Gå til innhold

Lyge om alder på jobbintervju


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det alvorlig å lyge om alder på jobb intervju ? 

Hvor stor er sjansen for at arbeidsgiveren oppdager det ? 

Det er ikke snakk om å lyge på seg 5 år + eller - 

Det er bare snakk om 1 år 😬

er 17 jeg🙊 men vil ha jobb så fort som mulig! 

 

Anonymkode: 40d49...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det alvorlig å lyge om alder på jobb intervju ? 

Hvor stor er sjansen for at arbeidsgiveren oppdager det ? 

Det er ikke snakk om å lyge på seg 5 år + eller - 

Det er bare snakk om 1 år 😬

er 17 jeg🙊 men vil ha jobb så fort som mulig! 

 

Anonymkode: 40d49...ac2

Det er ikke særlig smart, det vil jo bli oppdaget så fort de begynner med papirene dine og da kan du med stor sikkerhet si farvel til den jobben... Det finnes jobber for den som er under 18 år også, men da mest rydde og servere mat på spisesteder, vaskejobber og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Lillemus. Arbeidsgiveren må rapportere lønn på deg og trekke skatt, og må derfor få fødselsnummeret ditt. Kjempedumt å juge om at du har fylt 18 når du ikke har det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det alvorlig å lyge om alder på jobb intervju ? 

Hvor stor er sjansen for at arbeidsgiveren oppdager det ? 

Det er ikke snakk om å lyge på seg 5 år + eller - 

Det er bare snakk om 1 år 😬

er 17 jeg🙊 men vil ha jobb så fort som mulig! 

 

Anonymkode: 40d49...ac2

Ja, det er alvorlig å lyve om alderen. Det gir grunnlag for at du blir sagt opp umiddelbart når det blir oppdaget, og tillegg har du eksponert deg som en uærlig person i forhold til noen i arbeidslivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts hær okei takk for svar. 

Trodde først at skatt var noe man betalte selv og ikke arbeidsgiver. 

Jeg vet at det finnes noen jobber for folk under 18, men ikke hær jeg bor :( 

Det er veldig dårlig med jobber hær både for voksne og «barn» , men jeg fant en arbeidsgiver som likte meg godt og ville ansette meg. Han trodde at jeg var 18/19 år 🙊 derfor fikk jeg en ide om å juge slik at jeg får den jobben jeg vil ha. 

Det er ikke en jobb som krever en utdanning 🤷🏼‍♀️ Jeg setter liksom ikke livet til noen i «fare» om jeg jobber der som 17 åring. 

 

 

Anonymkode: 40d49...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, frosken skrev:

Ja, det er alvorlig å lyve om alderen. Det gir grunnlag for at du blir sagt opp umiddelbart når det blir oppdaget, og tillegg har du eksponert deg som en uærlig person i forhold til noen i arbeidslivet. 

Kan det bli en politisak av det og anmeldelse ? Eller er den største konsekvensen at jeg får «sparken»… 

ts

Anonymkode: 40d49...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts hær okei takk for svar. 

Trodde først at skatt var noe man betalte selv og ikke arbeidsgiver. 

Jeg vet at det finnes noen jobber for folk under 18, men ikke hær jeg bor :( 

Det er veldig dårlig med jobber hær både for voksne og «barn» , men jeg fant en arbeidsgiver som likte meg godt og ville ansette meg. Han trodde at jeg var 18/19 år 🙊 derfor fikk jeg en ide om å juge slik at jeg får den jobben jeg vil ha. 

Det er ikke en jobb som krever en utdanning 🤷🏼‍♀️ Jeg setter liksom ikke livet til noen i «fare» om jeg jobber der som 17 åring. 

Anonymkode: 40d49...ac2

Om du er selvstendig næringsdrivende betaler du skatt selv, ellers er det arbeidsgiver skatt for deg. Du trenger ikke engang tenke på å lyve på alderen, det blir oppdaget med en gang og da får du neppe noen jobb. Er det helt utenkelig at du vil få denne jobben siden du er 17 år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Hvis det innebærer salg av alkohol og tobakk, kan arbeidsgiver miste bevilgning. Du bør nok uansett ikke lyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan det bli en politisak av det og anmeldelse ? Eller er den største konsekvensen at jeg får «sparken»… 

ts

Anonymkode: 40d49...ac2

Du vurderer fortsatt å gjøre det?

Anonymkode: 3929a...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vurderer fortsatt å gjøre det?

Anonymkode: 3929a...125

Nei ikke nå lenger😅 

Anonymkode: 40d49...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde først at skatt var noe man betalte selv og ikke arbeidsgiver. 

Anonymkode: 40d49...ac2

Det er jo dine penger som arbeidsgiveren trekker fra og betaler til skatteoppkreveren (kemneren). ;) 

Kort oppsummert er det slik at alle arbeidstakere er pliktig til å trekke fra et beløp i lønna de før de utbetaler resten til deg. Dette beløpet betaler så arbeidsgiveren til kemneren. Det er imidlertid ikke endelig skatt, kun et forskudd på skatt. 

Når året er omme og du har levert skattemeldingen din, blir skatten din endelig fastsatt. Da blir forskuddet som arbeidsgiveren har betalt inn trukket fra, og eventuelt overskudd tilbakebetales til deg (eller du må betale ekstra, dersom forskuddet ikke var nok). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må levere skattekort, dvs arbeidsgiver innhenter skattekort på din vegne, og du må oppgi kontonr for utbetaling av lønn før oppstart. På skattekortet står fødsels- og personnummer, så du greier ikke holde lenge på løgnen før den er avslørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts hær okei takk for svar. 

Trodde først at skatt var noe man betalte selv og ikke arbeidsgiver. 

Jeg vet at det finnes noen jobber for folk under 18, men ikke hær jeg bor :( 

Det er veldig dårlig med jobber hær både for voksne og «barn» , men jeg fant en arbeidsgiver som likte meg godt og ville ansette meg. Han trodde at jeg var 18/19 år 🙊 derfor fikk jeg en ide om å juge slik at jeg får den jobben jeg vil ha. 

Det er ikke en jobb som krever en utdanning 🤷🏼‍♀️ Jeg setter liksom ikke livet til noen i «fare» om jeg jobber der som 17 åring. 

 

 

Anonymkode: 40d49...ac2

Min datter hadde sin første sommerjobb i fjor, den sommeren hun fylte 17 år. Hun gikk ut med mat til gjestene, ryddet bordene og var i oppvasken. Hun fikk ikke stå i kassa.

Hun skal tilbake dit i år. Hun fyller 18 i løpet av sommeren og da får hun sikkert stå i kassa også. 

Måten hun fikk jobb på var å møte opp der på våren før sesongen og turistene kom og spørre om de trengte hjelp.

Hun er ringehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...