Gå til innhold

Å bli konstant kritisert for arbeidet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva ville du gjort dersom du sto hardt på, gjorde alt ditt beste i jobben og allikevel ble konstant hakket på og kritisert? Det kan iblant gjøre meg fryktelig sliten både psykisk og fysisk. Og det tærer mye på psyken. Jeg kunne jobbe en ekstravakt til helgen, men takket nei fordi jeg orker ikke den konstante kritikken. 

Anonymkode: f7df0...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville du gjort dersom du sto hardt på, gjorde alt ditt beste i jobben og allikevel ble konstant hakket på og kritisert?

Fra en "jevnbyrdig" kollega eller en sjef? Det er stor forskjell. En som ikke har noen myndighet over deg, kan du ta opp saken med når dere er alene. Så kan du evt. velge å ignorere hakkingen hvis det ikke hjelper og kritikken ikke har noe for seg, men bare er meningsløst gnål. 

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne jobbe en ekstravakt til helgen, men takket nei fordi jeg orker ikke den konstante kritikken. 

Er du sikker på at kritikeren også skulle jobbe akkurat da? Det er synd å la vedkommende "vinne" hvis du egentlig trenger pengene.

Jeg forstår at det er slitsomt. Men hvis det kommer fra bare denne ene personen og h*n ikke er leder, er det jo sannsynlig at det er en misforstått måte å hevde seg på og ikke nødvendigvis har med akkurat deg å gjøre. Er det bare deg det går ut over, eller er det en generell uvane h*n har? Hva sier andre som må jobbe i team med vedkommende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville du gjort dersom du sto hardt på, gjorde alt ditt beste i jobben og allikevel ble konstant hakket på og kritisert? Det kan iblant gjøre meg fryktelig sliten både psykisk og fysisk. Og det tærer mye på psyken. Jeg kunne jobbe en ekstravakt til helgen, men takket nei fordi jeg orker ikke den konstante kritikken. 

Anonymkode: f7df0...1fc

Jeg ville startet med å prøve å få hjelp til å vurdere hvorvidt det du oppfatter som konstant hakking og kritikk, også av andre oppfattes som hakking og kritikk. For å vite hva som er gode løsninger fremover, er det vesentlig å finne ut av om du er ekstra sårbar for kommentarer fra andre eller om du er omgitt av ekstra kritiske personer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, laban skrev:

Fra en "jevnbyrdig" kollega eller en sjef? Det er stor forskjell. En som ikke har noen myndighet over deg, kan du ta opp saken med når dere er alene. Så kan du evt. velge å ignorere hakkingen hvis det ikke hjelper og kritikken ikke har noe for seg, men bare er meningsløst gnål. 

Er du sikker på at kritikeren også skulle jobbe akkurat da? Det er synd å la vedkommende "vinne" hvis du egentlig trenger pengene.

Jeg forstår at det er slitsomt. Men hvis det kommer fra bare denne ene personen og h*n ikke er leder, er det jo sannsynlig at det er en misforstått måte å hevde seg på og ikke nødvendigvis har med akkurat deg å gjøre. Er det bare deg det går ut over, eller er det en generell uvane h*n har? Hva sier andre som må jobbe i team med vedkommende?

Kritikeren har ansvar for mitt område. Hun har tydeligere vært såpass frekk at hun har spurt meg om jeg er dum i hodet osv. Jeg har ved flere anledninger sagt ifra. Hun har sluttet å være frekk i ordene. Men hun er etter meg hele tiden og hakker på meg for den minste lille ting. Foreks: jeg ser du har brettet søppelposen feil. Jeg må holde øye med deg hele tiden sier hun. Men jeg jobb er mye alene så forstår ikke problemet hennes. Hun er også litt småfrekk i enkelte kommentarer. Andre kollegaer sier at de vet at hun er veldig etter meg. Og at det må være slitsomt. Noen andre sier at hun iblant er vanskelig mot dem og. Men hun er spesiellt vanskelig mot meg sier de. Det har de registrert. 

Jeg burde kunne si ja til vakt selv om hun jobber sammen med meg på vakten, men orket rett og slett ikke fordi jeg blir så nervøs og sliten av det. Blir helt utmattet og sliter med angst både i forkant og under vakten med henne. 

Anonymkode: f7df0...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, frosken skrev:

Jeg ville startet med å prøve å få hjelp til å vurdere hvorvidt det du oppfatter som konstant hakking og kritikk, også av andre oppfattes som hakking og kritikk. For å vite hva som er gode løsninger fremover, er det vesentlig å finne ut av om du er ekstra sårbar for kommentarer fra andre eller om du er omgitt av ekstra kritiske personer. 

 

Selv om man skriver på psykiatriforum, så kan det hende at folk klarer å vurdere selv om det er faktisk er kritikk. 

Anonymkode: c239e...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man skriver på psykiatriforum, så kan det hende at folk klarer å vurdere selv om det er faktisk er kritikk. 

Anonymkode: c239e...4b0

Det er småhakking/ ikke alvorlig kritikk. Men personen lager stort nummer av alt smått hun kan finne hele tiden. Det er slik at når jeg skal begynne på en arbeidsoppgave så står hun bak ryggen min alltid for å se. Og begynner å kritisere meg før arbeidet er påbegynt.  Det er flere kollegaer som har sagt at de ikke hadde orket å ha der slik jeg har det på jobb. Jeg tåler mye men jeg har pratet til henne så mange ganger om det, og det er såpass utmattende at jeg må nødt for min egen helses skyld å kutte en ekstravakt for en kollega pga dette. Kjedelig? Ja. Men kroppen min sier stopp. Dersom hun ikke hadde jobbet med meg den dagen så hadde jeg sagt ja uten problemer.  Men helsen min takler det ikke. Jeg har heldigvis aldri vakter med henne utenom når det kommer til at det dukker opp en ekstravakt.  

Anonymkode: f7df0...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, Fionys skrev:

Er hun øverste leder?

Hun er leder på min avdeling. 

Anonymkode: f7df0...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎13‎.‎06‎.‎2019 den 11.39, AnonymBruker skrev:

Selv om man skriver på psykiatriforum, så kan det hende at folk klarer å vurdere selv om det er faktisk er kritikk. 

Anonymkode: c239e...4b0

Selvfølgelig kan det hende, men det ikke akkurat uvanlig med redusert evne til mentalisering hos mennesker som sliter psykisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, frosken skrev:

Selvfølgelig kan det hende, men det ikke akkurat uvanlig med redusert evne til mentalisering hos mennesker som sliter psykisk. 

Å bli kritisert hele tiden på arbeid er psykisk belastende. Jeg synes det er trist at jeg ikke orker enkelte ekstravakter pga det. 

Anonymkode: f7df0...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bli kritisert hele tiden på arbeid er psykisk belastende. Jeg synes det er trist at jeg ikke orker enkelte ekstravakter pga det. 

Anonymkode: f7df0...1fc

Ja, det er trist. Og kanskje kan du lære metoder for å bli litt mer robust, slik at du ikke lar det gå innpå deg. Noen ganger er det den mest gjennomførbare løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 16.58, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne jobbe en ekstravakt til helgen, men takket nei fordi jeg orker ikke den konstante kritikken. 

Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, frosken skrev:

Selvfølgelig kan det hende, men det ikke akkurat uvanlig med redusert evne til mentalisering hos mennesker som sliter psykisk. 

Jeg har så lyst å svare deg på dette men tørr ikke. Fordi du er Frosken. 

Anonymkode: b5277...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, frosken skrev:

Selvfølgelig kan det hende, men det ikke akkurat uvanlig med redusert evne til mentalisering hos mennesker som sliter psykisk. 

Selv om man er på psykiatriforum, går det jo an å utforske den på en mindre forutinntatt måte. 

Anonymkode: c239e...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har så lyst å svare deg på dette men tørr ikke. Fordi du er Frosken. 

Anonymkode: b5277...6af

Nå igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man er på psykiatriforum, går det jo an å utforske den på en mindre forutinntatt måte. 

Anonymkode: c239e...4b0

Trådstarter spurte hva andre ville ha gjort i hennes situasjon, og jeg svarte da nettopp hva jeg ville ha gjort: "Jeg ville startet med å prøve å få hjelp til å vurdere hvorvidt det du oppfatter som konstant hakking og kritikk, også av andre oppfattes som hakking og kritikk. For å vite hva som er gode løsninger fremover, er det vesentlig å finne ut av om du er ekstra sårbar for kommentarer fra andre eller om du er omgitt av ekstra kritiske personer.  "

Hvorfor er dette så forutinntatt? Jeg påstår ikke at trådstarter er ekstra sårbar for kritiske kommentarer, jeg løfter frem det som en av flere muligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, frosken skrev:

Nå igjen?

Jeg følte meg litt truffet av dette fordi jeg tror du mener meg, anbr42. Men det er ikke meg denne gangen :)

Anonymkode: ea053...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, frosken skrev:

Trådstarter spurte hva andre ville ha gjort i hennes situasjon, og jeg svarte da nettopp hva jeg ville ha gjort: "Jeg ville startet med å prøve å få hjelp til å vurdere hvorvidt det du oppfatter som konstant hakking og kritikk, også av andre oppfattes som hakking og kritikk. For å vite hva som er gode løsninger fremover, er det vesentlig å finne ut av om du er ekstra sårbar for kommentarer fra andre eller om du er omgitt av ekstra kritiske personer.  "

Hvorfor er dette så forutinntatt? Jeg påstår ikke at trådstarter er ekstra sårbar for kritiske kommentarer, jeg løfter frem det som en av flere muligheter. 

Mhm. Du løfter det frem som første antagelse.

Men nok om det.

Skjønner det er slitsomt. Selv ville jeg prøvd å bite tenner sammen og holde ut mens jeg så meg om etter en annen jobb. Sånn hakking over tid bør man ikke bli utsatt for. 

 

Anonymkode: c239e...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følte meg litt truffet av dette fordi jeg tror du mener meg, anbr42. Men det er ikke meg denne gangen :)

Anonymkode: ea053...b27

Nei, jeg trodde ikke det var deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikkert annerledes for dere i omsorgsyrker men overalt ellers i samfunnet er det et stadig økende problem at noen ikke fungerer og er bare stor belastning for andre. Ble innkalt til jobbintervju i arkivsektor hvor jobb en var å støtte en slik en. Glad ikke valget falt på meg.

Anonymkode: 55683...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...