiden. Jeg hater å bli sett på som ustabil og har hele livet bestrebet meg på å fremstå som stabil og ikke vist følelser. Derfor var dette ekstremt sårt for meg, og jeg kommer aldri til å stole på noen mer. Skulle aldri åpnet opp. 

Anonymkode: cea0d...230

Hvorfor en så innbitt kamp for å fremstå stabil hvis du ikke er stabil? Synes det ble lettere for min del da jeg begynte å erkjenne følelser istedet for å trykke de ned. Etter jeg erkjente for meg selv at jeg har psykisk sykdom og begynte å se på det som sykdom så sluttet jeg også å skamme meg. Det tok meg 25år å skjønne dette. Tror det kan være en del lidelse å spare hvis man skjønner dette tidligere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man vite hva som er normale svingninger? 

Det har også noe med hva en gjør ut av det å gjøre. Hvilke konsekvenser det har for funksjonen i familie/sosialt og i utdanning/arbeid.

Kan dessverre ikke skrive en lærebok her. Men det finnes lærebøker på biblioteket, og mye godt fagstoff å finne om en googler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, kupton skrev:

Det har også noe med hva en gjør ut av det å gjøre. Hvilke konsekvenser det har for funksjonen i familie/sosialt og i utdanning/arbeid.

Kan dessverre ikke skrive en lærebok her. Men det finnes lærebøker på biblioteket, og mye godt fagstoff å finne om en googler.

Det har vært en kamp i familien i åresvis pga denne ene personens oppførse. Drama, følelsesutbrudd, manglende selvinnsikt, egoistisk, ødelegger alle vennskap, umoden, på kant med loven, lite selvstendig, veldig svingende i humøret osv .Samtidig elsker jeg denne personen og blir litt betenkt når jeg opplever en litt dømmende holdning til de som har en personlighetsforstyrrelse. Er derfor litt redd for å ta dette opp med fagfolk. Er bare 20 år så kanskje hen bare vokser det av seg. Men samtidig lurer jeg på om terapi kunne hjelpe. Her på forumet konfronterer de tråstarter på en litt tøff måte. Er det riktig metode?. 

Anonymkode: b36eb...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvilsomt en personlighetsforstyrrelse. Psykoterapi hjelper om pasienten ser det som et problem og ønsker endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, kupton skrev:

Det er utvilsomt en personlighetsforstyrrelse. Psykoterapi hjelper om pasienten ser det som et problem og ønsker endring.

Takk. 

Anonymkode: b36eb...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42
2 timer siden, emilie321 skrev:

Synes du dette var nødvendig? Hvordan kan dette hjelpe Ts?

Ts. Jeg var veldig ustabil før og stolte ikke på noen.  Det tok meg mange år å greie og stole på noen. Jeg er nok fortsatt litt ustabil,  men langt fra så mye jeg var før.  Vet også at mange ikke ser på meg som veldig ustabil lengre (det har jeg fått bekreftet)  Så det går an at folk endrer oppfatning av en.

Du er like verdifull som alle andre, det er det ingen tvil om. Kan du ikke prøve å tenke på noe som gjør deg godt istedenfor å tenke på de som du opplever at er negative mot deg. 

 

Jeg og andre har flere ganger prøvd å hjelpe ved å dille og dalle. Gitt henne utallige positive bekreftelser og forsikringer om at hun er verdt noe og viktig, osv. Når det åpenbart ikke har funket, er det lurt å bytte strategi i håp om at DET kanskje kan hjelpe i stedet.

Men tvilsomt at noen her egentlig kan hjelpe henne. Jeg tror hun først må erkjenne at hun har et problem som ligger i personligheten sin, ha et ønske om å forandre seg, og gå i terapi for å endre tenkemåten og reaksjonsmåten på vanskelige følelser. 

Endret av Anbr42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Anbr42 skrev:

Jeg og andre har flere ganger prøvd å hjelpe ved å dille og dalle. Gitt henne utallige positive bekreftelser og forsikringer om at hun er verdt noe og viktig, osv. Når det åpenbart ikke har funket, er det lurt å bytte strategi i håp om at DET kanskje kan hjelpe i stedet.

Men tvilsomt at noen her egentlig kan hjelpe henne. Jeg tror hun først må erkjenne at hun har et problem som ligger i personligheten sin, ha et ønske om å forandre seg, og gå i terapi for å endre tenkemåten og reaksjonsmåten på vanskelige følelser. 

Vil bare beklage at jeg snakket om en annen person i denne tråen som ikke har med tråstarter å gjøre. Dette kan ha ført til misforståelse?. 

Anonymkode: b36eb...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare beklage at jeg snakket om en annen person i denne tråen som ikke har med tråstarter å gjøre. Dette kan ha ført til misforståelse?. 

Anonymkode: b36eb...27a

Det er godt mulig at jeg har misforstått noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.4.2019 den 20.30, emilie321 skrev:

Ts. Jeg var veldig ustabil før og stolte ikke på noen.  Det tok meg mange år å greie og stole på noen. Jeg er nok fortsatt litt ustabil,  men langt fra så mye jeg var før.  Vet også at mange ikke ser på meg som veldig ustabil lengre (det har jeg fått bekreftet)  Så det går an at folk endrer oppfatning av en.

Sånn er det hos meg også. Jeg har store vansker med å stole på noen. Har opplevd mye vondt og mange svik i livet. Det har imidlertid skjedd store endringer i livet i positiv retning, og jeg har blitt mye bedre. Godt å se det er håp. 

Anonymkode: 9e02c...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...