Gå til innhold

Hvordan bygge opp et dårlig selvbilde i voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan bygger man opp et dårlig selvbilde i voksen alder uten å søke bekreftelser, og/eller uten å få bekreftelser fra andre? 

Jeg mangler det jeg kaller «grunnverdien», som bl a mine foreldre skulle gitt meg da jeg vokste opp. Siden det og andre ting har «ødelagt» selvbildet mitt, må jeg jobbe for å få et bedre selvbilde på andre måter, så jeg slipper å hele tiden føle at jeg ikke er «bra nok» - men dette må jeg gjøre uten kort sagt andres hjelp. 

Takker for evt bidrag. Håper noen forstår hva jeg mener. 

Anonymkode: cc33a...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Surrehuggu

Jeg sliter med det samme som deg. Men hvorfor vil du ikke ha andres hjelp? Med andres hjelp mener jeg fra profesjonelle. 

Jeg tror langvarig psykoterapi er løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Jeg sliter med det samme som deg. Men hvorfor vil du ikke ha andres hjelp? Med andres hjelp mener jeg fra profesjonelle. 

Jeg tror langvarig psykoterapi er løsningen. 

Jeg mener uten andres bekreftelse :) 

Anonymkode: cc33a...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gi deg selv bekreftelse. Og det er kun mulig når du får bearbeidet og integrert de kjipe følelsene, som har sitt opphav i oppveksten, tror jeg. Uten dét, blir livet lett en endeløs kamp, hvor man faller, igjen og igjen. Vi løper stadig fra de følelsene, men løsningen ligger i å stå i de. En gang kunne vi ikke det, men nå er det mulig, selv om det føles som om det ikke er det. 

Vanskelig å få til på egen hånd, så støtter rådet lenger oppe om langvarig psykoterapi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Mari- skrev:

Du må gi deg selv bekreftelse. Og det er kun mulig når du får bearbeidet og integrert de kjipe følelsene, som har sitt opphav i oppveksten, tror jeg. Uten dét, blir livet lett en endeløs kamp, hvor man faller, igjen og igjen. Vi løper stadig fra de følelsene, men løsningen ligger i å stå i de. En gang kunne vi ikke det, men nå er det mulig, selv om det føles som om det ikke er det. 

Vanskelig å få til på egen hånd, så støtter rådet lenger oppe om langvarig psykoterapi. 

Ok. Takk.

Anonymkode: cc33a...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...