Gå til innhold

Står helt rådløs, hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
12 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg synes du skal holde hodet hevet og være en grei arbeidstaker helt til denne saken er helt avsluttet. Da er sjansen for et godt utfall større.

Jeg peier alltid å holde hode hevet og være en snill og grei arbeidstaker. Men jeg vinner aldri noe på det. Men mulig at jeg allikevel bør gjøre som du sier. Og jeg får bare tenke at så lenge det ikke foreligger en skriftlig oppsigelse så får jeg håpe det beste, men samtidig forberede meg på hva som kan komme til å skje. 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva med forbrukslånet mitt som jeg holder på å betale nedover på. Jeg har ikke forsikring på det itilfelle arbeidsløshet. Men er det for sent å forsøke å forsikre det nå slik at jeg slipper å slite med det også dersom jeg ikke får nok jobbing? 

Jeg har jo ikke fått en skriftig oppsigese ennå, og jeg vet ingenting om de finner litt til meg å gjøre eller hva som skjer... 

 

https://www.remember.no/forbrukslan/laneforsikring/ 

Noen som har noen gode tips om dette? 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg peier alltid å holde hode hevet og være en snill og grei arbeidstaker. Men jeg vinner aldri noe på det. Men mulig at jeg allikevel bør gjøre som du sier. Og jeg får bare tenke at så lenge det ikke foreligger en skriftlig oppsigelse så får jeg håpe det beste, men samtidig forberede meg på hva som kan komme til å skje. 

Anonymkode: da030...8f6

Det fins jo oppsigelsesfrist. Du har tid å ordne dette opp med nav når det skulle komme til oppsigelse. Du har kanskje et stramt økonomi for det første men det må ikke blir sånn. Jeg vet ikke om sjefen din hadde hensikt å gjøre deg en tjeneste. Var veldig forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Betti 11 skrev:

Det fins jo oppsigelsesfrist. Du har tid å ordne dette opp med nav når det skulle komme til oppsigelse. Du har kanskje et stramt økonomi for det første men det må ikke blir sånn. Jeg vet ikke om sjefen din hadde hensikt å gjøre deg en tjeneste. Var veldig forsiktig.

Jeg har alltid synes at sjefen er en hyggelig person. Det fins jo en oppsigelsestid, og dette kan jo bare ha vært en varsel om at jeg må forberede meg på at jeg kan stå delvis eller helt uten jobb etterhvert. Men jeg ble jo veldig skuffet da med tanke på at det er mange nyansatte på de andre avdelingene, og at det er meg med lang ansisitet som mulig kan miste arbeid. 

Dette kom som et sjokk, og jeg må innrømme at jeg fikk panikkfølelser. Men det begynner å synke inn, og jeg må gjøre som dere sier: jobbe ekstravakter, fortsette å hjelpe bedriften pga ekstra behov iblant for at jeg påtar meg ekstra jobbing, pluss være på lag med sjefen, og håpe at han vil gjøre det beste og riktige utfra situasjonen, samtidig som jeg er aktiv og søker jobber. 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det begynner å synke inn, og jeg må gjøre som dere sier: jobbe ekstravakter, fortsette å hjelpe bedriften pga ekstra behov iblant for at jeg påtar meg ekstra jobbing, pluss være på lag med sjefen, og håpe at han vil gjøre det beste og riktige utfra situasjonen, samtidig som jeg er aktiv og søker jobber. 

Du skal ikke "hjelpe" bedriften, du skal ta alle vakter du kan få, fordi du helst ville hatt større stilling og fordi du trenger pengene.

Du skal slett ikke være på lag med sjefen og håpe på noe som helst, hvor naiv er du egentlig? Dette er arbeidslivet, ikke en hobbyklubb. Det finnes klare regler, og det er dem du skal finne ut av og følge. Sjefen din er på arbeidsgiverlaget, og det er helt greit, men du er på motstanderens lag i akkurat denne sammenheng, og hvis du tror noe annet, kan du bli manipulert til å godta noe du ikke er nødt til. 

Begge parter skal opptre korrekt, og første skritt er å finne ut hva det betyr. Og det er ikke sjefen din som skal være kilde til den informasjonen. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, laban skrev:

Du skal ikke "hjelpe" bedriften, du skal ta alle vakter du kan få, fordi du helst ville hatt større stilling og fordi du trenger pengene.

Du skal slett ikke være på lag med sjefen og håpe på noe som helst, hvor naiv er du egentlig? Dette er arbeidslivet, ikke en hobbyklubb. Det finnes klare regler, og det er dem du skal finne ut av og følge. Sjefen din er på arbeidsgiverlaget, og det er helt greit, men du er på motstanderens lag i akkurat denne sammenheng, og hvis du tror noe annet, kan du bli manipulert til å godta noe du ikke er nødt til. 

Begge parter skal opptre korrekt, og første skritt er å finne ut hva det betyr. Og det er ikke sjefen din som skal være kilde til den informasjonen. 

Takk for råd Laban. Jeg må jobbe for min sak slik du sier, og jeg kommer til å be om et dokument om at jeg enten har fått mindre timer eller at jeg er blitt oppsagt om det skjer. Jeg må ha et slikt dokument å vise NAV om dette skjer. For eller å får jeg ikke arbeidsledighetstrygd.  

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
27 minutter siden, laban skrev:

Du skal ikke "hjelpe" bedriften, du skal ta alle vakter du kan få, fordi du helst ville hatt større stilling og fordi du trenger pengene.

Du skal slett ikke være på lag med sjefen og håpe på noe som helst, hvor naiv er du egentlig? Dette er arbeidslivet, ikke en hobbyklubb. Det finnes klare regler, og det er dem du skal finne ut av og følge. Sjefen din er på arbeidsgiverlaget, og det er helt greit, men du er på motstanderens lag i akkurat denne sammenheng, og hvis du tror noe annet, kan du bli manipulert til å godta noe du ikke er nødt til. 

Begge parter skal opptre korrekt, og første skritt er å finne ut hva det betyr. Og det er ikke sjefen din som skal være kilde til den informasjonen. 

Poenget om å si nei til vakter er at bostønaden utgjør like mye penger som jeg får utbetalt om jeg jobber 15 timer mer osv. Så jeg tjener ikke særlig på å jobbe ekstra pga jeg mister bostøtten. Men jeg har gjort det kun for å hjelpe bedriften. Men det kan kanskje hjelpe på om feriepengene. Vet ikke om jeg har krav på feriepengene for neste år utbetalt om jeg mister jobben? 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget om å si nei til vakter er at bostønaden utgjør like mye penger som jeg får utbetalt om jeg jobber 15 timer mer osv. Så jeg tjener ikke særlig på å jobbe ekstra p mister bostøtten. Men jeg har gjort det kun for å hjelpe bedriften. Men det kan kanskje hjelpe på om feriepengene. Vet ikke om jeg har krav på feriepengene for neste år utbetalt om jeg mister jobben? 

Anonymkode: da030...8f6

Jeg ville tro det føles bedre å tjene pengene selv enn å motta sosiale ytelser ment for de som ikke er i stand til det.

 

Du har krav på feriepenger uansett grunn til at du slutter, men vet ikke når du får dem utbetalt. Skattemessig tror jeg det lønner seg at du får dem først neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, Betti 11 skrev:

Laban hadde gode synspunkter på saken din. Tenk på deg selv og ikke la deg lure. 

Jeg vet. Jeg er nødt til å tenke på meg selv i denne situasjonen. 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget om å si nei til vakter er at bostønaden utgjør like mye penger som jeg får utbetalt om jeg jobber 15 timer mer osv. Så jeg tjener ikke særlig på å jobbe ekstra pga jeg mister bostøtten. Men jeg har gjort det kun for å hjelpe bedriften. Men det kan kanskje hjelpe på om feriepengene. Vet ikke om jeg har krav på feriepengene for neste år utbetalt om jeg mister jobben? 

Anonymkode: da030...8f6

Du får dagpenger basert på inntekt. Bostøtte er ikke inntekt. Det lønner seg derfor å ha jobbet, den dagen du evt mottar trygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Kayia skrev:

Du får dagpenger basert på inntekt. Bostøtte er ikke inntekt. Det lønner seg derfor å ha jobbet, den dagen du evt mottar trygd. 

Nå har jeg pratet med kjæresten. Han forstår meg. Og han signerte kontrakten. Angående jobbsituasjon er han enig i at det virker urettmessig. Fikk hans fulle støtte. Har også pratet om det til andre nære og de mener at jeg står i en uheldig situasjon om dette med jobben og at det bør gå på ansisitet så lenge jeg kan utføre jobben. 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Kayia skrev:

Du får dagpenger basert på inntekt. Bostøtte er ikke inntekt. Det lønner seg derfor å ha jobbet, den dagen du evt mottar trygd. 

Helt rett. Jeg forstår. Og dermed lønner det seg å jobbe mest mulig tross situasjonen. 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg pratet med kjæresten. Han forstår meg. Og han signerte kontrakten. Angående jobbsituasjon er han enig i at det virker urettmessig. Fikk hans fulle støtte. Har også pratet om det til andre nære og de mener at jeg står i en uheldig situasjon om dette med jobben og at det bør gå på ansisitet så lenge jeg kan utføre jobben. 

Anonymkode: da030...8f6

Jeg måtte tenke lenge om det. Fint at du har dtøtte. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Betti 11 skrev:

Jeg måtte tenke lenge om det. Fint at du har dtøtte. Lykke til!

Jeg slet med å prate om det med folk så derfor skrev jeg først om det her. Og det ga meg styrke til å gjøre noe. Nå har jeg fått god støtte om det. Og full forståelse for at jeg lurer på om det er rett av sjefen å la andre som er ansatt etter meg i bedriften komme først. 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Betti 11 skrev:

Jeg måtte tenke lenge om det. Fint at du har dtøtte. Lykke til!

Takk så mye :). Takker til dere alle for bra råd og bidrag i denne tråden. 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...