Gå til innhold

Kupton, jeg lurer på noe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

La oss si vi har en veldig vanskelig pasient. Denne pasienten klarer ikke å ta vare på seg selv, (har dårlig appetitt, dårlig hygiene) og selv skader. I tillegg er denne pasienten selvdestruktiv og har ved flere anledninger tatt overdoser av forskjellige medikamenter. Denne pasienten ønsker ikke å leve lenger, men er redd døden. Denne pasienten imidlertid ønsker selv langvarig behandling i institusjon. Og hvis det ikke skjer, vil denne pasienten fortsette med selvdestruktiv atferd (dvs. selvskading og overdose av medikamenter). 

Så Kupton, hva ville du ha gjort her? Ville du ha hørt på pasienten eller deg selv?

Anonymkode: f6e3a...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er mange år siden man antok at langvarig behandling (dvs. behandling ut over maks tre måneder) i institusjon var løsningen. Langvarig behandling i institusjon anses som å øke risiko for at dette blir en kronisk tilstand. 

Anonymkode: a975c...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne pasienten imidlertid ønsker selv langvarig behandling i institusjon. Og hvis det ikke skjer, vil denne pasienten fortsette med selvdestruktiv atferd (dvs. selvskading og overdose av medikamenter). 

Dette er vel manipulering på høyt plan. Så sant pasienten ikke er psykotisk og ikke vet hva hn gjør, så tenker jeg at vedkommende bare må få fortsette sin selvdestruktive adferd. Høres nok kaldt og kynisk ut, men enhver må leve livet sitt på den måten en selv ønsker. Og er det slik denne personen ønsker å leve, javel so be it. (Dette er vel også i tråd med de nye retningslinjene hva tvang angår, hvis jeg har forstått det riktig). 

Dessuten høres det jo ut som om hn allerede er innunder behandling. Ingen kan kreve, eller true seg til, innleggelse på ubestemt tid. Hn får som alle andre forsøke å nyttiggjøre seg den hjelpen hn allerede får. Det er i alle fall min mening. 

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Jeg krevde aldri behandling, men skadet Meg da jeg var 19-20 år. Tok ikke overdoser men kuttet. Ble innlagt i nesten to år, men sluttet å kutte da jeg ble innlagt. Siste tiden var på tvang. Var veldig vanskelig å få seg skrevet ut. Men har ikke kuttet siden. Fordi jeg fikk medisiner mot bipolar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er mange år siden man antok at langvarig behandling (dvs. behandling ut over maks tre måneder) i institusjon var løsningen. Langvarig behandling i institusjon anses som å øke risiko for at dette blir en kronisk tilstand. 

Anonymkode: a975c...687

Men da er spørsmålet hva er verst: la pasienten forsette med selvdestruktiv atferd, som mest sannsynlig vil ende i at pasienten blir sykere, eller i verste fall, dø. Eller kan pasienten få langvarig behandling etter sitt ønske, men da er det økt risiko at pasienten blir institusjonalisert.

Dette er en veldig vanskelig situasjon som jeg håper vi få et svar på.

Anonymkode: f6e3a...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
15 minutes ago, Surrehuggu said:

Dette er vel manipulering på høyt plan. Så sant pasienten ikke er psykotisk og ikke vet hva hn gjør, så tenker jeg at vedkommende bare må få fortsette sin selvdestruktive adferd. Høres nok kaldt og kynisk ut, men enhver må leve livet sitt på den måten en selv ønsker. Og er det slik denne personen ønsker å leve, javel so be it. (Dette er vel også i tråd med de nye retningslinjene hva tvang angår, hvis jeg har forstått det riktig). 

Dessuten høres det jo ut som om hn allerede er innunder behandling. Ingen kan kreve, eller true seg til, innleggelse på ubestemt tid. Hn får som alle andre forsøke å nyttiggjøre seg den hjelpen hn allerede får. Det er i alle fall min mening. 

Jeg er enig i at dette er manipulering. Men tror ikke pasienten ser det slik. Jeg tror pasienten er fortvilet og virkelig ønsker hjelp. Korte innleggelser har ikke hjulpet pasienten, derfor ønsker pasienten langvarig behandling. 

Anonymkode: f6e3a...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
7 minutter siden, elina777 skrev:

Jeg krevde aldri behandling, men skadet Meg da jeg var 19-20 år. Tok ikke overdoser men kuttet. Ble innlagt i nesten to år, men sluttet å kutte da jeg ble innlagt. Siste tiden var på tvang. Var veldig vanskelig å få seg skrevet ut. Men har ikke kuttet siden. Fordi jeg fikk medisiner mot bipolar

 

Innlagt i nesten 2 år pga selvskading ved kutting? 😳 Det må vel være mange år siden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, elina777 skrev:

Jeg krevde aldri behandling, men skadet Meg da jeg var 19-20 år. Tok ikke overdoser men kuttet. Ble innlagt i nesten to år, men sluttet å kutte da jeg ble innlagt. Siste tiden var på tvang. Var veldig vanskelig å få seg skrevet ut. Men har ikke kuttet siden. Fordi jeg fikk medisiner mot bipolar

 

Jeg krevde heller aldri behandling, men var innlagt i 2 år første gang jeg var innlagt. Noe av tiden under tvang.

Da jeg etterhvert ble trygg nok og riktig medisinering for bipolar, så opphørte den destruktive adferden. Har hatt mange kortere innleggelser etter dette, men det var bare i dårlige perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
3 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Innlagt i nesten 2 år pga selvskading ved kutting? 😳 Det må vel være mange år siden? 

På grunn av bipolar, ikke kutting! Ja det er før samtykkekompetentloven kom

Endret av elina777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
2 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg krevde heller aldri behandling, men var innlagt i 2 år første gang jeg var innlagt. Noe av tiden under tvang.

Da jeg etterhvert ble trygg nok og riktig medisinering for bipolar, så opphørte den destruktive adferden. Har hatt mange kortere innleggelser etter dette, men det var bare i dårlige perioder.

Så vi er to som var inne i to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at dette er manipulering. Men tror ikke pasienten ser det slik. Jeg tror pasienten er fortvilet og virkelig ønsker hjelp. Korte innleggelser har ikke hjulpet pasienten, derfor ønsker pasienten langvarig behandling. 

Anonymkode: f6e3a...7b7

Men pasienten får jo allerede hjelp, selv om den ikke foregår på den måten hn selv ønsker. Kanskje på tide å ansvarliggjøre pasienten for egen atferd og eget liv. Etter min mening bør vedkommende få hjelp til å se og forstå at den eneste som kan hjelpe, er hn selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
3 minutter siden, elina777 skrev:

På grunn av bipolar, ikke kutting! Ja det er før samtykkekompetentloven kom

Ok, men to år pga bipolar er vel også i overkant mye? 

Jeg synes bare det virker unødvendig og rart, men jeg er ingen lege. Og ikke er jeg i stand til å vurdere om det var riktig eller gal behandling heller. Men jeg forstår at dette ble praktisert for en del år siden.

Unnskyld hvis jeg virker kvass, for det er egentlig ikke meningen. 

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er spørsmålet hva er verst: la pasienten forsette med selvdestruktiv atferd, som mest sannsynlig vil ende i at pasienten blir sykere, eller i verste fall, dø. Eller kan pasienten få langvarig behandling etter sitt ønske, men da er det økt risiko at pasienten blir institusjonalisert.

Dette er en veldig vanskelig situasjon som jeg håper vi få et svar på.

Anonymkode: f6e3a...7b7

Langvarig behandling skal jo pasienten så avgjort ha, men neppe svært langvarige innleggelser. 

Det finnes behandlere som er gode på å hjelpe pasienter som har mye selvdestruktiv atferd, og det er vel ikke slik at det her er snakk om enten svært langvarig innleggelse eller ingenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutes ago, frosken said:

Langvarig behandling skal jo pasienten så avgjort ha, men neppe svært langvarige innleggelser. 

Det finnes behandlere som er gode på å hjelpe pasienter som har mye selvdestruktiv atferd, og det er vel ikke slik at det her er snakk om enten svært langvarig innleggelse eller ingenting?

Slik jeg tolker det, vil ikke pasienten engang diskutere andre alternativer. Pasienten er veldig klar over de vil, og hva de kommer til å gjøre hvis de ikke få sitt ønske. 

Anonymkode: f6e3a...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg tolker det, vil ikke pasienten engang diskutere andre alternativer. Pasienten er veldig klar over de vil, og hva de kommer til å gjøre hvis de ikke få sitt ønske. 

Anonymkode: f6e3a...7b7

Her tror jeg fort at behandlingsapparatet vil mene det er helt feil å legge opp til en langvarig innleggelse. Når viljen til å "true" seg frem til en bestemt løsning er så stor, så vil det fort også bli en tilsvarende destruktiv innleggelse. Det er nettopp økt forekomst av slik atferd som er en av de negative virkningene av langvarige innleggelser ved denne typen problemer. 

Men det finnes som sagt gode polikliniske behandlere som vil kunne velge å være svært tilgjengelig for pasienten gjennom et langt behandlingsforløp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg tolker det, vil ikke pasienten engang diskutere andre alternativer. Pasienten er veldig klar over de vil, og hva de kommer til å gjøre hvis de ikke få sitt ønske. 

Anonymkode: f6e3a...7b7

Så la han gjøre det, da. 

En gang jeg var suicidal mens jeg gikk i behandling på DPS, så sa de bare at om jeg ville ta livet mitt så var det mitt valg. Og det er så sant! Ingen kan hindre meg i å ta livet mitt (eller selvskade) hvis det er det jeg vil og ønsker. Ansvaret ligger fullt og helt på meg. Det er det jeg tenker ang ansvarliggjøring av pasienten.

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
42 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Ok, men to år pga bipolar er vel også i overkant mye? 

Jeg synes bare det virker unødvendig og rart, men jeg er ingen lege. Og ikke er jeg i stand til å vurdere om det var riktig eller gal behandling heller. Men jeg forstår at dette ble praktisert for en del år siden.

Unnskyld hvis jeg virker kvass, for det er egentlig ikke meningen. 

Ja jeg syntes det var mye, men det tok lang tid å prøve ut medisiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
Akkurat nå, elina777 skrev:

Ja jeg syntes det var mye, men det tok lang tid å prøve ut medisiner

I dag kan man heldigvis prøve ut medisiner når en går i poliklinisk behandling, eller bare hos fastlege. Det er vel svært få tilfeller av medisinutprøving som krever innleggelse. Og i alle fall ikke i to år! 😳 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
5 minutter siden, Surrehuggu skrev:

I dag kan man heldigvis prøve ut medisiner når en går i poliklinisk behandling, eller bare hos fastlege. Det er vel svært få tilfeller av medisinutprøving som krever innleggelse. Og i alle fall ikke i to år! 😳 

Jeg var veldig dårlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...