Gå til innhold

Er du misunnelig på de som har lykkes i livet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller kanskje du er fornøyd.

Anonymkode: c6a66...7fa

Jeg tenker ikke så mye over hva andre har greid, med unntak av de som har hatt forutsetningene mot seg, og gjennom pur vilje, konstruktivt fokus og hardt arbeid med seg selv og egen livslykke greier å snu vanskelig til levbart. Dem blir jeg imponert over. Jeg har tenkt dette om flere brukere her på dol gjennom årene faktisk, og tror jeg har bemerket det en del ganger også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Misunnelse

Å være misunnelig på noen er å ikke unne dem det gode som du ikke har selv. 

Jeg kan sammenligne meg med andre og se at de har det bedre enn meg på noen områder, men jeg misunner dem ikke av den grunn. Jeg unner alle alt godt, og klarer heldigvis å glede meg på andres vegne ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller kanskje du er fornøyd.

Anonymkode: c6a66...7fa

Jeg er ikke misunnelig på dem som har lykkes i livet, men er likevel oppmerksom på at forutsetningene for å lykkes er veldig ulikt fordelt. Uansett vil det ikke hjelpe meg om andre mislykkes, så ja, jeg unner andre å lykkes.

 

Anonymkode: 874ba...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg unner andre alt godt. 

Jeg sleit skikkelig et par år ved å være sjalu på en av miljøets medlemmer. Hun var den som hadde alt og fikk alt. Selv om jeg var misunnelig og ønsket meg (bare) litt av det hun hadde og fikk, så tenkte jeg aldri at jeg ikke unnet henne det. Jeg skrev en del om det på dol også, og plages ikke lenger nevneverdig med det. 

Jeg prøver imidlertid å klappe meg selv på skuldra for at jeg jobber hardt for å snu det som er vanskelig for meg, og føler meg også heldig som får god. 

I følge min behandler er jeg et såkalt løvetannbarn, så det at jeg står på beina og til tross for mine  følelser er velfungerende er jeg fornøyd med. Der føler jeg meg heldig, ikke alle hadde klart å få til det som jeg har fått til med min bakgrunn og forutsetninger. 

Så ja - jeg kan bli «misunnelig», men jeg unner andre alt godt, og jeg føler meg tross alt heldig her i livet. 

Anonymkode: 5f2e5...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Surrehuggu
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så ja - jeg kan bli «misunnelig», men jeg unner andre alt godt, og jeg føler meg tross alt heldig her i livet. 

Fint at du setter ordet i hermetegn, for jeg tror at vi bruker begrepet litt feil. Å misunne betyr at en ikke unner, altså mis-unner.

Det vanlige er å tenke at noen er heldige som har det slik og sånn, selv om en selv ikke har det på den måten. Men man mis-unner jo ikke dem som har det for det. Om noen mis-unner noen noe, så tror jeg det er et eller annet galt med dem. 

Jeg kan tenke at naboen er heldig som skal til Kreta snart, men jeg mis-unner ikke naboen for det. Jeg er heller glad på deres vegne som skal på en fin tur. Derfor synes jeg ordet misunnelig brukes litt feil ift definisjonen av hva misunnelse er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller kanskje du er fornøyd.

Anonymkode: c6a66...7fa

Ikke på den måten at jeg tenker at de ikke fortjener det, men kanskje litt som at jeg også kunne tenke meg det. :) Ellers har jeg det godt med det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffe@

Jeg tenker på "å misunne "som en helt legitim følelse på lik linje med alle andre følelser de fleste av og til har. Noe annet ville jo være å være helt indifferent eller mangle den følelsen på samme måte som enkelte sier at de aldri bærer nag eller sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
14 minutter siden, Tøffe@ skrev:

Jeg tenker på "å misunne "som en helt legitim følelse på lik linje med alle andre følelser de fleste av og til har. Noe annet ville jo være å være helt indifferent eller mangle den følelsen på samme måte som enkelte sier at de aldri bærer nag eller sånn.

Når jeg tenker på ordet misunne (på bakgrunn av hva som er definisjonen av misunnelse) tenker jeg at det er noe en ikke unner noen, og for meg blir det litt rart. Men i folkelig tale så sier vi jo ofte at vi misunner den og den, men da i betydningen at vi synes noen er heldige, og at vi kanskje kunne tenke oss det samme som dem. Ikke at vi ikke unner dem det.

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Fint at du setter ordet i hermetegn, for jeg tror at vi bruker begrepet litt feil. Å misunne betyr at en ikke unner, altså mis-unner.

Det vanlige er å tenke at noen er heldige som har det slik og sånn, selv om en selv ikke har det på den måten. Men man mis-unner jo ikke dem som har det for det. Om noen mis-unner noen noe, så tror jeg det er et eller annet galt med dem. 

Jeg kan tenke at naboen er heldig som skal til Kreta snart, men jeg mis-unner ikke naboen for det. Jeg er heller glad på deres vegne som skal på en fin tur. Derfor synes jeg ordet misunnelig brukes litt feil ift definisjonen av hva misunnelse er. 

Enig. Jeg er også opptatt av at ord brukes feil. 

Fikk snap av en venninne som er i syden, hun og familien er på luksushotell med egen takterrasse og basseng tilknyttet rommet, mens jeg har vært sgs bare hjemme hele ferien og hatt det vondt. Knapt vært ute også pga dårllg vær. 

Jeg kjente det stakk litt fordi jeg skulle ønske jeg også kunne dratt til syden, men jeg unner henne det virkelig, hun fortjener det og hun jobber hardt hele året. 

 

Anonymkode: 5f2e5...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffe@

Alt kan man ikke tro på tror jeg. Folk skryter og overdriver ofte også om egne følelser tror jeg eller " juger i sin egen pung"  som enkelte voksne sa i gamle dager. Også topper problemene seg for alvor senere i livet kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Surrehuggu
22 minutter siden, Tøffe@ skrev:

Alt kan man ikke tro på tror jeg. Folk skryter og overdriver ofte også om egne følelser tror jeg eller " juger i sin egen pung"  som enkelte voksne sa i gamle dager. Også topper problemene seg for alvor senere i livet kanskje.

Litt uklart om du svarer meg her, men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke mis-unner noen noe. Det er verken overdrivelse, skryt, eller jug. 

Hva andre har av goder som jeg ikke har, er jeg faktisk ikke så opptatt av. Jeg har det bra som jeg har det, og er fornøyd med det jeg har. Sånn tenker og føler jeg nå som jeg er frisk. I depressive stunder kan jeg nok være misfornøyd med ting og synes at "alt" er kjipt og vanskelig, men da er jeg syk. Det er ikke sånn jeg virkelig er. Helt sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffe@

Jeg tror deg så absolutt. Vi snakker kanskje litt forbi hverandre. Jeg tenkte mer på det at jeg tror man ofte ikke kan ha " de gode følelsene" uten også å ha " kjent på de vonde følelsene" og kommet gjennom på " den andre siden"..Enkelte ganger kan jeg misunne andre som kanskje har lært seg utvilsomt gjennom mye talentet og hardt arbeide et fag eller kanskje en idrett  veldig godt. Men det betyr ikke at jeg ikke unner de mange dette egentlig gjelder  all mulig suksess i livet videre. Man må holde to ting fra hverandre liksom.

En annen sak er at jeg faktisk tror mye av dette perfekthetsjaget og prestasjonsjaget bæres oppe mye av media og ikke er så sunt for noen. Jeg synes det bør være lov å kjenne på også vonde vanskelige og triste følelser uten kanskje automatisk stemples som noen avviker og tilhenger " av hva det skal være". Vold og overgrep tar jeg stor avstand til bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
4 minutter siden, Tøffe@ skrev:

Jeg tror deg så absolutt. Vi snakker kanskje litt forbi hverandre. Jeg tenkte mer på det at jeg tror man ofte ikke kan ha " de gode følelsene" uten også å ha " kjent på de vonde følelsene" og kommet gjennom på " den andre siden"..Enkelte ganger kan jeg misunne andre som kanskje har lært seg utvilsomt gjennom mye talentet og hardt arbeide et fag eller kanskje en idrett  veldig godt. Men det betyr ikke at jeg ikke unner de mange dette egentlig gjelder  all mulig suksess i livet videre. Man må holde to ting fra hverandre liksom.

Da har vi forstått hverandre riktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Er det egentlig så fantastisk med høy utdannelse, ektefelle, barn, masse penger? Ofte kan jeg tenke at det er urettferdig at jeg ikke fikk gå den veien jeg så for meg i livet. Ta den utdannelsen jeg hadde tenkt, jobbe i en høy stilling osv. I stedet ble det mye som røk pga. kombinasjonen av et medfødt handicap og generell uflaks med helsa senere. Både fysisk og psykisk. Jeg ønsket å framstå som en velfungerende funksjonshemmet, fordi det har vært så mye fokus på at selv vi med utfordringer kan det man kaller å lykkes i livet. Familien min hadde forventninger, de er akademikere. 

Men sånn er det bare. Uflaks, noen dumme valg. Verden er forbannet urettferdig, og det kan være pokker så vanskelig å svelge til tider. Men, som sagt, sånn er det bare. Noen angreknapp finnes ikke. Mye er også bra. Jeg har fått, og får god hjelp. Familien har lært å akseptere og være der for meg som den jeg er. Man kan gjøre andre ting enn å jobbe som professor i kvantefysikk. Jeg prøver mitt beste på ikke å være bitter, for det er nok det jeg har følt mest på. Ikke så mye misunnelse i grunnen. Nå kan jeg heller irritere meg om det blir veldig mye "akademikerpreik." Er det så viktig egentlig, har de ikke noe liv utenom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke misunnelig på de som har lykkes i livet, men jeg synes det er trist at jeg fikk en så dårlig start som jeg faktisk gjorde. Jeg sto heller ikke først i køen da god helse ble utdelt,  har noen utfordringar med kroppen.

Når det er sagt, så er jeg meget takknemlig for all den hjelpen jeg har fått for å få det bedre. Uten den så hadde det gått mye dårligere med meg. Derfor pleier jeg å fokusere på alt det jeg faktisk har i dag. Er også veldig takknemlig for å være født i Norge.  Synes jeg har vunnet i det store verdenslotteriet med å være født her. Hadde jeg bodd f.eks i USA,  så hadde jeg kanskje bodd på gata eller vært død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...