Gå til innhold

Tråden for oss som vil gå ned resten av sommeren


 cilie

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
13 timer siden, cilie skrev:

Takk for mange råd! 

Jeg mener selv at jeg er kjempemotivert til å gå ned. Bare tanken på å kunne bruke det og det plagget, kunne jeg nesten gitt lillefingeren min for. Derfor skjønner jeg altså ikke selv hvorfor jeg ikke klarer å ta meg sammen. Det er mulig jeg har tillagt godteri og karbohydrater enormt mye mening i hverdagen min. Og kanskje kroppen er sukkeravhengig også fysisk. Psykisk er jeg ikke tvil om at jeg er avhengig. Jeg hadde også ekstreme bivirkninger da jeg gikk i ketose. De bivirkningene frister ikke å gjenoppleve, så det er kanskje urealistisk å snakke om å leve slik igjen. Mel mener jeg er helt unødvendig og kun er usunt - men igjen sååå godt da. 

Jeg er flink til å trene om dagen og fornøyd med det. Dette gjøres i hovedsak pga utseende, men faktisk også litt pga det psykiske. Det er godt for kropp og sjel å være ute i naturen eller «pumpe litt jern.» Samtidig er det lite motiverende å tenke på at hvis jeg droppet de Isene forrige uke, kunne jeg like gjerne droppet treningen. For isen spiste opp alle 5 øktene likevel... 

 

Jeg håper du kan se på treningen som noe mer enn et middel for å gå ned i vekt.

Det slår meg at mange her har fenomenal selvdisiplin i perioder, men sprekker desto mer spektakulært. 

Jeg mener det holder med litt selvdisiplin, men man må ha det hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, cilie skrev:

Takk for mange råd! 

Jeg mener selv at jeg er kjempemotivert til å gå ned. Bare tanken på å kunne bruke det og det plagget, kunne jeg nesten gitt lillefingeren min for. Derfor skjønner jeg altså ikke selv hvorfor jeg ikke klarer å ta meg sammen. Det er mulig jeg har tillagt godteri og karbohydrater enormt mye mening i hverdagen min. Og kanskje kroppen er sukkeravhengig også fysisk. Psykisk er jeg ikke tvil om at jeg er avhengig. Jeg hadde også ekstreme bivirkninger da jeg gikk i ketose. De bivirkningene frister ikke å gjenoppleve, så det er kanskje urealistisk å snakke om å leve slik igjen. Mel mener jeg er helt unødvendig og kun er usunt - men igjen sååå godt da. 

Jeg er flink til å trene om dagen og fornøyd med det. Dette gjøres i hovedsak pga utseende, men faktisk også litt pga det psykiske. Det er godt for kropp og sjel å være ute i naturen eller «pumpe litt jern.» Samtidig er det lite motiverende å tenke på at hvis jeg droppet de Isene forrige uke, kunne jeg like gjerne droppet treningen. For isen spiste opp alle 5 øktene likevel... 

 

Du er sikkert litt lei av alle velmenende råd nå, men jeg prøver meg allikevel;-) Hvorfor ikke gå for den enkle løsningen med et kaloriredusert kosthold? Dersom du hadde lagt deg på 1600 kcal om dagen, så hadde du gått ned minst en halv kg pr uke gitt at du fortsetter å trene. Hvis du gjør det, så trenger du å finne ut av om du skal være totalavholdende i forhold til "godteri" eller om du skal bruke noen av kaloriene pr uke på dette. Å spise etter klokka, kan være en måte å komme ut av den veldige opptattheten av mat. 4 måltider om dagen, ca 4 timer mellom hvert måltid. 

(Mens jeg skriver dette, så forestiller jeg meg at du vil si at du ikke vil ha et så rigid opplegg - og at du vil ha raskere vektnedgang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, cilie skrev:

Jeg mener selv at jeg er kjempemotivert til å gå ned. Bare tanken på å kunne bruke det og det plagget, kunne jeg nesten gitt lillefingeren min for. Derfor skjønner jeg altså ikke selv hvorfor jeg ikke klarer å ta meg sammen. Det er mulig jeg har tillagt godteri og karbohydrater enormt mye mening i hverdagen min. Og kanskje kroppen er sukkeravhengig også fysisk. Psykisk er jeg ikke tvil om at jeg er avhengig. Jeg hadde også ekstreme bivirkninger da jeg gikk i ketose. De bivirkningene frister ikke å gjenoppleve, så det er kanskje urealistisk å snakke om å leve slik igjen. Mel mener jeg er helt unødvendig og kun er usunt - men igjen sååå godt da.

Men skjønner du ikke at du bare tror du kunne gitt lillefingeren din? Skal du komme noen vei, er du ihvertfall nødt til å ha litt selvinsikt. Ikke finne ut hva du ønsker å klare, men hva du faktisk er i stand til å klare, og hva du kan klare over tid. Du vet nå at du ikke klarer strenge dietter, så da må du finne en diett som du klarer, men som likevel er sunnere enn dietten du har nå. Du klarer ikke ta deg sammen fordi du setter urimelig store krav til deg selv. Du setter mål det er umulig å nå. Senkt kravene, sett deg mål som du får til, gi deg selv mestringsfølelse.

Det er sukker i frukt, halvparten av det rafinerte sukkeret er fruktsukker. Kan du ikke starte med å spise frukt når du få søtsug? Eller en brødskive med honning, eller en kopp te med honning. Du kan lage sorbet, uten tilsatt sukker. Det er mye godt du kan stappe i deg, uten at det er boller og og den mest usunne isen du finner. Og du trenger ikke gå i noe ketose for å gå ned i vekt. Hva skjer den dagen du begynner å spise vanlig igjen, da kommer vekta til å gå opp også. Så blir det en evig runddans, hvor vekta spretter opp og ned. Ha et variert og sunt kosthold. Ikke ekstremdietter som skal få deg ned 100 kg på 2 uker, for så å sørge for at du går opp igjen 110 kg på en uke. Ja, det er fullstendig urealistisk å leve sånn igjen, og det er ikke noe vits i heller. Hvorfor pine deg selv mer enn nødvendig? Mel er slett ikke helt unødvendig nei, og det er ikke kun usunt. Hvor har du det ifra? Gjør noen små endringer i kosten. Sørg for et kosthold du klarer å ha over tid. Om du går ned en kilo i mnd. har du gått ned 10 kg allerede når neste sommer begynner, og du har et kosthold du kan klare å holde og dermed gå ned så mye du ønsker, og holde vekta der så du aldri mer trenger tenke på å slanke deg. Syns det høres mye mer fornuftig ut enn idiotiske dietter, med ekstreme bivirkninger. Spis fullkorn, så øker glukosemetabolismen ;)

https://nhi.no/kosthold/ernaring/hvorfor-grovt-korn-er-sunt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, cilie skrev:

Jeg er flink til å trene om dagen og fornøyd med det. Dette gjøres i hovedsak pga utseende, men faktisk også litt pga det psykiske. Det er godt for kropp og sjel å være ute i naturen eller «pumpe litt jern.» Samtidig er det lite motiverende å tenke på at hvis jeg droppet de Isene forrige uke, kunne jeg like gjerne droppet treningen. For isen spiste opp alle 5 øktene likevel... 

Frøken Fjern glemte at hun hadde et avsnitt til å svare på. Du kan jo snu det litt og tenke at du fikk trent av den isen du spiste. At det var bra du trente, så isen ikke gjorde utslag på vekta. Men det er jo mange andre fordeler med å trene også da, så is og trening er nok bedre enn ingen is og ingen trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, frosken skrev:

Du er sikkert litt lei av alle velmenende råd nå, men jeg prøver meg allikevel;-) Hvorfor ikke gå for den enkle løsningen med et kaloriredusert kosthold? Dersom du hadde lagt deg på 1600 kcal om dagen, så hadde du gått ned minst en halv kg pr uke gitt at du fortsetter å trene. Hvis du gjør det, så trenger du å finne ut av om du skal være totalavholdende i forhold til "godteri" eller om du skal bruke noen av kaloriene pr uke på dette. Å spise etter klokka, kan være en måte å komme ut av den veldige opptattheten av mat. 4 måltider om dagen, ca 4 timer mellom hvert måltid. 

(Mens jeg skriver dette, så forestiller jeg meg at du vil si at du ikke vil ha et så rigid opplegg - og at du vil ha raskere vektnedgang.)

Det opplegget du her skisserer, er jo akkurat det opplegget jeg følger. Og det fungerer, har gått ned 16 kg på ca 1 år. Og da har jeg hatt noen perioder som jeg har spist og mesket meg (og dermed gått litt opp i disse periodene)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2019 den 8.27, Gargamel skrev:

Jeg håper du kan se på treningen som noe mer enn et middel for å gå ned i vekt.

Det slår meg at mange her har fenomenal selvdisiplin i perioder, men sprekker desto mer spektakulært. 

Jeg mener det holder med litt selvdisiplin, men man må ha det hele tiden. 

Ja, jeg gjør jo det til en viss grad. Jeg vil selvfølgelig være i OK form også. 

Jeg tror sprekkene mine blir så store fordi jeg tenker alt eller ingenting. To smågodt-biter nå vil ikke gi meg noe, men en hel pose derimot... oh yes!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.8.2019 den 9.29, frosken skrev:

Du er sikkert litt lei av alle velmenende råd nå, men jeg prøver meg allikevel;-) Hvorfor ikke gå for den enkle løsningen med et kaloriredusert kosthold? Dersom du hadde lagt deg på 1600 kcal om dagen, så hadde du gått ned minst en halv kg pr uke gitt at du fortsetter å trene. Hvis du gjør det, så trenger du å finne ut av om du skal være totalavholdende i forhold til "godteri" eller om du skal bruke noen av kaloriene pr uke på dette. Å spise etter klokka, kan være en måte å komme ut av den veldige opptattheten av mat. 4 måltider om dagen, ca 4 timer mellom hvert måltid. 

(Mens jeg skriver dette, så forestiller jeg meg at du vil si at du ikke vil ha et så rigid opplegg - og at du vil ha raskere vektnedgang.)

Akkurat nå vet jeg ikke hva jeg vil. Jeg skulle mest av alt ønske jeg ble kvitt lysten til å spise masse usunt... Altså den irrasjonelle gleden jeg ser i en pose smågodt... Jeg kan glede meg gjennom en hel ferie med «disiplin,» til å gå bananas i taxfree på vei hjem og bare ha en spise/kose/ikke gjøre noe-dag.... (For jeg skal jo være flink dagen etter - som gjerne blir 2 dager etter) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2019 den 10.15, Trine skrev:

Senkt kravene, sett deg mål som du får til, gi deg selv mestringsfølelse.

 

Det er vanskelig, men jeg skjønner poenget ditt.

Når det gjelder kosthold generelt, har jeg blitt delvis hjernevasket til å tro at en del av oss bare må unngå karbo. Jeg blir verken mett av mel, får en velfungerende mage eller blir kvitt suget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
28 minutter siden, cilie skrev:

Ja, jeg gjør jo det til en viss grad. Jeg vil selvfølgelig være i OK form også. 

Jeg tror sprekkene mine blir så store fordi jeg tenker alt eller ingenting. To smågodt-biter nå vil ikke gi meg noe, men en hel pose derimot... oh yes!! 

Ja sånn er jeg og, ikke en ramse stratos, hele stratosen. Bale det der, må derfor holde meg helt unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Trine skrev:

Frøken Fjern glemte at hun hadde et avsnitt til å svare på. Du kan jo snu det litt og tenke at du fikk trent av den isen du spiste. At det var bra du trente, så isen ikke gjorde utslag på vekta. Men det er jo mange andre fordeler med å trene også da, så is og trening er nok bedre enn ingen is og ingen trening :)

Jeg er enig i dette! Hadde jeg ikke trent såpass mye i sommer, så hadde jeg jo gått opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja sånn er jeg og, ikke en ramse stratos, hele stratosen. Bale det der, må derfor holde meg helt unna. 

Da er vi to. Jeg bare må ha mer! Og jeg kan fint spise mye av slike usunne greier før jeg blir mett eller kvalm😅

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, cilie skrev:

Da er vi to. Jeg bare må ha mer! Og jeg kan fint spise mye av slike usunne greier før jeg blir mett eller kvalm😅

 

 

 

Samme her, kan hive innpå som bare det. En sjokolade så er det chips etterpå 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har behendig unngått denne tråden i ferien, og har kost meg med både vått og tørt :P.

 

Nå starter striskjorta og havrelefsa. Men jeg skal bare moderere meg og har ingen planer om hverken kaloritelling eller totalavhold. Skal imidlertid holde meg (mer eller mindre) borte fra kaker, chips, godteri og is. Trene flertallet av ukens dager. Og håpe på det beste :P 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, cilie skrev:

Det er vanskelig, men jeg skjønner poenget ditt.

Når det gjelder kosthold generelt, har jeg blitt delvis hjernevasket til å tro at en del av oss bare må unngå karbo. Jeg blir verken mett av mel, får en velfungerende mage eller blir kvitt suget. 

Men det finnes da mange andre matvarer som inneholder karbohydrater enn mel? Og for de fleste vil det være stor forskjell på effekten av boller og supergrovt brød. 

Det er sannsynligvis forskjell på hva som er den optimale kosten for ulike personer. Kan godt hende at du skal begrense karbohydrater, men det trenger ikke bety ekstrem lavkarbo. 

Det var nylig en diskusjon om dette basert på en dansk forskers funn. Hvis du ikke har sett det allerede, så vil du kanskje kjenne deg noe igjen i det den danske forskeren mener (du finner linken et stykke ned på siden):  https://sunnskepsis.wordpress.com/2018/06/02/tvilsomt-grunnlag-for-blodsukkerkur/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, cilie skrev:

Det er vanskelig, men jeg skjønner poenget ditt.

Når det gjelder kosthold generelt, har jeg blitt delvis hjernevasket til å tro at en del av oss bare må unngå karbo. Jeg blir verken mett av mel, får en velfungerende mage eller blir kvitt suget. 

Produkter av finmalt mel (f.eks. loff, baguetter, boller) gir lite metthet og næringsstoffer, så det er det lurt å kutte. Men hvis du velger ekstra grovt brød og knekkebrød, evt. havregryn/havregrøt, får du i deg nyttige næringsstoffer (jern, b-vitaminer), samt mye fiber som metter og holder blodsukkeret stabilt(og i tillegg er bra for fordøyelsen). Tenk grovkarbo framfor lavkarbo, er mitt råd😊

Å kjøre mer moderat lavkarbo, er jo også en mulighet. Hvis du f.eks fyller halve tallerkenen med grønnsaker til middag, og deler den andre halvparten likt mellom en proteinkilde og en karbohydratkilde, blir det jo automatisk en begrensa mengde pasta/ris/potet. Og også her kan du velge fullkornsvarianter. (Byggris og linser er svært mettende og fiberrike alternativer)

Til brødmåltid kan du ta litt mindre brød, og heller øke mengden proteinrikt pålegg(egg, skinke, kalkun/kyllingpålegg, roastbiff, lettost, tunfisk, fiskekake mm.). Pøs på med grønt både til pynt og ved siden av. 

Anonymkode: 17b05...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

evt. havregryn/havregrøt, får du i deg nyttige næringsstoffer (jern, b-vitaminer), samt mye fiber som metter og holder blodsukkeret stabilt(og i tillegg er bra for fordøyelsen).

Anonymkode: 17b05...d58

Jeg er veldig glad i havregrøt, men har i grunnen ganske motsatt erfaring når det gjelder metthet... Jeg blir ganske fort mett av det, men det holder meg ikke mett så veldig lenge akkurat! Er mye lengre mett av 2 knekkebrød med hvitost og kaviar enn av en stor bolle med havregrøt. Mulig det er magen min som er litt rar... 🤪

Men en skål med kjøleskapsgrøt med nøtter og blåbær (eller litt revet eple eller bringebær f.eks.) er kjempegodt til frokost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg er veldig glad i havregrøt, men har i grunnen ganske motsatt erfaring når det gjelder metthet... Jeg blir ganske fort mett av det, men det holder meg ikke mett så veldig lenge akkurat! Er mye lengre mett av 2 knekkebrød med hvitost og kaviar enn av en stor bolle med havregrøt. Mulig det er magen min som er litt rar... 🤪

Men en skål med kjøleskapsgrøt med nøtter og blåbær (eller litt revet eple eller bringebær f.eks.) er kjempegodt til frokost!

Jeg putter alltid cottage cheese i havregrøt (blander den inn etter at grøten er ferdig), og da holder den meg mett lenge. Bare havregrøt blir jeg også ganske fort sulten igjen av. 

Lager du kjøleskapsgrøten med vann eller melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, frosken skrev:

Jeg putter alltid cottage cheese i havregrøt (blander den inn etter at grøten er ferdig), og da holder den meg mett lenge. Bare havregrøt blir jeg også ganske fort sulten igjen av. 

Lager du kjøleskapsgrøten med vann eller melk?

Cottage cheese makter jeg bare ikke... Jeg lager den med litt forskjellig, kan bruke kokosmelk (lett) eller styrk melk (tåler ikke fetere melk som er homogenisert). Havregrøt på vann smaker pjuk så det utgår. :) Melk, havregryn og noen dråper stevia (gjerne med vaniljesmak) - blir så godt at! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg er veldig glad i havregrøt, men har i grunnen ganske motsatt erfaring når det gjelder metthet... Jeg blir ganske fort mett av det, men det holder meg ikke mett så veldig lenge akkurat! Er mye lengre mett av 2 knekkebrød med hvitost og kaviar enn av en stor bolle med havregrøt. Mulig det er magen min som er litt rar... 🤪

Men en skål med kjøleskapsgrøt med nøtter og blåbær (eller litt revet eple eller bringebær f.eks.) er kjempegodt til frokost!

Vi er alle forskjellige😊 Det som kan gjøre at grøten «sitter lengre under» er å lage den på halvparten mager melk og vann(ikke bare vann), og røre inn et par ss cottage cheese når den er ferdig. Slik økes proteininnholdet, og det er vist i studier at proteiner gir økt metthet. Et dryss nøtter på grøt, slik du nevner, er også smart.

Anonymkode: 17b05...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og frosken svarte deg visst ganske identisk, Lillemus😛 Å røre inn en rå eggeplomme i ferdigkokt grøt er ellers et mettende triks. 

Anonymkode: 17b05...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...