Gå til innhold

Kupton: Trenger råd til en svært vanskelig situasjon!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trenger hjelp til en vanskelig situasjon.

Gjelder en voksen mann, kjent aspergerdiagnose. Også alkoholproblemer. Sitter inne og har ingen venner, har aldri hatt det. Har hatt en meget dårlig utvikling og er nå farlig. Kan ty til vold og jeg er bekymret for hva han kan finne på for de få som har kontakt med han. En av foreldrene må holde seg langt unna for sin egen sikkerhet. Den andre har kontakt og må hjelpe til med mat, praktiske ting osv, men her kan han også ty til vold. Skriver meget stygge anklager på sosiale medier om sine nærmeste. Jeg er bekymret for hans helse og dårlige utvikling, men like mye sikkerheten til hans nærmeste. Selv mener han det ikke feiler han noe og at det er alle andre det er noe galt med. Selvinnsikten er totalt fraværende, men jeg tror ikke han er psykotisk. I alle fall ikke hele tiden. Men det siste blir mest spekulasjoner. 

Hva gjør man og hvem kan man kontakte? Foreldrene får ikke gjort så mye, selv om de har forsøkt. Samtidig som de ikke helt  vil innse hvor ille dette er. Jeg vet ikke om dette er først og fremt en politisak eller psykiatrisak? Hvor mye kan man gripe inn mot hans vilje og hvem kan gripe inn? 

Hilsen rådvill

Anonymkode: 0a953...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er både en politisak og en helsesak.

Ring ditt lokale politi/lensmannskontor og fortell om din bekymring mht farlighet.

Ring fastlegen evt kommuneoverlegen/Kommunelege I i din kommune og fortell om din bekymring for denne saken.

Så får disse vurdere hvordan saken skal håndteres videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vedkommende bor i en annen kommune enn der jeg bor. Skal jeg da ringe kommunen han bor i?

Anonymkode: 0a953...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Vedkommende bor i en annen kommune enn der jeg bor. Skal jeg da ringe kommunen han bor i?

Anonymkode: 0a953...027

Ja. Ring politiet og legekontoret der han bor.

Anonymkode: 2bfff...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en vanskelig sak som kan medføre at personen det gjelder kan bli værre. Personen er samtykkekompetent og mener selv at de ikke feiler han noe. Hvordan skal han da kunne få hjelp hvis han ikke selv ber om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kalle300 skrev:

Dette er en vanskelig sak som kan medføre at personen det gjelder kan bli værre. Personen er samtykkekompetent og mener selv at de ikke feiler han noe. Hvordan skal han da kunne få hjelp hvis han ikke selv ber om det?

Nå blir det andre som skal avgjøre og ta ansvaret for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...