Gå til innhold

Hei Kupton eller andre. Hvordan reagere når man blir vitne til en voldsepisode ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sist uke da jeg og noen andre  satt på en holdeplass og ventet ble vi brått forstyrret av en som slo løs på en annen. Den ene var veldig aggressiv mot en som prøvde å forsvare seg. Den aggressive hevet en stor lang, blank kniv. Den andre klarte å stikke av mens mannen  med kniven skrek og truet før han også stakk av. Syns dette var veldig ubehagelig og kjenner plutselig at en plass der jeg har tatt banen daglig ikke er så trygg lenger. Nå har jeg en angstlidelse og klarer ikke alltid å skille hva som er normalt å føle angst for å ikke. Hvordan er det normalt å reagere i en slik situasjon og hvordan bør man tenke for å gjenopprette tryggheten?. 

Anonymkode: 7b8e0...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alle reagerer forskjellig, det finnes ikke noen fasit på det. Du reagerte som du gjorde. 

Det viktige er hvordan du skal kjenne deg trygg til å ta banen igjen. Håper du får svar. 

Anonymkode: 35379...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det beste du kan gjøre er vel å fortsette å ta banen som før til tross for at du er redd. Gjør du det over en viss periode tipper jeg angsten minker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Skjønner godt at det var ubehagelig, ville blitt ganske satt ut selv. Om jeg virkelig hadde vært i situasjonen vet jeg ikke helt hvordan jeg hadde fått det i etterkant, men det ville skaket meg opp. Her virker det som det var et oppgjør mellom de to personene, ikke en umotivert handling mot andre. Eneste man kan gjøre er nok å fortsette med å ta banen som før. Sannsynligvis er dette mer uvanlig enn vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slagsmål med kniv er alltid svært alvorlig - dessverre alt for ofte dødelig. De fleste slike slagsmål skjer internt og i såkalte "belastede miljøer". Om en observerer et slikt slagsmål, må en aldri prøve å blande seg inn - selv om det er i beste mening. Heller bør en trekke seg unna så raskt og trygt som mulig og ringe politiet på 112.

Heldigvis er det svært liten risiko på dagtid for at en selv kommer ut for noe slikt. Det beste er, som de andre skriver, å fortsette sitt liv som før inkl. å gå på den samme plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godt at du fikk svar fra Kupton. Det var det jeg håpet på. 

Jeg ønsker deg lykke til videre :) 

Anonymkode: 35379...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt at du fikk svar fra Kupton. Det var det jeg håpet på. 

Jeg ønsker deg lykke til videre :) 

Anonymkode: 35379...9b6

Takk 😊

Anonymkode: 7b8e0...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gjennom livet både selv vært utsatt og vært vitne til liknende men ikke med noe kniv men vel så ødeleggende for de det gjaldt. Jeg synes bare det er veldig rart at ingen reagerte.Spesielt når ting skjer på eller i tilknytning til en skole eller et sykehus. Bare veldig rart. Selv å ta kontakt med advokat er liten vits bare bortkasta penger. Det virker som "systemet" tar ikke alle menneskers varsler ad notam. Man kan jo bare hevn heller. For noen av oss kan det bli mange å ta hevn på. Når ikke engang klager blir registrert på ordentlig måte da vet ikke jeg lenger. Kanskje det er derfor folk bare stopper og titter når de ser ulykker eller noe som er skjedd i veien.De er selv redd og og engstelig og man hører jo ofte om at Politiet ikke makter å hjelpe alle på grunn av manglende kapasitet. Det er synd at det aldri blir bedre.

Anonymkode: 8eedd...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjennom livet både selv vært utsatt og vært vitne til liknende men ikke med noe kniv men vel så ødeleggende for de det gjaldt. Jeg synes bare det er veldig rart at ingen reagerte.Spesielt når ting skjer på eller i tilknytning til en skole eller et sykehus. Bare veldig rart. Selv å ta kontakt med advokat er liten vits bare bortkasta penger. Det virker som "systemet" tar ikke alle menneskers varsler ad notam. Man kan jo bare hevn heller. For noen av oss kan det bli mange å ta hevn på. Når ikke engang klager blir registrert på ordentlig måte da vet ikke jeg lenger. Kanskje det er derfor folk bare stopper og titter når de ser ulykker eller noe som er skjedd i veien.De er selv redd og og engstelig og man hører jo ofte om at Politiet ikke makter å hjelpe alle på grunn av manglende kapasitet. Det er synd at det aldri blir bedre.

Anonymkode: 8eedd...55d

Jeg ringte politiet og de tok det veldig på alvor. Kom raskt og leitet etter han. Det gjør meg litt tryggere. At vi ikke må komme til et punkt der vi bare godtar at det et sånn. Da tenker jeg spesielt på neste generasjon og fremtiden. Tenker nok at det i dette tilfellet var snakk om et pengeoppgjør i forbindelse med narkotika eller noe slikt. Det er likevel noe med at dette skjer en plass jeg alltid har følt seg trygg for meg selv og familien min. 

Anonymkode: 7b8e0...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Jeg satt på en trikk der en ustabil mann klikket og angrep sjåføren med brannhammeren. Var særlig skummelt for jeg satt der med min lillesøster. Men har aldri blitt redd for å ta trikk i ettertid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...